Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Tak ma這 o anio豉ch

     Jedn z wa積iejszych spraw, kt鏎a stanowi豉 podstaw 鈔edniowiecznej nauki by豉 hierarchia byt闚. Schemat jej, na podstawie Biblii oraz filozofii staro篡tnej, zarysowa 鈍. Augustyn, a bazowali na nim wszyscy wielcy my郵iciele epoki ze 鈍. Tomaszem z Akwinu na czele. Uszeregowanie: "B鏬 - istoty niewidzialne (anio這wie) - ludzie - zwierz皻a - ro郵iny - reszta materii" by這 dla 鈔edniowiecznej nauki tym, czym dla nas jest wz鏎 E=mc2. Warto zauwa篡 wysok pozycj anio堯w w tej hierarchii. Anio jest istot stoj帷 na wy窺zej "p馧ce" ni cz這wiek i nawet naj鈍i皻si z ludzi zawsze b璠 ni瞠j. Stosownie do tego wielcy mistrzowie 鈔edniowiecza po鈍i璚ali w swoich pracach wiele miejsca anio這m, a 鈍. Tomasz za swoje wnikliwe zainteresowanie tematem otrzyma tytu "doktora anielskiego".

     To 鈔edniowieczne zainteresowanie bytami duchowymi kontrastuje z tym, jak anio這wie obecni s dzi w prze篡waniu wiary. Poza popularnym "Aniele str騜u m鎩" u篡wa si mo瞠 kilku modlitw do anio堯w. Pie郾i o anio豉ch jest jeszcze mniej - jedyna szerzej znana "Niech anio這wie zawiod ci do raju" kojarzy si w豉軼iwie tylko z pogrzebem. Mo積a retorycznie zapyta, jak cz瘰to 酥iewaj帷 "安i皻y, 鈍i皻y, 鈍i皻y" w czasie mszy 鈍. u鈍iadamiamy sobie, 瞠 jest to hymn anio堯w i 瞠 w tym 酥iewie uczestniczymy razem z nimi, o czym wspomina ksi康z w s這wach chyba ka盥ej prefacji (czyli modlitwy bezpo鈔ednio poprzedzaj帷ej ten hymn). Je郵i kto z czytelnik闚 pami皻a co o anio豉ch z lekcji religii, to wielka szkoda, 瞠 jego wspomnienia nie ma tu jako 鈍iadectwa. Ale podejrzewam, 瞠 takich 鈍iadectw by這by ma這. Przygotowuj帷 si do pisania tego tekstu przypomnia貫m sobie mo瞠 dwie homilie o anio豉ch, kt鏎e zosta造 w mojej pami璚i i dzi瘯i kt鏎ym osobi軼ie sam dosy cz瘰to do anio堯w si zwracam. Spotka貫m te kilka os鏏, kt鏎e mia造 bardzo osobist relacj czy to do swojego anio豉 str騜a, czy to do innych anio堯w, lecz jak na byty tak pot篹ne to moim zdaniem bardzo niewiele.

     Warto zastanowi si, dlaczego w praktyce wsp馧czesnego Ko軼io豉 "anio堯w" jest tak ma這. W ko鎍u mimo 瞠 Katechizm KK m闚i, 瞠 "ca貫 篡cie Ko軼io豉 korzysta z tajemniczej i pot篹nej pomocy anio堯w" - ta pomoc jest jakby zapomniana. Pierwsza refleksja jaka si tu nasuwa, to wyparcie z kultury, w kt鏎ej 篡jemy 鈍iata niewidzialnego, duchowego. Filozofia bytu, kt鏎a tak bardzo zajmowa豉 鈔edniowiecznych uczonych jest dzi dziedzin nielicznych pasjonat闚, nawet na wydzia豉ch teologicznych po鈍i璚a si jej stosunkowo niewiele miejsca. Czytaj帷 nieliczne odnalezione fragmenty czy om闚ienia 鈔edniowiecznych uczonych na temat anio堯w czu貫m si jakbym trafi do jakiej innej bajki, w kt鏎ej kto wymy郵i jakie nie篡ciowe problemy 瞠by je p騧niej rozwi您ywa. To, jak bardzo nauka 鈔edniowiecza o anio豉ch nie przystaje do my郵enia dzisiejszego cz這wieka ilustruje prosty fakt, 瞠 wspomniany Katechizm KK kilkunastu punktach po鈍i璚onych anio這m, w kt鏎ych a roi si od cytat闚, ze 鈔edniowiecznych uczonych umie軼i po jednym kr鏒kim zdaniu 鈍. Augustyna i 鈍. Tomasza.

     Odsuni璚ie na margines nauki ca貫go 鈍iata nadprzyrodzonego to fragment szerszego procesu, kt鏎y rozpocz掖 si jeszcze w 鈔edniowieczu, poprzez renesans i o鈍iecenie trwa do dzi w czym, co nazywane bywa "materializmem praktycznym" i nie wiadomo kiedy ani jak si sko鎍zy. W skr鏂ie mo積a okre郵i to tak, 瞠 B鏬, a szerzej - ca豉 rzeczywisto嗆 nadprzyrodzona, jest coraz mniej ludziom potrzebna. O ile przez ca陰 staro篡tno嗆 i 鈔edniowiecze nie istnia這 praktycznie 瘸dne sp鎩ne wyja郾ienie rzeczywisto軼i nie opieraj帷e si na nadprzyrodzonych podstawach, o tyle dzi odwo造wanie si do 鈍iata duchowego jest niezbyt cz瘰to spotykane, bywa wykpiwane i ma 豉tk pseudonauki (zreszt czasem s逝szn). I tylko do鈍iadczenia graniczne - 鄉ier, kataklizmy, inne nieszcz窷cia powoduj, 瞠 cz這wiek "przypomina sobie" o tym, 瞠 nie wszystko mo積a wyt逝maczy prawami fizyki, biologii czy chemii.

     Silne odwr鏂enie si w kulturze od spraw nadprzyrodzonych nie mog這 by oboj皻ne dla Ko軼io豉 i sposobu przepowiadania Bo瞠j prawdy mu powierzonej. O ile przed tysi帷em czy dwoma tysi帷ami lat dla og馧u ludzi by這 oczywistym istnienie czego niewidzialnego, co kieruje ich 篡ciem, to zadaniem Ko軼io豉 by這 pokazanie JAK to co WYGL.A. Gdy nadprzyrodzone przesta這 by oczywiste, Ko軼i馧 stan掖 przed trudniejszym zadaniem pokazania tego, 浩 鈍iat nadprzyrodzony ISTNIEJE i ma realny wp造w na ich 篡cie, a dopiero potem przybli瞠nie jego "kszta速u". I niezale積ie od tego, 瞠 w duchowo軼i wielu ludzi, przede wszystkim odpowiedzialnych za przepowiadanie Ewangelii, anio這wie ca造 czas pozostali kim wa積ym, okoliczno軼i kulturowe powodowa造, 瞠 prawda o anio豉ch z mniejsz si陰 przebija豉 si i przebija do codziennego nauczania.

     Warto tu zauwa篡 fakt, 瞠 prawda o anio豉ch, mimo wi瘯szego zainteresowania nimi w niekt鏎ych epokach, nie by豉 nigdy w centrum nauczania Ko軼io豉. Nie s anio這wie wspomniani wprost w 瘸dnym wyznaniu wiary, nie byli te "powodem" 瘸dnej wi瘯szej herezji. St康 je郵i szczeg鏊nie dzi przepowiadanie Ewangelii musi skupia si na sprawach najwa積iejszych, na te mniej wa積e nie starcza czasu kaznodziej闚 ani zainteresowania s逝chaczy.

     A niezale積ie od tego, ile uwagi im po鈍i璚imy, anio這wie b璠 z nami. B璠 nas wspiera w naszej drodze do Boga - ka盥ego z osobna i wszystkich razem w ma造ch i du篡ch wsp鏊notach, bo to w豉郾ie jest celem i sensem ich istnienia. Im ca造 czas zale篡 na tym, by spe軟i si Bo篡 zamys dotycz帷y naszego 篡cia, dlatego b璠 nam ca造 czas towarzyszy w spos鏏 dyskretny i delikatny.


Marcin Staniewski


Tekst pochodzi z pisma formacyjnego
Ruchu 安iat這-砰cie "Wieczernik" nr 154/2007
Kilka my郵i o anio豉ch Kilka my郵i o anio豉ch
Ks. Jan Twardowski
Teksty rozwa瘸 - przeplatanych wierszami pe軟ymi poetyckiej finezji - przypominaj, jak cz瘰to anio這wie pojawiaj si na kartach Pisma 安i皻ego, sk豉niaj do przemy郵enia ich znaczenia w naszym 篡ciu - a po staro嗆... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:
 anna: 21.06.2016, 19:38
 modlitwa przed snem-" chro mnie dobry Bo瞠, gdy si spa po這輳, niech Twoi Anieli stan przy po軼ieli. Da貫 mi dzie ca造, 篡 dla Twojej chwa造, daj bym powsta豉 zdrowo, chwali豉 Ci na nowo"
 ANTYMASON: 16.11.2011, 22:52
 Taki archanio zapewne wyst瘼uje, ale w kabale 篡dowskiej i okultyzmie. Jego imi Musi byc zapisane w Ozar Midrashim czyli ksi璠ze, w kt鏎ej s spisane imiona niebibilijnych anio堯w. Czcimy tylko Micha豉,Rafa豉 i Gabriela, A imiona pozosta造ch anio堯w to zapewne imiona Demon闚. Ale skoro kto jest m康rzejszy i modli si do kogo kogo niezna...
 kkkkk: 24.05.2011, 15:46
 iza, kto to jest archanio barachiel i z k康 ty go wzi窸a ?? nie ma takiego archanio豉, ko軼i馧 uznaje tylko trzech archanio堯w wymienianych z imienia w Biblii : Micha豉, Rafa豉 i Gabriela. nie pro o pomoc kogo kogo nie jeste pewna, bo mo瞠 okaza si nie tym za kogo ty go uwa瘸sz.
 barbo: 07.12.2010, 20:19
 Aniele moj kochany stozu czuwaj nademna wstaw sie za mnie do Jezusa Chrystusa o moje uzdrowienie
 iza: 07.08.2008, 11:28
 Moj kochany Aniele Str騜u, Michale Archaniele czuwajcie nade mna w spotkaniu z HAnia. Czuwajcie nad moja rodzina. Archaniele Barachielu, roztpo lod w sercu Artura, rozpal jego mi這嗆 do Boga!!!
 
(1)


Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
 
Daj plusika:
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej