Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej
安. s. M. Faustyna Kowalska
"Dzienniczek" zawiera osobiste zapiski s. Faustyny, polskiej zakonnicy zmar貫j w 1938 r., wizjonerki i mistyczki, kt鏎ej Jezus zleci przekazanie 鈍iatu or璠zia o Bo篡m mi這sierdziu.... » zobacz wi璚ej
B這gos豉wieni mi這sierni

     Poj璚ie mi這sierdzia 陰czy si w poj璚iu wi瘯szo軼i wsp馧czesnych ludzi z akcj spo貫czn, kt鏎 zwano te czasem akcj mi這sierdzia. Tymczasem biblijne poj璚ie mi這sierdzia jest inne, nie tylko znacznie szersze, ale i inaczej ukierunkowane. To, co dzi nazywamy pomoc spo貫czn, a w niedawnej przesz這軼i nazywano te akcj mi這sierdzia, w Biblii jest czynieniem sprawiedliwo軼i. Bowiem sprawiedliwo嗆 Bo瘸 domaga si tego, by dzieli dobra tej ziemi w taki spos鏏, aby nie by這 biednych. Pomoc ubogiemu nale篡 si ze sprawiedliwo軼i. Nawet je郵i prawo ludzkie pozwala komu na egoistyczne posiadanie d鏏r, bez pami璚i o innych, to prawo Bo瞠 domaga si kategorycznie dba這軼i o tych, kt鏎zy maj za ma這. W Starym Testamencie jest to wielokro formu這wane. Mi這sierdzie natomiast nie jest czym nale積ym ze sprawiedliwo軼i, lecz jak gdyby nadmiarem mi這軼i, kt鏎a granice sprawiedliwo軼i przekracza.

     Wzorem mi這sierdzia jest sam B鏬. Od Boga bowiem nic si nikomu nie nale篡, pocz患szy od samego istnienia, a B鏬 wszystko, co istnieje, daje z mi這軼i. Ale nie do嗆 na tym, 瞠 B鏬 daje pierwszy i bez 瘸dnych zas逝g ze strony stworzenia. B鏬 daje nadal, gdy stworzenie zawini這 i odwr鏂i這 si od Niego. W Ewangelii obrazem Mi這sierdzia Boga jest dobry pasterz, kt鏎y szuka jednej zgubionej owcy, pozostawiaj帷 na pastwisku bezpieczne, pos逝szne stado. B鏬 szuka grzesznika i raduje si, gdy go odnajdzie. Mi這sierdzie Boga, czyli ca趾owicie niezas逝穎na i darmowa Jego mi這嗆 do stworzenia, najlepiej si okazuje w tym poszukiwaniu grzesznika. Nie do嗆 bowiem, 瞠 B鏬 przebacza nawracaj帷emu si grzesznikowi, nie do嗆, 瞠 cierpliwie czeka na nawr鏂enie, ale idzie grzesznika szuka. I wiemy, 瞠 S這wo Bo瞠 szukaj帷 cz這wieka zst徙i這 na ziemi, sta這 si Cz這wiekiem - Jezusem Chrystusem. Wiemy, 瞠 Jezus Chrystus - Syn Bo篡 Jednorodzony, kt鏎y od Ojca przyszed - szuka grzesznik闚 przez ca貫 swe 篡cie, w szczeg鏊no軼i przez czas nauczania, 瞠 odrzucony przez ludzi i skazany przez nich na 鄉ier krzy穎w, na krzy簑 im przebaczy i ze swej 鄉ierci uczyni 廝鏚這 zbawienia. Dzia豉nie, 篡cie ca貫 i 鄉ier Jezusa jest najpe軟iejszym, jakie istnieje, objawieniem Bo瞠go Mi這sierdzia - i jest wzorem dla chrze軼ijan. Tak wi璚 biblijne poj璚ie mi這sierdzia 陰czy si przede wszystkim z wybaczaniem grzech闚. B這gos豉wieni, kt鏎zy wybaczaj swoim winowajcom, albowiem i im B鏬 wybaczy ich winy. Podstawowym aktem mi這sierdzia, kt鏎y upodabnia nas do Jezusa Chrystusa i czyni synami Ojca Niebieskiego, jest akt wybaczenia krzywdy. Ten, kto wybacza krzywdy, kt鏎ych dozna od swych bli幡ich, jest synem Boga i mo瞠 by pewien, 瞠 B鏬 mu wybaczy wszystkie jego winy. Wi璚ej jeszcze - ten, kto wybacza swym bli幡im, bierze udzia w zbawczej misji Jezusa Chrystusa, powtarza to, co uczyni Jezus na krzy簑 i sprowadza Bo瞠 wybaczenie na tych, kt鏎ym wybacza.

     Jest to podstawowe zadanie chrze軼ijan - i嗆 przez 鈍iat ludzki i poprzez wybaczenie krzywd odwraca tragiczny bieg historii. Historia bowiem grzechu 鈍iata biegnie od krzywdy do zemsty, zwanej cz瘰to sprawiedliwo軼i odwetow. Za historia zbawienia biegnie od wybaczenia do pojednania i wymazuje z rachunk闚 mi璠zy lud幟i oraz mi璠zy lud幟i a Bogiem istnienie Sprawiedliwo軼i odwetowej. Jezusowe wezwanie do wybaczania krzywdzicielom ich win ma tak瞠 wymiar spo貫czny i polityczny.

     Po pierwsze. Ko軼i馧, jako spo貫czno嗆 wiary w Jezusa Chrystusa, jest wezwany do tego, by nigdy nie szuka odwetu za prze郵adowania, ale modli si za tych, kt鏎zy go prze郵aduj i d捫y do ich nawr鏂enia ku Bogu i do pojednania. By豉 to metoda dzia豉nia pierwotnego Ko軼io豉, prze郵adowanego w Rzymie za wiar. Metod 鈍iadectwa m璚ze雟twa po陰czonego z wybaczeniem prze郵adowcom, pierwsi chrze軼ijanie nawracali 鈍iat staro篡tnego Rzymu. Niestety, w p騧niejszej historii Europy chrze軼ijanie wr鏂ili cz窷ciowo do metody odwetu - i w tej mierze, w jakiej wr鏂ili do tej metody, przestali by 鈍iadkami mi這sierdzia Bo瞠go. By豉 to jedna z przy czyn s豉bo軼i dzia豉nia misyjnego Ko軼io豉 w 鈍iecie.

     Po drugie, do wybaczania win s te wezwane wszystkie spo貫czno軼i 鈍ieckie. Trzeba sobie zdawa spraw, z tego, 瞠 nie zdo豉my przezwyci篹y zakorzenionego w historii typu rozwi您ywania spor闚 i krzywd spo貫cznych i mi璠zynarodowych drog wojny, je瞠li nie nauczymy si w skali spo貫cznej i politycznej dzia豉nia metod wybaczania. Z dotychczasowych metod dzia豉nia politycznego jedynie metoda zwana bez u篡cia gwa速u", non violence, zawiera w sobie t zasad wybaczenia i mi這軼i wobec przeciwnika, nie rezygnuj帷 przy tym z obrony pokrzywdzonego, z obrony jego praw spo貫cznych i politycznych. W ideologii dzia豉nia non violence zawiera si nie tylko zasada negatywna nieodpierania gwa速u przez kolejny gwa速, ale r闚nie zasada pozytywna: stosowania talach 鈔odk闚 sprzeciwu, kt鏎e apeluj do 鈍iadomo軼i spo貫cznej, tak瞠 do 鈍iadomo軼i tych, trosk o to, by nie przeradza造 si w konfrontacj dwu gwa速闚. S to metody m闚ienia prawdy o istnieniu niesprawiedliwo軼i, prawdy, za kt鏎 si p豉ci. S to te metody solidarnej obrony pokrzywdzonych, solidarnego ich wspomagania. Wszystkie te metody mog by jednak u篡wane ze wzgl璠闚 taktycznych tam, gdzie otwarty bunt by豚y zbyt kosztowny, a nie mie w sobie owego 廝鏚豉 mi這軼i i mi這sierdzia, o kt鏎e chodzi w religijnie motywowanym ruchu non violence.

     Chrze軼ija雟ki ruch sprzeciwiania si z逝 bez u篡cia gwa速u wyrzeka si nie tylko u篡cia si造 fizycznej, lecz wyrzeka si nienawi軼i. Nie mo瞠 on by skoncentrowany na d捫eniu do karania winnych, na os康zaniu jako z造ch tych, z kt鏎ych dzia-' 豉niem walczy, na podsycaniu nienawi軼i. Musi by skoncentrowany na d捫eniu do nawr鏂enia, co w aspekcie politycznym t逝maczy si jako d捫enie do przekonania drugiej strony, a nie do jej zniszczenia. Na tym tle warto mo瞠 przypomnie po逝dniowoameryka雟k dyskusj nad chrze軼ija雟kim ujmowaniem problemu walki klas. Niekt鏎zy chrze軼ijanie (i niekt鏎zy biskupi) uwa瘸li, i chrze軼ijanin nie powinien eksponowa walki klas, a to w imi d捫enia do pojednania spo貫cznego. Jednak瞠 inni fw tym te niekt鏎zy biskupi) stwierdzali, i nie mo積a zamazywa istniej帷ej krzywdy i z ni razem istniej帷ej walki klas. Takie zamazywanie bowiem s逝篡這by tylko k豉mstwu i dalszej krzywdzie. Nie by這by to pojednanie, lecz dalsze zniewolenie. Tam, gdzie istnieje krzywda i niesprawiedliwo嗆, tam te istnieje walka o sprawiedliwo嗆. Chodzi wi璚 nie o negowanie istnienia walki, a o jej metody.

     Spo貫czna i polityczna wymowa b這gos豉wie雟twa dla mi這siernych, to wezwanie do w陰czenia mi這軼i i wybaczenia kt鏎zy krzywdz. S to takie metody oporu, jak strajki, strajki g這dowe, pokojowe pochody, r騜nego typu spokojne manifestacje, nacechowane w spos鏏 dzia豉nia spo貫cznego i politycznego. A jak to czyni, to w豉郾ie nale篡 do zada chrze軼ijan anga簑j帷ych si w ruchy spo貫czne i polityczne. Jest to tak瞠 problem, kt鏎y stoi przed Polsk - problem rozwi您ywania naszych konflikt闚 i spor闚. Jest to te problem tworzenia kultury stosunku do narod闚 s御iednich. 安iadomo嗆 rachunku krzywd nie mo瞠 tu prowadzi do podtrzymywania wzajemnych nienawi軼i. Trzeba d捫y do pojednania mi璠zy narodami, nie na drodze zamazywania prawdy, lecz na drodze wybaczenia oraz proszenia o wybaczenie tych, wobec kt鏎ych sami zawinili鄉y. Korzeniem wszelkiego mi這sierdzia jest darmowo嗆 mi這軼i. Najmocniejszym jej wyrazem jest wybaczenie krzywdy, lecz ta darmowo嗆 mi這軼i ma zasi璕 bardzo szeroki. Chodzi tu o przekraczanie granic rachunku tego, co si nale篡, rachunku: otrzyma - da. Istnieje jednak pewne niebezpiecze雟two w tej idei darmowego dawania. Tym niebezpiecze雟twem by這by zapomnienie, 瞠 najpierw trzeba da to, co si nale篡 ze sprawiedliwo軼i, a dopiero poza granicami tej sprawiedliwo軼i daje si z samej mi這軼i. Z豉 s豉wa mi這sierdzia i akcji mi這siernych wynika豉 st康, i tam dawano to, co si nale篡 ze sprawiedliwo軼i, w taki spos鏏, jak gdyby to si nie nale瘸這. Raz jeszcze powiedzmy: wszelka akcja spo貫czna jest akcj sprawiedliwego wyr闚nywania niedostatku, kt鏎y nikogo nie powinien gn瑿i. Niemniej i w tej akcji s ludzie, kt鏎zy temu dzie逝 sprawiedliwo軼i po鈍i璚aj wszystkie swe si造, nie licz帷 ani na zap豉t ze strony spo貫cze雟twa, ani na szczeg鏊n wdzi璚zno嗆 tych, kt鏎ym s逝膨. Ludzie ci s 鈍iadomi tego, 瞠 wype軟iaj brak zainteresowania spo貫cznego. To, co daj pokrzywdzonym, nale篡 si im ze sprawiedliwo軼i spo貫cznej. Lecz ci篹ar tego wyr闚nywania i tej troski powinno nie嗆 ca貫 spo貫cze雟two, nios go za jednostki szczeg鏊nie wra磧iwe na potrzeby bli幡ich. Dzia豉lno嗆 si鏀tr zakonnych opiekuj帷ych si niedorozwini皻ymi dzie熤i, starcami i chorymi, dzia豉lno嗆 Matki Teresy z Kalkuty i jej zakonnic, dzia豉lno嗆 wielu 鈍ieckich opiekun闚 spo貫cznych, ludzi bez reszty oddanych s逝瘺ie drugiemu cz這wiekowi przekracza niew徠pliwie granice sprawiedliwo軼i i bywa prawdziwym na郵adowaniem Chrystusa.

     Wydaje si, 瞠 we wsp馧czesnym 鈍iecie tego typu dzia豉nie ma za s豉be uznanie spo貫czne. Wzorem osobowym bywa dzia豉cz polityczny, lecz rzadko dzia豉cz spo貫czny, a szczeg鏊nie rzadko opiekun tych, kt鏎zy pozbawieni s opieki. Nie ma ch皻nych do pe軟ienia s逝瘺y piel璕niarskiej w domach, przy chorych, i starych, cz瘰to samotnych ludziach. Brak ch皻nych do zak豉dania dom闚 rodzinnych dla sierot, a ju szczeg鏊nie do tego typu opieki nad sierotami niepe軟osprawnymi fizycznie lub umys這wo. Potrzeby spo貫czne s olbrzymie, a pracownik闚 brak. I niew徠pliwie nie da si wyr闚na istniej帷ych tu niesprawiedliwo軼i spo貫cznych bez zaanga穎wania darmowej mi這軼i, wype軟iaj帷ej istniej帷e lula i bior帷ej na siebie ci篹ar niedope軟ionego przez spo貫cze雟two obowi您ku. Do tych wszystkich ludzi dobrej woli Jezus kieruje s這wa: b這gos豉wieni mi這sierni, albowiem oni mi這sierdzia dost徙i - dadz im dobr miar, "nape軟ion i potrz瘰ion" za wszystko, co uczynili bli幡iemu swemu.


Stanis豉wa Grabska


Tekst pochodzi z pisma
"Kr鏊owa Aposto堯w" kwiecie 2008 r.



Faustyna znaczy szcz窷liwa Faustyna znaczy szcz窷liwa
Ks. Mieczys豉w Mali雟ki
Najwi瘯sz zalet tej znakomitej ksi捫ki jest to, 瞠 ukazuje ona prostot i g喚bi prawdy, kt鏎 g這si Siostra Faustyna... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:
 ela: 24.09.2012, 13:49
 nareszcie g這s pe貫n m康ro軼i
 karo: 12.05.2009, 18:06
 o co tu chodzi
 Stania豉w: 08.05.2008, 17:43
 Pi瘯ny artyku o sprawiedliwo軼i i mi這sierdziu tak rzadko dzi si m闚i na ten temat i stosuje te zasady w 篡ciu spo貫cznym i politycznym.Powodem tego jest tak wielka niesprawiedliwo嗆 spo貫czna i wiele z豉 z tego wynikaj帷ego.Przecie nauczanie ko軼io豉 du穎 m闚i o mi這軼i i mi這sierdziu kt鏎e jest dzisiaj tak ma這 popularne w 篡ciu spo貫cznym i efekty tego wida codziennie poprzez bezrobocie nier闚no嗆 spo貫czn i zda si nie wida tego ko鎍a. Spraw Panie Bo瞠 aby to uleg這 zmianie jak najszybciej.Amen.
 
(1)


Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej