Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Religijne strony internetowe odwiedza 2,2 mln Polaków

     Religijne strony w polskim internecie regularnie odwiedza 2,2 mln osób. Miesięcznie spędzają one w sieci 800 tys. godzin, dokonując aż 44 mln odsłon.

     Zainteresowanie chrześcijańskimi stronami www systematycznie wzrasta - wynika z najnowszych badań Megapanel PBI/Gemius, które zaprezentowano dziś w siedzibie Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.

     Badania przeprowadzono od listopada 2008 do listopada 2009 na grupie 18 tys. internautów w wieku powyżej 7. roku życia. Sondażowi poddano 6164 witryny chrześcijańskie, które odwiedziło przynajmniej 45 użytkowników w miesiącu posiadających specjalnie zainstalowany panel badawczy.

     Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius wskazują, że w tym czasie liczba internautów w Polsce wzrosła - przybyło ich ponad 10 proc. (1,5 mln) i obecnie jest ich ok. 17 mln.

     W tym czasie liczba użytkowników chrześcijańskich stron internetowych zwiększyła się aż o 31 proc. i wynosi 2,2 mln. Miesięcznie spędzają oni na stronach religijnych ponad 800 tys. godzin, dokonując 44 mln odsłon. Witryny o tematyce chrześcijańskiej odwiedza ogółem 13 proc. wszystkich polskich internautów.

     Serwisy religijne częściej odwiedzają kobiety (57 proc.) niż mężczyźni (43 proc.). Największą grupę (29 proc.) stanowią osoby w wieku 15-24 lat. Użytkownicy witryn chrześcijańskich to osoby z wykształceniem średnim (34 proc.) i podstawowym (31 proc.) oraz wyższym (23 proc.). Najliczniejszą grupę internautów stanowią mieszkańcy wsi (29 proc.) i małych miast.

     Do badania religijnych stron www włączono: portale tematyczne, serwisy prasy religijnej, strony telewizji i radia online, księgarnie i sklepy religijne oraz strony diecezjalne i parafialne.

     Najczęściej odwiedzaną polską witryną religijną jest portal opoka.org.pl Fundacji "Opoka" z 748 tys. użytkowników i 4,32 proc. zasięgu wśród ogółu internautów. Drugie miejsce zajmuje serwis Adonai.pl z 308 tys. użytkowników (1,78 proc.), trzecie - Tygodnik Powszechny (271 tys., 1,57 proc.), czwarte - Wiara.pl (227 tys. 1,31 proc.), a piąte - ekai.pl - portal Katolickiej Agencji Informacyjnej z 212 tys. użytkowników i 1,23 proc. zasięgu.

     - Z racji połączenia z serwisem agencyjnym jest to najlepsze źródło informacji, także z zagranicy, ciekawostką są blogi misjonarzy - oceniał ekai.pl ekspert Polskich Badań Internetowych. Z kolei plasujący się na dalszym miejscu portal Fronda.pl uznał za najbardziej nowatorski, nazywając go "forpocztą tego, co za kilka lat będzie normą innych stronach religijnych".

     Spośród pierwszej dziesiątki najdłużej na swoich stronach utrzymuje internautów Fronda.pl (średnio 41 minut miesięcznie) oraz ekai.pl (21 minut) i Adonai.pl (14 minut).

     Prezentacji wyników badań towarzyszył panel dyskusyjny. Ks. dr Józef Kloch, rzecznik Episkopatu, przekonywał, że religijne serwisy społecznościowe są dla Kościoła szansą na nowy dialog ze współczesnym człowiekiem. Odwagi do ewangelizacji na "cyfrowym kontynencie" kapłanom dodaje sama Stolica Apostolska, która prowadzi współpracę z najpopularniejszymi serwisami jak Facebook i Youtube. - Gdyby św. Paweł dziś żył, z pewnością ewangelizowałby za pomocą blogu i uczestnictwa w forach internetowych - przekonywał ks. Kloch.

     Maciej Górnicki z Fundacji "Opoka" mówił o słabościach i silnych stronach polskich witryn chrześcijańskich. Jego zdaniem, problemem są często jałowe i zbyt długie dyskusje oraz zjawisko tzw. trollingu, czyli zagłuszanie jednych dyskutantów przez drugich. Strony religijne przyjmują coraz częściej model społecznościowy, tworzony przez samych użytkowników i bardziej otwarty na dyskusję.

     Prezentując treści religijne Kościół nie może uciekać od pytań i opinii, nawet jeśli są sprzeczne z jego nauczaniem. Wielką wartością chrześcijańskiego internetu jest bowiem dialog duszpasterzy z wiernymi, dlatego Kościół musi się uczyć korzystać z najnowszych narzędzi komunikacji. - Chrześcijański model Web 2.0 to moderowana interaktywność, dialog jest potrzebny, ale nie może prowadzić do chaotycznego prezentowania opinii - stwierdził Górnicki. Podał przy tym przykład Wikipedii, której hasła można edytować i uzupełniać, nie można jednak wprowadzać informacji nieprawdziwych.


ekai.pl
lk / mk


Kremacja w kulturach świata Kremacja w kulturach świata
Zbigniew Suchecki OFMConv.
Jeszcze kilka lat temu wybierający kremację byli uważani zasadniczo za wrogów Kościoła, a samo spopielenie zwłok stanowiło najwyższy wyraz tej wrogości.... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:
 KAsia: 16.03.2010, 08:46
 adonai- to takie moje słoneczko, codziennie tu jestem i czytam. Dziękuje.
 
(1)


Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej