Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej
安. s. M. Faustyna Kowalska
"Dzienniczek" zawiera osobiste zapiski s. Faustyny, polskiej zakonnicy zmar貫j w 1938 r., wizjonerki i mistyczki, kt鏎ej Jezus zleci przekazanie 鈍iatu or璠zia o Bo篡m mi這sierdziu.... » zobacz wi璚ej
B這gos豉wiony spowiednik

     Niezwyk貫 losy i ocalenie w czasie wojny spowiednika 鈍. Faustyny, wskazuje 瞠 B鏬 wi您a z nim szczeg鏊ne plany.

     Ksi康z Micha Sopo熥o, beatyfikowany w pa寮zierniku 2008 roku przez Benedykta XVI, znany jest g堯wnie jako spowiednik i kierownik duchowy 鈍. Faustyny Kowalskiej oraz niestrudzony promotor 鈍i皻a Mi這sierdzia Bo瞠go. Ma這 wiadomo natomiast o jego okupacyjnej dzia豉lno軼i, gdy zaanga穎wa si w pomoc wile雟kim 砰dom. Pomaga im wydostawa si z getta, zdobywa fa連zywe "aryjskie" papiery, lokowa ich w podwile雟kich parafiach u znajomych proboszcz闚. Jest on jednym z wielu Polak闚, kt鏎zy ratowali w czasie wojny 砰d闚, a jednak nie zostali uhonorowani za to Medalem Sprawiedliwy w鈔鏚 Narod闚 安iata.

     Cho wiedzia, 瞠 grozi豉 za to kara 鄉ierci z r彗 Niemc闚, ani przez chwil nie mia w徠pliwo軼i, i nie mo瞠 post徙i inaczej. Podkre郵a, 瞠 o mi這sierdziu nie wystarczy m闚i, ale trzeba je czynnie praktykowa. Nie zrezygnowa z tej misji nawet gdy w styczniu 1942 r. gestapo aresztowa這 za pomaganie 砰dom jego bliskiego znajomego - proboszcza parafii 安i皻ego Ducha w Wilnie ks. Romualda 安irkowskiego. Zosta on rozstrzelany w Ponarach razem z 砰dami, kt鏎ych ukrywa. Przed egzekucj zdo豉 jednak z wi瞛ienia wys豉 ostrze瞠nie ks. Sopo熯e, by ten opu軼i natychmiast Wilno, gdy Niemcy si nim interesuj. Kap豉n wyjecha na dziesi耩 dni do domu zakonnego si鏀tr urszulanek w Czarnym Borze, ale poniewa nikt si w tym czasie nim nie interesowa, wr鏂i do miasta.

     Z MODLITWY WYRWA GO SZEPT

     Trzeciego marca 1942 r. mia miejsce wa積y epizod w 篡ciu ks. Micha豉 Sopo熥i, kt鏎y pokazuje niezwyk陰 obecno嗆 Bo瞠go mi這sierdzia w jego 篡ciu. Tego dnia kap豉n zaczyna zaj璚ia w seminarium duchownym po po逝dniu. Gdyby przyszed tam rano, zosta豚y aresztowany przez gestapo, kt鏎e przed po逝dniem wtargn窸o do budynku. Poniewa Niemcy go nie zastali, wys豉li patrol, by aresztowa kap豉na, do jego mieszkania przy ul. 安i皻ej Anny. Ksi璠za jednak nie by這 u siebie, gdy uda si rano do pobliskiego ko軼io豉 鈍. Franciszka. Po odprawieniu Mszy 安i皻ej i pos逝dze w konfesjonale postanowi wr鏂i do domu. Gdyby si tam zjawi - a jego mieszkanie znajdowa這 si dos這wnie po drugiej stronie ulicy - wpad豚y w r璚e czekaj帷ych na niego policjant闚. Wychodz帷 z ko軼io豉, natkn掖 si jednak na znajom kobiet, kt鏎a gor帷o zacz窸a prosi go o modlitw w intencji swojego m篹a. Kap豉n zawr鏂i wi璚 do 鈍i徠yni i uda si do bocznej nawy, gdzie pad na kolana mi璠zy lud幟i kl璚z帷ymi przed obrazem 鈍. Antoniego i zatopi si w modlitwie. Z tego stanu wyrwa go szept gospodyni, kt鏎a pochyli豉 si nad nim i ostrzeg豉 go, 瞠 jest poszukiwany: w mieszkaniu czekaj na niego gestapowcy, a nawet wys豉no patrol do ko軼io豉 鈍. Franciszka, by go odnale潭. Na szcz窷cie Niemcy nie zauwa篡li modl帷ego si w鈔鏚 wiernych ksi璠za, a kto powiedzia im, 瞠 dawno ju wyszed z ko軼io豉.

     Ksi康z Micha Sopo熥o odczeka d逝窺z chwil, po czym tylnym wyj軼iem przez zakrysti opu軼i 鈍i徠yni i okr篹n drog, by unikn望 szukaj帷ych go patroli, uda si do kurii przy ul. Zamkowej. Chcia powiadomi abp. Ja豚rzykowskiego, 瞠 jest poszukiwany i zamierza si ukrywa. Na schodach kurii zobaczy inny patrol niemiecki, kt鏎y wyprowadza ze sob aresztowanego notariusza kurii ks. Poniatowskiego. Akurat w tym momencie do budynku wszed pewien ksi康z, kt鏎y przyjecha z prowincji i Niemcy zatrzymali si, by go wylegitymowa. Dzi瘯i temu ks. Sopo熥o m鏬 si skry, a nast瘼nie niezauwa穎ny przez nikogo wemkn望 si do pomieszcze kurii. W 鈔odku spotka abp. Ja豚rzykowskiego, od kt鏎ego uzyska zgod na ukrywanie si. O swej decyzji postanowi powiadomi jeszcze rektora seminarium, nie wiedz帷, 瞠 w budynkach seminaryjnych czekaj na niego Niemcy.

     PRZESZED OBOK NIEZAUWA烙NY

     Przechodz帷 przez plac katedralny, zobaczy id帷y od strony seminarium niemiecki patrol z jego w豉sn gosposi. Byli to ci sami 穎軟ierze, kt鏎zy szukali go w ko軼iele 鈍. Franciszka, a teraz wzi瘭i ze sob gospodyni, aby pomog豉 im odnale潭 ksi璠za w kurii lub seminarium. Kobieta dostrzeg豉 ks. Sopo熥, ale nie da豉 po sobie nic pozna. Kap豉n przeszed obok nich niezauwa穎ny. Ju si zbli瘸 do budynku seminarium, gdy nagle rozpozna go jeden z dozorc闚 pobliskiej kamienicy i ostrzeg przed ob豉w. Z daleka ksi康z zobaczy jeszcze dwie ci篹ar闚ki, do kt鏎ych Niemcy za豉dowali profesor闚 seminarium i alumn闚. Okaza這 si, 瞠 aresztowania tego dnia unikn窸o zaledwie kilku kleryk闚 i tylko trzech wyk豉dowc闚 - opr鏂z ks. Micha豉 Sopo熥i jeszcze ks. Ignacy 安irski i ks. W豉dys豉w Rusznicki. Pozostali trafili do hitlerowskich wi瞛ie i oboz闚 pracy.

     Poszukiwany kap豉n postanowi szuka schronienia w zau趾u Skop闚ka, gdzie znajdowa si klasztor si鏀tr urszulanek, kt鏎ych by spowiednikiem. Tam spotka si ze swoj znajom, pani W御owsk z Czarnego Boru, kt鏎a akurat tego dnia przyjecha豉 do Wilna. Przed po逝dniem uda豉 si nawet do mieszkania ks. Sopo熥i, by zam闚i u niego Msz, ale spotka豉 tam gestapowc闚, kt鏎zy przetrzymywali j przez kilka godzin. W ko鎍u j wypuszczono i kobieta uda豉 si do urszulanek. Tam zaproponowa豉 kap豉nowi, by razem z ni wyjecha jej furmank z Wilna do Czarnego Boru.

     ODCZYTA TO JAKO ZNAK

     Poniewa ksi康z obawia si, 瞠 W御owska mo瞠 by 郵edzona, postanowili rozdzieli si. Ona wysz豉 pieszo z klasztoru, on za - przebrany w habit s. Michaliny - razem z wo幡ic wyjecha furmank. Podejrzenia sprawdzi造 si: W御owska by豉 郵edzona przez Niemca, kt鏎y zatrzyma j wcze郾iej w mieszkaniu ks. Sopo熥i. Na szcz窷cie rozpozna豉 go i tak kluczy豉 po mie軼ie, 瞠 zdo豉豉 go zgubi. Gdy wieczorem dotar豉 do domu urszulanek w Czarnym Borze, okaza這 si, 瞠 kap豉n tam jeszcze nie przyby. Siostry, przekonane, 瞠 uciekinier wpad w r璚e Niemc闚, uda造 si do kaplicy, by odm闚i w jego intencji Koronk do Bo瞠go Mi這sierdzia. Zjawi si akurat gdy odmawia造 t modlitw - odczyta to jako znak, 瞠 ratunek zawdzi璚za Mi這sierdziu Bo瞠mu.

     Gdy nasta豉 noc, matka prze這穎na zaprowadzi豉 ks. Sopo熥 przebranego za zakonnic do oddalonego o p馧tora kilometra, po這穎nego na skraju lasu samotnego drewnianego budynku. Nale瘸 on do 65-letniej Felicji W瘰豉wowicz, kt鏎a w zamian za opiek nad sob pozwoli豉 urszulankom korzysta ze swego domu. W budynku nazwanym przez siostry "Opatrzno軼i" znajdowa造 si cztery pokoje: w jednym mieszka豉 w豉軼icielka, w drugim urz康zono kaplic, w trzecim za ukrywa造 si dwie urszulanki, kt鏎e nie zg這si造 si do urz璠u pracy, by unikn望 wyw霩ki na roboty przymusowe do Niemiec. Czwarty pok鎩 przypad ksi璠zu, kt鏎y mia si w nim ukrywa przez najbli窺zych 30 miesi璚y.

     Nast瘼nego dnia uciekinier dowiedzia si, 瞠 opr鏂z profesor闚 i alumn闚 seminarium aresztowani zostali niemal wszyscy proboszczowie i rektorzy wile雟kich ko軼io堯w. 22 marca 1942 r. Niemcy wywie幢i do Mariampola i tam internowali abp. Ja豚rzykowskiego. Pod jego nieobecno嗆 zarz康zanie archidiecezj przej掖 dotychczasowy sufragan - abp Mieczys豉w Reinys. By z pochodzenia Litwinem i jego dzia豉nia prowadzi造 do lituanizacji 篡cia ko軼ielnego na Wile雟zczy幡ie. Na miejsca aresztowanych polskich proboszcz闚 mianowa bowiem duchownych litewskich.

     W tym czasie ks. Sopo熥o dowiedzia si, 瞠 gestapo wsp鏊nie z tajn policj litewsk Sagum poszukuj go na Litwie, a nawet na Bia這rusi. Dla bezpiecze雟twa postanowi wi璚 zmieni to窺amo嗆. Zapu軼i brod, a gdy zarost by g瘰ty, sprowadzono fotografa, kt鏎y zrobi zbiegowi zdj璚ie legitymacyjne. Dzi瘯i Czes豉wowi Wojnitrowi z Armii Krajowej, kt鏎y po wojnie zostanie karmelit, ks. Micha這wi Sopo熯e uda這 si wyrobi fa連zywy dow鏚 to窺amo軼i z personaliami niejakiego Wac豉wa Rodziewicza. Z tym dokumentem uda si na posterunek policji i zameldowa si w Czarnym Borze jako krewny w豉軼icielki, kt鏎y przyjecha do niej z Podbrodzia.

     CZUWAx NAD NIM OPATRZNO汎

     Ksi康z Sopo熥o pod strzech "Opatrzno軼i" ukrywa si od 3 marca 1942 do 14 sierpnia 1944 r. Oficjalnie pracowa jako drwal w pobliskim lesie. Zaj璚ia fizyczne nie by造 tylko przykrywk - w rzeczywisto軼i wykonywa prace stolarskie i ciesielskie, sporz康zaj帷 na zam闚ienie okolicznej ludno軼i r騜ne drewniane sprz皻y domowe i gospodarcze. Przygotowa te drewniane s逝py, dzi瘯i kt鏎ym mo積a by這 doprowadzi do domu elektryczno嗆.

     Kap豉n wyszed z ukrycia dopiero po wycofaniu si Niemc闚. Nasta豉 jednak nowa okupacja. Hitlerowc闚 zast徙ili Sowieci. W 1947 r. wyjecha z Wilna.

     A do swojej 鄉ierci w 1975 r. b璠zie niestrudzenie d捫y do tego, by w Ko軼iele katolickim ustanowione zosta這 nowe 鈍i皻o - Bo瞠go Mi這sierdzia. Nie za豉mywa si spotykaj帷ymi go niepowodzeniami, gdy mia w pami璚i znacznie ci篹sze do鈍iadczenia, w kt鏎ych czuwa豉 nad nim Opatrzno嗆. Wiedzia, 瞠 swoje ocalenie zawdzi璚za Bo瞠mu Mi這sierdziu.

Grzegorz G鏎ny

Tekst pochodzi z Tygodnika

15 kwietnia 2012


Dar Mi這sierdzia. Listy z Czarnego Boru Dar Mi這sierdzia. Listy z Czarnego Boru
B. ks. Micha Sopo熥o
Prawda o Mi這sierdziu Bo篡m nie wysz豉by poza obr瑿 zakonnej celi s. Faustyny, gdyby nie posta ks. Micha豉 Sopo熥i, jej spowiednika. To z jego polecenia powsta Dzienniczek, z jego pomoc zosta namalowany obraz Jezusa Mi這siernego i to on, ju po 鄉ierci s. Faustyny, wed逝g zamys逝 Bo瞠go za這篡 Zgromadzenie Si鏀tr Jezusa Mi這siernego. ... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej