Kartki Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Pere趾i
Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej Dzienniczek. Mi這sierdzie Bo瞠 w duszy mojej
安. s. M. Faustyna Kowalska
"Dzienniczek" zawiera osobiste zapiski s. Faustyny, polskiej zakonnicy zmar貫j w 1938 r., wizjonerki i mistyczki, kt鏎ej Jezus zleci przekazanie 鈍iatu or璠zia o Bo篡m mi這sierdziu.... » zobacz wi璚ej
Mi這sierdzia trudne drogi

     Zakaz rozszerzania kultu Mi這sierdzia Bo瞠go na這穎ny przez Stolic Apostolsk obowi您ywa przez 30 lat! Ale czy mo積a si temu dziwi, skoro bia這-czerwone promienie wychodz帷e z Serca Jezusowego potraktowano jako wyraz polskiego nacjonalizmu, a objawienia s. Faustyny niekt鏎zy skojarzyli z dzia豉lno軼i Matki Koz這wskiej, za這篡cielki mariawit闚?

     Miejsce, gdzie po raz pierwszy siostra Faustyna zobaczy豉 Jezusa i us造sza豉 przes豉nie o Bo篡m Mi這sierdziu, upami皻nia figura Chrystusa. - Tu by豉 cela s. Faustyny - pokazuje s. Wojciecha ze Zgromadzenia Matki Bo瞠go Mi這sierdzia w P這cku. Dom Zgromadzenia znajduje si przy Rynku, oko這 300 metr闚 od katolickiej katedry i 500 metr闚 od strzelistych wie katedry mariawit闚, nosz帷ej wezwanie... Mi這sierdzia Bo瞠go i Bo瞠j Mi這軼i.

     Pierwsze objawienie s. Faustyna mia豉 tu 21 lutego 1931 r. Namalowanie obrazu Jezusa Mi這siernego, modlitwa koronk do Mi這sierdzia Bo瞠go codziennie o godzinie 15.00 i ustanowienie pierwszej niedzieli po Wielkanocy Niedziel Mi這sierdzia - takie oczekiwania Pana Jezusa us造sza豉 w kolejnych spotkaniach z Nim. Chc帷 wype軟i wskazania, sama pr鏏owa豉 nieudolnie namalowa wizerunek Jezusa Mi這siernego. W ko鎍u w 1934 r., w Wilnie, dok康 zosta豉 wys豉na z P這cka, obraz namalowa malarz Eugeniusz Kazimirowski. Wizerunek zawis - ku zapomnieniu - na 軼ianie ciemnego korytarza w klasztorze ss. bernardynek. Przeniesiono go do kru瞟anka Ostrej Bramy, kiedy s. Faustyna o鈍iadczy豉 swemu spowiednikowi, 瞠 Jezus nie jest z zadowolony z umiejscowienia obrazu. Trudno軼i i niezrozumienie nie zniech璚a造 wizjonerki. Siostra Faustyna wiedzia豉 z objawie, 瞠 jej misja szerzenia kultu Bo瞠go Mi這sierdzia napotka na du瞠 trudno軼i.

     BΜGOSxWIONY POMOCNIK

     Najwi瘯szym sprzymierze鎍em w szerzeniu kultu Mi這sierdzia Bo瞠go by ks. Micha Sopo熥o, spowiednik s. Faustyny. Na jej pro軸y usilnie zabiega o ustanowienie 鈍i皻a Mi這sierdzia Bo瞠go. Pr鏏owa zainteresowa tym w豉dze ko軼ielne. Wydan w 1936 r. w Wilnie rozpraw "Mi這sierdzie Bo瞠" rozes豉 do wszystkich polskich biskup闚 zgromadzonych na synodzie w Cz瘰tochowie. - Ani artyku造, ani rozprawa nie wywo豉造 wi瘯szego zainteresowania, co t逝maczono tym, i Stolica 安i皻a zabrania wprowadzania nowych rodzaj闚 kultu - pisa w 1975 r. w wydanej w Londynie ksi捫ce ks. Julian Chr騥ciechowski, marianin.

     Ksi康z Sopo熥o wyda wi璚 rok p騧niej rozpraw "Idea Bo瞠go Mi這sierdzia V Liturgii". Pr鏏owa uzasadni, 瞠 nabo瞠雟two do Mi這sierdzia Bo瞠go nie jest niczym nowym, bo przecie mo積a znale潭 do niego odniesienia w ksi璕ach liturgicznych. Kiedy w Wilnie odm闚iono mu imprimatur na wydrukowanie koronki, nowenny i litanii do Mi這sierdzia Bo瞠go, stara si o nie w kurii krakowskiej. I tak w 1937 r. u wydawcy Cybulskiego ukaza豉 si drukiem pierwsza ksi捫eczka z modlitwami wed逝g objawie s. Faustyny.

     W czasie Kongresu Mariologicznego w Wilnie w lipcu 1937 r. ks. Sopo熥o zaproponowa wys豉nie do Stolicy Apostolskiej rezolucji o ustanowienie 鈍i皻a Mi這sierdzia Bo瞠go w pierwsz niedziel po Wielkanocy. Jednak瞠 Arcybiskup wile雟ki nie wyrazi zgody. Podobnie rzecz mia豉 si, kiedy ks. Sopo熥o pr鏏owa zainteresowa przes豉niem Mi這sierdzia goszcz帷ego w Wilnie nuncjusza apostolskiego abp. Franciszka Cortesiego.

     Po wojnie w 1947 r. ks. Sopo熥o przeni鏀 si z Wilna do Bia貫gostoku. 砰czliwym patronem w sprawie zabieg闚 o ustanowienie 安i皻a Mi這sierdzia Bo瞠go sta si kard. August Hlond, Prymas Polski. Z funduszy otrzymanych od kard. Hlonda ks. Sopo熥o wyda w 1947 r. 豉ci雟ki traktat "O Mi這sierdziu Bo篡m i ustanowieniu Jego 鈍i皻a". Wys豉 go r闚nie do Watykanu. Rok p騧niej ksi篹a profesorowie z Wydzia堯w Teologicznych Uniwersytet闚 i Seminari闚 Duchownych, zebrani na zje寮zie Towarzystwa Teologicznego w Krakowie, przygotowali rezolucj do Stolicy Apostolskiej o ustanowienie 鈍i皻a Mi這sierdzia Bo瞠go.

     NADZIEJA DLA UDR犴ZONYCH

     Pierwsze 安i皻o Bo瞠go Mi這sierdzia odby這 si w 1934 r. - w ciszy w豉snego serca obchodzi豉 je s. Faustyna. W 1937 r. przebywa豉 w domu zgromadzenia w ζgiewnikach i w pierwsz niedziel po Wielkanocy, 4 kwietnia, odby豉 si tam adoracja Naj鈍i皻szego Sakramentu ku czci Mi這sierdzia Bo瞠go. - Siostry nie wiedzia造, 瞠 ta modlitwa odby豉 si na 篡czenie Jezusa w planowane 安i皻o Mi這sierdzia - m闚i s. El瘺ieta Siepak, ze Zgromadzenia Matki Bo瞠go Mi這sierdzia w ζgiewnikach. "Odpocz窸o serce moje dzi w klasztorze tym. M闚 鈍iatu o mi這sierdziu, o mojej mi這軼i" - zapisa豉 wtedy w "Dzienniczku" s. Faustyna s這wa, kt鏎e us造sza豉 od Jezusa.

     W czasie II wojny 鈍iatowej Krak闚 zacz掖 stawa si miejscem szczeg鏊nego znaczenia. - Do grobu s. Faustyny zacz瘭i coraz liczniej przybywa ludzie i wyprasza 豉ski - m闚i s. El瘺ieta Siepak. Trudne czasy sprzyja造 szerzeniu or璠zia o Bo篡m Mi這sierdziu. - Ogromn popularno軼i cieszy造 si wtedy obrazki Jezusa Mi這siernego, wybito medaliki z Jezusem Mi這siernym, upowszechniano koronk do Mi這sierdzia Bo瞠go. Nasze siostry do paczek z 篡wno軼i wysy豉nych do wi瞛ie i oboz闚 koncentracyjnych do陰cza造 obrazki z koronk - opowiada s. El瘺ieta Siepak.

     W Warszawie pierwszym miejscem, gdzie mia pojawi si obraz Jezusa Mi這siernego, by nowo wybudowany ko軼i馧 Najczystszego Serca Maryi przy pl. Szembeka. Na pocz徠ku okupacji tamtejszy proboszcz ks. Jan Sztuka wraz z J霩ef Jurkowsk, jedn z fundatorek ko軼io豉, zam闚ili obraz u malarza Zdzis豉wa Eichlera, pedagoga Szko造 Sztuk Zdobniczych i Przemys逝 Artystycznego w Poznaniu, kt鏎y podczas wojny ukrywa si w Warszawie. Uda這 si znale潭 dla niego farby i sztalugi, brakowa這 p堯tna. Dziwnym zbiegiem okoliczno軼i materia si jednak znalaz i to idealnie pasuj帷y wymiarami do potrzeb artysty. By豉 to pozosta這嗆 z beli przeznaczonej na worki, ofiarowana przez jedn z gospody.

     Kiedy ks. Sztuka zobaczy obraz, kategorycznie odm闚i przyj璚ia go do swojej parafii. Obawia si, 瞠 Niemcy w odwecie za taki "patriotyzm" mog wywie潭 do oboz闚 kap豉n闚 i okoliczn ludno嗆. ζgodna twarz Jezusa na tle p這n帷ej Warszawy i ruin, z przebitego serca wyp造waj帷e promienie bia造 i czerwony, u st鏕 Pana Jezusa le膨cy w strudze krwi bia造 baranek - to mog這 by odebrane jako prowokacja. Obraz trafi do si鏀tr westiarek, gdzie ukry go o. Benwenuty Kwiatkowski, kapucyn zaanga穎wany w konspiracj. Planowa, 瞠 ju po wojnie umie軼i obraz w ko軼iele oo. kapucyn闚. I tak si sta這. Najpierw jednak umieszczony zosta w czwartym o速arzu przygotowanym na Bo瞠 Cia這, pierwsze po wojnie, obchodzone 31 maja 1945 r. Spod tego obrazu, a o速arz by na cokole zwalonej Kolumny Zygmunta, bp Zygmunt Choroma雟ki udzieli pierwszego b這gos豉wie雟twa udr璚zonym wiernym wracaj帷ym do stolicy. Dzisiaj obraz Zdzis豉wa Eichlera odbiera cze嗆 w bocznej kaplicy ko軼io豉 oo. kapucyn闚, gdzie znajduje si sarkofag z sercem kr鏊a Jana III 她bieskiego. Czy by tam przez wszystkie trudne lata, skoro obraz z katedry 鈍. Floriana by podobno w latach 60. jedynym eksponowanym obrazem Jezusa Mi這siernego w stolicy? U kapucyn闚 w 1983 r. przed obrazem modli si papie Jan Pawe II. Ale to ju temat na kolejny artyku.

     W Krakowie kard. Adam Sapieha wyda w 1951 r. zgod na publiczne obchodzenie 安i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia w ζgiewnikach. Wkr鏒ce potem abp Eugeniusz Baziak udzieli odpustu zupe軟ego wszystkim, kt鏎zy w t niedziel nawiedz klasztor si鏀tr Matki Bo瞠j Mi這sierdzia.

     - Po wojnie w szerzeniu kultu Mi這sierdzia Bo瞠go ogromne zas逝gi mia o. J霩ef Andrasz, jezuita, krakowski spowiednik s. Faustyny. Wydana w 1947 r. jego ksi捫eczka "Mi這sierdzie Bo瞠, ufamy tobie" rozesz豉 si natychmiast - opowiada s. El瘺ieta Siepak. Rok p騧niej przygotowano kolejne jej wydanie, ale w豉dze zlikwidowa造 ca造 nak豉d. Publikacja drukowana by豉 wi璚 poza granicami kraju, t逝maczona na j瞛yki angielski, hiszpa雟ki, wioski, niemiecki, portugalski. Du篡 wp造w w jej propagowaniu mieli oo. marianie.

     OSTRO烤O汎 WATYKANU

     Powstaje wi璚 pytanie, dlaczego w 1959 r. Stolica Apostolska wyda豉 notyfikacj ograniczaj帷 kult Mi這sierdzia Bo瞠go? Pochodz帷y z ζgiewnik ks. prof. Andrzej Witko, wyk豉dowca Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, autor pracy doktorskiej i licznych publikacji o Mi這sierdziu Bo篡m i o s. Faustynie wyja郾ia, 瞠 na decyzj Watykanu wp造n窸o kilka przes豉nek.

     - Przed II wojn 鈍iatow i jeszcze w latach 50. Stolica Apostolska odnosi豉 si krytycznie do wszelkich objawie prywatnych. Specjalne dwa kanony dawnego prawa kanonicznego zaleca造 ordynariuszom wyj徠kow ostro積o嗆 w przypadku takich objawie. Przy tym wszystkim s. Faustyna, prosta, zwyczajna zakonnica, niewykszta販ona teologicznie zaproponowa豉 "szokuj帷e formy" nabo瞠雟twa. Najwi瘯sz trudno嗆 wzbudza這 wprowadzenie 安i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia w Drug Niedziel Wielkanocn, poniewa ta niedziela zamyka豉 oktaw Wielkanocy.    Wie鎍zy豉 najwa積iejsze w Ko軼iele obchody liturgiczne - wyja郾ia ks. Witko.

     Kolejna kwestia wi您a豉 si z wizerunkiem Jezusa Mi這siernego, kt鏎y powinien mie uzasadnienie w Ewangelii. Nie mo積a by這 jednoznacznie udowodni, 瞠 obraz wi捫e si z dwoma w徠kami historii zbawienia: przebiciem boku Chrystusa na krzy簑 i objawieniem uczniom w Wieczerniku w dniu Zmartwychwstania. Jednak najwa積iejsze trudno軼i wi您a造 si z rozpocz璚iem toku przewodu. - Do Stolicy Apostolskiej dotar b喚dnie przet逝maczony "Dzienniczek" s. Faustyny. W zwi您ku z tym pojawi造 si w徠ki bliskie herezji. Na przyk豉d - w tym przek豉dzie - s. Faustyna zamiast Serca Jezusowego nakazywa豉 czci swoje w豉sne serce, co wzbudzi這 uzasadniony sprzeciw teolog闚 - wyja郾ia ks. Witko.

     - Cho nabo瞠雟two rozwin窸o si w Polsce bardzo intensywnie, to w tym samym czasie spotka這 si z kontestacj niekt鏎ych 鈔odowisk, przede wszystkim niemieckich i litewskich. Uwa瘸no, 瞠 pod przykrywk pobo積o軼i promowane jest nacjonalistyczne polskie nabo瞠雟two. Wychodz帷e z serca Jezusa promienie kojarzono z biel i czerwieni naszych barw narodowych - m闚i ks. Witko.

     - W tym tak瞠 duchu odbierano przes豉nie Jezusa, w kt鏎ym m闚i o umi這waniu Polski. Dlatego wp造wowi zagraniczni dygnitarze ko軼ielni zabiegali w Watykanie, by to nabo瞠雟two nie by這 upowszechniane. Nie bez wp造wu pozostaje tu spos鏏 promocji or璠zia s. Faustyny w Polsce. Pallotyni i jezuici eksponowali or璠zie g堯wnie poprzez jej osob. Podkre郵ano nadzwyczajn rol mistycznych zjawisk, bez osadzania ich w biblijnym i teologicznym kontek軼ie ca貫go przekazu o Bo篡m Mi這sierdziu - kontynuuje ks. Witko.

     W takiej sytuacji 安i皻e Oficjum ju w 1958 r., za czas闚 Piusa XII, wyda這 dekret, w kt鏎ym oceniono, 瞠 w objawieniach s. Faustyny nie ma nic nadzwyczajnego i nie przewiduje si w Ko軼iele wprowadzenia 安i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia. Dokument nie zosta jednak opublikowany ze wzgl璠u na 鄉ier papie瘸. Ksi康z Witko opowiada anegdot, 瞠 kiedy Jan XXIII zosta papie瞠m, znalaz na biurku po swoim poprzedniku mn鏀two spraw, kt鏎e czeka造 na rozstrzygni璚ie. Osoby wp造wowe i nie篡czliwe, kt鏎e chcia造, by kult Mi這sierdzia Bo瞠go by wstrzymany, prze這篡造 projekt dekretu na sp鏚 stosu papier闚.'Jan XXIII powiedzia wtedy dowcipnie: "Pewnie najtrudniejsze sprawy s na ko鎍u". Odwr鏂i stert i jako pierwszy dokument wzi掖 dekret dotycz帷y 安i皻a Mi這sierdzia. Wstrzyma og這szenie dekretu i poleci, by spraw jeszcze raz przebadano.

     Po kilku miesi帷ach w marcu 1959 r. 安i皻e Oficjum wyda這 notyfikacj podpisan przez papieskiego sekretarza, a wi璚 maj帷 ni窺z rang decyzyjn, a jej tre嗆 by豉 mniej rygorystyczna w stosunku do wcze郾iejszego dekretu. Nakazywa豉 du膨 ostro積o嗆, wstrzymanie si z propagowaniem kultu i or璠zia s. Faustyny, dop鏦i kompetentna w豉dza nie zbada dok豉dnie sprawy. Roztropno軼i biskup闚 pozostawiano prezentowanie wizerunk闚 Jezusa Mi這siernego. Obrazy wystawione do kultu mo積a by這 zostawi lub usun望, nowych nie zalecano eksponowa. - Okres notyfikacji by bardzo korzystnym czasem dla kultu Mi這sierdzia Bo瞠go. W闚czas zbadano dok豉dnie wszystkie pisma 鈍. Faustyny, daj帷 teologiczny fundament pod nabo瞠雟two do Mi這sierdzia Bo瞠go w formach przez ni przekazanych - podkre郵a s. El瘺ieta Siepak. - Teologicznej analizy, na pro軸 kard. Wojty造, dokona s造nny dogmatyk ks. prof. Ignacy R騜ycki. Cho pocz徠kowo nie chcia zaj望 si spraw promowan przez prost zakonnic, to kiedy jednak si璕n掖 do "Dzienniczka", zachwycony po鈍i璚i jej lata pracy. Opracowane studium napisa w j瞛yku francuskim i przekaza do Kongregacji dla potrzeb procesu beatyfikacyjnego. - To w豉郾ie ks. R騜ycki po這篡 teologiczny fundament dla kultu Mi這sierdzia Bo瞠go w formach przekazanych przez s. Faustyn - m闚i s. El瘺ieta Siepak. Podkre郵a, 瞠 jego istot強est ufno嗆 wobec Boga, kt鏎a wyra瘸 si w pe軟ieniu Jego woli oraz postawa mi這sierdzia wobec bli幡iego. Dopiero na tym fundamencie wznosz si nowe formy kultu. Ksi康z R騜ycki wyr騜nia pi耩 postaci tego nabo瞠雟twa: cze嗆 obrazu Jezusa Mi這siernego, obchodzenie 安i皻a Mi這sierdzia, odmawianie Koronki, modlitwa w chwili konania Jezusa, zwana godzin Mi這sierdzia oraz szerzenie czci Mi這sierdzia.

     MARIAWICI A FAUSTYNA

     Czy na wydanie notyfikacji przez Stolic Apostolsk m鏬 r闚nie mie wp造w fakt, 瞠 w tym samym mie軼ie co s. Faustyna na podobne objawienia 30 lat wcze郾iej powo造wa豉 si Maria Franciszka Koz這wska, kt鏎a jako katolicka zakonnica za這篡豉 Ko軼i馧 starokatolicki mariawit闚?

     - Absolutnie nie - zaprzecza ks. prof. Henryk Seweryniak, cz這nek i inicjator komisji Episkopatu Polski do dialogu teologicznego mi璠zy Ko軼io貫m rzymskokatolickim i starokatolickim mariawit闚. - W czasie wydania przez Stolic Apostolsk notyfikacji, Ko軼i馧 mariawicki przezywa powa積y kryzys. Na przyk豉d opublikowane niedawno przez IPN materia造 pokazuj, i S逝瘺a Bezpiecze雟twa przekonana by豉 o rozpadzie wsp鏊noty mariawit闚.

     W ostatnich latach nasili造 si wprawdzie d捫enia w poszukiwaniu zbie積o軼i mi璠zy objawieniami Matki Koz這wskiej i s. Faustyny. - To do嗆 frapuj帷a teza, trudna do jednoznacznego opisania - zauwa瘸 ks. prof. Seweryniak. - Trudno mi w ni uwierzy. Gdyby mariawici przeszli pr鏏 pos逝sze雟twa, podporz康kowania si woli Ko軼io豉, to mo積a by si nad ni zastanawia - wyja郾ia.

     Tego rodzaju opinie nasili造 si po okresie, kiedy przes豉nie o Mi這sierdziu Bo篡m zacz窸o p造n望 na ca造 鈍iat z Ko軼io豉 katolickiego. Ko軼i馧 mariawicki zacz掖 w闚czas tak瞠 mocniej akcentowa teologi Bo瞠go Mi這sierdzia, w υdzi odby這 si znacz帷e sympozjum na ten temat.

     Ksi康z prof. Seweryniak w tym roku przegl康a archiwalia Kongregacji Nauki Wiary, czyli dawnego 安i皻ego Oficjum, dotycz帷e pocz徠k闚 mariawityzmu. - Owszem, w tzw. objawieniach Matki Koz這wskiej wyst瘼uje nazwa "Dzie這 Wielkiego Mi這sierdzia Bo瞠go", Mateczka k豉d豉 nacisk na wy窺zo嗆 Mi這sierdzia Bo瞠go nad sprawiedliwo軼i, a Ko軼i馧 mariawicki w pierwszym okresie prowadzi liczne dzie豉 dobroczynne, wychodzi do prostych ludzi z pomoc. Jednak瞠 mi這sierdzie u mariawit闚 nie ma takiego wymiaru jak w Ko軼iele katolickim, gdzie w pobo積o軼i i w teologii bardzo mocno wydobywa si rol mi這sierdzia w odkupieniu; podkre郵a si, 瞠 B鏬 pierwszy wyci庵a r瘯, oferuje odkupienie nawet wtedy, kiedy po ludzku rzecz bior帷, cz這wiek znajduje si na przegranej pozycji - por闚nuje ks. Seweryniak. - Ta idea, przez ca趾owite oddanie si jej 鈍. Siostry Faustyny, przez jej pokor i pos逝sze雟two, ogarn窸a dzisiaj du瞠 po豉cie 鈍iata, nie tylko katolickiego. Nawet je郵i mariawici nie do ko鎍a w niej si odnajduj, to niew徠pliwie zbli篡豉 nas ona do siebie - uwa瘸 ks. Henryk Seweryniak.

     W ZAWIESZENIU

     Po wydaniu notyfikacji przez Stolic Apostolsk wielu biskup闚 znalaz這 si w k這potliwej sytuacji. - Ksi康z Sopo熥o prosi mnie wielokrotnie, by jego opracowania przekazywa ks. Prymasowi Kardyna這wi Stefanowi Wyszy雟kiemu, i by on wnosi je na Konferencji Episkopatu Polski - wspomina kard. Henryk Gulbinowicz. - Spe軟ia貫m te 篡czenia. Niekiedy Prymas mi t逝maczy: "Nie ma odpowiedniej atmosfery, teraz nie". Oddawa貫m ks. Sopo熯e, on nie popada w rozgoryczenie. M闚i do mnie: "A zobaczysz, Mi這sierdzie Bo瞠 zwyci篹y" - wspomina kard. Henryk Gulbinowicz.

     W 1953 dla katedry 鈍. Floriana namalowany zosta obraz Bo瞠go Mi這sierdzia, o kt鏎ym pracuj帷y tu od 1967 r. ks. inf. Lucjan 安i瘰zkowski m闚i, 瞠 by "w tym czasie jedynym w stolicy niezakrytym obrazem Jezusa Mi這siernego". Obraz jest 鈍iadectwem historycznym. W tle postaci Jezusa Mi這siernego widnieje bowiem fragment odbudowanego parafialnego ko軼io豉, kt鏎y w czasie II wojny 鈍iatowej by zbombardowany. Brat J霩ef, furtian Prymasa Stefana Wyszy雟kiego, wielki czciciel Bo瞠go Mi這sierdzia, cz瘰to przychodzi modli si przed tym obrazem. - Rozmawia o obrazie z Ksi璠zem Prymasem i z biskupami. Za jego spraw w ko軼iele 鈍. Floriana w ka盥y 5. dzie miesi帷a rozpocz窸y si nabo瞠雟twa do Mi這sierdzia Bo瞠go, kt鏎ym przewodniczyli biskupi - wspomina ks. 安i瘰zkowski.

     Na nabo瞠雟twa przychodzili sekretarze Prymasa. Zapraszano potem biskup闚 z innych diecezji, pami皻am, 瞠 by 闚czesny bp Wojciech Ziemba. Koronk 酥iewa豉 dziewczyna, kt鏎a przyje盥瘸豉 zza Warszawy. Poniewa na nabo瞠雟twa przychodzili kap豉ni z sekretariatu Prymasa, w ludzi wst徙i豉 odwaga. Nabo瞠雟twa trwa造 ponad 20 lat. Modli這 si bardzo du穎 os鏏. Wida by這, 瞠 s to ludzie um璚zeni, stroskani, szukaj帷y pomocy - wspomina ks. 安i疀zkowski.

     W Krakowie niestrudzonym or璠ownikiem Bo瞠go Mi這sierdzia by Karol Wojty豉. Jako ksi康z, biskup i kardyna zabiega o wprowadzenie kultu Mi這sierdzia Bo瞠go. Ju w 1963 r., kiedy jeszcze obowi您ywa豉 notyfikacja Stolicy Apostolskiej, rozpocz掖 proces informacyjny s. Faustyny przygotowuj帷y do jej beatyfikacji. - Nie nale篡 jednak przypisywa protekcji papie瘸 Polaka zniesienia notyfikacji Stolicy Apostolskiej, poniewa ta dokona豉 si w 1978 r. kr鏒ko przed wyborem Karola Wojty造 na Stolic Piotrow - zauwa瘸 ks. Witko.

     Wprowadzenie nowego 鈍i皻a napewno u豉twi豉 natomiast wydana w 1980 r. encyklika Jana Paw豉 II o mi這sierdziu Bo篡m "Dives in misericordia" i beatyfikacja w 1993 r. s. Faustyny. Dwa lata p騧niej Stolica Apostolska wyda豉 dekret zezwalaj帷y na obchody 安i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia we wszystkich diecezjach Polski, by w 2000 r. jubileuszu ustanowi 安i皻o Mi這sierdzia Bo瞠go dla ca貫go Ko軼io豉.

     W czasie po鈍i璚enia bazyliki w ζgiewnikach w 2002 r. Jan Pawe II wspomina: - Przychodzi貫m tutaj zw豉szcza w czasie okupacji, gdy pracowa貫m w pobliskim Solvayu. Do dzisiaj pami皻am t drog, kt鏎a prowadzi豉 z Borku Fa喚ckiego na D瑿niki, kt鏎 odbywa貫m codziennie, przychodz帷 na r騜ne zmiany w pracy, przychodz帷 w drewnianych butach. (...) Jak mo積a by這 sobie wyobrazi, 瞠 ten cz這wiek w drewniakach kiedy b璠zie konsekrowa bazylik Mi這sierdzia Bo瞠go w krakowskich ζgiewnikach.

     ISKRA NA CAΧ 名IAT

     Od czasu objawie s. Faustyny kult Mi這sierdzia Bo瞠go bardzo szybko rozprzestrzeni si tak瞠 poza granicami kraju. Pocz徠kowo bardzo przyczynili si do tego 穎軟ierze z Armii Andersa. Zw豉szcza ci, kt鏎zy pochodzili z Wilna i okolic, jak relikwie przechowywali male鎥ie obrazki Mi這sierdzia Bo瞠go wielko軼i paznokcia. W豉軼iwie by造 to odbitki fotograficzne, do嗆 twarde, tak 瞠 mo積a je by這 wszywa w pagony mundur闚 albo w paski. Potem kult Mi這sierdzia Bo瞠go na ca造 鈍iat nie郵i polscy misjonarze i misjonarki. Dzi "Dzienniczek" s. Faustyny t逝maczony jest na ca造m 鈍iecie. Paradoksalnie, nie zosta jednak przet逝maczony na j瞛yk... litewski.


Irena 安ierdzawska


Tekst pochodzi z Tygodnika

19 kwietnia 2009


Mi這sierdzie Bo瞠 - modlitewnik Mi這sierdzie Bo瞠 - modlitewnik
Joanna Chapska
Zbi鏎 tekst闚, kt鏎e mog nam pom鏂 w zbli瞠niu si do Jezusa mi這siernego. S tu zar闚no modlitwy zaczerpni皻e z Dzienniczka: modlitwa do Mi這sierdzia Bo瞠go, Koronka i Nowenna do Mi這sierdzia Bo瞠go, Litania do Jezusa Mi這siernego, akt oddania si mi這sierdziu Bo瞠mu, jak i te, kt鏎ymi od wielu lat modlimy si w polskim Ko軼iele, na przyk豉d Gorzkie 瘸le... » zobacz wi璚ej


   


Wasze komentarze:
 Kamil: 29.10.2009, 00:09
 Po przeczytaniu artyku逝, mam kilka uwag w kwestii mariawit闚. "Tego rodzaju opinie nasili造 si po okresie, kiedy przes豉nie o Mi這sierdziu Bo篡m zacz窸o p造n望 na ca造 鈍iat z Ko軼io豉 katolickiego. Ko軼i馧 mariawicki zacz掖 w闚czas tak瞠 mocniej akcentowa teologi Bo瞠go Mi這sierdzia, w υdzi odby這 si znacz帷e sympozjum na ten temat." W豉軼iwie sympozja by造 trzy. Odby造 si one w υdzi w latach 1991, 92 oraz 94. Zorganizowano je z okazji 100 rocznicy objawie Dzie豉 Wielkiego Mi這sierdzia. Nie stanowi造 one natomiast odpowiedzi ani pr鏏y rywalizacji z przes豉niem o Mi這sierdziu Bo篡m p造n帷ym z Ko軼io豉 Rzymskokatolickiego, jak sugerowa mo瞠 powy窺zy artyku.
 
(1)


Autor

Tre嗆




[ Powr鏒 ]
[ Strona g堯wna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Og這szenia | Konkurs | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej