Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i
List do ch這pc闚 X
o budowaniu cywilizacji mi這軼i

     Cze嗆! Tu Wasz starszy brat. Pozdrawiam!

     Przeczyta貫m gdzie w gazecie wypowied pewnego dyrektora z telewizji, kt鏎y twierdzi, 瞠 dobro jest ma這 ciekawe. "Atrakcyjne jest z這" - m闚i. I 瞠by np. film by ogl康any, musi la si krew i s豉 trup. Trzeba pokazywa gangster闚, psychopat闚, zbocze鎍闚, prostytutki, itd... Te tak s康zisz? A jak jest w osobistym kontakcie? Wtedy z這 r闚nie jest atrakcyjne?...

     W r騜nych miastach odbywaj si "marsze przeciwko przemocy". W Lubartowie zorganizowali go koledzy 18-letniej uczennicy jednej ze szk馧 鈔ednich bestialsko zamordowanej przez r闚ie郾ika i s御iada. M這dzie nios豉 portrety zamordowanej, czarne chor庵wie i transparenty, na kt鏎ych napisano m.in. "Przemocy m闚imy nie!", "Nie chcemy ba si, kiedy wychodzimy z domu".

     W Sosnowcu 18-letniego Mirka, ucznia Zespo逝 Szk馧 Kolejowych, zabili jego znajomi, niemal pod drzwiami mieszkania. "Jak wieczorem idziesz sam po mie軼ie, to jeste przegrany" - m闚i Kamil, uczestnik marszu. "Nawet w dzie mo積a dosta. Mnie te niedawno pobili za to, 瞠 jestem z Katowic" - dodaje Bartek, ucze Technikum, do kt鏎ego chodzi Mirek.

     W Siemianowicach 13-letni Rafa zabi kijem bejsbolowym swojego 9-letniego koleg, bo si pok堯cili. W Gliwicach 15-letni Micha zgin掖, bo nie chcia da koledze kilku 逝sek po nabojach. W Raciborzu 17-letni Przemek i 16-letni Artur zamordowali no瞠m 16-letniego Krzysztofa, poniewa nie mieli z czego odda mu d逝gu. Itd., itd. Czy naprawd z這 jest atrakcyjne a dobro nieciekawe?

     Niew徠pliwie rozszerza si wok馧 cywilizacja z豉: 鄉ierci, przemocy, nienawi軼i, strachu, egoizmu, k豉mstwa, pazerno軼i. Gdy rozejrzysz si woko這, dostrze瞠sz wiele jej przejaw闚. Nie chodzi tylko o fizyczn przemoc. Popatrz, ile niepotrzebnego, bezsensownego cierpienia, tragedii, 貫z. Ludzie zadaj cierpienie innym ludziom. Dlaczego? Gdzie jest 廝鏚這 tej cywilizacji?... Gdzie szuka przyczyn jej wzrostu?... Wida te dobro, oczywi軼ie. Cywilizacj mi這軼i, dzielenia si, pokoju, pi瘯na, prawdy. Gdzie jest jej 廝鏚這? Gdzie znajduje si 廝鏚這 dobra? Chcia豚y 篡 w cywilizacji mi這軼i. Ty a w przysz這軼i i Twoja rodzina, prawda? Zastanowi貫 si, jak j budowa. Ty tak瞠 mo瞠sz i powiniene to robi.

     Zadam teraz dosy drastyczne pytanie. Jak my郵isz, czy ci m這dzi ludzie, kt鏎zy d寫aj innych no瘸mi, ok豉daj kijami bejsbolowymi, handluj narkotykami, kradn, gwa販 itd., zanim zacz瘭i to robi, chodzili do ko軼io豉? Chodzili do spowiedzi? Gorliwie si modlili? Pilnie s逝chali ksi璠za na katechezie? Jak my郵isz?... Oczywi軼ie, 瞠 nie! A gdyby chodzili do ko軼io豉, spowiadali si, modlili, czy zostaliby przest瘼cami?... Jestem pewien, 瞠 nie, bo 豉ska Bo瘸 to rzeczywisto嗆! Rzeczywi軼ie dzia豉 w cz這wieku. A B鏬 to 篡wa Osoba. Ojciec, kt鏎y daje dobre dary swoim dzieciom.

     Ci m這dzi ludzie nie byli jednak uczniami Chrystusa i dzie熤i Boga. Wybrali inaczej, odci瘭i si od Niego przez grzech. Ich serca nie by造 鈍i徠yni Ducha 安i皻ego. Z pewno軼i mieli awersj do wszystkiego, co Bo瞠. Typowy znak wp造w闚 szatana. Gdyby ich zapyta, co my郵 o Ko軼iele, Spowiedzi, Eucharystii, ksi篹ach, to by dopiero us造sza, wprost z serca p造n帷, wi您ank.

     Nie trzeba by zdeklarowanym satanist, nie trzeba bra udzia逝 w czarnych mszach, rytua豉ch, podpisywa cyrografu, czy wygl康a jak Marilyn Manson, 瞠by by pod wp造wem albo zniewolonym przez szatana. "Kto grzeszy jest dzieckiem diab豉..." - m闚i Pismo 安i皻e (1J 3,3) A im d逝瞠j trwa si w ci篹kich grzechach, tym bardziej jest si zniewolonym. To tak瞠 rzeczywisto嗆. Do pewnych ludzi (bynajmniej nie satanist闚) powiedzia Pan Jezus wprost: "Wy macie diab豉 za ojca i wolicie spe軟ia pragnienia tego waszego ojca". (J 8,14). Ile mo積a by unika nieszcz窷, cierpie, rozpaczy, poni瞠, gdyby ludzie powa積ie traktowali Chrystusa, Jego Ko軼i馧, Jego Sakramenty, Jego kap豉n闚?

     Powiedz: ksi康z, kt鏎y przychodzi na katechez, w jakim celu to robi? W豉軼iwie, po co przychodzi? "Lepiej 瞠by nie przychodzi" - my郵 i m闚i niekt鏎zy... Chce m闚i o Bogu, a wi璚 o Dobru, Szcz窷ciu, Mi這軼i, Pokoju. Chce prowadzi swoich s逝chaczy do Niego. Taki jest g堯wny cel katechezy! Czyli budowanie cywilizacji mi這軼i. Popatrz, jak niekt鏎zy reaguj na ksi璠za w klasie. Nie b璠 uprawia "propagandy sukcesu", tylko podziel si w豉snymi spostrze瞠niami: ot騜 niekt鏎zy reagowali - 瞠 tak brzydko powiem - jak diabe, kt鏎y wpad do beczki ze 鈍i璚on wod: zag逝szy go, zakrzycze, oskar篡. Przypomina豉 mi si czasami scena sprzed pa豉cu Pi豉ta. Namiestnik pyta t逝m o Jezusa "«C騜 w豉軼iwie z貫go uczyni?"» Lecz oni jeszcze g這郾iej krzyczeli: «Na krzy z Nim!"»" (Mt 27,23). Ksi康z jak gdyby zadawa to samo pytanie: "C騜 w豉軼iwie z貫go chc wam powiedzie?", "Czego z貫go ucz?". Klimat w klasie by taki, jak w opisanej scenie. Otwarcie si i dobra wola w takiej samej mierze, jak tam. Przynajmniej u niekt鏎ych.

     Pan Jezus powiedzia do aposto堯w tak: Kto was s逝cha, Mnie s逝cha, a kto wami gardzi Mn gardzi... (π 10,16). Stosunek do kap豉na stanowi bardzo dobry wska幡iki stosunku do Boga. Jest niestety sporo ochrzczonych, bierzmowanych i r闚nocze郾ie walcz帷ych, na miar swoich mo磧iwo軼i, ateist闚. W ka盥ym razie zachowuj si, jak walcz帷y atei軼i. Co b璠zie, jak mo磧iwo軼i wzrosn, kiedy dorosn, zajm stanowiska, przejm w豉dz. Zmieni si? Lubi m闚i: "Popatrz, jak ci katolicy 篡j". Opowiadam im wtedy: "No, bo to s mo瞠 tacy katolicy, jak ty".

     Na matematyce, polskim, czy fizyce by這 - jak si domy郵asz - zupe軟ie inaczej: cisza, skupienie, praca. Jaka pokora, jaki szacunek w rozmowach z pani profesor: "Oczywi軼ie, Pani Profesor", "Ma Pani w zupe軟o軼i racj, Pani Profesor". Pani Profesor nie gra豉 na gitarze, nie je寮zi豉 do szko造 na 造篤orolkach "瞠by by bli瞠j m這dzie篡", tylko eleganckim samochodem, nie mia豉 nadzwyczajnych talent闚 pedagogicznych, nie by豉 specjalnie tolerancyjna, jedynki stawia豉 i wszystko by這 OK. Nikt by nawet nie odwa篡 si pomy郵e, 瞠 nie ma "podej軼ia" albo, 瞠 nie mo積a si z ni "dogada".

     Wiem, 瞠 Ty taki nie jeste. Ludzie z awersj do Bo篡ch spraw nie czytaj: "Mi逝jcie si"... Chcia豚y na pewno uczyni 鈍iat troch lepszym, bardziej ludzkim miejscem. A swoje 篡cie pi瘯nym, szlachetnym, sensownym.

     Czy cywilizacj mi這軼i mo積a zbudowa bez Boga? Przecie On jest mi這軼i. Pr鏏owali to zrobi np. komuni軼i w ZSRR. Religi uwa瘸li za "opium dla ludu". Zofia Kossak-Szczucka, wielka polska pisarka, napisa豉 powie嗆 o fragmencie tego budownictwa spo貫cze雟twa braterstwa, r闚no軼i i sprawiedliwo軼i. Zatytu這wana jest "Po穎ga". Tytu odzwierciedla tre嗆...

     Teraz swoj wersj wspania貫go, nowoczesnego, post瘼owego 鈍iata bez Boga staraj si budowa i w naszym kraju inni atei軼i. Mam na my郵i nie tylko niekt鏎e partie i polityk闚, ale tak瞠 w豉軼icieli medi闚, dziennikarzy, artyst闚, naukowc闚. Koniecznie musi to by 鈍iat bez Boga. "Idee Marksa i Lenina zawsze 篡we". Niewiele nauczyli si z bliskiej przesz這軼i. Maj oczy, ale nie widz, maj uszy ale nie s造sz. Inteligentni, elokwentni, efektywni, towarzysko obyci. Je郵i chodzi o uprawianie polityki czy robienie pieni璠zy bardzo utalentowani. Za duchowo, moralnie nie potrafi - jak si to m闚i - zliczy do pi璚iu. Analfabetyzm i ciemnota. Azja 鈔odkowa a nie Europa.

     Ostatnio, po mniej wi璚ej 10 latach t逝maczenia, zrozumieli, 瞠 nie nale篡 reklamowa piwa w telewizji czyli zach璚a do jego picia, zw豉szcza m這dzie篡 i dzieci, bo nic dobrego z tego nie wynika. Prosz jakie fantastyczne odkrycie! Teraz up造nie kolejne 10 czy 20 lat i zrozumiej, 瞠 nie nale篡 reklamowa w telewizji (w taki czy w inny spos鏏) zabijania, ok豉dania ludzi kijami bejsbolowymi, d寫ania no瘸mi, bicia, kopania, itp. Potem minie kolejne 20 lat i zrozumiej, 瞠 nie nale篡 reklamowa tzw. "wolnej mi這軼i", sprawdzania si przed 郵ubem, 篡cia na "koci 豉p", zdrad ma鹵e雟kich czy innego rodzaju 豉jdaczenia si, bo nic dobrego z tego nie wynika.

     W pewnych dziedzinach nauka idzie niekt鏎ym bardzo, bardzo wolno. Gdyby 篡li 1000 lat, to mo瞠 by w ko鎍u zrozumieli, 瞠 wszystkie 10 przykaza Bo篡ch jest dobre dla ka盥ego, s逝篡 ka盥emu z osobna i ca貫mu spo貫cze雟twu i nale篡 je g這si i zach璚a do przestrzegania, a nie odwrotnie, bo jak si ich nie przestrzega, to si bardzo marnie na tym wychodzi pod ka盥ym wzgl璠em. Mo瞠 by te w ko鎍u zrozumieli, 瞠 dobrze jest si modli, chodzi do Spowiedzi i przyjmowa Komuni 鈍., bo 豉ska Bo瘸 to rzeczywisto嗆 a religia to nie "opium dla ludu".

     Oczywi軼ie mo積a by to wszystko zrozumie znacznie szybciej. B造skawicznie wr璚z. Pan Jezus tak powiedzia: Ja jestem 鈍iat貫m 鈍iata, kto idzie za Mn, nie b璠zie chodzi w ciemno軼i, lecz b璠zie mia 鈍iat這 篡cia (J 8,12). Mogliby tak namacalnie do鈍iadczy tej prawdy, gdyby si tylko nawr鏂ili... No, ale nie chc. Wol 篡 w swoim Ciemnogrodzie (skomputery zowanym, stelefonizowanym, zaudio wizualizowanym). Szkoda! Tyle przez to niepotrzebnych cierpie! Za kt鏎e zreszt przyjdzie kiedy zda rachunek. Bo s康 Bo篡 to te rzeczywisto嗆, a B鏬 S璠zia sprawiedliwy, kt鏎y za dobro wynagradza a za z這 karze. Oboj皻nie, czy si w to wierzy, czy nie.

     P鏦i co 10 przykaza zast徙ili chwytliwymi hase趾ami. 砰j wed逝g nich i reklamuj innym przez najwi瘯sze stacje telewizyjne, radiowe i pisma o najwi瘯szym nak豉dzie. Niekt鏎ym zw豉szcza pragn帷ym 篡 na luzie, a wi璚 nieskorym do my郵enia, bardzo odpowiadaj te hase趾a. ζpi si na nie. A to kto powie, 瞠 by豉 inkwizycja, 瞠 ksi篹a s bogaci, 瞠 modli si ewentualnie mo積a, ale wtedy kiedy "czuje si potrzeb" i ju nie trzeba chodzi do ko軼io豉, tym bardziej, 瞠 si nie czuje potrzeby. A to gdzie napisz, 瞠 rodzice to wapniacy, zacofani, nie rozumiej m這dych i ju mo積a zacz望 im to udowadnia. A to jaki nowoczesny seksuolog, profesor zreszt, stwierdzi, 瞠 nie wolno straszy m這dzie篡 seksem przedma鹵e雟kim, a wi璚 hulaj duszo. Pan Prezydent o鈍iadczy, z kolei, 瞠 pornografia musi by, bo mamy wolno嗆, a wi璚 dlaczego by jej nie ogl康a, skoro jest wolno嗆. Towarzysz Prezydenta dopowie, 瞠 i aborcja musi by, bo kobieta ma prawo decydowa o w豉snym brzuchu, czy co w tym rodzaju, i ju mo積a szuka kogo, kto za par st闚 ch皻nie zabije. A jeszcze inny gwiazdor telewizyjny powie w og鏊e: "R鏏ta, co chceta!" i udaje Matk Teres z Kalkuty.

     Eksperci od dobra i z豉? Eksperci to mo瞠 i tak, ale w sprawach dobra i z豉 nawet do pi璚iu zliczy nie potrafi. Totalny analfabetyzm i ciemnota... Co jest dobre, a co z貫, powiedzia Pan B鏬 ju dawno, dawno temu. I nie ma si co wym康rza, jakby si wiedzia這 lepiej ni On.

     I tak si 篡je wed逝g hase貫k, kt鏎e s przewa積ie odwrotno軼i Bo篡ch przykaza, czyli piekielnych hase貫k. C騜 mo瞠 wynika z grzechu w 篡ciu poszczeg鏊nych ludzi, ca貫go spo貫cze雟twa? Pomy郵. Cywilizacja 鄉ierci rozwija si tam, gdzie odchodzi si od Boga.

     I pewnie zn闚 za jaki czas kto b璠zie pisa ksi捫ki na ten temat czy prace doktorskie, habilitacyjne. Na przyk豉d p.t. "Czasopismo «Bravo» jako przyk豉d niszczenia polskiej m這dzie篡 przez niemieckie koncerny prasowe", albo "Uzurpacja boskiej w豉dzy decydowania o ludzkim 篡ciu na przyk豉dzie dzia豉 SLD. Przyczynek do studi闚 nad patologi w豉dzy". Albo "Nowe medialne formy ateizacji Polak闚 na prze這mie XX i XXI w. i jej konsekwencje spo貫czne" itp.

     Jak budowa cywilizacj mi這軼i? Cywilizacja to suma os鏏, tego kim s i co tworz. Mo積a dawa 鈍iatu tylko to, co si ma... Sk康 czerpa dobro? B鏬 jest 廝鏚貫m wszelkiego dobra. Pan Jezus powiedzia: Ja jestem krzewem winnym... Wytrwajcie we Mnie, a Ja b璠 trwa w was. Podobnie jak latoro郵 nie mo瞠 przynosi owocu sama z siebie - o ile nie trwa w winnym krzewie - tak samo i wy, je郵i we Mnie trwa nie b璠ziecie. Ja jestem krzewem winnym, wy - latoro郵ami. Kto trwa we Mnie a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity... (J 15,1-5). Oto, jak Ty mo瞠sz budowa cywilizacj mi這軼i! Trwa w Chrystusie przez 篡cie zgodnie z Jego przykazaniami, korzystanie z sakrament闚, modlitw. Wtedy b璠ziesz rodzi dobre owoce. Cegie趾i do budowania cywilizacji mi這軼i.


Tw鎩 starszy brat, Jan Bilewicz


Publikacja za zgod redakcji

nr 5-8/2001


   




Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
 
Daj plusika:
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej