Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Bronię Żydów

     Ostatnio wiele się mówi o krzywdach, jakich Żydzi doznawali w ciągu dziejów. Nikt jednak - o ile wiem - nie stanął w ich obronie, gdy dziś dzieje im się krzywda, i to w zasadniczej sprawie.

     Z artykułu ks. prof. Waldemara Chrostowskiego w "Przeglądzie Powszechnym" nr 9/ 1988 (s. 263) dowiadujemy się, że powstała "nowa teologia", której istotnym punktem jest pogląd, iż Żydzi nie mają przyjąć Ewangelii, gdyż obok Kościoła również i Synagoga odgrywa określoną rolę w planach Bożych. Przedstawiciele wspomnianej teologii "odstępują od wcześniejszej opinii, jakoby Paweł przewidział przyszłe nawrócenie Żydów, polegające na przyjęciu Ewangelii" (s. 276).

     Teologowie wnioskują z tego, że "nie można więc zadowolić się eksponowaniem tezy o naszym wyborze w Chrystusie. Należy dostrzegać i respektować również wybór i powołanie Żydów jako ludu Bożego" (s. 277).

     Z mojej skromnej wiedzy religijnej szeregowego katolika - nieteologa wynika coś wręcz przeciwnego. Chrystus Pan sam zaczął nauczanie od Żydów, a rozsyłając Apostołów powiedział: Idźcie raczej do owiec, które poginęły z domu Izraela" (Mt 10, 6). Żalił się też, że natrafia na opór swoich rodaków.

     Przyjmując "nową teologię" trzeba by założyć, że Pan Jezus skierował początkowo swą naukę do niewłaściwego adresata. Trzeba by ponadto przyjąć, że błąd Zbawiciela był kontynuowany przez Apostołów zwracających się nadal do Żydów i przez cały Kościół ewangelizujący przez dwadzieścia wieków wszystkie narody, również żydowski.

     Odkrycie "nowej teologii" co do poglądów św. Pawła jest dla takiego niefachowca, jak ja, całkiem niezrozumiałe, pamiętam bowiem o wspaniałych słowach Świętego: "Nie ma już ani Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście jednym w Chrystusie Jezusie" (Ga 3, 28).

     Św. Paweł miał też nadzieję, że służąc jako apostoł poganom, pobudzi także swych rodaków do nawrócenia (Rz 11, 14). Można by przytoczyć więcej tekstów ukazujących gorące pragnienie św. Pawła, aby nawrócić Żydów. Pragnienie takie żywił zawsze - zgodnie ze swym powołaniem - Kościół.

     Żyd Alfons Ratisbonne, nawrócony pod wpływem widzenia Matki Boskiej, założył specjalny zakon dla pozyskiwania rodaków dla wiary katolickiej, a bł. Edyta Stein ofiarowała swe życie w intencji ich nawrócenia. O pozyskanie Żydów dla Chrystusa zabiegał św. Maksymilian Kolbe, o co go prosił o. Emil Norsa, konwertyta z judaizmu.

     Przypominam sobie wreszcie jeden z ostatnich dokumentów Kościoła (z 28 VI1985 r.), w którym napisano: "Kościół i judaizm nie mogą być zatem przedstawione jako dwie równoległe drogi zbawienia i Kościół musi świadczyć o Chrystusie Odkupicielu wobec wszystkich" (Instrukcja Żydzi i judaizm w głoszeniu Słowa Bożego w: "L'Oss. Rom". 6-7/1985 s. 7).

     Wobec tych wszystkich faktów nie mogę się absolutnie zgodzić z "nową teologią", pozbawiającą Żydów - przez źle pojęty szacunek dla nich - największego skarbu, jakim jest prawdziwa wiara Chrystusowa.

     Moim zdaniem, sprzeciw wobec wspomnianej koncepcji teologicznej winien zgłosić każdy, kto żywi w stosunku do Żydów autentyczną miłość bliźniego, a przy tym rozumie wartość prawdziwej wiary.


Mirosław Roszkowski

Ryczerz Niepokalanej, grudzień 1988


   


Punkt oparcia Punkt oparcia
Paweł Lisicki
Nowy zbiór esejów autora Nie-ludzkiego Boga. Lisicki mierzy się z wpływowymi myślicielami (po)nowoczesności - jak Nietzsche, Heidegger, filozofowie dialogu, postulujący apokatastazę ks.Hryniewicz, o.Karl Rahner czy ojcowie postmodernizmu: Lyotard i Deleuze... » zobacz więcej

Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej