Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
To i owo o przecinkach

     Powszechnie sądzi się, że polska interpunkcja jest bardzo trudna, a przy tym niekonsekwentna. Rzeczywiście, niektóre rozstrzygnięcia są dość skomplikowane i niekiedy niełatwe do zrozumienia, ale większość zasad jest stosunkowo prosta, a przy tym bardzo logiczna. Warto też podkreślić, że ich przestrzeganie ułatwia właściwe rozumienie tekstów, a sens zdania może zależeć od użycia lub pominięcia znaku interpunkcyjnego. W dzisiejszym odcinku chciałbym poruszyć jeden z problemów związanych ze stosowaniem przecinka.

     Z czasów szkolnych zapewne wszyscy pamiętają zasadę, że istnieje grupa spójników - i innych tzw. wskaźników zespolenia - które przecinka wymagają, ale też istnieją takie, przed którymi się go nie stawia. Do pierwszej grupy należą m.in.: albowiem, ale, bo, by, gdyż, jaki, który, lecz, natomiast, ponieważ, więc, zatem, że itp. Do drugiej grupy należą m.in.: albo, bądź, i, lub, oraz, tudzież itp. Istnieją też i takie, w przypadku których stosowanie przecinków zależy od kontekstu, m.in.: a, czy, jak. Warto podać przykłady użycia tych ostatnich. Piszemy: To był kot, a nie pies, ale: Między ustami a brzegiem pucharu; Zapytał, czy za niego wyjdę, ale: Przychodzi tu świątek czy piątek; Nie wiem, jak to zrobić, ale: Jest biedny jak mysz kościelna itp.

     Wymieniona reguła dotyczy najbardziej typowych użyć wymienionych wyrazów. Jeżeli dowolny wskaźnik zespolenia jest w zdaniu powtórzony w tej samej funkcji, zawsze należy przed nim postawić przecinek. Piszemy zatem: Kup chleb albo bulki, ale: Kup albo chleb, albo bulki; Piotr znalazł i wyremontował stary zegar, ale: Piotr znalazł i odczyścił, i wyremontował stary zegar. Należy jednak podkreślić, że jeśli spójnik jest w zdaniu powtórzony, ale w innej funkcji, przecinka się przed nim nie stawia, np.: Piotr i Paweł kupili pieczywo i owoce. W przypadku, gdy jakiś wskaźnik zespolenia występuje w zdaniu kilkakrotnie, przed postawieniem przecinków należy więc sprawdzić, w jakich funkcjach są one używane. Oto przykład takiego skomplikowanego pod względem interpunkcyjnym zdania: I Zosia, i Kasia nauczyły się na pamięć wiersza i opowiadania i napisały rozprawkę i referat, i ogłoszenie i jeszcze pomogły Małgosi w lekcjach.

     Sądzę - po lekturze ostatniego zdania - że do niektórych zasad polskiej interpunkcji warto będzie jeszcze wrócić.


dr Tomasz Korpysz

Autor jest językoznawcą, pracownikiem UKSW i UW


Tekst pochodzi z Tygodnika

21 marca 2010



   


Jak szybko nauczyć się języków obcych Jak szybko nauczyć się języków obcych
Martyna Jacenko
Niektórzy z nas błyskawicznie przyswajają sobie języki obce, a inni z jakiegoś powodu nie są w stanie opanować tej cennej umiejętności. Godzinami ślęczą nad słówkami i gramatyką, a osiągany efekt jest ciągle mizerny. Czy Ty również należysz do osób, dla których poznawanie nowego języka nie jest przyjemnością, ale ciężką pracą? Spieszymy Cię poinformować, że ta sytuacja zmieni się już niedługo. O co chodzi? Autorka tej książki sama jest językowym antytalentem, a jednak nauczyła się biegle władać trzema obcymi językami. Niemożliwe? Ale to fakt.... » zobacz więcej

Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2018 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej