Piąte przykazanie kościelne zobowiązuje wiernych, aby troszczyli się o potrzeby wspólnoty Kościoła." Wbrew pozorom istotą tego przykazania nie jest czyjś portfel lub hojna darowizna. Gdzieś między słowami kryje się pytanie o osobisty związek z Kościołem, a zwłaszcza o szacunek dla niego. Bo trudno wspierać coś, z czym się nie utożsamiam; czego nie cenię. Wielu chciałoby widzieć w Kościele skuteczną, światową organizację. Przynależność dającą prestiż, moc i bezpieczeństwo. Tymczasem, gdy przychodzi zgorszenie, ucisk lub prześladowanie, zaraz się załamują (Mt 13, 21; 18, 6). Z jednej strony wyznawanie wiary w Kościół rodzi pewien opór, a z drugiej co niedziela deklaruje się ją przecież i recytuje cztery cechy nazywane filarami Kościoła: jeden, święty, powszechny i apostolski. Jeden, ponieważ Jezus założył jeden Kościół (Mt 16, 18). Ta jedność oznacza: jedność wyznawanych prawd wiary, sprawowanie tego samego kultu (sakramenty) i jedność sprawowanej władzy. Wynika stąd zobowiązanie do solidarności w posłuszeństwie wobec biskupów, czyli następców apostołów. Kościół jest święty, ponieważ Jego Założyciel jest Święty. Ta godność królewska Chrystusa oznacza Jego pochodzenie : Bóstwo oraz Jego osobistą, moralną doskonałość. Kościół jest święty także dlatego, że prowadzi do świętości. Posiada pełnię środków do osiągnięcia zbawienia, które strzeże i hojnie rozdaje wszystkim wiernym. A także - chociaż tworzą go ludzie grzeszni - wielu w im osiąga świętość (Ap 7, 9). Jest powszechny, katolicki, czyli globalny. Oznacza to rozmach geograficzny i powszechność kulturową. Jest Wspólnotą niezależną i uniwersalną w odróżnieniu od ograniczeń Kościołów narodowych czy państwowych. Kościół posłany do świata obejmuje wszystkie czasy i cywilizacje. Głosi wszędzie Ewangelię, a nauczając wszystkie narody o zbawieniu przyniesionym przez Chrystusa Kościół mówi wszystkimi językami i w miłości wszystkie języki rozumie i ogarnia, przezwyciężając w ten sposób rozproszenie wieży Babel" (Jan Paweł II).
Kościół jest apostolski, ponieważ istnieje od czasów apostołów i zbudowany na ich fundamencie. Im pierwszym Jezus nakazał kontynuację swojej misji. Kościół przekazuje wiernie naukę i tradycję apostolską. Gwarancją czystości tego przekazu jest hierarchia i sukcesja apostolska. Benedykt XVI uczy, że pojęcie hierarchia" nie należy tłumaczyć: "święte panowanie", ale: "święte źródło". Wszyscy chrześcijanie są powołani do apostolstwa a hierarchia jest dodatkowo wezwana do troski o czystość pośrednictwa Łaski i Prawdy.
ks. Jan Sawicki Tekst pochodzi z Tygodnika ![]() 7 lutego 2010
[ Powrót ] |
| [ Strona główna ] |
|
|
|