Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Elżbieta Czyżewska

     W wieku 72 lat, po ciężkiej chorobie, zmarła w Nowym Jorku Elżbieta Czyżewska, jedna z najpopularniejszych po wojnie gwiazd polskiego kina i teatru.

     Po ukończeniu warszawskiej PWST w 1960 r. aktorka szybko osiągnęła wielką popularność u publiczności. Pomogła jej uroda, fotogeniczność i wszechstronny talent.

     Występowała w modnych w latach 60. teatrach: STS i Dramatycznym, gdzie zagrała wiele ról. W sztuce "Po upadku" Artura Millera kreowała gwiazdę filmową, której pierwowzorem była Marilyn Monroe. Prawdziwą popularność zyskała grając w latach 1960-67 w około 30 filmach. Wśród nich znajdujemy błyskotliwe role w lekkich komediach ("Mąż swojej żony", "Gdzie jest generał", "Giuseppe w Warszawie", "Żona dla Australijczyka", "Święta wojna"), filmach dramatycznych ("Zaduszki", "Dom bez okien", "Niekochana", "Wszystko na sprzedaż"), w obrazach nowatorskich artystycznie ("Rysopis" i "Walkower" Jerzego Skolimowskiego) oraz w utworach kostiumowych ("Rękopis znaleziony w Saragossie" Wojciecha Hasa).

     Karierę Czyżewskiej w Polsce przerwało małżeństwo z amerykańskim korespondentem dziennika "The New York Times", który w 1967 r. został wydalony z Polski. Po wyjeździe z mężem do USA, na amerykańskim gruncie, nie zdołała kontynuować kariery. Według relacji przyjaciół nie mogła zaakceptować reguł gry amerykańskiego rynku filmowego i teatralnego. Styl życia ówczesnej warszawskiej bohemy artystycznej nie pasował do rzeczywistości amerykańskiej. Zagrała kilka drugoplanowych ról w filmach i serialach, parokrotnie wystąpiła na deskach nowojorskich teatrów. Podczas kilkakrotnych pobytów w ojczyźnie zagrała w paru filmach polskich reżyserów, m.in. w "Debiutantce", "Odwecie" i "Kocham kino". Losy Elżbiety Czyżewskiej, ikony polskiego kina lat 60., stały się przedmiotem wielu wywiadów i artykułów w prasie popularnej. Stare filmy z jej udziałem możemy wciąż oglądać w programach telewizyjnych.


Mirosław Winiarczyk


Tekst pochodzi z Tygodnika

27 czerwca 2010



   


Karykatury Boga. Potęga i niebezpieczeństwo obrazu Karykatury Boga. Potęga i niebezpieczeństwo obrazu
François Boesflug OP
Czy w ogóle wolno wykonywać podobizny Boga? Jakie są granice wolności wypowiedzi artystycznej odnośnie religii? Czy symbole religijne powinny być chronione prawnie? Czy powinno się powołać do życia "policję do spraw symboli"?... » zobacz więcej

Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej