Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej
安. s. M. Faustyna Kowalska
"Dzienniczek" zawiera osobiste zapiski s. Faustyny, polskiej zakonnicy zmar貫j w 1938 r., wizjonerki i mistyczki, kt鏎ej Jezus zleci przekazanie 鈍iatu or璠zia o Bo篡m mi這sierdziu.... » zobacz wi璚ej
Bo瞠 mi這sierdzie wzgl璠em nas - List do Efezjan 2,1-22

     Pe軟 perspektyw odnosz帷 si do Bo瞠go zamys逝 mi這軼i, czyli Bo瞠go mi這sierdzia wzgl璠em nas, mo瞠my pozna dopiero dzi瘯i Jezusowi Chrystusowi. Wielokrotnie nawi您uje do niej 鈍. Pawe w swoich listach. Dla naszych potrzeb wybrali鄉y dwa teksty. Jeden przedstawiaj帷y dzia豉nie Bo瞠go mi這sierdzia w historii ka盥ego z tych, kt鏎zy si nawracaj i zawierzaj Chrystusowi. Natomiast drugi tekst nale篡 do najwspanialszych i najbardziej optymistycznych tekst闚 w ca造m Pi鄉ie 安i皻ym, w kt鏎ym 鈍. Pawe wyci庵a wnioski z Bo瞠go mi這sierdzia, jakie w Chrystusie zosta這 nam objawione.

     I wy byli軼ie umar造mi na skutek waszych wyst瘼k闚 i grzech闚, 2 w kt鏎ych 篡li軼ie niegdy wed逝g doczesnego sposobu tego 鈍iata, wed逝g sposobu W豉dcy mocarstwa powietrza, to jest ducha, kt鏎y dzia豉 teraz w synach buntu. 3 Po鈔鏚 nich tak瞠 my wszyscy niegdy post瘼owali鄉y wed逝g 膨dz naszego cia豉, spe軟iaj帷 zachcianki cia豉 i my郵i zdro積ych. I byli鄉y potomstwem z natury zas逝guj帷ym na gniew, jak i wszyscy inni (Ef 2,1-3).

     Aby zrozumie i przyj望 mi這sierdzie jako mi這sierdzie, musimy sobie zda spraw z naszego nieszcz瘰nego stanu. Niestety cz瘰to tego nie widzimy, bo nie chcemy, albo nie potrafimy zobaczy, nie maj帷 瘸dnej innej perspektywy patrzenia na siebie i na warto嗆 w豉snego post瘼owania. Dlatego cz瘰to dopiero po przemianie mo瞠my zobaczy fatalny stan naszego upadku. Ju nawet stopniowe leczenie ods豉nia chorob, kt鏎a nas trawi. Natomiast podobnie jak w przypadku choroby cielesnej w豉軼iwa diagnoza, czyli u鈍iadomienie sobie choroby i jej przyczyn, stanowi pocz徠ek leczenia. Dlatego tak bardzo wa積e jest u鈍iadomienie sobie prawdy o sobie. Niestety l瘯 przed utrat poczucia w豉snej godno軼i i warto軼i naszego post瘼owania powoduje, 瞠 uciekamy od stani璚ia w prawdzie i staramy si utrzyma "dobre" wyobra瞠nia o sobie samych. Tym samym jednak bardziej pogr捫amy si w chorobie i zamiast otwarcia, zamykamy si, staj帷 si niedost瘼n twierdz.

     4 A B鏬, b璠帷 bogaty w mi這sierdzie, przez wielk sw mi這嗆, jak nas umi這wa, 5 i to nas, umar造ch na skutek wyst瘼k闚, razem z Chrystusem przywr鏂i do 篡cia. ζsk bowiem jeste軼ie zbawieni. 6 Razem te wskrzesi i razem posadzi na wy篡nach niebieskich - w Chrystusie Jezusie, 7 aby w nadchodz帷ych wiekach przemo積e bogactwo Jego 豉ski wykaza na przyk豉dzie dobroci wzgl璠em nas, w Chrystusie Jezusie. 8 ζsk bowiem jeste軼ie zbawieni przez wiar. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: 9 nie z uczynk闚, aby si nikt nie chlubi (Ef 2,4-9).

     Trzeba by這 zatem bezpo鈔edniej interwencji samego Boga. Wyros豉 ona z Jego mi這sierdzia. B鏬, b璠帷 bogaty w mi這sierdzie przywr鏂i do 篡cia (Ef 2,4.5). Jest to niezmiernie wa積a prawda, 瞠 zbawieni jeste鄉y dzi瘯i Bo瞠j interwencji, 瞠 nie zawdzi璚zamy zbawienia sobie samym i w豉snej zaradno軼i. 疾by nie by這 瘸dnej w徠pliwo軼i w odniesieniu do tego, 鈍. Pawe pisze: ζsk bowiem jeste軼ie zbawieni (Ef 2,5 i 8). A nieco dalej powtarza to samo zdanie, dodaj帷: przez wiar. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynk闚, aby si nikt nie chlubi (Ef 2,8n). Zbawienie jest mi這siernym darem Boga dla nas. W innych miejscach 鈍. Pawe bardzo zdecydowanie odrzuca 篡dowsk wiar w zbawienie przez skrupulatne wype軟ianie Prawa. Po pierwsze jest to praktycznie niemo磧iwe do wype軟ienia, a je瞠li kto uwa瘸, 瞠 je wype軟ia, to sam siebie ok豉muje. Wszyscy bowiem zgrzeszyli i potrzebuj usprawiedliwienia (zob. Rz 3,23; 5,12).

     Bardzo wa積e jest ponadto stwierdzenie, 瞠 zbawienie dokonuje si w Chrystusie i to we wsp鏊nocie z innymi bra熤i i siostrami. Nie ma zbawienia indywidualnego niejako w oderwaniu od zbawienia innych. W tym sensie zbawienie jest w Ko軼iele, kt鏎y jest Cia貫m Chrystusa. To jest tajemnica, kt鏎a dzisiaj wydaje si zapoznana. Chyba nie rozumiemy jej prawdziwie. Niemniej prawda, 瞠 zbawienie uzyskujemy we wsp鏊nocie z innymi, jest zwi您ana z zasad mi這軼i. Nie mo瞠my by szcz窷liwi, gdy nasi bli幡i mieliby cierpie wieczne pot瘼ienie. W tym momencie dotykamy prawdy wypowiedzianej przez m璠rca Starego Testamentu: Mi這sierdzie cz這wieka - nad jego bli幡im, a mi這sierdzie Pana - nad ca陰 ludzko軼i (Syr 18,13). W perspektywie wieczno軼i nasze mi這sierdzie musi si upodobni do mi這sierdzia Bo瞠go.

     10 Jeste鄉y bowiem Jego dzie貫m, stworzeni w Chrystusie Jezusie dla dobrych czyn闚, kt鏎e B鏬 z g鏎y przygotowa, aby鄉y je pe軟ili (Ef 2,10).

     Zbawienie dzi瘯i Bo瞠mu mi這sierdziu, a nie dzi瘯i naszym czynom, nie oznacza, 瞠 to, co robimy, jest pozbawione warto軼i. Nasze dobre dzie豉 posiadaj warto嗆, i to niezmiernie istotn: realizuj Bo篡 zamys. On bowiem stworzy nas do czynienia dobra. W ten spos鏏 w陰czy nas w sw鎩 odwieczny zamys zbawczy odnosz帷y si do ca貫go 鈍iata. U篡te w tym miejscu greckie s這wo pojema oznacza nie tylko wyr鏏 r璚znej pracy, ale tak瞠 dzie這 w sensie literackim, w szczeg鏊no軼i poemat. Takie rozumienie harmonizuje z odnajdywanym w Biblii naszym rodzeniem si ze S這wa Bo瞠go (zob. Jk 1,13; 1 P 1,23). W zamy郵e Bo篡m jeste鄉y pi瘯nym poematem przez Niego wypowiedzianym.

     11 Dlatego pami皻ajcie, 瞠 niegdy wy - poganie co do cia豉, zwani "nieobrzezaniem" przez tych, kt鏎zy zowi si "obrzezaniem" od znaku dokonanego r瘯 na ciele - 12 w owym czasie byli軼ie poza Chrystusem, obcy wzgl璠em spo貫czno軼i Izraela i bez udzia逝 w przymierzach obietnicy, nie maj帷y nadziei ani Boga na tym 鈍iecie. 13 Ale teraz w Chrystusie Jezusie wy, kt鏎zy niegdy byli軼ie daleko, stali軼ie si bliscy przez krew Chrystusa. 14 On bowiem jest naszym pokojem. On, kt鏎y obie cz窷ci ludzko軼i uczyni jedno軼i, bo zburzy rozdzielaj帷y je mur - wrogo嗆. W swym ciele 15 pozbawi On mocy Prawo przykaza, wyra穎ne w zarz康zeniach, aby z dw鏂h rodzaj闚 ludzi stworzy w sobie jednego nowego cz這wieka, wprowadzaj帷 pok鎩, 16 i w ten spos鏏 jednych, jak i drugich zn闚 pojedna z Bogiem w jednym Ciele przez krzy, w sobie zadawszy 鄉ier wrogo軼i. 17 A przyszed連zy zwiastowa pok鎩 wam, kt鏎zy軼ie daleko, i pok鎩 tym, kt鏎zy blisko, 18 bo przez Niego jedni i drudzy w jednym Duchu mamy przyst瘼 do Ojca. 19 A wi璚 nie jeste軼ie ju obcymi i przychodniami, ale jeste軼ie wsp馧obywatelami 鈍i皻ych i domownikami Boga - 20 zbudowani na fundamencie aposto堯w i prorok闚, gdzie kamieniem w璕ielnym jest sam Chrystus Jezus. 21 W Nim zespalana ca豉 budowla ro郾ie na 鈍i皻 w Panu 鈍i徠yni, 22 w Nim i wy tak瞠 wznosicie si we wsp鏊nym budowaniu, by stanowi mieszkanie Boga przez Ducha (Ef 2,11-22).

     Jego mi這sierdzie nie odnosi si jedynie do naprawy naszej relacji do Niego. By mo瞠 o wiele trudniejsza w istocie jest naprawa naszych wzajemnych relacji mi璠zyludzkich. Dla Paw豉 jako 砰da zasadniczy podzia przebiega pomi璠zy cz這nkami narodu wybranego a wszystkimi innymi, kt鏎ych 砰dzi nazywali poganami. Jednak podzia nie ogranicza si jedynie do tego antagonizmu, gdy istnieje o wiele wi璚ej podzia堯w i wzajemnych niech璚i a po wrogo嗆 i nienawi嗆. Wydaj si one czasem nie do przezwyci篹enia. Trwaj ca造mi latami i wiekami. Wzajemne urazy i nienawi軼i s naszym wielkim nieszcz窷ciem i jak widzimy, w ca貫j historii by造 i s powodem pasma cierpie kolejnych pokole. Sami skoncentrowani na prze篡waniu w豉snego cierpienia zapominamy o b鏊u samego podzia逝, braku wzajemnej mi這軼i.

     Mi這sierdzie Bo瞠 wyra瘸 si tak瞠 w tym, 瞠 obie cz窷ci ludzko軼i uczyni jedno軼i, bo zburzy rozdzielaj帷y je mur - wrogo嗆 (Ef 2,14). To si dokona這 w Ciele Jezusa Chrystusa. Wpierw w Ciele ukrzy穎wanym, co nast瘼nie zosta這 przez zmartwychwstanie i zes豉nie Ducha 安i皻ego misteryjnie nam przekazane w postaci Ko軼io豉, kt鏎y jest Cia貫m Chrystusa. Chyba dzisiaj nie doceniamy warto軼i Ko軼io豉 jako misterium pojednania pomi璠zy r騜nymi narodami i grupami ludzi, a to przecie nale篡 do istoty samego Ko軼io豉, o czym na samym pocz徠ku Konstytucji Dogmatycznej o Ko軼iele pisze Drugi Sob鏎 Watyka雟ki: Ko軼i馧 jest w Chrystusie niejako sakramentem, czyli znakiem i narz璠ziem wewn皻rznego zjednoczenia z Bogiem i jedno軼i ca貫go rodzaju ludzkiego (KK 1).

     Ko軼i馧 jest dla nas ludzi sk堯conych ze sob mi這siernym darem! Ale jest jednocze郾ie zadaniem, aby w Ciele Chrystusa, jakim jest Ko軼i馧, budowa wzajemn mi這嗆, czyli kr鏊estwo Bo瞠. Warto sobie z tego zda spraw i przesta my郵e, koncentruj帷 si jedynie na sobie. W Biblii w og鏊e, a w Ewangelii w szczeg鏊no軼i, nie ma miejsca na ciasne egocentryczne my郵enie. Mi這sierdzie Bo瞠 przede wszystkim odnosi si do "ca貫j ludzko軼i"! Musimy nieustannie pami皻a o tej perspektywie. Odnosi si to tak瞠 do nast瘼nego tekstu, opiewaj帷ego Bo瞠 mi這sierdzie w postaci hymnu wdzi璚zno軼i z Listu 鈍. Paw豉 do Rzymian.

W這dzimierz Zatorski OSB "Bo瞠 mi這sierdzie" Wydawnictwo Benedyktyn闚 TYNIEC


Godzina Mi這sierdzia Godzina Mi這sierdzia
Praca zbiorowa
Ksi捫eczka pt. "Godzina Mi這sierdzia" zosta豉 przygotowana z my郵 o czcicielach Bo瞠go Mi這sierdzia, aby da im pomoc modlitewn do bardziej owocnego prze篡wania tej formy kultu Mi這sierdzia Bo瞠go... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej