Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Ósme - nie ściemniaj!

     W zasadzie VIII przykazanie Dekalogu - "nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako świa-dek"/Wj 20,16; Pwt 5,20/ - można powiedzieć krócej i szerzej: nie oszukuj, czyli mów prawdę. Jednak biblijna formuła zawiera historyczny kontekst tego prawa. Na początku nie dotyczyło każdego oszustwa, a jedynie takiego kłamstwa, za które groziła kara śmierci. Widać tło procesu sądowego. Historia mówi, że spory prawne rozstrzygane były na rozprawie przy bramie do miasta. W Izraelu uznawano kogoś mordercą w oparciu o zeznania dwóch lub trzech świadków. I można było zabić, lecz podczas wykonywania wyroku ci świadkowie pierwsi musieli rzucać kamienie (Pwt 17,6-7; 19,18-20). Można wyobrazić sobie ciężar odpowiedzialności. Od prawdziwych lub fałszywych świadectw zależały nie tylko sprawy materialne czy dobre imię, ale i samo życie bliźniego.

     Na szczęście współcześnie zeznanie nie ma takiej siły rażenia, jednak należy ostrożnie posługiwać się słowami. Bo na co dzień zawsze występujemy w roli obrońców, oskarżycieli, sędziów, a przynajmniej świadków (Mt 7,1-5; Rz 2,1-3). Jezus ostrzega: "z każdego bezużytecznego słowa, które wypowiedzą ludzie, zdadzą sprawę w dzień sądu. Bo na podstawie słów twoich będziesz uniewinniony lub potępiony"(Mt 12,36-37).

     Warto wiedzieć, że chrześcijańskim ideałem nie jest jednak brak zdania czy oceny. Wiele osób jest zobowiązanych do wartościowania - rodzice, nauczyciele, prawnicy, etc. Sens przykazania polega na odważnym dążeniu do obiektywizmu niezależnie od emocji i uprzedzeń. Podobnie ideałem nie jest "otwartość automatycznej sekretarki" - wszystko w sposób sympatyczny powtórzy. Istnieje prawo do danej wiedzy związane z wiekiem, tajemnicą zawodową, stanem cywilnym etc. Roztropność podpowiada co, kto, kiedy i w jakim stopniu powinien przekazać.

     VIII przykazanie stoi na straży nie tylko prawdy jako wartości informacyjnej, ale broni też bezpieczeństwa i honoru człowieka. Grzechem przeciwko VIII przykazaniu są świadome i dobrowolne kłamstwa, obmowy, plotki, intrygi, oszczerstwa, stereotypy. Ale też pochlebstwa, protekcja lub służalczość; mówienie półprawdy, zbieranie donosów albo wygodne milczenie przez unikanie osób i sytuacji, gdzie trzeba się określić. Rachunek sumienia powinien objąć też każdą opinię o pracowniku, recenzje naukowe, orzeczenia lekarskie, umowy cywilno-prawne, chwyty reklamowe, metody perswazji, ścieżki awansu zawodowego, certyfikaty etc. Bo tak jak prawdomówność może zamienić się w plotkarstwo, tak dyskrecja może stać się utrwalaniem zła.


ks. Jan Sawicki


Tekst pochodzi z Tygodnika

8 sierpnia 2009


Jedenaście przykazań. Półprawdy i niedomówienia na temat Biblii Jedenaście przykazań. Półprawdy i niedomówienia na temat Biblii
Roberto Beretta, Elisabetta Broli
Fascynujące, dziennikarskie śledztwo w sprawie zwyczajowych zafałszowań wydarzeń i opisów biblijnych. Włoscy autorzy, współpracownicy katolickiego dziennika, starają się w sposób kompetentny, ale zarazem popularyzatorski, dać odpowiedzi na te pytania, np. czy Pan Bóg stwarzał człowieka 2 razy? Ile było przykazań 10, 11 czy może 12? Czy naprawdę istniał dobry łotr?... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:
 Mariola: 22.06.2014, 14:04
 Kłamstwo jest wszechobecne, dlatego należy pochylając się nad VIII przykazaniem Dekalogu skupić się wyłącznie na sobie samym nie na reszcie świata i zmienić coś zaczynając od siebie. Kłamstwo jest żywe w polityce, w samym Kościele ( pedofilia, pseudocelibat, psychopaci znęcający się nad słabszymi patrz siostra Bernadeta itd), w życiu rodzinnym i społecznym. Traktowanie VIII przykazania globalnie mija się z celem. To jest coś nad czym każdy człowiek musi się pochylić indywidualnie.
 hehe: 07.10.2010, 21:28
 nie ściemniam
 
(1)


Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej