Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Nie żal i umierać

     Piąte Przykazanie Dekalogu dotyka fascynującej prawdy o życiu i śmierci człowieka. Wiara ukazuje możliwość zakończenia poszukiwania ocalenia. Bo śmierć naturalna ma dla chrześcijanina inne znaczenie - nie jest wyrokiem: "umieramy dla Pana" (Rz 14,7). Jest czymś więcej niż tylko biologicznym aktem. "Śmierć z przygnębiającej konieczności stała się przedmiotem błogosławieństwa."

     Biblia uczy, że śmierć jest skutkiem i ceną grzechu pierworodnego (Rz 6,16.21.23). Przed Chrystusem ludzkość była pogrążona w depresji śmierci (Łk 1,79; Mt 4,16). Dramat ten rozpoczął się u początku historii ludzkości, gdy z winy pierwszego człowieka "grzech wszedł na świat a przez [ten] grzech śmierć" (Rz 5,12.17; 1Kor 15,21-22). Dlatego na wszystkich ludzi czeka brutalna konieczność śmierci "z powodu Adama".

     Na szczęście Chrystus objawiając się na ziemi, zmienił sens śmierci i - począwszy od Wcielenia przez mękę i krzyż po zmartwychwstanie - zbudował z niej bramę zbawienia człowieka. Uczynił zadość Sprawiedliwości, która domaga się kary za grzech. Przyjmując ludzką naturę, Jezus wybrał wspólną wszystkim ludziom śmierć. Jest nowym Adamem i nowym Stworzeniem ludzkości (1Kor 15,45; Rz 5,14). Jego śmierć jest dobrowolną, przebłagalną Ofiarą za wszystkie grzechy ludzi. Od tamtej chwili śmierć ma sens zbawczy dla złączonych z Jezusem. To zjednoczenie z Jego śmiercią - już niejako współumieranie z Nim - dokonuje się przez Chrzest, który zanurza nas w odejściu Chrystusa na krzyżu (Rz 6,3-4), aby zmartwychwstać i żyć z Nim na wieki. Ta niewidzialna jedność sprawia, że ochrzczeni mogą przetrwać nawet dramat życia, bo czują zew zmartwychwstania (Rz 8,ll;1Tes 4,13-14).

     Chrześcijanin odchodząc z tego świata, współumiera z Chrystusem. Czas agonii to chwile osobistej "godziny Jezusa" (J13,1;17,1). Pytania i lęk, jaki śmierć wywołuje, znajdują odpowiedź i ukojenie w walce i agonii Chrystusa w Getsemani (Łk 22,43; Mt 26,42; Mk 14, 33-36). A jeszcze bardziej na krzyżu, gdy "cała modlitwa zawiera się w tym miłującym przylgnięciu Jego ludzkiego Serca do tajemniczej woli Ojca" (KKK 2603).

     Punktem odniesienia jest Chrystus "posłuszny aż do śmierci" (Flp 2,8; Hbr 5,7-8), który przyjmuje wyrok i trwa do końca w odpowiedzi miłości. W tym kontekście bardzo ważne jest sakramentalne przygotowanie do chwili Odejścia. I postawa cierpliwości wśród cierpień i doświadczeń - spokojna zgoda na śmierć, która nie jest przekreśleniem sensu życia (KK 7;KKK 1473). Ta postawa możliwa jest tylko dzięki modlitwie teraz i w godzinę śmierci, abyśmy nie ulegli pokusie rozpaczy (Mt 6,13).


ks. Jan Sawicki


Tekst pochodzi z Tygodnika

7 czerwca 2009


   


Trzej reformatorzy: Luter, Kartezjusz, Rousseau Trzej reformatorzy: Luter, Kartezjusz, Rousseau
Jacques Maritain
Reformator religijny, reformator filozofii, reformator moralności: Luter, Kartezjusz i Rousseau. Z różnych względów ci trzej myśliciele wybijają się ponad współczesny świat i nadają kierunek problemom, które go dręczą. To w ich poglądach, podkreśla Maritain, należy szukać idei, które miały tak ogromy wpływ na rozwój myśli ludzkiej i do tej pory nie straciły na aktualności... » zobacz więcej

Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej