Kartki Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Czat Opowiadania Perełki
Co jemy?

     Prawidłowe odżywianie to nie tylko liczenie kalorii. Ważny jest także procentowy skład poszczególnych produktów. Musi być dostosowany do wieku, wagi oraz - co bardzo ważne - do współistniejących chorób.

     Posiłki składają się z trzech podstawowych składników: węglowodanów, białka i tłuszczu. Węglowodany stanowią ok. 50-60% składników pokarmowych. Dzielimy je na proste i złożone. Węglowodany proste to przede wszystkim słodycze: cukier, dżemy, ciastka i słodkie napoje. Nie ma diety, w której zalecane byłoby ich spożywanie, a u osób z nadwagą czy z cukrzycą są one bezwzględnie zakazane. Węglowodany złożone zawarte są w pieczywie, kaszy, ziemniakach, ryżu, warzywach szczególnie strączkowych (fasola, soja, groch) a także w mleku i owocach. Są one ważnym źródłem energii, witamin rozpuszczalnych w wodzie, minerałów i błonnika. 1 gram węglowodanów zawiera około 4 kcal.

     Tłuszcze stanowią około 25-30% pokarmów. Są ważnym źródłem energii, ułatwiają przyswajanie niektórych produktów, w tym także witamin, są budulcem błon komórkowych. Mogą być pochodznia zwierzęcego (smalec, masło, tłusta śmietana) - zawierają wówczas niezdrowe, nasycone kwasy tłuszczowe. Z tego powodu należy znacznie ograniczyć ich spożywanie. Tłuszcze pochodzenia roślinnego (oliwa, olej, miękkie margaryny) zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, korzystnie wpływające na nasze zdrowie. Olej słonecznikowy i sojowy powinny być spożywane na surowo, natomiast oliwa z oliwek i olej rzepakowy nadają się także do smażenia. 1 gram tłuszczu zawiera 9 kcal.

     Białko powinno stanowić około 15-20% naszego pożywienia. Znajduje się przede wszystkim w mięsie, jajkach, rybach i serach. Jest ważnym materiałem budulcowym, zawiera witaminy i składniki mineralne, szczególnie żelazo. Białka pochodzenia zwierzęcego zawierają także dość dużą ilość tłuszczu, szczególnie mięso z widocznym tłuszczem, kiełbasy, salami, pasztety mięsne-tych produktów powinny unikać osoby z nadwagą, podwyższonym poziomem choesterolu czy z cukrzycą. Należy unikać smażenia i panierowania. 1 gram białka zawiera ok. 4 kcal.

     Ważnym składnikiem naszego pożywienia powinien być błonnik. Znajduje się w warzywach, owocach, kaszach, pieczywie, szczególnie w tym z ziarnami. Daje uczucie sytości, a nie zawierając dużo kalorii, zmiejsza wchłanianie węglowodanów, poprawia perystaltykę jelit. To sprawia, że łatwiej schudnąć.

     Brak wysiłku fizycznego to druga - po nieprawidłowym odżywianiu - przyczyna nadwagi. Ruch jest dobrą metodą spalania tłuszczu: na przykład 40-minutowy spacer zlikwiduje kalorie, których dostarczył jeden pączek. Godzina tańca zlikwiduje około 450 kcal, wchodzenie po schodach (przez godzinę!) - 1100 kcal.

     Wysiłek pozwala zrzucić zbędne kalorie i poprawia ogólną kondycję: zwiększa poziom "dobrego" cholesterolu - HDL, poprawia krążenie. Najlepsze efekty daje regularny wysiłek - przynajmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut. Godzinny spacer pozwoli spalić ok. 120 kcal. Odkładamy więc nasz tygodnik i - zgodnie z jego tytułem - idziemy.


Izabela Pakulska
lekarz


Tekst pochodzi z Tygodnika

16 maja 2010


Choroba Parkinsona Choroba Parkinsona
Evelyn Ludwig
Przygotowany przez grupę specjalistów poradnik stanowi pierwsze dostępne w Polsce tak obszerne opracowanie. Omówiono tu m.in. istotę choroby i jej przyczyny, a także możliwości leczenia farmakologicznego, terapię ruchową, opiekę psychologiczną i terapię logopedyczną w różnych stadiach choroby... » zobacz więcej


   


Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
Daj plusika:
[ Strona główna ]
 Partnerzy medialni:

O stronie... | Ogłoszenia | Konkurs | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2017 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej