Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
List do ch這pc闚 VIII
o nowym cz這wieku i nowej seksualno軼i

     Cze嗆! Kiedy w jednym z list闚 napisa貫m, 瞠 wsp馧篡cie seksualne mo瞠 by uczt duchow. "Co masz na my郵i?" - zapyta kto. - "Co to znaczy?"

     Wsp馧篡cie seksualne mo瞠 - mia貫m na my郵i - syci g喚bokie duchowe potrzeby cz這wieka: jedno軼i, obdarowania, zawierzenia, przynale積o軼i, mi這軼i. M闚i o rzeczach duchowych, zgoda? Dla niekt鏎ych ludzi wsp馧篡cie seksualne jest wybitnie zdarzeniem duchowym, przynosz帷ym poczucie spe軟ienia i prawdziwe szcz窷cie. Uczta duchowa!

     Ale - z drugiej strony - z kobiet mo積a si spotka tylko po to, aby podnieci si seksualnie, a potem przy pomocy jej cia豉 zaspokoi to podniecenie. Koniec. Kropka. Dla niekt鏎ych jest to zdarzenie czysto fizjologiczne: zaspokojenie instynktu, u鄉ierzenie napi璚ia seksualnego czy na這gu. Nie potrafi inaczej... Dlaczego?

     Co innego znaczy spe軟ienie seksualne, a co innego zaspokojenie seksualne. R闚nie szcz窷cie to nie chwila przyjemno軼i, cho熲y nawet tych chwil by這 wiele. (Przyjemno嗆, je郵i wynika z grzechu, odbiera szcz窷cie). Szcz窷cie w og鏊e nie wynika z przyjemno軼i. Wynika z mi這軼i. Mi這嗆 za - to z ca陰 pewno軼i - nie podniecenie si. To si nazywa po膨daniem. Po膨danie - z kolei -jest przeciwie雟twem mi這軼i.

Normy etyczne i fizjologiczne

     Wsp馧czesna zdechrystianizowana "kultura popularna" nie docenia seksu. Nie widzi wielko軼i, warto軼i, pi瘯na seksualno軼i cz這wieka. (Dok豉dnie tak! Popatrz nie na ilo嗆, ale na jako嗆). Przeciwnie - banalizuje j, sp造ca, wulgaryzuje, prymitywizuje, a do zr闚nania z kopulacj zwierz徠. Pokazuje jak捷 monstrualn karykatur sfery niezwykle wa積ej i pi瘯nej. Ma si wra瞠nie, 瞠 t "kultur" tworz ludzie, kt鏎zy w swoim rozwoju psychoseksualnym zatrzymali si przeci皻nie na etapie wczesnego dojrzewania. (Ich odpowiedzialno嗆 - nawiasem m闚i帷 - znajduje si tak瞠 na tym poziomie).

     Dobr ilustracj tego g喚bokiego niedorozwoju psychoseksualnego s porady seksuolog闚 udzielane w r騜nych bulwarowych czasopismach. Chodzi mi o udzielaj帷ych porad, a nie prosz帷ych o nie. Owi panowie i panie maj spor wiedz na temat fizjologii cz這wieka, no, ale cz這wiek to nie tylko fizjologia. Nie mo積a, na przyk豉d, norm etycznych zast瘼owa normami fizjologicznymi. Zdolno嗆 do erekcji nie jest jedynym warunkiem dzia豉nia seksualnego. Tak jest tylko u zwierz徠. Niestety, je郵i cz這wiek zrezygnuje z norm etycznych, jest w stanie tylko kopulowa jak zwierz. W zwi您ku z tym, wy瞠j wymienione porady kreuj - delikatnie m闚i帷 - nieudacznik闚 seksualnych. Opr鏂z tego 鈍iadcz - bardzo mi przykro - tak瞠 o fatalnym nieudacznic-twie w tej dziedzinie ich autor闚.

Przyoblekanie "nowego cz這wieka"

     安. Pawe pisze: To zatem m闚i i zaklinam was w Panu, aby軼ie ju nie post瘼owali tak jak post瘼uj poganie z ich pr騜nym my郵eniem, umys貫m pogr捫eni w mroku, obcy dla 篡cia Bo瞠go... Oni to doprowadziwszy siebie do nieczu這軼i sumienia, oddali si rozpu軼ie, pope軟iaj帷 zach豉nnie wszelkiego rodzaju grzechy nieczyste. (...) Co si tyczy poprzedniego sposobu 篡cia - trzeba porzuci dawnego cz這wieka, kt鏎y ulega zepsuciu na skutek zwodniczych 膨dz, odnawia si duchem w w豉snym my郵eniu i przyoblec cz這wieka nowego, stworzonego wed逝g Boga, w sprawiedliwo軼i i prawdziwej 鈍i皻o軼i (Ef 4, 17-24). Co oznacza "porzuci dawnego cz這wieka" i "przyoblec cz這wieka nowego"?

     Grzech pierworodny skazi nasz natur. W zwi您ku z tym mamy sk這nno軼i do z豉. S w nas r騜ne z貫 sk這nno軼i, np. do gniewu, z這軼i, nienawi軼i, pr騜no軼i, pychy, lenistwa, chciwo軼i, zazdro軼i, itd. To jest "dawny cz這wiek", kt鏎ego nale篡 porzuci, tzn. poskromi, zapanowa z pomoc 豉ski Chrystusa nad tymi z造mi sk這nno軼iami, nie pozwoli im kierowa sob. Ka盥a zwyci篹ona pokusa oznacza obumieranie "dawnego cz這wieka". I odwrotnie, z pomoc 豉ski Bo瞠j nale篡 rozwija w sobie cechy przeciwstawne, pozytywne; serdeczne mi這sierdzie, dobro, pokor, cicho嗆, cierpliwo嗆 (Kol 3, 13) itd. Na tym polega "przyoblekanie nowego cz這wieka", czyli odnawianie siebie.

     Oczywi軼ie, gniewliwy powinien sta si 豉godny, chciwy - zdolny do dzielenia si, leniwy - pracowity, egoista - wra磧iwy na innych i wsp馧czuj帷y. Odnawiamy si dla swojego dobra i szcz窷cia. Ze z貫m nie mo瞠 nam by dobrze. Ani innym te nie. Popatrz, jak zmieni造by si relacje z innymi kogo, kto by pokona w sobie np. chciwo嗆, nienawi嗆, egoizm, zazdro嗆... Na grz康ce w ogr鏚ku trzeba wyrwa chwasty, aby wyrosn望 mog造 kwiatki. Nie wyrwiesz chwast闚, to zag逝sz kwiatki.

     A czy powy窺za prawid這wo嗆 dotyczy r闚nie sfery seksualnej? Czy mo積a odnowi t sfer? Jasne! Nie tylko mo積a. Nale篡 koniecznie to zrobi. O tym m闚i przede wszystkim powy窺zy fragment listu 鈍. Paw豉. Grzech pierworodny zdeformowa mocno sfer seksualn cz這wieka. Spowodowa - mianowicie - wyst徙ienie po膨dliwo軼i. Po膨dliwo嗆 jest z貫m, tak jak z貫m jest nienawi嗆, z這嗆, chciwo嗆. "Dawny" czyli po膨dliwy cz這wiek prze篡wa swoj seksualno嗆 i relacje z kobietami w spos鏏 bardzo prymitywny, fizjologiczny, zwierz璚y.

     Przyoblekamy si w "nowego cz這wieka" i now seksualno嗆, kiedy pokonujemy po膨dliwo嗆. Ka盥a zwyci篹ona pokusa oznacza obumieranie "dawnej" seksualno軼i i rodzenie si "nowej". Chodzi o to - jak pisze 鈍. Pawe - ... aby ka盥y umia utrzyma cia這 w 鈍i皻o軼i i czci, a nie po膨dliwej nami皻no軼i jak to czyni nie znaj帷y Boga poganie (1 Tes 4,4-5). W innym miejscu czytamy: Zadajcie wi璚 鄉ier temu, co jest przyziemne w waszych cia豉ch: rozpu軼ie, nieczysto軼i, lubie積o軼i, z貫j 膨dzy... (Kol 3,5).

     Jakie s skutki zachowywania czysto軼i? Cz這wiek wchodzi do zupe軟ie nowego 鈍iata. Wtedy dopiero seksualno嗆 zaczyna nabiera warto軼i, pi瘯na, g喚bi. Do pe軟i 篡cia seksualnego dochodzi si przez zachowanie czysto軼i przedma鹵e雟kiej. Seks jest warto軼i niedocenian i pozostanie tak, dop鏦i nie nauczymy si samoopanowania.

Owoce czysto軼i

     A oto kr鏒kie 鈍iadectwo "nowego cz這wieka" o nowej seksualno軼i. Pisze Andrzej: Jeste鄉y ma鹵e雟twem od 2 lat Wsp馧篡jemy z 穎n dosy rzadko. Jest w naszym codziennym obcowaniu sporo napi璚ia seksualnego, ale potrafimy je 豉two kontrolowa. Zmienia si ono we wzajemn czu這嗆. Na pewno tak jest! My郵, 瞠 nawet innych przez to kochamy bardziej. Zbyt cz瘰te wsp馧篡cie pozbawia mnie tego ciep豉. Wstrzemi篥liwo嗆 jest jak 豉dowanie akumulator闚. Je瞠li ju m闚imy o fizycznej stronie naszego zwi您ku, to jest w naszym wzajemnym obcowaniu sporo -powiedzia豚ym - dzieci璚ej niewinno軼i Nie tyle po膨dam 穎ny, co raczej zachwycam si ni, r闚nie jej cia貫m... Kiedy inaczej patrzy貫m na kobiety. Wyzby貫m si zmys這wo軼i 砰貫m jak mnich, ale otworzy si przede mn zupe軟ie nowy 鈍iat.

     Najbardziej istotn cech odr騜niaj帷 "now seksualno嗆" od "dawnej" jest wolno嗆 wobec impuls闚 seksualnych. "Nowy cz這wiek" umie je kontrolowa. "Dawnego cz這wieka" prowadz owe impulsy. Dzieje si tak, poniewa nie podj掖 albo zrezygnowa z wysi趾u pracy nad sob.

     Wewn皻rzna wolno嗆 lub jej brak maj ogromne znaczenie dla jako軼i wsp馧篡cia seksualnego i w og鏊e jako軼i relacji mi璠zy m篹czyzn a kobiet. Zatrzymajmy si tylko nad niekt鏎ymi.

     Andrzej m闚i, 瞠 potrafi transformowa, sublimowa napi璚ie seksualne w czu這嗆 wobec 穎ny. Dostrzega nawet, 瞠 to ciep這 w relacjach ma鹵e雟kich promieniuje na innych. "Dawny cz這wiek" nie potrafi by spontanicznie czu造. D捫y, mniej lub bardziej, do jak najszybszego zaspokojenia podniecenia. Jest ewentualnie interesownie czu造. Usi逝je zdoby tym sposobem zgod na wsp馧篡cie. Kupuje przychylno嗆 partnerki. Czu這嗆 jest manipulacj, a nie bezinteresownym wyrazem mi這軼i.

     "Nowy cz這wiek" pragnie wsp馧篡cia, ale w przeciwie雟twie do "dawnego", nie musi go podejmowa. Ma wolno嗆. Potrafi wyra瘸 mi這嗆 na wiele sposob闚. Do takich powod闚 okresowej abstynencji nale篡 np. obserwacja, 瞠 zbyt cz瘰te wsp馧篡cie wyja豉wia go emocjonalnie. Potrafi powstrzyma si, aby p騧niej 鈍i皻owa i celebrowa fizyczne spotkanie z 穎n. "Dawny cz這wiek" w najlepszym przypadku "odbywa stosunek seksualny".

     Kiedy indziej spostrzega, 瞠 穎na nie ma ochoty na wsp馧篡cie. Jest wra磧iwy na jej pragnienie, odczytuje je i dostosowuje si do niego. M篹czyzna, kt鏎y kocha, chcia豚y uczyni kobiet szcz窷liw i got闚 jest dla niej zrezygnowa z w豉snych pragnie. 砰je dla niej. Powstrzymanie si od wsp馧篡cia mo瞠 by wyrazem mi這軼i. Innymi s這wy "uprawia mi這嗆" mo積a, powstrzymuj望 si od seksu. (W relacjach przedma鹵e雟kich ka盥e powstrzymanie si od jakichkolwiek intymno軼i jest uprawianiem mi這軼i).

     "Dawny cz這wiek" d捫y za wszelk cen do zbli瞠nia seksualnego. Nie liczy si z wol kobiety. Jest egoist do szpiku ko軼i. U篡wa wszelkich mo磧iwych 鈔odk闚, aby osi庵n望 sw鎩 cel: przekonywania ("Ju tak d逝go jeste鄉y razem"), manipulacji ("Je瞠li nie chcesz, to znaczy mnie nie kochasz"), szanta簑 emocjonalnego ("Je瞠li nie chcesz, to znajd sobie inn"), przekupstwa ("Pojedziemy za granic na tydzie? Ja pokrywam koszty"), a nawet przemocy.

Antykoncepcja?

     Jeszcze innym powodem abstynencji s okresy p這dno軼i 穎ny. Akurat w tym czasie z jaki wa積ych wzgl璠闚 ma鹵onkowie nie mog mie dzieci, a wi璚 w okresie p這dnym m篹czyzna, kt鏎y potrafi siebie kontrolowa, zachowuje po prostu wstrzemi篥liwo嗆. Dla "nowego cz這wieka" cia這 穎ny nie jest niebezpieczne, dlatego 瞠 grozi ci捫 i trzeba si przed nim "zabezpiecza". Wsp馧篡cie nie jest jakim straszliwym, gro膨cym katastrof dzia豉niem. Cia這 穎ny jest pi瘯ne tak瞠 w naturalnym rytmie p這dno軼i. Wi璚ej, jest tajemnicze, przedziwne, bo zdolne do zrodzenia cz這wieka. Tym bardziej kochane i szanowane. Jeszcze wi璚ej - 鈍i皻e! Pomy郵, dlaczego m篹czyzna, je郵i jest wolny wewn皻rznie, mia豚y stosowa jakie gumki w najbardziej intymnym akcie 陰cz帷ym go z ma鹵onk? Nie wydaje ci si to obrzydliwe, a poza tym w og鏊e nielogiczne? Chcia豚y ca這wa si z 穎n, za這篡wszy wcze郾iej maseczk chirurgiczn, albo wyra瘸 swoj czu這嗆 w gumowych r瘯awiczkach? Dlaczego wi璚 niekt鏎zy stosuj prezerwatywy?... Ich stosowanie jest przewa積ie aktem bezsilno軼i i desperacji wobec w豉snego zniewolenia seksualnego.

     Albo dlaczego m篹czyzna wolny wewn皻rznie mia豚y namawia swoj 穎n do stosowania pigu貫k antykoncepcyjnych? Pomy郵, czy komu, kto ma zupe軟ie zdrowe np. serce albo w徠rob, nale瘸這by podawa 鈔odki farmakologiczne zaburzaj帷e normalne funkcjonowanie tych narz康闚? My郵isz, 瞠 lekarz powinien zapisywa takie 鈔odki? "O, pana serce funkcjonuje zupe軟ie normalnie. Zaraz popsujemy to troszeczk". Co by powiedzia? Poza tym, czy takie dzia豉nie mog這by by oboj皻ne dla zdrowia? Pigu趾a antykoncepcyjna zaburza najzupe軟iej prawid這we funkcjonowanie organizmu kobiety. Jest szkodliwa i zawsze b璠zie mia豉 skutki uboczne. (Wiadomo, 瞠 mo瞠 wywo豉 nawet chorob zatorowo-zakrzepow ko鎍z帷 si 鄉ierci).

     Dlaczego szkodzi 穎nie, osobie najbli窺zej, podobno kochanej? Skoro po prostu mo積a powstrzyma si od wsp馧篡cia, szanuj帷 w ten spos鏏 naturalny rytm p這dno軼i. "Dawny cz這wiek" reaguje na cia這 kobiety jak na narkotyk - jest gro幡e, niebezpieczne, ale on jest bezsilny wobec niego. Musi go u篡wa bez wzgl璠u na koszty... Zastanawiam si, czy ma si jak捷 przyjemno嗆 z takiego rodzaju seksu? Bo chyba co innego przyjemno嗆, a co innego ulga z zaspokojenia na這gu, jeszcze na dodatek kosztem osoby najbli窺zej.

Trening poszerzania 鈍iadomo軼i

     Po膨dliwo嗆 katastrofalnie zaw篹a 鈍iadomo嗆 m篹czyzny. Dostrzega g堯wnie albo jedynie cia這 kobiety, a w豉軼iwie niekt鏎e cz窷ci jej cia豉. Wewn皻rzna wolno嗆 natomiast poszerza 鈍iadomo嗆... M篹czyzna potrzebuje przede wszystkim serca kobiety - jej kobieco軼i. M瘰ka natura t瘰kni za kobiec natur: kobiecym ciep貫m, kobiecym wdzi瘯iem, 豉godno軼i, delikatno軼i.

     Zacytuj 鈍iadectwo, kt鏎e uzmys這wi Ci lepiej, jak czysto嗆 poszerza 鈍iadomo嗆: Kiedy byli鄉y jeszcze narzeczonymi, mia貫m wiele razy okazj obserwowa moj obecn 穎n bawi帷 si z dzie熤i swojego brata i siostry. Ich dom by zawsze pe貫n dzieci. Siada貫m i patrzy貫m na ni jak zahipnotyzowany, tyle by這 w niej ciep豉 i mi這軼i. Rozkoszowa貫m si jej urokiem. A te ich rozmowy! Jak ona potrafi豉 rozmawia z dzie熤i. Uwielbia造 j. A ja, patrz帷 na to, kocha貫m j coraz bardziej.

     Patrze i rozkoszowa si wewn皻rznym pi瘯nem kobiety - jej ciep貫m, wdzi瘯iem. Podziwia j, zachwyca si, kocha - tego pragnie przede wszystkim natura m篹czyzny - "nowego cz這wieka". Zachowywanie czysto軼i jest treningiem poszerzania 鈍iadomo軼i... "Dawny cz這wiek" to - przepraszam za sformu這wanie - samiec. Potrafi my郵e tylko o jednym.

     (Malutka dygresja na marginesie. Nie wiesz, dlaczego niekt鏎e dziewczyny my郵, 瞠 wszyscy najbardziej si uciesz, jak one b璠 chodzi造 po ulicy z go造mi brzuchami, w jeansach biodr闚-kach, spod kt鏎ych wystaje obowi您kowo kawa貫k majtek, albo prze廝oczystych spodniach i stringach? Stringi to ju nawet nie majtki, ale - jak sama nazwa wskazuje - sznurki. Sznurki zamiast majtek! Jaki pomys!!! No i w ten prosty spos鏏 zamiast wydobywa z facet闚 to, co w nich najszlachetniejsze, rozbudza si tylko ich samcze instynkty. Nie ka盥y sobie tego 篡czy. No, ale c騜 to obchodzi owe panienki, 瞠 kto stara si zachowa czysto嗆 i wiele go to kosztuje. A potem dziwi si, 瞠 m篹czy幡i traktuj je jak "rzeczy do powszechnego u篡tkowania" i "towar na mi瘰nym rynku" - 瞠 powt鏎z tylko dwa z zas造szanych okre郵e).

     M捫, kt鏎y jest wewn皻rznie wolny, czuje si obdarowany sam obecno軼i 穎ny. Jest wdzi璚zny za ten dar. Zachwyca si ni, "r闚nie jej cia貫m" - dodaje Andrzej. Czuje si obdarowany jej cia貫m. Co innego, zupe軟ie innego, znaczy podnieca si cia貫m 穎ny, a co innego zachwyca si nim. Podniecenie wynika z po膨dania, zachwyt z mi這軼i. Ale trzeba kocha prawdziw mi這軼i. Tylko "nowy cz這wiek" potrafi prawdziwie kocha.

     砰cie dla drugiej osoby, wzajemne obdarzanie si sob, zw豉szcza w najbardziej intymnym akcie ma鹵e雟kim, tworzy "komuni os鏏", czyli najg喚bszy z mo磧iwych zwi您k闚. Cz這wiek mo瞠 si spe軟i, a wi璚 znale潭 szcz窷cie, tylko w takim szczerym, bezinteresownym oddaniu siebie, 篡ciu dla kogo. Tak瞠 na p豉szczy幡ie seksualnej znajduje spe軟ienie, gdy 篡je w relacji bezinteresownego daru z siebie. Je瞠li nie potrafi 篡 w takiej relacji na p豉szczy幡ie seksualnej, w og鏊e nie potrafi 篡 w ten spos鏏. Przekracza to mo磧iwo軼i "dawnego cz這wieka". Po膨da, a wi璚 jest egoist... Obdarowanie siebie - zwr鵵 uwag - nie ma nic wsp鏊nego ze spotkaniem dw鏂h egoist闚 鈍iadcz帷ych sobie us逝gi seksualne, wed逝g porad udzielanych przez seksuolog闚: "Powiedz mi, co lubisz, a ja to spe軟i. Potem ja ci powiem, co mnie podnieca i ty to spe軟isz". Co znaczy obdarowa swoim cia貫m wsp馧ma鹵onka, mo積a zrozumie, kiedy jest si wewn皻rznie wolnym. "Nowego 鈍iata" nie wida, gdy 篡je si w "dawnym". Trzeba wyruszy w drog, 瞠by go zobaczy.

     安iadectwo Andrzeja uzupe軟i jeszcze bardzo ciekaw obserwacj Ko軼io豉... Papie Pawe VI napisa, 瞠 panowanie nad sob wyra瘸j帷e si w zdolno軼i do okresowej abstynencji (...) przynosi 篡ciu rodzinnemu obfite owoce w postaci harmonii i pokoju oraz pomaga w przezwyci篹aniu innych jeszcze trudno軼i, sprzyja trosce o wsp馧ma鹵onka i budzi dla niego szacunek, pomaga tak瞠 ma鹵onkom wyzby si egoizmu sprzeciwiaj帷ego si prawdziwej mi這軼i oraz wzmacnia w nich poczucie odpowiedzialno軼i (Encyklika Humanae Vitae, 21).

Dlaczego przykazania?

     Czas na podsumowanie... Wiesz, dlaczego zosta這 nam dane VI i IX przykazanie, czyli dlaczego masz zachowa czysto嗆 przedma鹵e雟k? Dlatego - mi璠zy innymi - 瞠by potrafi kiedy, w przysz這軼i, prawdziwie kocha swoj 穎n i dzi瘯i temu stworzy dobre ma鹵e雟two, a potem rodzin. I 瞠by potrafi t mi這嗆 ma鹵e雟k wyra瘸 i umacnia poprzez wsp馧篡cie seksualne. Innymi s這wy, Pan B鏬 da Ci VI i IX przykazanie - uwa瘸j, co teraz powiem - r闚nie po to, by doprowadzi Ci do pe軟i 篡cia seksualnego, aby m鏬 do鈍iadczy jego wspania這軼i, wielko軼i, prawdziwej rado軼i. 疾by by豉 to dla Ciebie uczta duchowa! Do tego dochodzi si przez zachowanie czysto軼i przedma鹵e雟kiej... Pan B鏬 nie chce, 瞠by zosta jakim nieudacznikiem seksualnym, kt鏎y nie potrafi normalnie po ludzku wsp馧篡, cho erekcje miewa.

     O nierz康zie za i wszelkiej nieczysto軼i (...) niechaj nawet mowy nie b璠zie w鈔鏚 was, jak przystoi 鈍i皻ym... - pisze 鈍. Pawe (Ef 5, 3). "Jak przystoi 鈍i皻ym". Nie b鎩 si 鈍i皻o軼i, pragnij jej, pracuj nad ni. Tylko 鈍i璚i ma鹵onkowie zdolni s do wiernej, odpowiedzialnej, g喚bokiej mi這軼i i tylko oni zdolni s do pe軟i 篡cia seksualnego.

     Popracuj teraz nad czysto軼i, by zdoby wewn皻rzn wolno嗆 i sta si "nowym cz這wiekiem". Oczywi軼ie, zdobycie wielkich warto軼i wymaga wysi趾u... Jak masz alternatyw? Je郵i teraz nie popracujesz nad sob, p鎩dziesz z pr康em, w ci庵u kilku lat zniszczysz swoj zdolno嗆 do mi這wania i zrujnujesz swoj seksualno嗆. Jasne, do wszystkiego mo積a si przyzwyczai, i do much w zupie, i do 篡cia wed逝g porad seksuolog闚. Pytanie tylko - po co ? Masz jedno 篡cie i lepiej zrobi z niego co sensownego.

     Cze嗆. Tw鎩 starszy brat,


Jan Bilewicz


Publikacja za zgod redakcji

nr 4/2003


   




Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
 
Daj plusika:
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej