Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Co jest potrzebne do życia?

     Co jest nam potrzebne do życia? Zdrowie. Pieniądze. Powietrze. Pokarm. Drugi człowiek, a nade wszystko Bóg. Ta lista mogła by być oczywiście dłuższa. Do tej listy koniecznie musimy jeszcze z pewnością dopisać jeszcze dwa punkty. Jakie? - zapytacie. Odpowiadam - miłość i sprawiedliwość. Potrzebuje ich każda zdrowa wspólnota. Miłość i sprawiedliwość potrzebne są w rodzinie, w pracy, w polityce i w ekonomii. Bez miłości i sprawiedliwości nie może funkcjonować ani naród, ani państwo, ani wspólnota międzynarodowa. Właśnie to uświadamiał swoim słuchaczom kardynał Stefan Wyszyński. Przyszło mu duszpasterzować w okresie kiedy Polska nie była suwerennym państwem. Kierowały nim bowiem marionetkowe władze, które były pod kontrolą Kremla. Choć władze PRL deklarowały, że działają na rzecz dobra narodu, to jednak w rzeczywistości likwidowały one jakiekolwiek przejawy wolności i demokracji wśród Polaków. Zamiast pokojowego współżycia forsowały one koncepcję "walki klas" Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, którzy w istocie odrzucali miłość i sprawiedliwość. Przeciw takiemu światu zaprotestował Prymas Tysiąclecia. Tłumaczył on, że jeśli ludźmi nie ma czytelnych reguł współżycia (czyli sprawiedliwości) i życzliwości nie cofającej się niekiedy przed ofiarą z siebie (czyli miłości), to wówczas pokojowe współżycie staje się niemożliwe. Kiedy bowiem nikt nie wie jakie ma prawa i obowiązki, wówczas łatwo nim manipulować i go zastraszyć. Zatem kardynał proponował, aby nie walczyć między sobą, lecz poszukać tego co nas łączy i na tym budować nowy świat. Jak widać prymas zamiast walki między sobą proponował troskę o miłość i sprawiedliwość, co oznacza w praktyce wypełnianie swoich obowiązków, poszanowanie wzajemnych praw i życzliwą - a nawet ofiarną - pomoc wszystkim skrzywdzonym.

     Książka pt. Paragraf w sercu jest zaproszeniem do duchowej podróży w najtajniejsze zakątki zarówno poszczególnego człowieka, jak i świata życia społecznego. Jest świadectwem nowatorskiej, a zarazem ewangelicznej wizji kardynała Stefana Wyszyńskiego. Jest cenna, gdyż koncepcja miłości i sprawiedliwości społecznej została opracowana przez prymasa w czasie jego uwięzienia w Komańczy, gdzie przygotował on tzw. Wielką Nowennę, czyli dziewięcioletni cykl rozważań na kluczowe tematy dla przyszłości narodu polskiego. W siódmym roku Wielkiej Nowenny wyjaśniał znaczenie miłości i sprawiedliwości. Tej właśnie problematyce poświęcona jest książka ks. dra Jerzego Jastrzębskiego.

     Autor publikacji - w oparciu o słowa Prymasa Tysiąclecia - wyjaśnił w jaki sposób każda zdrowa (rodzina, naród i państwo) wspólnota musi kierować się zasadami miłości i sprawiedliwości. Reguły te bowiem stoją na straży poszanowania naszych wzajemnych praw i obowiązków, czyli harmonijnego - pokojowego współżycia między ludźmi. Jeśli ich zabraknie, wówczas nie ma innych praw poza prawem, że silniejszy ma zawsze rację. Tłumacząc co jest potrzebne do życia w normalnej - zdrowej wspólnocie Prymas nie tylko przywołał klasyczną koncepcję sprawiedliwości, ale ubogacił ją przez nauczanie papieży Piusa XI, Leona XIII i Jana XXIII oraz dokumenty Soboru Watykańskiego II, co umiejętnie wydobył ks. Jerzy w oparciu o bogatą literaturę. Liczby mówią same za siebie, gdyż przebadał on pobieżnie około 1200 przemówień Prymasa Tysiąclecia, a szczegółowej analizie podał 273 wystąpienia. Przygotowując swoją pracę doktorską prowadził poszukiwania w 12 bibliotekach i archiwach w Polsce i w 3 za granicą (w tym w Tajnych Archiwach Watykańskich). Cenne jest to, że autorowi w czasie kwerendy w Rzymie i w Polsce udało się odnaleźć nieznane dotąd i niepublikowane teksty prymasa. Jest to tym bardziej godne polecenia, że wiele z wystąpień kardynała stanowiły maszynopisy z tamtego czasu.

     Książka pt. Paragraf w sercu - jak każda publikacja - ma swoje plusy i minusy. Plusów jest zdecydowanie o wiele więcej. Jej wielką zaletą jest ogrmone bogactwo zapierających dech w piersiach cytatów z nauczania Prymasa Tysiąclecia. Ks. Jerzy umiejętnie je wydobył i wplótł w tekst książki. Świadczy o tym chociażby ten fragment: "Stefan Wyszyński zauważał, że czasami dochodzi do sytuacji, które mogą budzić w ludziach specyficznie rozumiane "poczucie sprawiedliwości". Stosuje ono zasadę odpłaty w myśl reguły "oko za oko". Nie jest to jednak żadne rozwiązanie. Zgodnie z logiką miłości i sprawiedliwości społecznej nie tyle należy domagać się sprawiedliwości, ile ją świadczyć. Na tym właśnie polega chrześcijańska wizja życia rodzinnego, aby miłość była motywem wszelkich działań - w tym dążenia do sprawiedliwości: "Nie sztuka odnieść zwycięstwo nad żoną, nie sztuka odnieść zwycięstwo nad mężem, ale nad samym sobą. W małżeństwie wzajemna pomoc dwojga polega na tym, że ciągle odnoszą zwycięstwa, każde nad sobą"" - nauczał kardynał Stefan Wyszyński.

     Inny bardzo cenny fragment książki przywołuje postać św. Franciszka z Asyżu, a tym samym doskonale koresponduje z nauczaniem Ojca Świętego Franciszka. "Godny podkreślania jest fakt, że kiedy św. Franciszek zrozumiał, że rosnące dysproporcje między nadmiernie bogatymi a niezmiernie biednymi są sprzeczne z duchem Ewangelii, postanowił działać. Zainicjował więc ? jak nazwał to Stefan Wyszyński ? "bezkrwawą rewolucję"; nikogo nie uśmiercił, nie wtrącił do więzienia, nie pozbawił własności, lecz poszedł z otwartym sercem do wszystkich ludzi. [...]. [Prymas Wyszyński] przybliżając działalność Biedaczyny z Asyżu przypomniał, że przemiany społeczne na drodze pokojowej są możliwe. Dowodzi tego przykład świętego, który dokonał "rewolucji społecznej i ekonomicznej", odwołując się do najgłębszej, szlachetnej motywacji obecnej w sercu każdego człowieka. Pokazał, że przemiana świata, struktur gospodarczych i politycznych zaczyna się od przemiany ludzkich serc".


GJ


Bon Ton Bon Ton
Jasminka Petrović
Możesz zadać sobie pytanie: "Po co mi ta książka? Przecież jestem przyzwoitym, kulturalnym człowiekiem znającym dobre maniery". Jeśli przez dobre maniery rozumiesz tylko zespół zasad bon tonu, wtedy twoje pytanie jest właściwe. Ale jeśli chcesz traktować dobre zachowanie jako filozofię życiową, musisz przeczytać tę książkę... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej