Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Kupowanie w sieci

     Zakupy w sklepach internetowych są coraz bardziej popularne. Dobrej jakości rzeczy przez Internet można kupić znacznie taniej niż w normalnym sklepie, nawet po doliczeniu kosztu przesyłki. Oczywiście, robiąc zakupy w ten sposób, trzeba uważać, bo ciągle okazuje się, że jakiś sklep internetowy był nieuczciwy. Jednak są też firmy, które postawiły na taką formę działalności i bardzo dbają o klientów.

     Zasady dokonywania zakupów przez Internet i tych w sklepie, do którego można wejść, obejrzeć towar, zadać pytanie sprzedawcy, nie różnią się w zakresie ochrony konsumenta. Tak samo, w obydwu przypadkach, termin dochodzenia roszczeń w związku z wadami kupionej rzeczy wynosi 2 lata. W ciągu 2 lat możemy dochodzić niezgodności towaru z zawartą umową sprzedaży. Co to oznacza w praktyce?

     Co robić, kiedy kurier dostarczy do domu zakupiony przez Internet produkt i już po jego wyjściu okaże się, że rzecz nie odpowiada temu, co oczekiwaliśmy? W ciągu 10 dni od daty dostarczenia można zwrócić bez podania przyczyn każdy produkt zakupiony w Internecie. Po tym terminie zwrot pieniędzy zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

     Inaczej jest, kiedy kupiliśmy sprzęty, które nie działają. Kupując taką rzecz, zakładamy, że będzie ona służyć w określonym celu. Jeżeli jest inaczej, to możemy żądać albo naprawy albo wymiany na nowy. Po wymianie 2-letnia ochrona biegnie na nowo, ale tylko w stosunku do wymienionej części. Kiedy okaże się, że wymiana albo naprawa są nieskuteczne, albo zbyt uciążliwe to kupujący może również odstąpić od umowy.

     A jeśli po kupieniu rzeczy odkładamy ją na półkę i zaczynamy używać np. po roku od zakupu? Jeżeli chcemy skorzystać z możliwości reklamacji, to trzeba pamiętać o zawiadomieniu sprzedawcy o niezgodności towaru z umową, czyli po prostu zareklamować go. Są na to 2 miesiące od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się o wadzie rzeczy. To ważny termin. Jeżeli wada wyszłaby na jaw przy pierwszym użyciu, a reklamacje zgłaszamy po roku od zakupu towaru, to sprzedawca najprawdopodobniej będzie próbował podnosić argument, że wadę zgłosiliśmy za późno. Wtedy będziemy musieli udowodnić, że sprzętu zaczęliśmy używać dopiero teraz i zawiadomiliśmy sprzedawcę w terminie.

     Kolejny ważny termin to 6 miesięcy. Jeżeli wada ujawni się przed upływem 6 miesięcy od otrzymania zakupionej przez Internet rzeczy i zawiadomimy o tym sprzedawcę, to przyjmuje się, że wada istniała w chwili wydania towaru np. doręczenia przesyłki z zakupami internetowymi. Czyli nie musimy udowadniać, że nie zepsuliśmy rzeczy. W tym przypadku to sprzedawca musi uwodnić, że wada powstała po jej dostarczeniu kupującemu.


Edyta Pisarczyk

Autorka jest prawnikiem Grupy INFOR


Tekst pochodzi z Tygodnika

4 październik 2009


Zwycięzcy nie oszukują Zwycięzcy nie oszukują
Jon M. Huntsman
Nie znajdziesz tu pustosłowia ani utartych frazesów. Każda rada, jaką daje Ci autor, jest poparta jego czynem. Jon Huntsman jako jeden z nielicznych ludzi prezydenta Nixona nie został oskarżony w sprawie Watergate - wycofał się z Białego Domu, widząc panujące tam zepsucie. Kiedy natomiast tajlandzcy urzędnicy zażądali łapówki, wycofał się z wielomilionowej inwestycji... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej