Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Cukrzyca i dieta

     W leczeniu cukrzycy typu 2 poza leczeniem za pomocą leków doustnych lub/i insuliny stosuje się postępowanie niefarmakologiczne. Jego znaczenie powinno być podkreślane na każdym etapie leczenia cukrzycy. Rzadko jest jednak leczeniem wystarczającym. Postępowanie niefarmakologiczne polega na: redukcji masy ciała - jeżeli występuje nadwaga lub otyłość, stosowaniu odpowiedniej diety, podjęciu aktywności fizycznej, ograniczeniu spożywania alkoholu i zakazie palenia papierosów. Mówiąc o diecie, należy myśleć raczej o zdrowym żywieniu, zapewniającym pełne zapotrzebowanie na składniki odżywcze i mineralne. Jedzenie musi być zróżnicowane i jeżeli to możliwe dostosowane do upodobań pacjenta. Ważne jest, aby wszyscy członkowie rodziny zmienili swoje nawyki żywieniowe, gdyż często nieprawidłowe wzorce ich również dotyczą. Jeżeli osoba z cukrzycą typu 2 ma nadwagę lub jest otyła należy ograniczyć wartość kaloryczną pokarmów. To zapotrzebowanie wylicza lekarz lub dietetyk. W obowiązujących zaleceniach około 50% energii dostarczanej w pokarmach powinno pochodzić z węglowodanów, około 15-20% z białek, do 30% z tłuszczów. Węglowodany można podzielić ze względu na tzw. indeks glikemiczny (IG). IG określa tempo wzrostu glikemii - poziomu cukru po zjedzeniu danego produktu. Zalecane są produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym: warzywa, produkty zbożowe, ryż, kasze, płatki. Należy zrezygnować lub ograniczyć spożywanie produktów o wysokim IG jak cukier, słodycze, ciasta, konfitury, dżemy, itp.

     Białko, roślinne i zwierzęce, jest bardzo ważnym składnikiem diety. W diecie polskiej bardzo mało spożywa się białka roślinnego. Źródłem białka obok chudych produktów mięsnych, rybnych czy chudych produktów nabiałowych mogą być soja, rośliny strączkowe, groch, fasola, także pieczywo.

     Tłuszcze są niezbędne m.in. do wchłaniania niektórych witamin. Jednak nadmierne spożycie tłuszczów prowadzi do otyłości, a także podwyższa poziom glikemii. Wyróżniamy tłuszcze pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. W zdrowym żywieniu zalecane są tłuszcze pochodzenia roślinnego, gdyż zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, za to nie mają w swoim składzie cholesterolu. Tłuszcze pochodzenia roślinnego to: oleje roślinne (rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek) i margaryny. Dieta powinna dodatkowo być wzbogacona we włókno pokarmowe (błonnik). Jest to składnik ułatwiający trawienie, przeciwdziałający zaparciom, spowalniający proces wchłaniania cukrów z jelita. Najwięcej błonnika znajduje się w warzywach, razowej mące i chlebie, otrębach, roślinach strączkowych, łupinach. Powinno się ograniczać spożycie soli kuchennej, którą z powodzeniem można zastąpić ziołami.


Dr n. med. internista, diabetolog
Anna Rubiec-Niemirowska


Tekst pochodzi z Tygodnika

3 maja 2009


Jak nie wpaść w depresję Jak nie wpaść w depresję
Arnold A. Lazarus, Clifford N. Lazarus, Allen Fay
Czytając i wykorzystując materiał zawarty w tej książce, sami odkryjecie przesądy, które ograniczają wasze życie. A co więcej, stosując się do przedstawionych tutaj różnych środków zaradczych będziecie mogli wyzwolić spod ich władzy i "oczyścić" swoje myslenie, wytyczając tym samym drogę do zdrowszego przeżywania codzienności... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej