Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki

Czy warto zażywać suplementy diety?

     Kiedy niemal sto lat temu polski naukowiec Kazimierz Funk nadał nazwę "witaminy" nowej grupie związków chemicznych, nie przypuszczał, jak wielki biznes zostanie rozwinięty na tej podstawie.

     Jesteśmy dziś z każdej strony zalewani informacjami na temat dobroczynnych suplementów diety, które mają czynić nas zdrowszymi i piękniejszymi. Nie dajmy się jednak zwariować!

     Zacznijmy od tego, że choć suplementy diety nie są lekami w sensie prawnym, to nie pozostają bez wpływu na nasz organizm. Wpływ ten może być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Suplementy diety stanowią jedynie dodatek do normalnej żywności, która u osoby zdrowej bądź prawidłowo leczonej jest wystarczającym źródłem wszelkich niezbędnych składników. Co więcej, witaminy i sole mineralne są magazynowane w naszym organizmie. W razie ich przejściowego braku w pożywieniu, zapasy te są uruchamiane, by nie zabrakło ich do przemian chemicznych w naszym ustroju.

     Czym w praktyce jest dieta zbilansowana? Zapewne wielu z nas spotkało się z tzw. piramidą żywieniową. To schemat, który prezentuje, jakie produkty należy spożywać często - są u podstawy piramidy, a jakie stosunkowo rzadko - są na szczycie. Najwięcej powinniśmy spożywać produktów pełnoziarnistych, tłuszczów roślinnych oraz warzyw i owoców - kilka razy dziennie. Z mięsa zalecane są przede wszystkim ryby i drób. Nieco rzadziej należy zjadać nabiał (najlepiej chudy) i jajka - raz lub dwa razy dziennie. Produkty takie jak czerwone mięso, ziemniaki, białe pieczywo, słodycze powinny być spożywane rzadko, ale nie można ich zupełnie wyeliminować z diety.

     Odrębnym zagadnieniem jest suplementacja np. żelaza w nie-dokrwistości lub potasu podczas stosowania niektórych leków moczopędnych. Preparaty te, będące lekami, ordynuje lekarz. Są ważnym elementem leczenia, nie zaś odpowiednikiem suplementów diety, w związku z tym dawki i zasady stosowania powinny być dokładnie omówione z lekarzem i przestrzegane przez pacjenta.

     Wracając do suplementów diety - brać je czy nie? Oczywiście każdy przypadek należy rozpatrzeć indywidualnie. Jeżeli nie mamy pewności bądź przyjmujemy przewlekle leki, po prostu skonsultujmy się z lekarzem. Zdarzają się bowiem przypadki niekorzystnych interakcji między różnymi związkami chemicznymi. Największą ostrożność powinny zachować osoby z chorobami nerek, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz dzieci.

     W ostatnim czasie karierę robią preparaty magnezu. Faktycznie - jest wiele czynników sprzyjających obniżeniu jego poziomu w organizmie. Są to m.in.: powszechne nawożenie upraw związkami bogatymi w potas, stres, nieprawidłowa dieta (kawa, alkohol, tłuszcze zwierzęce, konserwanty w pokarmach). Możliwe objawy to: ogólne osłabienie, pogorszenie nastroju, zaburzenia koncentracji i snu, łamliwość włosów i paznokci, mrowienie lub skurcze mięśni. W takim wypadku krótkotrwała suplementacja magnezu wydaje się uzasadniona. Jednak przedawkowany magnez może wywoływać bardzo podobne objawy, a ponadto spadki ciśnienia, zaburzenia pracy przewodu pokarmowego i moczowego. Czy nie lepiej więc - i przyjemniej! - zjeść nieco więcej produktów bogatych w magnez, takich jak fasola, orzechy, kakao, czekolada, płatki owsiane, kasza gryczana, szpinak - zamiast sięgać po tabletki?


Krzysztof Sarwiński
- lekarz

Tekst pochodzi z Tygodnika

12 grudnia 2010


Wszystko o raku piersi Wszystko o raku piersi
Ruth H. Grobstein
Zawsze pamiętaj - nie jesteś cyferką w statystykach - powtarza swoim pacjentkom nieustannie dr Ruth H. Grobstein. Jesteś indywidualnością, a jeśli zachorowałaś, równie indywidualna jest Twoja choroba. Nie oceniaj szans swojego wyzdrowienia na podstawie tego, jak chorowały setki innych kobiet - zbyt wiele zależy od Ciebie... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej