Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
List do ch這pc闚 VII
mi這嗆 i po膨danie

     Pozdrawia Was wasz starszy brat. Cze嗆!... W ostatnich li軼ie pisa貫m o pewnych badaniach nad seksualno軼i mieszka鎍闚 19 r騜nych pa雟tw. Ich wyniki pokaza造 - jak mo瞠 pami皻acie - 瞠 tylko 12% Polak闚 znajduje zadowolenie we wsp馧篡ciu seksualnym. Zastanawia貫m si, dlaczego w tej sferze panuje tyle smutku. Pierwszy wniosek do jakiego doszed貫m by taki, 瞠 do tego, aby uczyni ze wsp馧篡cia co wa積ego, pi瘯nego, satysfakcjonuj帷ego, trzeba by wolnym. Wolnym nie w tym b喚dnym sensie, 瞠 mo積a robi to, na co ma si ochot (jest to droga do uzale積ienia) - ale przeciwnie - wolnym od przymusu dzia豉nia seksualnego czyli pop璠owych, biologicznych impuls闚. M鏬豚ym dzia豉 seksualnie, ale potrafi si powstrzyma od wszelkich takich dzia豉, nawet w my郵ach... To jest wolno嗆! Albo si jej kto nauczy, albo popadnie w uzale積ienie - taka jest alternatywa. Masturbacja np. jest wyrazem zniewolenia. Uzale積ienia nigdy nie przynosz szcz窷cia (najwy瞠j chwilow przyjemno嗆) - przeciwnie - poni瘸j, "do逝j", degraduj cz這wieka. M篹czyzna uzale積iony seksualnie prze篡wa swoj p販iowo嗆 niezwykle prymitywnie. U篡wa tylko swojej partnerki do uspokojenia na這gu i trudno, 瞠by on czy ona byli na d逝窺z met z tego zadowoleni.

     Popatrzmy teraz na ca陰 spraw z troch innego punktu widzenia. Postawi tak tez: do tego, 瞠by wsp馧篡cie seksualne by這 satysfakcjonuj帷e potrzeba, aby kobieta i m篹czyzna kochali si... Troch dziwnie zabrzmia這? Wsp馧篡cie seksualne, a kochanie si to nie to samo! W telewizji m闚i inaczej: wsp馧篡cie to "kochanie si". A wi璚 kocha si prostytutka ze swoim klientem, "kochaj si" w filmie pornograficznym, "kochaj si" zwierz徠ka na le郾ej polanie... Tak m闚i! po takich naukach stale powtarzanych i z ch璚i s逝chanych, rzeczywi軼ie niekt鏎zy "kochaj si" jak zwierz徠ka: du穎 kopulacji, "0" mi這軼i.

     Sformu逝j powy窺z tez troch inaczej: wsp馧篡cie seksualne musi wynika z mi這軼i, aby by這 satysfakcjonuj帷e. Oczywi軼ie! Wi瘯szo嗆 zapewni przykla郾ie. Tak, ma wynika z mi這軼i. I tak go te zaplanowa Pan B鏬. A wynika? Rzadko, jak rzadko!.. Popatrz jeszcze raz na wyniki bada. Dlaczego kto riie mia豚y by zadowolony ze wsp馧篡cia, kt鏎e wyra瘸 mi這嗆? A jednak ogromna wi瘯szo嗆 Polak闚 nie jest z niego zadowolona. Mo瞠 wi璚 wcale si nie "kochaj"? Mo瞠 to, co nazywaj "mi這軼i" wcale ni nie jest?

     Rzeczywi軼ie, s這wo "mi這嗆" to worek, do kt鏎ego wk豉da si wszystko; rzeczy prawdziwe i iluzje, rzeczy dobre i z貫, np. sw鎩 egoizm, po膨danie, kompleksy, poszukiwanie przyjemno軼i, ucieczk od samotno軼i, jak pasuje...

     Na czym wi璚 polega prawdziwa mi這嗆 m篹czyzny do kobiety? Sk康 b璠 wiedzia - zapytasz - 瞠 kocham tak mi這軼i? No w豉郾ie, dobre pytanie: sk康 b璠 wiedzia, 瞠 kocham prawdziw mi這軼i... Bo chc uczyni ze wsp馧篡cia seksualnego co wa積ego, pi瘯nego, niepowtarzalnego, satysfakcjonuj帷ego. Rzadko s造szy si, 瞠 mi這嗆 jest owocem pracy nad sob. Mi這軼i do kobiety (w tym do przysz貫j 穎ny) uczy si m篹czyzna przede wszystkim zachowuj帷 czysto嗆 przedma鹵e雟k. Dok豉dnie tak! Nie inaczej!...

     W telewizji czego takiego nigdy nie us造szysz, w "Bravo" nigdy nie przeczytasz, prawda?

     Odkry貫m tak zasad: Je郵i jaki ateista (cho熲y wcze郾iej ochrzczony i bierzmowany) pisze artyku, robi program tv, albo kr璚i film i porusza w nim kwestie moralne dotycz帷e przykazania VI i IX, to mo瞠sz by pewien, 瞠 to co u Pana Boga jest bia貫, tam jest czarne, co tam jest czarne - tu jest bia貫. Zdrowie jest chorob, trucizna lekarstwem i na odwr鏒. Albo w najlepszym wypadku wszystko jest szare i md貫, takie letnie kluchy, nie ma zdrowego ani chorego, trucizny ani lekarstwa. Wiesz, dlaczego g這si si takie horrendalne g逝pstwa n.t. mi這軼i, wsp馧篡cia itd?... Dlatego, 瞠 ci, kt鏎zy to robi nie znaj Boga, a B鏬 w豉郾ie jest mi這軼i. Co gorsza, tam gdzie nie ma Boga - tam jest diabe.

     Po kolei. Zaczn z innej "beczki"... Czy spotka貫 kiedy kogo, kto by Ci bardzo nie篡czliwy? Nic takiego nie robi, a czujesz, 瞠 najch皻niej by Ci czym zdzieli... A to spojrzenie! Jak popatrzy, to a cz這wieka zmrozi. Niech by si tylko nadarzy豉 jaka okazja, niechby Ci tylko spotka w jakiej ciemnej ulicy. Dobrze, 瞠 go r騜ne okoliczno軼i hamuj... Taki cz這wiek 篡je w grzechu, zgoda? Grzeszy wobec Ciebie, cho nie okazuje fizycznie swojej nienawi軼i. To co nosi w sercu jest grzeszne, czyli destruktywne, negatywne.

     A teraz wyobra sobie, 瞠 ten cz這wiek co od Ciebie potrzebuje, jeste mu do czego potrzebny. A wi璚 u鄉iecha si, przymila, ok豉muje, obiecuje r騜ne rzeczy, jednym s這wem gra. M鏬豚y si nawet da nabra... Ale ta maska nie zmienia zbytnio jego wewn皻rznego nastawienia. Wasze relacje wydawa by si mog造 dobre, ale by豉by to przyja潯 tylko pozorna, daleka od prawdziwej przyja幡i. Gdyby mia豉 by prawdziwa, musia豚y pokona w sobie t niech耩 do Ciebie. Musia豚y zacz望 wierzy w Ciebie, ceni, szanowa... Chc powiedzie, 瞠 wewn皻rzne nastawienie jest wa積e. Mo瞠 by albo z貫, albo dobre w stosunku do kogo. Je郵i jest z貫, trzeba stara si je pokona, przezwyci篹y. Popatrz, co m闚i Pan Jezus: "S造szeli軼ie, 瞠 powiedziano: Nie cudzo堯. A Ja wam powiadam: ka盥y, kto po膨dliwie patrzy na kobiet, ju w swoim sercu dopu軼i si z ni cudzo堯stwa" (Mt 5, 27-28). Po膨da kobiet ju jest grzechem! Niepotrzebny jest do tego konkretny, fizyczny akt... Oczywi軼ie! Poniewa patrz帷 na kobiet przez pryzmat po膨dania uprzedmiotawia si j, traktuj帷 tylko jak narz璠zie do zaspokojenia tego po膨dania, zabawk do u篡cia. I nawet je郵i po膨danie nie wyra瘸 si w konkretnym fizycznym akcie, to i tak rani, upo郵edza i wykrzywia relacj z kobiet. Co innego mi這嗆 do kobiety. Mi這嗆 oznacza szacunek, odpowiedzialno嗆, podziw, pokor, zdolno嗆 do ofiary, itd. itd.

     Napisa豉 do mnie list pewna dziewczyna. Kilka lat temu, jeszcze przed matur, zosta豉 zgwa販ona. "Nie wiem - pisze - mo瞠 mnie zrozumiesz, a mo瞠 nie, ale nadal czuj si przegrana wobec przesz這軼i. Wiem, 瞠 ten uraz psychiczny znacznie wp造n掖 na moj sfer emocjonaln i mo瞠 - czasami sobie my郵 - to dobrze, 瞠 Mateusz odszed. Mo瞠 nawet nie by豉bym zdolna do macierzy雟twa, ma鹵e雟twa, czy wsp馧篡cia. Uczucie, 瞠 jest si niedojrza造m cz這wiekiem, nienormalnym, jest bardzo przykre, jest straszne. To tak, jak gdyby czu si ma造m dzieckiem mimo, 瞠 ma si dwadzie軼ia kilka lat. O tyle jest to trudne do zaakceptowania, 瞠 rodzina i znajomi patrz帷 z zewn徠rz my郵, 瞠 jestem zdrowa, prawid這wo rozwini皻a i dojrza豉."

     Z czego wynik ten gwa速? Z po膨dania! Oto czym jest po膨danie, oto jego dojrza貫 owoce! Czy r騜ni si od nienawi軼i? I tu, i tam jest zranienie, poni瞠nie, uprzedmiotowienie cz這wieka, przemoc. Po膨danie to rodzaj nienawi軼i! Jasne, nie zawsze wyra瘸 si tak skrajnie, podobnie jak nienawi嗆 nie zawsze wyra瘸 si fizyczn przemoc. Jednak zawsze jest destruktywne, tak jak nienawi嗆.

     安. Pawe pisze: "Zadajcie wi璚 鄉ier temu, co przyziemne w waszych cz這nkach: rozpu軼ie, nieczysto軼i, lubie積o軼i, z貫j 膨dzy..." (Kol 3,5). I w innym miejscu: "A ci, kt鏎zy nale膨 do Chrystusa, ukrzy穎wali swoje cia這 z jego nami皻no軼iami i po膨daniami" (Gal 5,24). Mocne s這wa: "zada 鄉ier", "ukrzy穎wa"... Do mi這wania bli幡iego wzywa Pismo 鈍. nieustannie! Mi這嗆 do kobiety i po膨danie kobiety le膨 na przeciwleg造ch sobie biegunach. Mi這嗆 jest dobra, konstruktywna, po膨danie destruktywne.

     M篹czy幡i maj niestety naturaln sk這nno嗆 do po膨dania. Ta i inne z貫 sk這nno軼i wynikaj ze ska穎nej grzechem pierwotnej natury. Ale nie jeste鄉y przecie skazani na z這! Po膨danie mo積a i trzeba z pomoc 豉ski Bo瞠j (i tylko w ten spos鏏) kontrolowa i "u鄉ierca", przezwyci篹a. I to nazywa si zachowywaniem czysto軼i. Po膨dania nie da si wyzby raz na zawsze, bo nie da si raz na zawsze zmieni naszej natury. Mo積a natomiast wyrobi w sobie mechanizm kontrolowania po膨dania, czyli zdoby cnot czysto軼i.

     Ka盥y m篹czyzna stoi przed nast瘼uj帷ym wyborem: albo pozwoli, by rozrasta豉 si w jego sercu po膨dliwo嗆 i w ko鎍u nie b璠zie tam miejsca na mi這嗆, albo nauczy si pokonywa, "u鄉ierca" po膨dliwo嗆 robi帷 w ten spos鏏 miejsce dla mi這軼i, kt鏎a wtedy ma szans wzrasta i dojrzewa. Do dojrza貫j mi這軼i dochodzi si przez zachowywanie czysto軼i. (M闚i oczywi軼ie o mi這軼i mi璠zy m篹czyzn i kobiet.) Kiedy mi這嗆 b璠zie dojrza豉? Sk康 b璠 wiedzia, 瞠 jest ju dojrza豉?... Dojrza豉 mi這嗆 pragnie z陰czenia swego 篡cia i ukochanej osoby na zawsze, w doli i niedoli, dobrym i z造m. Pragnie tak瞠 z這瞠nia wobec Boga i 鈍iadk闚 z這瞠nia przyrzeczenia. I w ko鎍u dojrza豉 mi這嗆 pragnie za這瞠nia rodziny.

     By貫 kiedy na czyim 郵ubie? Mam na my郵i 郵ub w ko軼iele, nie w urz璠zie... Je郵i by貫, to mo瞠 pami皻asz, 瞠 kap豉n zada narzeczonym kilka pyta. Mi璠zy innymi: "Czy chcecie wytrwa w tym zwi您ku w zdrowiu i chorobie, w dobrej i z貫j doli, a do ko鎍a 篡cia?" "Czy chcecie z mi這軼i przyla (...) potomstwo, kt鏎ym was B鏬 obdarzy?..." B璠ziesz kocha dojrza陰 mi這軼i wtedy, kiedy na te pytania b璠ziesz m鏬 szczerze odpowiedzie: "tak, chc!" I kiedy odpowiedzialnie i szczerze b璠ziesz potrafi z這篡 nast瘼uj帷 przysi璕: Ja... bior sobie ciebie... za 穎n i 郵ubuje ci mi這嗆, wierno嗆 i uczciwo嗆 ma鹵e雟k oraz, 瞠 ci nie opuszcz a do 鄉ierci"... My郵isz, 瞠 wszyscy, kt鏎zy sk豉daj tak przysi璕 czyni to z pe軟 鈍iadomo軼i i odpowiedzialnie?... Obawiam si, 瞠 nie. Bo dlaczego tyle ma鹵e雟tw si rozpada?

     Je瞠li wsp馧篡cie seksualne wynika z takiej dojrza貫j, odpowiedzialnej mi這軼i, to z pewno軼i jest 鈍i皻em, rado軼i, uczt duchow, prze篡ciem tajemnicy, najintymniejszym aktem oddania si sobie kobiety i m篹czyzny. Je瞠li natomiast ch這pak m闚i, 瞠 kocha dziewczyn, ale nie ma zamiaru by z ni na zawsze, nie my郵i o za這瞠niu rodziny i nie chce publicznie sk豉da jej 瘸dnych 郵ub闚 (ew. tylko prywatnie), to powinien dla swojego dobra i dobra swojej przysz貫j 穎ny jeszcze troch podojrzewa. Koniecznie w czysto軼i. Do dojrza貫j mi這軼i dochodzi si przez zachowanie czysto軼i.

     Jedna my郵 na marginesie. Czy zastanawia貫 si kiedy, jakiemu celowi s逝篡 pornografia?... Ot騜 s逝篡 tylko i wy陰cznie do rozbudzania po膨dania. Chodzi wi璚 o co dok豉dnie odwrotnego ni owo "u鄉iercanie", "krzy穎wanie", o kt鏎ych pisze 鈍. Pawe. Przeprowadza si nawet badania, by sprawdzi co najbardziej podnieca pornowidza i potem pod te upodobania kr璚i si film, czy robi zdj璚ia... Pornografia rozbudza po膨danie, a wi璚 "u鄉ierca" mi這嗆. Przypomnij sobie jeszcze raz list dziewczyny, kt鏎y cytowa貫m. Z du篡m prawdopodobie雟twem mo積a powiedzie, 瞠 zosta豉 zgwa販ona przez jakiego ogl康acza pornografii... Pisze: "Mo瞠 nawet nie by豉bym zdolna do macierzy雟twa, ma鹵e雟twa, czy wsp馧篡cia"... Po膨danie rani dwie osoby, nie jedn. Najpierw tego, kt鏎y po膨da. My郵isz, 瞠 ten, kt鏎y to zrobi jest zdolny do ojcostwa, ma鹵e雟twa, normalnego wsp馧篡cia?... Stokro mniej, ni ona... A ten, kto nikogo nie zgwa販i, ale z upodobaniem karmi si pornografi, jest do tego zdolny?... Trzymaj si! Cze嗆. Niech Pan Ci we wszystkim b這gos豉wi!


Tw鎩 starszy brat, Jan Bilewicz


Publikacja za zgod redakcji

nr 1-2/2001


   




Wasze komentarze:
 Piotr: 02.09.2016, 09:25
 Fajne ale troch przesadzone, chyba i 豉two odrzuci komunikat. Szczeg鏊nie fakt - pokazywania po膨dania jako czego z貫go - czy aby napewno doktryna m闚i 瞠 po膨danie to co z貫go? (mowie to z perspektywy nie znaj帷ej dokladnie doktryny katolickiej). Inne rzeczy fajne i warto軼iowe.
 Piotr: 02.09.2016, 09:22
 Fajne ale troch przesadzone, chyba i 豉two odrzuci komunikat. Szczeg鏊nie fakt - pokazywania po膨dania jako czego z貫go - czy aby napewno doktryna m闚i 瞠 po膨danie to co z貫go? (mowie to z perspektywy nie znaj帷ej dokladnie doktryny katolickiej). Inne rzeczy fajne i warto軼iowe.
 Wera: 29.11.2014, 14:32
 Poplakalam sie... Wspanialy artykol! To prawda, ze tylko laska Boza jest w stanie zachowac nas w czystosci. Sama jestem tego dowodem
 Gregory McGreg: 19.07.2012, 16:23
 Bardzo interesuj帷y tekst. Jednak瞠 jak zauwa篡 smerf, czasem po膨da si osob, kt鏎 chce si mie na zawsze. Czy wtedy po膨danie to jest z貫? W Pie郾i nad Pie郾iami jest fragment "(...) Nie bud嬈ie ze snu, nie rozbudzajcie mi這軼i, p鏦i sama nie zechce [pnp 2,7]". Na jego podstawie mo積a wnioskowa, i w pewnym momencie mi這嗆 sama si zbudzi. Ale czy mi這嗆 ta jest tak瞠 po膨daniem? Dalsza cz窷 tej pie郾i opisuje jak oblubieniec wielbi sw oblubienic [pnp 4,1-15]. Mo積a na podstawie tego tekstu przypuszcza, i oblubieniec ma pewne po膨danie w sobie - "nektarem ociekaj wargi twe, oblubienico, mi鏚 i mleko pod twoim j瞛ykiem, a zapach twoich szat jak wo Libanu". Tak wi璚 pnp nie daje pe軟ej zgody na s這wa autora powy窺zego artyku逝 - Jana Bilewicza. Czym zatem jest mi這嗆, a czym po膨danie? Oczywi軼ie ka盥y rozumie natur po膨dania i wie, 瞠 ci庵nie nas wtedy do drugiej osoby - chcia這by si j posi捷, wnikn望 we. Przejawia si to dlatego przytulaniem. A seks rozumiany jako czynno嗆 fizyczna wykorzystuj帷a genitalia obu os鏏 jest tylko uj軼iem tego po膨dania. A dlaczego s poca逝nki? Poca逝nki mog myli drug stron co do intencji - i mog by wyrazem po膨dania, ale zale篡 to od do鈍iadcze przez ka盥ego nabytych - je郵i na filmach ludzie w swej po膨dliwo軼i ca這wali si, to i poca逝nki b璠zie si rozumia這 jako co co uczyni trzeba. Tak wi璚 natura po膨dania pokr鏒ce zosta豉 opisana. Ale co z mi這軼i? Czym ona jest? "Po膨danie jest form mi這軼i. Nie ma tu sprzeczno軼i. Cia這 kocha przez po膨danie, serce kocha przez uwielbienie. Jedno i drugie powinno by zharmonizowane. Je郵i facet nazywa po膨danie mi這軼i, mo積a powiedzie, 瞠 ma racj, bo to jest forma mi這軼i. Gorzej, gdy ta mi這嗆 pozostaje ci庵le na tym samym poziomie. Facet potrafi kocha sercem. Najtrudniej przychodzi mu jednak zintegrowanie po膨dania i mi這軼i. Dlaczego? Poniewa to wymaga g喚bszego rozwoju, zaakceptowania i poznania w豉snego cia豉 i jego potrzeb, w陰czaj帷 w to seksualno嗆. "Kocham ci" powinno znaczy: "chc by dla ciebie, s逝cha ci i piel璕nowa, ochrania i spe軟ia twoje 篡czenia, traktowa ci serio i respektowa". To, jaki b璠zie zwi您ek, zale篡 w r闚nym stopniu od faceta i kobiety." (http://www.agnieszka.com.pl/uzaleznienie_od_kobiet.htm) Niechybnie trzeba uzna troch racji starszego brata, ale nie ma on ca趾owitej zgodno軼i z prawd. Zaiste mi這嗆 jest czym co opiera si jako na po膨daniu (powy窺ze 廝鏚這), ale jest to tak瞠, jak napisa starszy brat, odpowiedzialne, uczciwe i szczere wyznanie, kt鏎e jak wszystko przejawia si w zachowaniach. Jak zatem rozpozna, i kocha si kogo mi這軼i prawdziw? Po owocu si pozna drzewo, wi璚 i mi這嗆 tak瞠. Pytanie wi璚 jest o to, jakie s owoce mi這軼i. OWOCE MIΜ列I Wi瘯szo嗆 ma鹵e雟tw powie zapewne, i s nim dzieci - i zgoda. Ale jakie jeszcze fragmenty rzeczywisto軼i? Jak przed 郵ubem rozpozna mi這嗆? Zgodnie z rad starszego brata nale篡 spr鏏owa prze豉ma po膨danie i zobaczy czy za po膨daniem jest mi這嗆. Wyra瘸 si ona w post瘼owaniu cz這wieka i warunkuje jego samego. Wi璚 zmienia si nasze zachowanie, upodabniamy si do drugiej osoby (tak jak w przypadku zaimponowania). Niekt鏎zy m闚i o poszerzonych 廝enicach, ale to si tyczy tak瞠 po膨dania (jest to wyraz zainteresowania seksualnego). Stajemy si cisi i oczekujemy niecierpliwie kolejnego spotkania, a gdy si zi軼i post瘼ujemy spokojnie i z uwielbieniem. Czasem jednak emocje s ogromne i nie mo積a spokojnie usta. U鄉iech temu towarzyszy. W towarzystwie osoby, kt鏎 kochamy czujemy si bezpiecznie i jeste鄉y szcz窷liwi - mo瞠my nawet zapomnie na chwil o naszych zmartwieniach. Obok tego lubi si nawzajem s逝cha i m闚i do siebie. Nawet ogl康anie filmu w TV mo瞠 wyda si nudne... W mi這軼i chodzi o uwielbienie cia豉, ale tak瞠 o uwielbienie osoby - charakteru, temperamentu, gestykulacji, odpowiedzialno軼i i tych cech charakteru, kt鏎e s w tej drugiej osobie. Tak wi璚 mi這嗆 to pasowanie do wzorca, kt鏎y si w nas wytworzy podczas naszego bytowania na ziemi - ka盥e do鈍iadczenie na nas wp造wa i nas kszta速uje. Temu s逝篡 wolno嗆, aby samemu decydowa jakie wzorce b璠ziemy sobie wpaja i do czego b璠ziemy si przyzwyczaja. Niestety wolno軼i takiej jest ma這, a 鈍iadomo嗆 o niej jakby wyparowa豉... To wyja郾ia dlaczego lubimy ogl康a niekt鏎e filmy, a innych po prostu nie potrafimy (np. z powodu wygl康u aktor闚 albo ich zachowania). W wolno軼i mi這軼i wzorzec powstaje, a w mi這嗆 cz這wiek si wtopia, aby si cieszy 篡ciem z t drug osob. Niejako ta druga osoba staje si naszym odbiciem - drugim ja... "LUDZIE ㄐCZ SI PRZEZ BOGA, ALE NIE Z POWODU, ALE W BOGU" Je郵i nie mo積a zastosowa tego cytatu do sytuacji, w kt鏎ej jeste, to zapewne jeste w po膨daniu. Pozdrawiam, Gregory McGreg
 Sihil: 31.08.2010, 13:02
 do smerf: my郵 瞠 po膨danie jest z貫 zawsze. a tobie chodzi pewnie o pragnienie bycia przy 穎nie, potrzeba kochania jej i wsp馧篡cia, ale nie dla pobudek egoistycznych "bo mi si chce" ale dla NIEJ :) pozdrawiam
 ade: 11.06.2010, 09:39
 aw,lo ki iy???;
 smerf: 29.05.2010, 18:10
 Nie rozumiem: "Mi這嗆 do kobiety i po膨danie kobiety le膨 na przeciwleg造ch sobie biegunach. Mi這嗆 jest dobra, konstruktywna, po膨danie destruktywne". To znaczy, 瞠 po膨danie swojej 穎ny (ewentualnie kandydatki na 穎n) jest Z貫?? Czy te, 瞠 nale篡 si wi您a z kobiet do kt鏎ej nie czuje si po膨dania?? To jest chyba zbyt radykalne i staro鈍ieckie podej軼ie..?
 ***: 03.01.2008, 11:10
 to jest wilekie i prawdziwe tylko niektorym trudno to zrozumiec prosze WAS wiecej takich artku堯w
 
(1)


Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
 
Daj plusika:
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej