Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Msza d-moll

     Zmienioną formułę pięciu przykazań kościelnych zaakceptował. Episkopat Polski w czasie konferencji plenarnej w Łowiczu 20 VI 2001 r. Nowy tekst został oficjalnie zatwierdzony przez Kongregację Nauki Wiary 10 VI 2002 r. Od tego czasu można mówić o obowiązującym charakterze tych praw.

     Przykazania kościelne mają na celu konkretne wskazanie wiernym niezbędnego minimum praktyk potrzebnych do zbawienia. W życiu jednak wiele zależy od osobistego stosunku do kościelnego ustawodawcy. Jeżeli Dekalog ma za sobą autorytet Boga, tu pojawia się też autorytet Kościoła. Nie sposób wzrastać korzystając z przykazań kościelnych, gdy myśli się o Kościele tylko w kategoriach politycznych lub socjologicznych.

     Co wyznaje się recytując w niedzielę: "wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół"? Kościół nie jest organizacją księży i biskupów. Greckie słowo ecclesia /kościół/ mówi o zgromadzeniu, zwołaniu. Przede wszystkim Kościół oznacza eucharystyczne zgromadzenie liturgiczne, dalej - wspólnotę lokalną /parafię, dekanat, diecezję/ i wreszcie całą wspólnotę wierzących.

     Jest duchową ojczyzną, bezpiecznym domem, któremu Jezus dał największą przyszłość. Ksiądz prof. H. Seweryniak wyjaśnia: "Kościół nie jest tylko instytucją, która ma swojego Założyciela, struktury, prawo, ale na pierwszym miejscu jest Ciałem Chrystusa." To znaczy jest duchową, dynamiczną tkanką, w której żyje zmartwychwstały Jezus i działa w kolejnych pokoleniach ludzkości. Jest Bożą rodziną, w której mimo ludzkiej niewiedzy, błędów i grzechów działa Duch Święty. Jest przestrzenią, w której "Bóg przez Chrystusa chce dać nam zakorzenienie, utworzyć więzi, wyzwolić z samotności." Wchodzi się do niej przez Chrzest.

     Teksty biblijne przekazują wiele symboli i obrazów wyjaśniających zagadkę natury i misji Kościoła: winnica, budowla, świątynia, Miasto święte, rola uprawna, owczarnia, Oblubienica Chrystusa, górne Jeruzalem, Lud Boży. Teologia uczy, że - Kościół jako całość - jest powszechnym sakramentem zbawienia, czyli znakiem i narzędziem wewnętrznego jednoczenia ludzi między sobą i z Bogiem. To, co poznawalne zmysłowo, przybliża to, co niewidzialne. Bo w zewnętrznej rzeczywistości Kościoła jest dostępna duchowa Moc i Prawda Boska. I "ta sama miłość, która łączy Trójcę Św. pulsuje w Kościele, spaja go i oczyszcza."

     Może kiedyś usłyszysz Mszę d-moll /Nelsonmesse/ J. Haydna i poczujesz dreszcz frazy et in unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam. Jej majestat i piękno mówi o Kościele więcej, niż wszystkie definicje.


ks. Jan Sawicki


Tekst pochodzi z Tygodnika

15 listpada 2009


Dziesięć drogowskazów dla każdego. Jan Paweł II o Dekalogu Dziesięć drogowskazów dla każdego. Jan Paweł II o Dekalogu
Jan Paweł II
Jest wiele drogowskazów na drodze życia, ale tylko te dziesięć prowadzi do... szczęścia, które nigdy się nie kończy. Seria nazywa się "Papieska", ale w książkach z tej serii nie zobaczysz Papieża; zobaczysz, co Papież mówi o życiu... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej