Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Zwrot prezentu

     Każdy chce, żeby prezenty położone pod choinką popobały się i sprawiły dużo radości. Jednak nie zawsze się to udaje. Za duży albo za mały rozmiar, niewłaściwy kolor itp. to częste "wady". Jednak z punktu widzenia sprzedawcy w sklepie, nie są to wady, które zobowiązują go do przyjęcia zwrotu zakupionego towaru.

     Możliwość zwrotu zakupionej rzeczy zależy również od tego, gdzie kupimy prezent. Jeżeli np. przez Internet, to w ciągu 10 dni bez żadnych konsekwencji możemy zwrócić towar sprzedawcy i nie ma znaczenia, z jakiego powodu nam on nie odpowiada. Nie wolno sprzedawcy uzależniać zwrotu towaru od dodatkowych warunków, np. zapłaty sumy pieniężnej. Termin 10-dniowy jest liczony od dnia wydania rzeczy, czyli jego dostarczenia, a w przypadku usług -10 dni od zawarcia umowy na wykonanie usługi. Co ważne - sprzedawca ma obowiązek poinformować nas o takim uprawnieniu, jeżeli tego nie zrobi, to na zwrot zakupionej rzeczy mamy aż 3 miesiące.

     Często sklepy godzą się na wymianę towaru na inny rozmiar, kolor lub zmianę bluzki na spódnicę, czy nawet zwrócenie pieniędzy. Warto umówić się ze sprzedawcą na taką możliwość i zaznaczyć to np. na paragonie. Wtedy będziemy mieli pewność, że po świętach, kiedy zjawimy się w sklepie, towar zostanie przyjęty, a my np. odzyskamy pieniądze. Sprzedawcy często godzą się dawać klientom czas do zastanowienia. Takie zachowanie sprzedawcy nie jest jego obowiązkiem, dlatego nie możemy żądać przyjęcia od sprzedawcy kupionego wcześniej towaru.

     Sprzedawca musi przyjąć zwracany towar tylko w sytuacji, gdy ma on wady. Tutaj każdy przypadek jest inny, np. mówiąca lalka, która nie mówi, ma wadę uzasadniającą zwrot lub wymianę na towar niewadliwy. Tak samo będzie z samochodem zdalnie sterowanym, który po włożeniu baterii nie jeździ.

     W każdym przypadku - zarówno kiedy staramy się reklamować towar z powodu jego wad, jak i kiedy sprzedawca zgodził się go przyjąć z powrotem - musimy pamiętać, żeby zabrać ze sobą paragon. Paragon jest dowodem zakupu. Dlatego nawet jeżeli przychodzimy z otrzymanym prezentem, to reklamacja będzie możliwa tylko, jeżeli będziemy mieli paragon.

     Kiedy jeszcze nie ochłoniemy po świętach, już czekają nas wyprzedaże. W zasadzie wszędzie można spotkać informacje, że towar przeceniony nie podlega zwrotowi. W rzeczywistości, jeżeli powodem przeceny jest wyprzedaż towarów, to tak samo jak w przypadku zakupów po normalnej cenie, możemy go reklamować - jeżeli ma wady. Natomiast, jeżeli powodem obniżenia ceny jest wada towaru a sprzedawca nas o tym poinformował i dlatego obniżył cenę, to nie można z powodu tej wady reklamować towaru. Za to, jeżeli towar ma jeszcze inne wady, o których nie powiedział nam sprzedawca, to jest to powód reklamacji.

     Termin odpowiedzialności sprzedawcy to dwa lata od wydania towaru. Chyba że chodzi o rzeczy używane, to może być on skrócony, za zgodą obu stron, jednak nie więcej niż do 1 roku. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem 2 miesięcy od jej stwierdzenia. Reklamacja powinna być złożona sprzedawcy, ponieważ to on, a nie producent lub importer -ponosi odpowiedzialność za niezgodny towar z umową.


Edyta Pisarczyk

Autorka jest prawnikiem Grupy INFOR


Tekst pochodzi z Tygodnika

27 grudnia 2009


Jak lepiej zarabiać. Metody milionera Jak lepiej zarabiać. Metody milionera
Steven K. Scott
Masz pasję. Budujesz dzieło swojego życia. Codziennie dokonujesz ważnych odkryć. Dostrzegasz więcej, niż ludzie wokół Ciebie. I czujesz, że moc jest z Tobą. Oto stan ducha, w jakim człowiek dokonuje rzeczy niemożliwych. Nieważne z czym zaczynasz i czy los uśmiechał się do Ciebie. Liczy się jedno: Twoje monumentalne marzenie i to, czy jesteś gotów się dla niego poświęcić... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej