Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Jajko - źródło zdrowia

     Jaja mają ogromne wartości odżywcze. Zawierają białko, tłuszcze nasycone i nienasycone, kwasy omega 3 i 6, cholesterol, błonnik pokarmowy, witaminy A, D, E, K, C, B1, B2, B3, B6 i B12, kwas foliowy i pantotenowy, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk, miedź i selen. Można nimi zastępować w jadłospisie inne produkty białkowe - mięso, ryby. Jedynie jajka zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm człowieka nie potrafi sam wytworzyć. Ponieważ są one niezbędne, każde dziecko musi je otrzymywać z pokarmem. Dwa jaja pokrywają 35 proc. dziennego zapotrzebowania u dorosłego.

     Żółtko zawiera lecytynę. Określana jako "pogromca tłuszczu", potrafi rozbić spożywane tłuszcze, w tym cholesterol, na małe cząstki, co zapobiega przyczepianiu się ich do ścian naczyń krwionośnych, a to chroni przed odkładaniem się blaszki miażdżycowej. Połowa lecytyny stanowi kwas wielonienasycony linolowy, z którego powstają prostaglandyny regulujące ciśnienie krwi i działające przeciwzapalnie i przeciwskrzepowo. Lecytyna chroni wątrobę: rozpuszcza cholesterol w żółci, co zapobiega tworzeniu się kamieni. Hamuje też niepożądane procesy utleniania i poprawia funkcje układu nerwowego. Dzięki niej łatwiej się uczyć, zapamiętywać i panować nad stresem.

     W żółtku mamy dwa ważne barwniki. Ksantofil zapobiega osadzaniu się złogów na ścianach tętnic. Luteina gromadzi się głównie w plamce żółtej oka i soczewce, działając jak filtr przeciw promieniowaniu UVA i UVB. Jest również silnym wymiataczem wolnych rodników, dzięki czemu zapobiega uszkodzeniom delikatnych naczyń włosowatych siatkówki oraz fotoreceptorów. Żółtko zawiera prawie 2/3 tłuszczu jaja, w którym rozpuszczone są witaminy A, D, E i K.

     Białko ma właściwości uczulające. Dlatego dzieci ze skłonnością do alergii nie powinny jeść jaj przed ukończeniem roku. Gotowanie jajka na twardo zmniejsza jego własności uczulające. Surowe uczula najsilniej, a przez obecność awidyny hamuje przyswajanie witaminy H (biotyny). Białko jest ubogie w minerały i tłuszcz oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, zawiera zaś witaminy z grupy B i dużo wody. Jest więc niskokaloryczne.

     Jajko ma wysoką wartość kaloryczną, około 350 kcal/100 g żółtka. Małe dziecko może się więc najeść już jednym. Można je usmażyć na maśle, bo ścina się już przy 60°C, czyli zanim masło zacznie się palić i wytwarzać toksyczną akroleinę. Najlepiej jednak przyswajalne są jajka na miękko. Zbyt długie gotowanie (powyżej 10 minut) powoduje straty witamin i obniżenie wartości odżywczej białka nawet o 40 proc.

     Smacznego, zwłaszcza dzieciom!


Grażyna Rybak
- specjalista chorób dzieci

Tekst pochodzi z Tygodnika

24 kwietnia 2011


Zaburzenia tarczycy. Lekarz rodzinny Zaburzenia tarczycy. Lekarz rodzinny
Eleanor Bull, John P.D. Reckless
Najłatwiej dostrzegalnym symptomem zaburzeń tarczycy jest opuchlizna na przedniej części szyi. Jeśli Ty lub ktoś z Twojej rodziny cierpi na tę chorobę (albo podejrzewasz, że tak właśnie może być), przeczytaj ten poradnik.... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2018 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej