Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Bóle pleców

     Na bóle kręgosłupa skarży się 80 proc. I dorosłych. Grupa osób dotkniętych tym problemem mogłaby być o połowę mniejsza i ograniczyć się do tych po urazach czy z wadami budowy narządu ruchu. Jednak całkowite ignorowanie przez niektórych faktu, że kręgosłup potrzebuje codziennej troski, daje takie rezultaty. Co możemy zrobić?

     Jesteśmy istotami dwunożnymi, a często tryb pracy i przyzwyczajenia powodują, że prawie przestajemy chodzić. Wielogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej w samochodzie, domu czy w pracy na niewłaściwym fotelu powoduje bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. A wystarczy zamienić choć jedną godzinę leżenia przed telewizorem na spacer, najlepiej z kijkami. Wpatrywanie się godzinami w ekran komputera od wczesnego dzieciństwa napina nadmiernie mięśnie karku, dając dokuczliwe bóle szyi i głowy. Ponadto wyciąganie szyi ku ekranowi komputera może całkowicie zlikwidować fizjologiczną lordo-zę, dając w efekcie nadmiernie wyprostowany w tym odcinku kręgosłup lub nawet odwrotne jego wygięcie. Jeśli monitor jest ustawiony bocznie, co zmusza szyję do stałego skręcenia w jednym kierunku, to fundujemy sobie dodatkowo boczne skrzywienie w tym odcinku. Przez to może dojść do bardzo niebezpiecznej sytuacji. Łagodniejsze objawy to bóle i zawroty głowy, a nawet bóle oczu i zaburzenia widzenia.

     Do listy błędów, jakie popełniamy, nadmiernie obciążając kręgosłup, należy doliczyć niewygodne łóżko, czyli zbyt miękki materac, często zdeformowany nadmiernym użytkowaniem, lub składana, kilkuczęściowa konstrukcja łóżka, niedająca ciału odpoczynku, a nasilająca dolegliwości. Dźwiganie nadmiernych ciężarów bardzo przeciąża i przyspiesza występowanie dolegliwości. Tu należy wymienić zarówno pewne dyscypliny sportu, które zawsze w wieku dojrzałym prowadzą do zespołów bólowych, jak podnoszenie ciężarów i jazda figurowa na lodzie (zwłaszcza obciążony jest partner podnoszący partnerkę). Wystarczy nawet nierozsądny, nadmierny wysiłek gimnastyczny - w mojej praktyce zetknęłam się z sytuacją, gdy pacjentka, wykonując kilkaset brzuszków dziennie, miała dokuczliwe bóle i zawroty głowy; inna osiągnęła to "wyciskając" na siłowni nadmierną ilość kilogramów.

     Innym bardzo częstym czynnikiem przeciążającym kręgosłup jest otyłość. Wielu z nas ma 10-15 kg nadwagi, a niektórzy 30 i więcej. Mój młody pacjent, któremu udało się zrzucić 30 kg, powiedział, że czuje się lekki jak piórko i że przestały go boleć plecy. Pamiętajmy więc, nosząc swój zbędny słodki ciężar, że im wcześniej go z siebie zrzucimy, tym mniej będziemy mieli kłopotów z kręgosłupem. Nie oszukają naszego ciała sanatoryjne czy ambulatoryjne ćwiczenia rehabilitacyjne i fizykoterapia, jeśli nadal będziemy dźwigać kilkanaście czy kilkadziesiąt kilogramów nadwagi i nie zmienimy złych nawyków, dotyczących np. braku ruchu.


Marlena Kundera
- internista

Tekst pochodzi z Tygodnika

24 kwietnia 2011


Zarządzanie stresem. Osobisty mentor - Harvard Business Press Zarządzanie stresem. Osobisty mentor - Harvard Business Press
Dr Edward Hallowel
Stres wydaje się nieodłącznym składnikiem współczesnego życia. Dostarczany do organizmu we właściwych proporcjach może stanowić element pobudzający do bardziej intensywnego wysiłku. Jednak jego przedawkowanie prawie zawsze bywa zabójcze.... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej