Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Gimnastyka w cukrzycy

     W cukrzycy typu 2, poza leczeniem dietetycznym, należy zachęcać pacjentów do podejmowania regularnych wysiłków fizycznych. Fakt, że ma się cukrzycę nie stanowi przeszkody w uprawianiu sportu. Warto wiedzieć, że wraz z wiekiem zużycie energii w spoczynku spada o około 5% na każde 10 lat życia. Dlatego, aby utrzymać prawidłową masę ciała, przy spożywaniu takiej samej ilości jedzenia, musimy więcej się ruszać. Ćwiczenia fizyczne powinny być dostosowane do ogólnej kondycji oraz upodobań. Należy także uwzględniać dodatkowe obciążenia zdrowotne i obecność powikłań cukrzycy.

     Wysiłek fizyczny prowadzi do wielu korzystnych zmian: poprawia ogólną kondycję, działa korzystnie na układ krążenia, powoduje lepszą kontrolę ciśnienia tętniczego krwi, poprawia profil lipidów krwi (zmniejsza ilość „złego" cholesterolu - LDL, a podwyższa „dobrego", czyli HDL), poprawia krążenie mózgowe, usprawnia działanie układu mięśniowo-stawowego. Te korzystne efekty uwidaczniają się szczególnie u osób z cukrzycą. Poprawia się wrażliwość na insulinę i stosowane leki, obniżeniu ulega poziom cukru. Niezwykle ważne jest, aby pacjenci z cukrzycą planowali wysiłek fizyczny. Aby wysiłek był bezpieczny należy udać się po poradę do swojego lekarza i omówić zasady modyfikacji leczenia, zwłaszcza zmian dawek insuliny, niektórych leków doustnych, jak i postępowania w przypadku niedocukrzenia.

     Zalecane jest wykonywanie wysiłków fizycznych 5-7 razy w tygodniu po 30-45 min. Ważny jest także wybór rodzaju wysiłku. Należy wybierać wysiłki dynamiczne (tlenowe), a nie statyczne (beztlenowe). Wysiłki dynamiczne to: pływanie, spacer, gry zespołowe, jazda na rowerze, taniec. Natomiast wysiłki statyczne to takie, w czasie których dochodzi do znacznego napięcia mięśni, np. podnoszenie ciężarów. Te ostatnie powodują wzrost ciśnienia tętniczego krwi oraz mogą prowadzić do przerostu mięśnia serca. Dobrze, aby instruktor prowadzący ćwiczenia czy osoby towarzyszące wiedziały, że dana osoba ma cukrzycę.

     Należy unikać ćwiczeń w zbyt wysokich i zbyt niskich temperaturach. Nie należy ćwiczyć na czczo. Wysiłek podejmujemy około 2 godziny po spożyciu posiłku. Udając się na trening należy mieć jednak przy sobie szybko wchłaniające się węglowodany, np. glukozę w tabletkach lub cukier w kostkach i kanapkę, która dostarczy węglowodany o przedłużonym wchłanianiu. Nie należy rozpoczynać ćwiczeń przy poziomie cukru poniżej 100 mg/dl oraz powyżej 250 mg/dl. Przy wysokim poziomie cukru należy wykonać dodatkowo badanie moczu na obecność ciał ketonowych. Konieczne jest także odpowiednie spożywanie płynów, aby nie doszło do odwodnienia. Osoby podejmujące ćwiczenia fizyczne, szczególnie osoby z cukrzycą, powinny pamiętać, aby zakładać wygodne ubranie, przepuszczające powietrze. Należy nosić wygodne buty, aby nie doszło do zranień stóp.


Dr n. med. internista, diabetolog
Anna Rubiec-Niemirowska


Tekst pochodzi z Tygodnika

10 maja 2009


Leksykon chorób wieku dziecięcego Leksykon chorób wieku dziecięcego
Birgit Brand-Horsting
W leksykonie zebrano podstawowe choroby i dolegliwości wieku dziecięcego. Jak pomóc dziecku w sytuacji zagrożenia, niepokojących objawów, bardzo wysokiej gorączki?... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej