Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
S這wo Boga bliskie cz這wiekowi

     Na pocz徠ku by這 S這wo, a S這wo by這 u Boga, i Bogiem by這 S這wo. Ono by這 na pocz徠ku u Boga. Wszystko przez Nie si sta這, a bez Niego nic si nie sta這, co si sta這. W Nim by這 篡cie, a 篡cie by這 鈍iat這軼i ludzi, a 鈍iat這嗆 w ciemno軼i 鈍ieci i ciemno嗆 jej nie ogarn窸a. Pojawi si cz這wiek pos豉ny przez Boga - Jan mu by這 na imi. Przyszed on na 鈍iadectwo, aby za鈍iadczy o 鈍iat這軼i, by wszyscy uwierzyli przez niego. Nie by on 鈍iat這軼i, lecz /pos豉nym/, aby za鈍iadczy o 鈍iat這軼i. By豉 鈍iat這嗆 prawdziwa, kt鏎a o鈍ieca ka盥ego cz這wieka, gdy na 鈍iat przychodzi. Na 鈍iecie by這 /S這wo/, a 鈍iat sta si przez Nie, lecz 鈍iat Go nie pozna. Przysz這 do swojej w豉sno軼i, a swoi Go nie przyj瘭i. Wszystkim tym jednak, kt鏎zy Je przyj瘭i, da這 moc, aby si stali dzie熤i Bo篡mi, tym, kt鏎zy wierz w imi Jego - kt鏎zy ani z krwi, ani z 膨dzy cia豉, ani z woli m篹a, ale z Boga si narodzili. A S這wo sta這 si cia貫m i zamieszka這 w鈔鏚 nas. I ogl康ali鄉y Jego chwa喚, chwa喚, jak Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pe貫n 豉ski i prawdy. Jan daje o Nim 鈍iadectwo i g這郾o wo豉 w s這wach: Ten by, o kt鏎ym powiedzia貫m: Ten, kt鏎y po mnie idzie, przewy窺zy mnie godno軼i, gdy by wcze郾iej ode mnie. Z Jego pe軟o軼i wszyscy鄉y otrzymali - 豉sk po 豉sce. Podczas gdy Prawo zosta這 nadane przez Moj瞠sza, 豉ska i prawda przysz造 przez Jezusa Chrystusa. Boga nikt nigdy nie widzia, Ten Jednorodzony B鏬, kt鏎y jest w 這nie Ojca, /o Nim/ pouczy. (J 1,1-18)

     Na pocz徠ku by這 S這wo. - Owo S這wo z prologu Czwartej Ewangelii jest niezwykle bogate w swej istocie. W swym boskim 廝鏚le jest ono S這wem przedwiecznym, boskim, wszechpot篹nym i wszechm康rym - jest S這wem samego Boga, jest Bogiem samym. Nie przychodzi jednak do 鈍iata jako co obcego, zewn皻rznego, niezrozumia貫go. 安i皻y Jan ukazuje je jako S這wo, kt鏎e wyra瘸 si w ludzkiej kulturze, w jej bogactwie, r騜norodno軼i i - mo積a powiedzie - "swojsko軼i" wzgl璠em ludzkiego sposobu widzenia 鈍iata. Bo瞠 S這wo zostaje niejako przefiltrowane przez ludzk wiar i ludzk kultur, nabieraj帷 jej cech, kt鏎e sprawiaj, 瞠 staje si s這wem bliskim, zrozumia造m, g喚boko ludzkim.

     Pierwsza cz窷 Janowego Prologu ukazuje S這wo jako dzia豉j帷e, czynne, aktywne - znane nam z kart Biblii, z pierwszych werset闚 Ksi璕i Rodzaju, opisuj帷ej stworzenie wszystkich rzeczy, 鈍iata, 鈍iat豉, 篡cia i ludzi przez stw鏎cze S這wo Boga. To tak瞠 S這wo prorok闚, reprezentowanych tu przez Jana Chrzciciela, wskazuj帷ego w boskim natchnieniu na osob Mesjasza i Zbawiciela - Jezusa Chrystusa. To zarazem S這wo z biblijnej Ksi璕i M康ro軼i - S這wo prawdy, m康ro軼i i wyzwolenia z wielorako pojmowanej niewoli. To tak瞠 S這wo Nowego Testamentu - z pocz徠k闚 apostolskiego Ko軼io豉, kszta速uj帷e jego to窺amo嗆 i daj帷e mu ewangelizacyjny dynamizm w wielokulturowym 鈍iecie. To r闚nie S這wo obecne w klasycznej kulturze Europy, otwartej na logos - rozum, my郵enie, komunikacj i kulturowe ubogacanie poprzez dialog os鏏 i pokole. To tak瞠 S這wo obecne w nas, w naszych umys豉ch i sumieniach, o鈍iecaj帷e nas wewn皻rznie i w przedziwny spos鏏 sprawiaj帷e, 瞠 stajemy si nie tylko s逝chaczami, ale wr璚z w豉sno軼i S這wa.

     Druga cz窷 Prologu ukazuje S這wo jako ucz帷e poznania Boga. I znowu, owo poznanie dokonuje si poprzez S這wo Wcielone. Jest wi璚 w zdumiewaj帷y spos鏏 bliskie i dla tego, kt鏎y wychowany zosta na Biblii z jej specyficznym bogactwem, obrazowo軼i i dramatyzmem, i dla tego, kt鏎y formowany jest w og鏊noludzkiej kulturze logosu. W Chrystusie, S這wie Wcielonym, droga do Boga otwarta jest dla ka盥ego bez wyj徠ku cz這wieka.


ks. Bartosz Adamczewski


Tekst pochodzi z Tygodnika

3 stycznia 2010


Jezus Chrystus Jezus Chrystus
Adam Karl
Lektura ksi捫ki Karla Adama o Jezusie Chrystusie pozwala przezwyci篹y szum medialny i dostarcza argument闚 przeciwko rozpowszechnianym z takim zapa貫m fa連zywym teoriom dotycz帷ym historii Ewangelii, roli kobiet w 篡ciu Chrystusa, itp... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
 
Daj plusika:
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej