Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej
安. s. M. Faustyna Kowalska
"Dzienniczek" zawiera osobiste zapiski s. Faustyny, polskiej zakonnicy zmar貫j w 1938 r., wizjonerki i mistyczki, kt鏎ej Jezus zleci przekazanie 鈍iatu or璠zia o Bo篡m mi這sierdziu.... » zobacz wi璚ej
Mi這sierdzie Bo瞠 nie oznacza ochrony naszych interes闚

     W naszym potocznym rozumieniu mi這sierdzie oznacza wsp馧czucie, przebaczenie i gest pomocy.

     W internetowej encyklopedii Wikipedia czytamy: Mi這sierdzie to aktywna forma wsp馧czucia, wyra瘸j帷a si w konkretnym dzia豉niu, polegaj帷ym na bezinteresownej pomocy. Samo wsp馧czucie nie przek豉daj帷e si na dzia豉nie mi這sierdziem jeszcze nie jest. Termin ten wywodzi si z Biblii.

     W S這wniku j瞛yka polskiego czytamy, 瞠 mi這sierdzie to: "lito嗆, wsp馧czucie wi捫帷e si na og馧 z niesieniem pomocy, z ofiarno軼i; dobroczynno嗆, filantropia", a jako synonimy znajdujemy: "lito嗆, wsp馧czucie".

     Wydaje si, 瞠 wi瘯szo嗆 ludzi rozumie mi這sierdzie jako lito嗆 i wsp馧czucie tak瞠 wtedy, gdy m闚i si o mi這sierdziu Boga. W闚czas jednak sprowadza si je do 豉skawego gestu Pana Boga wzgl璠em swojego stworzenia, przy czym sama relacja Stw鏎cy do stworzenia pozostaje bez zmiany. Niestety nie oddaje to prawdziwego przes豉nia, jakie niesie w sobie Pismo 安i皻e, gdy m闚i o mi這sierdziu Boga. W naszych rozwa瘸niach opieramy si tylko na tekstach Pisma 安i皻ego, bez odwo造wania si do wizji 鈍. Faustyny czy tekst闚 Jana Paw豉 II na temat mi這sierdzia. Teksty biblijne ods豉niaj tajemnic Bo瞠go mi這sierdzia tak, jak ukazuje si ona w historii zbawienia. Jednak wymagaj one pog喚bionej refleksji. Bardzo trafnie 鈍. ㄆkasz pisze w swej Ewangelii o Maryi, 瞠 ona zachowywa豉 i rozumia豉 w swoim sercu wszystkie wydarzenia, w kt鏎ych uczestniczy豉. Bez rozwa瞠nia w sercu do鈍iadczenia, jakie niesie historia zbawienia, nie jeste鄉y w stanie odkry mi這sierdzia Bo瞠go. Samo do鈍iadczenie nie daje prawdziwego poznania. Dopiero g喚bsza refleksja na podstawie tekstu Pisma 安i皻ego z zaanga穎waniem serca pozwala dostrzec i zrozumie Bo瞠 dzia豉nie w naszym 篡ciu. Tak by這 w historii Izraela, dostrzega on mi這sierdzie Boga dzi瘯i refleksji prorockiej w momentach, kiedy do鈍iadczy Jego wsp馧czucia i wierno軼i.

     W Biblii mi這sierdzie Bo瞠 jest oddawane zasadniczo dwoma wyra瞠niami. S這wo rahamim wywodzi si z rehem - 這no matki. Pierwotnie oznacza這 mi這嗆 macierzy雟k do dziecka, kt鏎e si pocz窸o w 這nie. Wyra瘸 wi璚 ono emocjonaln wi篥 blisko軼i wynikaj帷 z natury. Rahamim jest mi這軼i pe軟 czu這軼i. Praktycznie oznacza wsp馧czucie szczeg鏊nie w chwilach cierpienia i nieszcz窷cia, a tak瞠 bezwarunkowe przebaczenie. W ten spos鏏 stoi w opozycji do nowo篡tnego my郵enia, do o鈍ieceniowej wizji Boga jako oboj皻nego "zegarmistrza 鈍iata, kt鏎y nakr璚i zegar i zostawi go, zajmuj帷 si swoimi sprawami. Rahamim wyra瘸 najpierw i przede wszystkim prawd o Bogu, kt鏎y nie jest oboj皻ny, ale jest pe貫n wsp馧czucia i czu貫j mi這軼i.

     Drugi hebrajski termin: hesed, kt鏎y jest zazwyczaj t逝maczony na j瞛yk grecki s這wem eleos, wyra瘸 mi這嗆 dw鏂h os鏏 powi您anych ze sob przymierzem. Jest zatem okre郵eniem wierno軼i na wz鏎 wierno軼i ma鹵e雟kiej. Nie ogranicza si do uczu, ale wyrasta ze zobowi您ania wynikaj帷ego z wyboru w wolno軼i. Ten wyb鏎 jest przypiecz皻owany zawarciem przymierza i w zwi您ku z tym wymaga wierno軼i obu stron. Jednocze郾ie przymierze nadaje ka盥emu z podmiot闚 podj皻ego zobowi您ania nowy status, a nawet now to窺amo嗆, podobnie jak przez zwi您ek ma鹵e雟ki partnerzy staj si wzajemnie dla siebie m篹em i 穎n, uzyskuj帷 nowy status tak瞠 w wymiarze spo貫cznym. To jest ich nowa to窺amo嗆 przez powsta陰 wi篥. W ten spos鏏 mi這sierdzie oparte na obu wspomnianych poj璚iach posiada zar闚no wymiar spontanicznej mi這軼i pe軟ej ciep豉 i blisko軼i, jak r闚nie wymiar odpowiedzialno軼i przyj皻ej za drugiego i zobowi您a, jakie pojawiaj si wraz z zawarciem przymierza.

     Mi這sierdzie Bo瞠 stopniowo objawia這 si w historii spotkania Boga z cz這wiekiem. Rozpocz窸o si ono od mi這軼i wybrania. W Li軼ie do Efezjan czytamy o Bo篡m zamy郵e i to jeszcze przed stworzeniem 鈍iata (zob. Ef 1,4). On nas wybra, zanim zacz瘭i鄉y istnie. Poprzez wydarzenia historyczne prorocy stopniowo odkrywali prawdziw g喚bi Bo瞠go mi這sierdzia. Wydaje si, 瞠 dla jego w豉軼iwego zrozumienia trzeba prze郵edzi, jak by這 ono rozumiane w historii biblijnej. Zasadniczo zawiera si ono we wspomnianym Bo篡m zamy郵e, kt鏎y, jak o tym pisze 鈍. Pawe, by tajemnic "ukryt od wiek闚 i pokole, kt鏎a teraz zosta豉 objawiona Jego 鈍i皻ym" (zob. Kol 1,26) poprzez Osob Jezusa Chrystusa i w jego historii.

     Naj豉twiej jest nam chyba do鈍iadczy Bo瞠go mi這sierdzia wtedy, gdy go potrzebujemy, a zatem w chwili do鈍iadczenia nieszcz窷cia lub upadku. Wtedy spontanicznie wyrywa si nam wo豉nie do Boga o zmi這wanie. W psalmach odnajdujemy liczne wezwania: Zmi逝j si nade mn, Panie (Ps 6,3 i inne). Natomiast nieco trudniej zobaczy mi這sierdzie, gdy si go ju do鈍iadczy這, gdy spontaniczna rado嗆 z powodu unikni璚ia lub uwolnienia od z豉, przy熤iewa my郵enie. Zwykle wydaje si nam, 瞠 gdyby鄉y zobaczyli Boga czy do鈍iadczyli Jego mi這sierdzia, to by鄉y 豉twiej uwierzyli. Jednak zrozumienie tego, 瞠 co dokona這 si w豉郾ie dzi瘯i Bo瞠mu mi這sierdziu, nie przychodzi nam tak 豉two, gdy wymaga g喚bszej refleksji. Wida to w Ewangelii na przyk豉dzie uzdrowionych, kt鏎zy namacalnie do鈍iadczyli Bo瞠go dzia豉nia, a jedynie niewielu spo鈔鏚 nich by這 w stanie wr鏂i i podzi瘯owa Jezusowi, dostrzegaj帷 w Nim misterium dzia豉j帷ego Boga. Swoistym symbolem tego by這 uzdrowienie 10 tr璠owatych, z kt鏎ych tylko jeden i to Samarytanin (!) przyszed po uzdrowieniu, 瞠by pok這ni si Panu i podzi瘯owa Mu. Gdzie jest dziewi璚iu? 畝den si nie znalaz, kt鏎y by wr鏂i i odda chwa喚 Bogu, tylko ten cudzoziemiec (π 17,17n) - spyta Pan Jezus. To jest charakterystyczne, 瞠 jak co otrzymujemy, to 豉two zapominamy, od Kogo otrzymali鄉y. Uzdrowienia, jakich dokonywa Pan Jezus w Ewangelii, mia造 na celu pobudzi dotkni皻ych 豉sk do refleksji nad Osob, przez kt鏎 zostali uzdrowieni, aby zrozumieli, 瞠 oto spotkali si z Kim pos豉nym przez Boga. W scenie rozmno瞠nia chleba Panu Jezusowi nie chodzi這 o sam chleb, chcia tylko pokaza uczestnikom, 瞠 ma w sobie moc obdarowania ich chlebem, jak kiedy B鏬 Ojciec obdarowa mann w璠ruj帷ych po pustyni Izraelit闚. Nie chodzi這 o samo chwilowe nakarmienie, bo jutro znowu b璠 g這dni. Chodzi這 o znak Bo瞠go dzia豉nia i potwierdzenie danej obietnicy, 瞠 nasyci ich "chlebem 篡cia", czego uczestnicy w wi瘯szo軼i jednak nie umieli przyj望 (zob. J 6,60-69). Niemniej znajdujemy w Biblii, szczeg鏊nie w psalmach, tak瞠 sporo wyraz闚 wdzi璚zno軼i za Bo瞠 mi這sierdzie: Wys豉wiajcie Pana, bo dobry, bo na wieki Jego 豉skawo嗆 (Ps 107,1). Zawsze jednak dzi瘯czynienie dla Boga wyrasta z g喚bszej refleksji nad tym, co si wydarzy這.

     W Biblii odkrywanie Bo瞠go mi這sierdzia dokonywa這 si zasadniczo w wymiarze do鈍iadczenia ca貫go ludu wybranego po陰czonego z Bogiem przymierzem. W Starym Testamencie spotykamy szereg przymierzy, poczynaj帷 od przymierza z Noem, poprzez przymierze zawarte z Abrahamem, ale najwa積iejsze jest Przymierze zawarte z ca造m narodem wybranym na Synaju. Przymierze zobowi您uje obie strony do okre郵onego post瘼owania. Jednak w przymierzach Starego Testamentu zobowi您anie ze strony Boga jest o wiele dalej id帷e ni zobowi您anie, jakie na siebie bra cz這wiek. Na Synaju Izrael zosta zobowi您any do przestrzegania Prawa Bo瞠go streszczaj帷ego si w przykazaniach. B鏬 natomiast zobowi您a si do czego o wiele wi瘯szego, do otoczenia Izraela b這gos豉wie雟twem, do obdarowania go 篡ciem. Historia wyj軼ia z Egiptu, w kt鏎ej Izrael do鈍iadczy dzia豉nia Bo瞠j mocy wyzwalaj帷ej z niewoli, by豉 wyrazem Jego 豉skawo軼i wobec potomk闚 Jakuba, a jednocze郾ie podstaw, aby Mu zawierzy:

     Pan m闚i [do Moj瞠sza]: "Dosy napatrzy貫m si na udr瘯 ludu mego w Egipcie i nas逝cha貫m si narzeka jego na ciemi瞛c闚, znam wi璚 jego uciemi篹enie. 8 Zst徙i貫m, aby go wyrwa z r瘯i Egiptu i wyprowadzi z tej ziemi do ziemi 篡znej i przestronnej, do ziemi, kt鏎a op造wa w mleko i mi鏚, na miejsce Kananejczyka, Chittyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty. 9 Teraz oto dosz這 wo豉nie Izraelit闚 do Mnie, bo te naocznie przekona貫m si o cierpieniach, jakie im zadaj Egipcjanie. 10 Id przeto teraz, oto posy豉m ci do faraona, i wyprowad m鎩 lud, Izraelit闚, z Egiptu" (Wj 3,7-10).

     Nieco dalej B鏬 wyja郾ia, 瞠 motywem Jego dzia豉nia by這 wcze郾iej zawarte przymierze z Abrahamem, Izaakiem i Jakubem: Ja objawi貫m si Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako B鏬 Wszechmocny, ale imienia mego, Jahwe, nie objawi貫m im. 4 Ponadto ustanowi貫m te przymierze moje z nimi, 瞠 im dam kraj Kanaan, kraj ich w璠r闚ek, gdzie przebywali jako przybysze. 5 Ja tak瞠 us造sza貫m j瘯 Izraelit闚, kt鏎ych Egipcjanie obci捫yli robotami, i wspomnia貫m na moje przymierze. 6 Przeto powiedz synom izraelskim: Ja jestem PAN! Uwolni was od jarzma egipskiego i wybawi was z niewoli, i wyswobodz was wyci庵ni皻ym ramieniem i przez surowe kary. 7 I wezm sobie was za m鎩 lud, i b璠 wam Bogiem, i przekonacie si, 瞠 Ja, PAN, B鏬 wasz, uwolni貫m was spod jarzma egipskiego. 8 Potem wprowadz was do ziemi, kt鏎 z r瘯 podniesion przysi庵貫m da Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi. Dam j wam na w豉sno嗆. Zaiste, Ja jestem PAN! (Wj 6,3-8).

     Mi這sierdzie Bo瞠 wzgl璠em nas wynika z blisko軼i wybranej i potwierdzonej przymierzem, przez kt鏎e Izrael sta si Jego ludem przynale積ym do Jego rodu. Przymierze to na wz鏎 przymierza ma鹵e雟kiego wi捫e Boga z ludem wi瞛i mi這軼i wy陰cznej i wszechogarniaj帷ej. W odniesieniu do Izraela przyjmuje to przymierze konkretny wym鏬 w postaci przykazania mi這軼i Boga: B璠ziesz mi這wa Pana, Boga twojego, z ca貫go swego serca, z ca貫j duszy swojej, ze wszystkich swych si (Pwt 6,5).

     Oczywi軼ie nie ma takiego przykazania obowi您uj帷ego Boga, ale istnieje szereg tekst闚 biblijnych wskazuj帷ych na istniej帷 w Jego sercu mi這嗆, kt鏎ej On jest wierny, a kt鏎a przerasta nasze wyobra瞠nia. U proroka Izajasza znajdujemy pe軟y czu這軼i tekst m闚i帷y o mi這軼i Jahwe do swojego ludu zawieraj帷y oba jej elementy rahamim i hesed: 15 Czy mo瞠 niewiasta zapomnie o swym niemowl璚iu, ta, kt鏎a kocha syna swego 這na? A nawet, gdyby ona zapomnia豉, Ja nie zapomn o tobie. 16 Oto wyry貫m ci na obu d這niach, twe mury s ustawicznie przede Mn (Iz 49,15n).

     Szczeg鏊n pr鏏 dla Bo瞠go mi這sierdzia s zdrady pope軟iane przez lud Bo篡 i grzechy poszczeg鏊nych ludzi. Ba逕ochwalstwo, por闚nywane do cudzo堯stwa w relacjach mi璠zyludzkich, jest najwi瘯szym grzechem Starego Testamentu. Jednak mi這sierdzie Bo瞠 obejmuje cz這wieka nawet wtedy, je瞠li nie popadnie on w wewn皻rzn zatwardzia這嗆 i w swoim uporze nie odrzuci tego mi這sierdzia. Paradoksalnie sytuacja grzechu umieszcza nas w samym centrum Bo瞠go mi這sierdzia, o czym m闚i np. przypowie嗆 o mi這siernym ojcu, kt鏎a potocznie jest nazywana przypowie軼i o synu marnotrawnym. P鏦i by on w domu, nie dostrzega mi這軼i ojca, dopiero upadek u鈍iadomi mu, co straci, zrozumia, 瞠 w domu ojca jest prawdziwe 篡cie. Dlatego postanowi wr鏂i. Podobnie nasz upadek czasami ods豉nia nam g喚bi bezinteresownej mi這軼i Boga, kt鏎y podobnie jak ojciec z przypowie軼i wybiega na spotkanie z synem, aby mu przebaczy, zanim on zdo豉 cokolwiek powiedzie. Zasadniczym zamys貫m Boga jest ocalenie grzesznika, a nie pogn瑿ienie go i zatracenie.

     W relacji Ksi璕i Wyj軼ia po grzechu zwi您anym z kultem z這tego cielca po wybuchu Bo瞠go gniewu ostatecznie zwyci篹a Bo瞠 mi這sierdzie. W czasie rozmowy z Bogiem, w momencie gdy przed jego oczami przechodzi豉 chwa豉 Bo瘸, Moj瞠sz s造sza s這wa:

     Jahwe, Jahwe, B鏬 mi這sierny (rahum) i lito軼iwy (hanun), cierpliwy, bogaty w 豉sk (hesed) i wierno嗆 (emet), 7 zachowuj帷y sw 豉sk (hesed) w tysi帷zne pokolenia, przebaczaj帷y niegodziwo嗆, niewierno嗆, grzech, lecz nie pozostawiaj帷y go bez ukarania, ale zsy豉j帷y kary za niegodziwo嗆 ojc闚 na syn闚 i wnuk闚 a do trzeciego i czwartego pokolenia (Wj 34,6n).

     Mi這sierdzie Bo瞠 nie oznacza jednak braku kary. Ta jednak jest o wiele mniejsza ni mi這sierdzie Bo瞠 - 豉ska si璕a w tysi帷zne pokolenia, a kara do czwartego. Wida po tym, 瞠 akcent jest po這穎ny na mi這sierdzie, a nie na kar. Natomiast sama kara posiada pozytywny wymiar: jest konieczna, aby ludzie zdali sobie spraw z powagi grzechu, 瞠by go odrzucili i wr鏂ili do Boga. Kara nie wyra瘸 os康u, nie jest odrzuceniem, przekre郵eniem ukaranego, ale w zamy郵e Boga ma charakter terapeutyczny, ma prowadzi do uleczenia. Jest ona w豉軼iwie dopuszczeniem na cz這wieka konsekwencji jego z造ch wybor闚 i zdrady. Tak by這 np. w przypadku syna marnotrawnego. By on w ko鎍u zmuszony do pasienia 鈍i - dla Izraelit闚 zwierz徠 nieczystych, a nawet musia podjada z ich koryta (!). By豉 to konsekwencja jego g逝poty, a nie kara ze strony ojca. Dzi瘯i trudnemu do鈍iadczeniu zobaczy jednak, co wybra. Upadek, jako konsekwencja grzechu, powinien pom鏂 ludziom w豉軼iwie zrozumie Bo瞠 mi這sierdzie. Nie chodzi w nim bowiem o ochron cz這wieka przed z造mi do鈍iadczeniami, ale o przemian jego serca, aby cz這wiek sta si sob i aby prawdziwie 篡. Tylko B鏬 wie, co dla nas jest dobre, a nasze wyobra瞠nia i pragnienia, podobnie jak u m這dszego syna, cz瘰to id w z造m kierunku.

     Mi這sierdzie Bo瞠 jest w Biblii wyrazem Jego mi這軼i do narodu wybranego. T mi這嗆 prorocy oddaj za pomoc obrazu mi這軼i oblubie鎍zej m篹a i 穎ny. Je瞠li oblubienica (odpowiednio Izrael lub cz這wiek) staje si niewierna, B鏬 daje jej pozna dramat upadku i wynikaj帷e z niego konsekwencje po to, by oblubienica odkry豉, gdzie jest jej prawdziwe szcz窷cie i 篡cie. Tak perspektyw nakre郵i prorok Ozeasz, a po nim inni prorocy. Zazwyczaj gdy m闚ili oni o czekaj帷ej Izraela karze, na ko鎍u zapowiadali nawr鏂enie i powr鏒 do Boga i utraconej ziemi. Warunkiem by這 odrzucenie z逝dnej nadziei pok豉danej w bo磬ach i sile innych narod闚, a z這瞠nie nadziei w Bogu 篡wym. W ten spos鏏 kara sta豉 si sposobno軼i do zrozumienia zdrady wobec Boga i odkrycia Jego 篡wej obecno軼i. B鏬 pragnie, by鄉y si obudzili. Bez 篡wej relacji z Nim jego mi這sierdzie mo瞠 sta si podstaw do trwania w stagnacji, w egocentrycznym samozadowoleniu, czyli w pozornej egzystencji, co jest to窺ame z istnieniem w 鄉ierci.

     Mi這sierdzie Bo瞠 nie oznacza zatem dla nas ochrony naszych interes闚 w takiej postaci, jak je sami widzimy, ale jest 篡w wi瞛i oblubie鎍z, w kt鏎ej B鏬 pragnie naszej mi這軼i i jednocze郾ie zobowi您uje si doprowadzi nas do pe軟i 篡cia w komunii z sob.

     Zanim jednak przejdziemy do rozwa瘸nia na temat mi這sierdzia Bo瞠go, warto zastanowi si nad r騜nic pomi璠zy mi這軼i a mi這sierdziem. Wydaje si, 瞠 mi這sierdzie jest dzia豉niem wyp造waj帷ym z mi這軼i a ukierunkowanym na kogo b璠帷ego w sytuacji potrzeby. Fundamentem mi這sierdzia jest mi這嗆 i mi這sierdzie jest jej wyrazem. Nie wydaje si, aby prawdziwe mi這sierdzie by這 wyrazem lito軼i, kt鏎a wynika z 瘸lu nad czyj捷 bied przy jednoczesnym patrzeniu na ow bied z g鏎y. Owa wynios這嗆 niezale積ie od okazanej pomocy niesie dla adresata tej pomocy poczucie poni瞠nia. O prawdziwym mi這sierdziu m闚imy w闚czas, gdy jest ono wyrazem mi這軼i, a tym samym solidarno軼i egzystencjalnej z jej adresatem b璠帷ym w sytuacji trudnej, takiej jak: nieszcz窷cie, poni瞠nie, ni窺zo嗆 spo貫czna, s豉bo嗆, grzech, upadek, choroba itp. Gdy adresatem mi這軼i jest r闚norz璠ny partner i to w sytuacji, gdy nie odczuwa jakiego nieszcz窷cia, raczej nie m闚imy o mi這sierdziu, ale o mi這軼i. Je瞠li np. m捫 okazuje mi這嗆 穎nie w zwyk造ch warunkach, to trudno m闚i o mi這sierdziu, chyba 瞠 jedno z ma鹵onk闚 zachoruje i to drugie opiekuje si nim. Ale i w tym przypadku m闚imy raczej o mi這軼i po prostu.

     Pomi璠zy Bogiem i cz這wiekiem zawsze jest jednak sytuacja dramatycznej r騜nicy metafizycznej, nie m闚i帷 o innej, np. moralnej, i w takim przypadku gest mi這軼i jest zawsze gestem mi這sierdzia, jednak w swojej dynamice i ukierunkowaniu, jak to zobaczymy, mi這sierdzie w zamy郵e Boga stara si by gestem czystej mi這軼i partnerskiej.

W這dzimierz Zatorski OSB "Bo瞠 mi這sierdzie" Wydawnictwo Benedyktyn闚 TYNIEC


Dar Mi這sierdzia. Listy z Czarnego Boru Dar Mi這sierdzia. Listy z Czarnego Boru
B. ks. Micha Sopo熥o
Prawda o Mi這sierdziu Bo篡m nie wysz豉by poza obr瑿 zakonnej celi s. Faustyny, gdyby nie posta ks. Micha豉 Sopo熥i, jej spowiednika. To z jego polecenia powsta Dzienniczek, z jego pomoc zosta namalowany obraz Jezusa Mi這siernego i to on, ju po 鄉ierci s. Faustyny, wed逝g zamys逝 Bo瞠go za這篡 Zgromadzenie Si鏀tr Jezusa Mi這siernego. ... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:
 Dzi瘯uj: 19.12.2015, 17:32
 Pi瘯ny tekst :)
 
(1)


Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej