Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej
安. s. M. Faustyna Kowalska
"Dzienniczek" zawiera osobiste zapiski s. Faustyny, polskiej zakonnicy zmar貫j w 1938 r., wizjonerki i mistyczki, kt鏎ej Jezus zleci przekazanie 鈍iatu or璠zia o Bo篡m mi這sierdziu.... » zobacz wi璚ej
奸adami siostry Faustyny

     Jak to si sta這, 瞠 niepozorna dziewczyna z biednej rodziny, urodzona w male鎥iej wiosce, kt鏎ej nie by這 nawet na mapach, zosta豉 najwi瘯sz mistyczk 鈍iata w XX wieku?

     Jak to si sta這, 瞠 skromna zakonnica, kt鏎a sko鎍zy豉 ledwie trzy klasy podstaw闚ki, napisa豉 najbardziej poczytne dzie這 w historii polskiego pi鄉iennictwa, kt鏎e rozesz這 si na 鈍iecie w wi瘯szych nak豉dach ni ksi捫ki Lema, Kapu軼i雟kiego czy Mi這sza?

     Jak to si sta這, 瞠 namalowany wed逝g jej wskaz闚ek obraz sta si w ci庵u kilkudziesi璚iu lat najbardziej popularnym wizerunkiem Jezusa na kuli ziemskiej, rozpowszechnionym na wszystkich kontynentach?

     Jak to si sta這, 瞠 or璠zie, kt鏎e zacz皻o si od wizji duchowych jednej kobiety, branych przez wielu za majaki i omamy, sta這 si w kr鏒kim czasie najdynamiczniej rozwijaj帷ym si kultem w 鈍iecie chrze軼ija雟kim?

     砰cie s. Faustyny Kowalskiej i dzieje kultu Mi這sierdzia Bo瞠go stawiaj nas wci捫 przed pytaniami, wobec kt鏎ych bezradni staj wsp馧cze郾i specjali軼i od strategii informacyjnych, komunikacji masowej, zarz康zania wizerunkami czy kampanii promocyjnych.

     Pr鏏a odpowiedzi na te pytania sprawi豉, 瞠 kilka lat temu wsp鏊nie z fotografem Januszem Rosikoniem postanowili鄉y ruszy 郵adami s. Faustyny i odwiedzi wszystkie miejsca zwi您ane z jej 篡ciem. Zbierali鄉y na jej temat dokumentacj, staraj帷 si odtworzy kluczowe momenty z biografii mistyczki. Wynikiem naszego dochodzenia stal si ksi捫ka zatytu這wana "Ufam".

     MISTYCZKA W KUCHNI

     Zakonnice drugiego ch鏎u ze Zgromadzenia Si鏀tr Matki Bo瞠j Mi這sierdzia zazwyczaj rzadko zmienia造 miejsce zamieszkania i do嗆 d逝go przebywa造 na sta貫 w jednym klasztorze. Tymczasem Faustyna przez 13 lat swego pobytu w zakonie wci捫 przenoszona by豉 w nowe miejsca. Te cz瘰te przeprowadzki nie by造 zwi您ane z jej pasj zwiedzania 鈍iata, lecz z pokor, z jak zgadza豉 si na wszystkie decyzje prze這穎nych. Matka J霩efa Brzoza wspomina豉, 瞠 w razie nag貫j potrzeby naj豉twiej by這 przenie嗆 do innego klasztoru Faustyn, gdy nigdy nie protestowa豉 i bez szemrania wykonywa豉 ka盥e polecenie. "Tak si uk豉da造 okoliczno軼i, 瞠 Siostr Faustyn trzeba by這 cz瘰to przesuwa na coraz to inne plac闚ki, tak 瞠 pracowa豉 niemal w ka盥ym domu Zgromadzenia" - wyja郾ia豉 matka Michaela Moraczewska.

     By造 w鈔鏚 tych przystank闚 i wi瘯sze miasta, jak Warszawa, Krak闚, Wilno czy P這ck, i ma貫 miejscowo軼i, jak Skolim闚, Walend闚, Kiekrz czy Bia豉. W ka盥ym z tych miejsc s. Faustyna wykonywa豉 ci篹kie, niewdzi璚zne prace fizyczne - w kuchni, piekarni, magazynie odzie篡 czy ogrodzie. Nie chodzi豉 na 瘸dne wyk豉dy teologiczne, nie prowadzi豉 studi闚 biblijnych, nie mia豉 uznanych mistrz闚 duchowych. A jednak pod t codzienn, uporczyw krz徠anin kry這 si g喚bokie 篡cie wewn皻rzne...

     Swego czasu Czes豉w Mi這sz pisa, 瞠 w Polsce nie mo瞠 narodzi si 瘸den mistyk, poniewa nie ma u nas takiej tradycji. Mistycy mogli si pojawi si tylko tam, gdzie istnia豉 kulturowa gleba sprzyjaj帷a tego typu duchowo軼i, jak np. mistyka re雟ka w Niemczech czy karmelita雟ka w Hiszpanii. W Polsce natomiast z jej ludow, powierzchown pobo積o軼i - twierdzi Mi這sz - nie jest mo磧iwe pojawienie si g喚bokiej refleksji duchowej.

     A jednak przyk豉d 鈍. Faustyny Kowalskiej zaprzecza tej tezie. Nie by豉 ona uczennic ani kontynuatork 瘸dnej szko造 mistycznej. Urodzi豉 si i wychowa豉 na g喚bokiej prowincji - w 鈔odowisku, kt鏎e mo積a uzna za kwintesencj polskiej pobo積o軼i ludowej.

    By jednak pewien charakterystyczny rys tej duchowo軼i, kt鏎y idealnie wsp馧brzmia z przes豉niem, jakie otrzyma豉 od Chrystusa. By豉 to dzieci璚a, bezgraniczna ufno嗆 Bogu. W豉郾ie to zaufanie jako podstawa osobowej relacji z Bogiem wydaje si kluczem do zrozumienia jej postawy. Nieprzypadkowo zreszt na obrazie Jezusa Mi這siernego widnieje podpis "Jezu, ufam Tobie".

     Na pewno jej mistrzami i nauczycielami nie byli spowiednicy - b這gos豉wiony dzi ks. Micha Sopo熥o czy ks. J霩ef Andrasz. Oni sami byli zdumieni, jak nieposiadaj帷a wykszta販enia teologicznego siostra zakonna mog豉 osi庵n望 tak dog喚bny poziom znajomo軼i Boga. "Intuicj prostej zakonnicy, zaledwie umiej帷ej katechizm, w rzeczach tak subtelnych, tak trafnych i odpowiadaj帷ych psychologii dzisiejszego spo貫cze雟twa, inaczej nie da si wyt逝maczy, jak tylko nadprzyrodzonym dzia豉niem i o鈍ieceniem. Niejeden teolog po d逝gich studiach nie potrafi豚y nawet w przybli瞠niu rozwi您a trudno軼i tych tak trafnie i 豉two, jak to czyni豉 Siostra Faustyna" - stwierdza ks. Sopo熥o, kt鏎y by pierwszym czytelnikiem "Dzienniczka" pisanego przez zakonnic.

     Najwa積iejsz cz窷ci tego dzie豉 s opisy objawie s. Faustyny, zw豉szcza jej spotka z Chrystusem, oraz zainspirowane nimi rozwa瘸nia duchowe. Pokazuj one, 瞠 mistykiem nie zostaje si poprzez nauk czy w豉sny wysi貫k, ale 瞠 jest to 豉ska, kt鏎a przychodzi z zewn徠rz. Sama s. Faustyna pisze, 瞠 jest jednak pewien spos鏏, by niejako "przymusi" Boga do bli窺zego obcowania z cz這wiekiem - tym sposobem jest w豉郾ie ufno嗆.

     OBRAZEM I SΜWEM

     Kult Mi這sierdzia Bo瞠go dlatego tak szybko rozprzestrzeni si na ca造m 鈍iecie, 瞠 odpowiada na najg喚bsze duchowe potrzeby cz這wieka, z kt鏎ych najwa積iejsz jest potrzeba bezwarunkowej mi這軼i. Nikt nie zna lepiej wn皻rza cz這wieka, czyli istoty stworzonej, ni Ten, kt鏎y go stworzy. Skoro wi璚 przekaz s. Faustyny pochodzi z natchnienia Bo瞠go, trudno o lepsze 廝鏚這, by szuka wskazania, jakie jest prawdziwe przeznaczenie cz這wieka.

     W "Dzienniczku" zakonnica zapisa豉 s這wa, jakie skierowa do niej Chrystus: "Nie znajdzie ludzko嗆 uspokojenia, dopok康 si nie zwr鏂i z ufno軼i do mi這sierdzia mojego". Nie jest to or璠zie nowe. Jest ono wpisane w objawienie chrze軼ija雟kie od samego pocz徠ku. Powy窺ze s這wa doskonale koresponduj cho熲y z wyznaniem 鈍. Augustyna: "Stworzy貫 nas Bo瞠 bowiem jako skierowanych ku tobie i niespokojne jest serce nasze, dop鏦i w tobie nie spocznie."

     A jednak przes豉nie to, cho nie nowe, dociera do wielu wsp馧czesnych ludzi niczym powiew nadziei, emanuje 鈍ie穎軼i, podnosi na (Juchu, dodaje si. Czasami pewien bardzo prosty przekaz trafia g喚boko do wn皻rza cz這wieka, poniewa jest odpowiedzi na jego stan i propozycj ratunku dla niego. Mo積a to por闚na z nast瘼uj帷 scen biblijn: "Jezus ujrza cz這wieka imieniem Mateusz, siedz帷ego w komorze celnej, i rzek do niego: »P鎩d za Mn!«. On wsta i poszed za Nim". Je郵i skupimy si tylko na s這wach Chrystusa, w闚czas decyzja Mateusza wyda si nam niezrozumia豉, a samego Jezusa mogliby鄉y uzna za kogo w rodzaju hipnotyzera. Odpowied celnika stanie si jednak oczywistsza, gdy we幟iemy pod uwag jego sytuacj egzystencjaln, 鈍iadomo嗆 uczestnictwa w z逝, niemo積o嗆 wyrwania si z niego i oczekiwanie na kogo, kto mu pomo瞠 i nada sens jego 篡ciu.

     Zastanawiaj帷 si nad fenomenem szybko軼i, z jak rozwija si na ca造m 鈍iecie kult Mi這sierdzia Bo瞠go, Jan Pawe II uwa瘸, 瞠 odpowiedzi szuka nale篡 w kondycji duchowej wsp馧czesnej ludzko軼i, kt鏎a boryka si z kryzysem sensu 篡cia: "To krzepi帷e or璠zie jest skierowane przede wszystkim do cz這wieka, kt鏎y udr璚zony jakim szczeg鏊nie bolesnym do鈍iadczeniem albo przygnieciony ci篹arem pope軟ionych grzech闚 utraci wszelk nadziej w 篡ciu i sk這nny jest ulec pokusie rozpaczy. Takiemu cz這wiekowi ukazuje si 豉godne oblicze Chrystusa, a promienie wychodz帷e z Jego Serca padaj na niego, o鈍iecaj go i rozpalaj, wskazuj drog i nape軟iaj nadziej. Jak瞠 wielu sercom przynios這 otuch wezwanie »Jezu, ufam Tobie«, kt鏎e podpowiedzia豉 nam Opatrzno嗆 za po鈔ednictwem Siostry Faustyny! Ten prosty akt zawierzenia Jezusowi przebija najg瘰tsze chmury i sprawia, 瞠 promie 鈍iat豉 przenika do 篡cia ka盥ego cz這wieka. »Jezu, ufam Tobie«".

     Zdaniem papie瘸, moc przes豉nia o Bo篡m Mi這sierdziu wynika z faktu, 瞠 jest ono "r闚nie or璠ziem o niepowtarzalnej godno軼i, warto軼i ka盥ego cz這wieka. W oczach Bo篡ch ka盥a osoba jest cenna, za ka盥ego Chrystus odda swoje 篡cie, ka盥emu Ojciec daje swego Ducha i czyni go bliskim sobie". Przes豉nie to ukazuje wi璚 prawdziwe przeznaczenie cz這wieka - zaproszenie do najdoskonalszej relacji (czyli mi這軼i) z najdoskonalsz osob (samym Bogiem).

     Formy, w jakich przekaza豉 swoje or璠zie s. Faustyna, s te wyj徠kowo dobrze dopasowane do mentalno軼i i wra磧iwo軼i cz這wieka wsp馧czesnego, zanurzonego w kulturze obrazkowej. Jest wi璚 zar闚no ob.az - wizerunek Jezusa Mi這siernego, jak i s這wo - "Dzienniczek" oraz Koronka. I w jednym, i w drugim nie ma abstrakcji, 瘸dnej przewagi formy nad tre軼i - jest czysty, niezafa連zowany ton, trafiaj帷y prosto do serca.

     Dlatego z roku na rok przybywa czcicieli Bo瞠go Mi這sierdzia na wszystkich kontynentach...

Ufam. 奸adami Siostry Faustyny Ufam. 奸adami Siostry Faustyny
Grzegorz G鏎ny
"Ufam" to opowie嗆 o 安i皻ej Faustynie. Jest to w gruncie rzeczy historia mi這sna – niezmierzonej mi這軼i Boga do cz這wieka oraz jej odwzajemnienia przez skromn polsk siostr zakonn.... » zobacz wi璚ej


Grzegorz G鏎ny

Tekst pochodzi z Tygodnika

19 lutego 2012


安i皻ej Faustyny rozmowy z Bogiem 安i皻ej Faustyny rozmowy z Bogiem
Piotr Szweda MS
Teksty modlitw, medytacji i rozwa瘸 r騜a鎍owych i Drogi Krzy穎wej zosta造 oparte przede wszystkim na s這wach Aposto趾i Mi這sierdzia Bo瞠go, kt鏎ej modlitwy-rozmowy z Bogiem, powinny nas zainspirowa do wielkodusznego zanurzenia si w misterium Boga pe軟ego mi這sierdzia... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:
 B.: 17.11.2015, 15:46
 po wielu latach pi皻rz si koleje Ani z m篹em-o cud zgody,wiary i trosk o Martusi,przy braku po鈍i璚enia
 Anita: 03.03.2012, 13:37
 Mi這sierdzie Bo瞠 jest bardzo potrzebne cz這wiekowi. Siostra Faustyna by豉 "sekretark mi這sierdzia". Pan Jezus przekazywa jej wizje , kt鏎e spisywa豉. Modl si, do Boga , za wstawiennictwem 鈍. Faustyny i otrzymuj 豉ski, o kt鏎e prosz.
 
(1)


Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej