Rozwa¿ania Mi³o¶æ Modlitwy Czytelnia ¬róde³ko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere³ki

List do dziewcz±t II

czyli o tym jaki wp³yw na ch³opaka ma Wasze zachowanie....

Wasz starszy brat pozdrawia Was znowu gor±co z Italii, z nadziej±, ¿e pamiêtacie jeszcze jego pierwszy list! Dziêkujê za listy do mnie. Podzielê siê dzisiaj fragmentem jednego z nich. Wszystkie czytam bardzo uwa¿nie. Na wszystkie odpowiem, a o problemach, które najczê¶ciej poruszacie, bêdê pisa³ w "Listach do dziewcz±t".

Co s³ychaæ w Italii? Du¿o by mówiæ. Telewizji wprawdzie nie ogl±dam, ale co s³ychaæ, wiem chyba lepiej, ni¿ gdybym ogl±da³ TV. Zamiast tego bowiem mam czas, by rozmawiaæ z lud¼mi. Mam czas posiedzieæ w czytelni, pogrzebaæ w bibliotece. Z przeczytanych w ostatnich dniach informacji najbardziej chyba uderzy³a mnie nastêpuj±ca: z przeprowadzonych badañ wynika, ¿e rodzice w³oscy przeznaczaj± na rozmowê ze swoimi dzieæmi dziennie... Zgadnij ile? Godzinê, dwie? Telewizjê przeciêtnie ogl±da siê ok. 3 godzin dziennie. Ile po¶wiêca siê swoim w³asnym dzieciom? Osiem minut.

Straszny kryzys, przyznasz? W Polsce jest lepiej? Ile z Tob± rozmawiaj± rodzice? Masz to szczê¶cie, ¿e du¿o, szczerze, z cierpliwo¶ci±, z mi³o¶ci±, trosk±? A Ty kiedy¶ w przysz³o¶ci bêdziesz mia³a czas na rozmowê ze swoimi dzieæmi, czy zamiast tego bêdziesz razem z nimi ogl±daæ telewizjê...?

Zw³aszcza dziewczêta potrzebuj± rozmowy, zrozumienia, czu³o¶ci, mi³o¶ci. Rodzina powinna im to daæ, ale czêsto, niestety, nie daje... I wtedy ³atwo pój¶æ za mod± na chodzenie z ch³opakiem. Panuje obecnie taka moda: tu, we W³oszech, i w Polsce. Wypada, trzeba mieæ ch³opaka. Zaczyna siê w wieku 13, 14, 15 lat. Jakie s± owoce tego "chodzenia"? Dobre?

Zainteresowanie ch³opaka dowarto¶ciowuje dziewczynê. Zdaje siê jej, ¿e w³a¶nie znalaz³ siê kto¶, dla kogo jest naprawdê wa¿na (w domu nie czuje tego), wreszcie kto¶, kto okazuje jej zainteresowanie... Pytanie tylko: dlaczego ch³opak okazuje jej zainteresowanie? Czy dlatego, ¿e dziewczyna potrzebuje rozmowy, zrozumienia, pocieszenia, wsparcia? Dlatego?

Rozpoczyna siê "chodzenie". Po jakim¶ czasie, na 3, 4, 10-tym spotkaniu zaczyna domagaæ siê ró¿nego rodzaju intymno¶ci. Nie chce tylko rozmawiaæ, nie wystarcza mu trzymanie za rêkê, spacer, przytulenie. Okazuje siê, ¿e inaczej ni¿ dziewczyna rozumie mi³o¶æ. Mówi, ¿e seks to w³a¶nie mi³o¶æ... Po¿±danie, u¿ywanie dziewczyny, nazywa siê obecnie dosyæ powszechnie "kochaniem". Tak± wersjê "mi³o¶ci" propaguj± np. tzw. "czasopisma m³odzie¿owe" w rodzaju "Bravo" czy "Dziewczyna", ale nie tylko. I one te¿ ucz±, wychowuj±, przekonuj± dziewczêta, aby by³y "nowoczesne", czyli ³atwe, i aby nie opiera³y siê zbyt d³ugo, czyli by³y "wolne".

Kwiat Musisz zdaæ sobie sprawê z tego, ¿e ch³opak zupe³nie inaczej ni¿ dziewczyna prze¿ywa swoj± p³ciowo¶æ. Zupe³nie inny ¶wiat. Dla Ciebie mo¿e seks móg³by wcale nie istnieæ, dla niego przeciwnie, seks to mo¿e ca³y, albo prawie ca³y ¶wiat. Gdyby¶ mog³a wejrzeæ w my¶li niektórych ch³opców, ich pragnienia, ich marzenia, powiedzia³aby¶: "Zg³upia³! Zwariowa³!". Albo nawet mog³aby¶ siê autentycznie przestraszyæ. Cia³o kobiety go mocno, mocno zaciekawia, poci±ga, fascynuje... ¯eby tylko tyle. Cia³o kobiety wzbudza w nim po¿±dliwo¶æ. Po¿±da je, chcia³by siê nim bawiæ, u¿ywaæ na przeró¿ne sposoby, nawet bardzo wulgarne lub brutalne...Nie bardzo wiesz, co to jest po¿±danie? Nie wiesz, poniewa¿ jeste¶ dziewczyn± i inaczej prze¿ywasz swoj± p³ciowo¶æ. Po¿±danie to z³a rzecz. Jego skrajnym wyrazem jest gwa³t, korzystanie z us³ug prostytutek, wykorzystywanie seksualne dzieci, zdrada ma³¿eñska. Seks nie zawsze oznacza mi³o¶æ, jak widzisz. Widzisz te¿, ¿e mi³o¶æ i po¿±danie to dwa zupe³nie inne i przeciwstawne sobie uczucia.

Ci ¿o³nierze, którzy w czasie wojny w Jugos³awii na masow± skalê gwa³cili kobiety, nie czynili tego z mi³o¶ci, ale z po¿±dania. I kto¶ spotyka siê z prostytutk± nie dlatego, ¿e j± kocha, ale dlatego, ¿e jest w nim po¿±danie. Nie zawsze po¿±danie wyra¿a siê tak skrajnie, ale zawsze rani. Nawet relacje ma³¿eñskie mog± byæ przesycone po¿±daniem zamiast mi³o¶ci±. Statystyki pokazuj±, ¿e wiêkszo¶æ kobiet - ma³¿onek, wcale nie pragnie wspó³¿ycia! Dlaczego? Dlatego mo¿e, ¿e nic jest ono wyrazem mi³o¶ci, a po¿±dania? Co mê¿czyzna musi zrobiæ, ¿eby jego relacje z kobietami (nic tylko z ¿on± i nie tylko seksualne) przesycone by³y mi³o¶ci±, a nie po¿±daniem? Musi nauczyæ siê "braæ w karby" po¿±danie, kontrolowaæ je. ¦w. Pawe³ mówi, ¿e trzeba "utrzymywaæ cia³o w³asne w ¶wiêto¶ci, a nie po¿±dliwej namiêtno¶ci, jak to czyni± nie znaj±cy Boga poganie" ( 1 Tes 4, 4-5). Tego trzeba siê nauczyæ.

Dlaczego trzeba siê nauczyæ utrzymywaæ w³asne cia³o w ¶wiêto¶ci i czci, a nie po¿±dliwej namiêtno¶ci? Poniewa¿ po¿±danie jest egoizmem, a wiêc przeciwieñstwem mi³o¶ci, dlatego upo¶ledza, kaleczy, albo zabija w³a¶ciwe relacje miêdzy kobiet± a mê¿czyzn±. Po¿±danie uprzedmiotawia, a wiêc w konsekwencji rani i poni¿a osobê po¿±dan±. Zniewala za¶, za¶lepia, odbiera odpowiedzialno¶æ, skamienia serce tego, który po¿±da. Kto zwyciê¿a po¿±danie, uczy siê mi³o¶ci. I w³a¶nie owo zwyciê¿anie po¿±dania, owo utrzymywanie cia³a w czysto¶ci i czci, by umieæ kochaæ, to bardzo, bardzo trudne zadanie dla ch³opaka w okresie dojrzewania. Z jednej strony seksualno¶æ to szczególnie s³aby, kruchy obszar w psychice m³odego (i nie tylko m³odego) mê¿czyzny, z drugiej za¶ ¶rodowisko, w którym ¿yje nie u³atwia mu tego zadania, a przeciwnie: rozbudza w nim po¿±dliwo¶æ. Czyni to zw³aszcza wszechobecna pornografia i nago¶æ, czyni± to same dziewczyny (nie wszystkie oczywi¶cie) przez swój sposób ubierania siê, czy zachowanie.

Wróæmy teraz do tematu "chodzenia z sob±". Te niezwykle silne napiêcia seksualne, których do¶wiadcza ch³opak i tak ju¿ trudne do opanowania, wzmaga jeszcze "chodzenie z dziewczyn±". W³a¶nie poczucie "mam dziewczynê", przebywanie z ni± w samotno¶ci, fizyczny kontakt nawet przelotny i zdawa³oby siê zupe³nie niewinny. Wszystko to okazuje siê zbyt du¿ym bod¼cem i czêsto ³amie jego samokontrolê, o ile wcze¶niej w ogóle zdo³a³ j± wypracowaæ. Teraz po¿±danie bierze nad nim górê. Masturbacja jest wyrazem nieopanowanego po¿±dania, podobnie jak sk³adanie dziewczynie propozycji, z których nigdy nie wynika ¿adne dobro. Innymi s³owy, ch³opakowi w okresie dojrzewania chodzenie z dziewczyn± zupe³nie nie s³u¿y, gdy¿ przez to bowiem "chodzenie" mo¿e nigdy nie przezwyciê¿yæ swojego egoizmu i przez to nie nauczyæ siê prawdziwie kochaæ.

Pola Mo¿e masz w±tpliwo¶ci. Niektórzy przecie¿ z Twoich kolegów chwal± siê kontaktami z dziewczynami, mówi±, ¿e podobaj± siê im dziewczyny w mini spódniczkach, a im krótsza, tym lepiej, nawet lubi± ogl±daæ filmy pornograficzne... Tak mówi± tylko ci, którzy (ju¿ nie walcz±...) ju¿ nie staraj± siê zachowaæ czysto¶ci, poddali siê po¿±daniu, skapitulowali. Ju¿ nie s± panami w swoim domu. Stali siê niewolnikami po¿±dania. W kontaktach z dziewczêtami i pornografi± poszukuj± bod¼ców, które na nowo ich pobudz±. W³a¶nie oni (chyba, ¿e siê nawróc± i podejm± na nowo walkê) traktuj± swoje dziewczyny i ¿ony przedmiotowo. Nie tyle je kochaj±, co jedynie u¿ywaj±, aby zaspokoiæ swoje uzale¿nienie seksualne.

Dla ch³opaka, który rzeczywi¶cie chce siê nauczyæ samokontroli, problemem mo¿e byæ w³a¶nie dziewczyna w mini spódniczce. Niektóre z dziewcz±t mówi±: "Ubieram siê tak, jak mi wygodnie".

To co siê sieje, to siê i zbiera. Lepiej pamiêtaæ, ¿e ch³opak potrzebuje solidarno¶ci i pomocy w swojej walce, czy przynajmniej tego, ¿eby mu jej nie utrudniaæ. Czysto¶æ jest dla niego - powtórzmy - bardzo trudnym zadaniem, a od jej zdobycia czy zachowania zale¿y wiele w jego przysz³ym ¿yciu. Kochaæ prawdziw± mi³o¶ci± potrafi ten mê¿czyzna, który nauczy³ siê kontrolowaæ swoj± seksualno¶æ.

I jeszcze jedna w±tpliwo¶æ, która byæ mo¿e rodzi siê w Twoim sercu. Powiesz: "Mi³o¶æ nie s³uga. Co zrobiæ, je¶li kocham...?" Jaka jest ta "mi³o¶æ", kiedy ma siê 14, 15, czy 16 lat? Dojrza³a? Nie mo¿e byæ. A je¿eli siê kocha tak± niedojrza³± mi³o¶ci±, ³atwo, bardzo ³atwo zrobiæ g³upstwo. I za takie g³upstwa przychodzi czêsto p³aciæ bardzo bole¶nie, nawet cen± z³amanego ¿ycia. Nie jest prawd±, ¿e trzeba i¶æ ¶lepo za uczuciami. Nie jeste¶my bezwolni. Mamy rozum, mamy wolê.

Co bym Ci radzi³? I Ty tak¿e daj sobie czas na spokojne dojrzewanie. Nie my¶l, ¿e ju¿ wszystko doskonale wiesz, rozumiesz. Za 3, 4, 5 lat bêdziesz inaczej patrzeæ na wiele spraw, tak jak 3, 4, 5 lat temu inaczej patrzy³a¶ na ¶wiat. Teraz skoncentruj siê na tym, co rzeczywi¶cie wa¿ne: zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu zainteresowañ, talentów, doskonaleniu siebie i najwa¿niejsze - pog³êbianiu przyja¼ni z Chrystusem.

Teraz budujesz fundament pod dom ca³ego Twojego ¿ycia. Wysi³ek, który wk³adasz w pracê nad sob± bêdzie procentowa³. Prze¿yj lata m³odo¶ci dobrze, bêdziesz zbieraæ obfite owoce.

A z ch³opakami lepiej zacz±æ "chodziæ" (lepiej dla Ciebie i dla niego) wtedy, kiedy i Ty i on bêdziecie mogli powa¿nie my¶leæ o ma³¿eñstwie. Ale i wtedy trzeba pamiêtaæ, ¿e: "Tylko serce czyste mo¿e w pe³ni dokonaæ wielkiego dzie³a mi³o¶ci, jakim jest ma³¿eñstwo" (Jan Pawe³ II, Sandomierz, 12.06.99).

O swojej przyja¼ni z ch³opakiem napisa³a do mnie Weronika. Oto fragment jej listu:

Dziewczyna w ciemnych okularach "Nie jestem typem wspó³czesnej dziewczyny, która bawi siê ch³opakami i zmienia ich jak rêkawiczki. Nigdy nie interesowa³y mnie jakie¶ przelotne znajomo¶ci z ch³opcami. To nie dla mnie. Mnie zawsze interesowa³a jaka¶ trwalsza znajomo¶æ, przyja¼ñ pe³na zrozumienia, szczero¶ci, zaufania... Ale niestety, nikt taki nie pojawi³ siê na mojej drodze... No có¿, wszystko w swoim czasie. No i znalaz³ siê taki ch³opak, który, podobnie jak ja, patrzy na ¿ycie. Zaczê³o siê od przyja¼ni, dzielenia siê swoimi rado¶ciami, smutkami, prze¿yciami, chwilami, problemami... no i trwa to ju¿ prawie rok! Jestem taka dumna z tej znajomo¶ci! Nie wiem, czy to jest mi³o¶æ, czy kiedy¶ mo¿e dojdziemy do wniosku, ¿e to nie to, i siê rozejdziemy. Nie wiem, bo to wie tylko Bóg, ale do¶æ czêsto siê spotykamy i chyba na razie chcemy byæ razem. Du¿o ze sob± rozmawiamy na ró¿ne tematy jakimi s± np. relacje miêdzy ch³opakiem a dziewczyn±, mówimy I o tym, jak powinno wygl±daæ ma³¿eñstwo, i o swoich problemach, marzeniach, planach...! No, ale przede wszystkim chcemy i staramy siê budowaæ ca³± tê znajomo¶æ na fundamencie wiary. Nie jeste¶my duetem, ale TRIO ­ razem z Jezusem. Chyba dziêki temu, ¿e tak w³a¶nie zaczêli¶my razem z Bogiem, dziêki temu w³a¶nie do tej pory jeste¶my razem. Bo analizuj±c niektóre sytuacje, pogl±dy, zdarzenia dochodzimy do wniosku, ¿e ta nasza znajomo¶æ: TAKA ZNAJOMO¦Æ, to naprawdê cud i wielki dar dany od Boga. Oczywi¶cie oboje jeste¶my za czysto¶ci± przedma³¿eñsk±. Wiem, ¿e nie bêdzie to ³atwe, a z czasem bêdzie siê stawaæ coraz trudniejsze. Jednak mocno trwamy w naszych postanowieniach i bronimy swoich warto¶ci. Nie wiem, czy dane jest nam byæ razem do koñca, ale wierzê, ¿e Bóg da nam rozpoznaæ i zrozumieæ Jego Wolê. Z Nim chcemy budowaæ tê nasz± przyja¼ñ, stworzyæ co¶ piêknego i pe³nego chwa³y dla Boga, to przecie¿ On da³ nam siebie, to On wybiera nam przyjació³".

Serce czyste, to serce kochaj±ce. Kto zachowuje czysto¶æ, uczy siê odpowiedzialno¶ci, troskliwo¶ci, wierno¶ci, opanowania, cierpliwo¶ci, ofiarno¶ci, wolno¶ci, wymagania od siebie coraz wiêcej.

Jan Bilewicz

Publikacja za zgod± redakcji
Mi³ujcie siê!



Wasze komentarze:
 RIRI: 08.01.2015, 00:59
 Jak dla mnie mondrze powiedziane ale te¿ przesadzone
 Markus: 14.07.2013, 09:19
 Wedlug autora nastolatek to osoba pozbawiona milosci. Twerdzi on ze osoba w wieku ok 25 lat powinna miec tylko jednego partnera i byc z nim na zawsze. Ludzi trzeba poznawac, nawiazywac relacje i wybrac ta jedyna osobe. Autor tego tekstu ma sporo racji, ale duzo jest informacji, ktore sa absurdalne. W takich tekstach nie powinno sie odnosic tylko do religii. Bez porzadania nie bylo by takiej ilosci ludzi. Bo kto by uprawial sex gdyby nie sprawalo mu to przyjemnosci. W swiecie zwierzat gdyby samiec nie porzadal samicy to by te gatunki wymarly. Samicy z reguly porzadanie jest zbedne, bo ona ma wychowac nastepne pokolenia. Autor nie dodal, ze zdrowa kobieta tez potrzebuje zaspokojenia seksualnego. Moze sie jej wydawac, ze nie ma takiej potrzeby ale jej organizm tego napewno chce. Wszystkie potrzeby fizjologiczne pochodza od Boga. Seksualnosc jest potrzebna do prokreacji. Bez niej ludzie by wgineli.
 zosia: 07.01.2013, 16:14
 czesc
 Maciej Zambrzycki : 03.10.2012, 16:34
 Moja Kochana Agatko, moja Szefowo. ja ciê Kocham z ca³ym secem,Mi³o¶ci± , Uczuciem i Pragnieniem. ja wie¿ê w ciebie i ciê rozumiem. jeste¶ Najpiêkniejsz± i Naj³adniejsz± Dziewczyn± pod S³oñcem i jasne jak S³oñce. jeste¶ moim ¯yciem i s³oñcem. ta co do mnie siê u¶miecha. ja chcê ciê zaprosiæ do mego Domu. i b±dz w moim Domu. i Zamieszkaj ze mn± i ze mn± ¦pi. bo ja ciê Pragnê. ja chcê zeby¶ siê ze mn± porozmawia³a. ja chcê potañczyæ z tob±. to ty nie dajesz mi Spokoju. i Bez ciebie Spaæ nie mogê. wróæ do Mnie.
 ;D: 22.08.2012, 12:46
 Ja mam 17 lat ze swoim ch³opakiem jestem od 2 lat.¯yjemy w czysto¶ci.wydaje mi siê ze to nie zale¿y od wieku ale od cz³owieka,jaki jest ,jakie ma spojrzenie na ¶wiat.Nastolatek te¿ mo¿e dojrzale kochaæ!
 asia: 17.12.2011, 20:44
 nie rozumiem trochê tego listu. znam wielu ludzi którzy zaczêli ze sob± byæ jako m³odzi ludzie 14-17 lat i ich mi³o¶æ przetrwa³a i przerodzi³a siê we wspania³e ma³¿eñstwa. my¶lê, ¿e wszystko zale¿y od Boga... to on stawia na naszej drodze odpowiednich ludzi, u jednych szybciej, a u innych pó¼niej.
 Vivern: 27.10.2011, 21:31
 Wiem ze to nie list do mojej plci ale czytam wszystko wiec chyba moge dodac komenta... mam 15 lat i... jak to do cholery.... ja nie umiem kochac? nie bedzie mi to sluzyc?..... nie ogarniam tego.... mam rozumiec ze jestem z moja dziewczyna tylko dlatego ze jestem napalonym nastolatkiem i mysle tylko o seksie?.... rozumiem.... powiem dziewczynie ze musze z nia zerwac bo po kilku miesiacach bycia razem dowiedzialem sie ze z powodu mojego wieku ja nie moge kochac szczerze.... WIEC JAKO 15LATEK JESTEM POZBAWIONY SAMOKONTROLI JESTEM NIEBEZPIECZNY DLA OTOCZENIA I POWINIENEM Z NIKIM NIE ROZMAWIAC BO A NUZ SIE W KIMS ZAKOCHAM. i po tych kilku miesiacach sie nawet nie lizalismy..... ale oczywiscie przy najblizszej okazji ja zgwalce bo ,,nie mam samokontroli''. przepraszam za bledy i brak polskich znakow ale jestem lepszy raczej w przedmiotach scislych i zwalil mi sie Alt....
 ewelina: 25.08.2011, 16:28
 nie mi³o¶æ jest piêkna ale zale¿y dla kogo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 niunia: 08.06.2011, 20:08
 Mi³o¶æ jest czym¶ magicznym jednak czasami bywa gorzka i nie smaczna...na pocz±tku zawsze jest piêknie...przytulania, ca³owania, s³owa jaka ty jeste¶ wa¿na ile ja bym dla ciebie zrobi³ bez ciebie nie potrafiê ¿yæ...jednak dziewczyny nie dajcie siê z³udziæ to tylko piêkne s³owa....a rzeczywisto¶æ przychodzi pó¼niej...najczêsciej gdy stanie siê jaka¶ tragedia...gdy np starcicie pierwsze i najwa¿niejsze dziecko dla niego.....on zrobi wszystko by zwaliæ wine na was i by zrobiæ z kobiety najgorszego potfora którego wpêdzi w taki do³ek ¿e z niego nie wyjdzie....nie zawsze jednak tak jest niektóre kobiety maj± szcze¶cie ale niestety nie ja...rodzice chc± zrobiæ wszystko ¿eby mi pomóc ale brakuje mi jego wsparcia....czy mi³o¶æ musi boleæ????przecie¿ wydawa³o siê ¿e jest tak piêknie....


 smutna: 12.05.2011, 20:01
 szukam mi³o¶ci ca³e ¿ycie.. a mam niebawem 24lata..
 PPP: 09.04.2010, 20:42
  A jesli moj± wol± jest byæ z ch³opakiem? Mam 17 lat i od 1,5 jestem ze wspanialym, kochajacym chlopakiem. Nie wolno nam byæ razem? Przeciez sie kochamy. Dodam jeszcze ze nie wspolzyjemy ze soba i jeszcze nawet tego nie planujemy. On jest ze mna zawsze, kiedy go potrzebuje, wspiera mnie, od samego poczatku tej znajomosci jestem jakby... szczesliwsza. To nie prawda ze wszyscy chlopcy mysla wylacznie o seksie, a dziewczyny nie wiedza, czym jest pozadanie. Poza tym, czemun pozadanie mialoby byc czym zlym? Jasne ze nie jest dobrze kiedy zaczyna ono kierowac naszym zyciem, ale u normalnego, zdrowego czlowieka wystepuje zawsze i nie jest zadna anomalia. (oczywiscie nie staram sie zaprzeczyc temu, ze najwazniejsza jest milosc, bo zgadzam sie z tym w zupelnosci) Jednak nie lubie popadania ze skrajnosci w skrajnosc. Chlopaki tak samo jak dziewczyny pragna prawdziwej, glebokiej milosci. ale jak mamy ja znalezc jesli z jednej strony widzimy mnostwo przypadkow 13latek ktore upijaja sie na dyskotekach chodza na imprezy na ktorych nie brakuje najrozniejszych uzywek itd a z drugiej strony mamy "dobre rady" ktore sprowadzaja sie do tego , ze chlopaka w ogole nie mozna miec, a jesli mozna to tylko i wylacznie rozmawiac z nim o Bogu, lub wrecz tworzyc z Nim, jak to nazwala autorka listu "trio" Mozna tez posluchhac glosu serca, jezeli sie taki posiada i zrobic to... co samemu uwaza sie za sluszne
 emperatriz@autograf.pl: 11.10.2009, 20:02
 Generalizacja - nastolatka nie mo¿e dojrzale kochaæ - jako¶ ja od 13. roku ¿ycia, wci±¿ tak samo, kocham Jednego. A mam ju¿ 22 lata.
 moniula1118: 19.02.2009, 12:10
 moim zdaniem w tym liscie jest wiele prawdy. Jest przeciez tyle dziewczyn nieczystych i choc nie sa dziewicami to staraja sie to ukrywac ale przed Bogiem nic sie nie ukryje. Milosc przyjdzie bez wzgledu na to ile mamy lat jednak trzeba zachowac umiar i zastanowic czym jest ta milosc. Niewazne czy mam 16 czy 17 lat mam prawo Kochac lecz przeciez nie znaczy to ze mam sie w pelni oddac chlopakowi wazne bym miala w nim wsparcie i mu ufala. Popmimo to ze moge byc w nim zauroczona nieznaczy ze mam byc z nim do konca zycia i jeszcze wiele moge zalowac..
 angelika: 18.10.2008, 00:32
 podoba mi siê pewien chlopak w szkole.Zlapa³m z nim dobry kontakt wzrokowy-bylo tak przez tydzien a teraz on nagle na mój widok odwraca sie na piêcie a spojrzenia unika jak ognia.o co moze mu biegac?
 zo¶ka: 23.02.2008, 15:09
 czasem na prawdê potrzebujemy tej drugiej po³ówki,nie zalezie od wieku.Kiedy kto¶ jest samotny,nie ma tej 2 osoby,ciêzko jest mu ¿yæ,choæby dlatego ¿e i nasi przyjaciele wokó³ te¿ zaczynaj± i¶æ w tym kierunku.A to na prawdê przyt³acza,kiedy nie ma siê komu wy¿aliæ,wyp³akac w rêkaw...
 Logic: 24.07.2007, 13:07
 do Angelica: Strasznie p³ytkie te Twoje znajomosci z ch³opakami - moja rada: ogarni sie dziewczyno bo marne Twoje widoki - moge wiedziec jak dlugo bylas z tymi "6-scioma chlopakami"? Bo penwie trwalo to najdluzej pare miesiecy. Ogarnij sie kobeito na takie sztuczki jak te co ty mowisz to lapia sie tylk ofaceci co chca Cie puknac i widza ze sie niemi interesujesz a nie faceci szukajacy zwiazku an stale. Pozatym co zaoferujesz swojemu mezowi? Stalemu partnerowi? Jak bedzie sie czul jak mu powiesz ze tak wlsnie zdobywalas przyjaznie z facetami? Na maslane oczy? Miec chlopaka to super rzecz? Faktycznie w twoim slowniku miec chlopaka to tylko i wyalcznie miec.. pozdrawiam P.S.: I zamaist miec chlopaka lepiej byc z nim...
 ;): 26.03.2007, 18:40
 NO Z KORO DZIEWCZYNIE PODOBA SIÊ CH£OPAK I ODWROTNIE TO NIBY DLACZEGO NIE MAJA BYÆ RZEM? A TO CZY CH£OPAK BÊDZIE SZANOWA£ DZIEWCZYNÊ ZALE¯Y W DU¯EJ MIERZE OD NIEJ...
 Angelika: 04.03.2007, 19:53
 Mieæ ch³opka to super rzecz . Obecnie mam ch³opaka i jestem bardzo szcesliwa . Rada dla Dory : je¶li chcesz go zdobyc to mo¿esz zastosowaæ kilka moich patemtów ( dziêki nim mia³am 6 innych ch³opaków ) . U¶miechaj siê do niego dopóki ciê nie zauwa¿y potem stanowczo odwróæ wzrok . Kiedy rozmawiacie patrz mu g³êboko w oczy .Ostatnia nie popisuj siê przed nim to odstrasza ch³opaków !
 dora: 20.01.2007, 14:43
 podoba mi siê ch³opak ale inna go podrywa! jak mam go ¿e tak powiem zauroczyæ?
 olka: 13.01.2007, 22:33
 wm sumie to racja ale nie zgadzam sie z tym zeby nie miec ch³opaka:) mysle ze dziewczyna moze go miec ale wszystko w sumie zalezy od niej:) jesli sama sie bedzie szanowac i wiedziec czego chce a czego nie chce to mysle ze z porzadaniem nie bedzie problemów. z obu stron:) a jak ch³opak kocha to poczeka:) mozna wtedy zobaczyc czy zalezy mu na dziewczynie czy na obmacywaniu itp.:)
(1) [2]


Autor

Tre¶æ

Nowo¶ci

¶w. Ekspedyt¶w. Ekspedyt

Modlitwa do ¶w. EkspedytaModlitwa do ¶w. Ekspedyta

Litania do ¶w. EkspedytaLitania do ¶w. Ekspedyta

¶w. Elfeg¶w. Elfeg

¶w. Leon IX¶w. Leon IX

Urodziny je¿yka JasiaUrodziny je¿yka Jasia

Najbardziej popularne

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Tajemnica Szczê¶ciaTajemnica Szczê¶cia

Modlitwy do ¶w. RityModlitwy do ¶w. Rity

Litania do ¶w. JózefaLitania do ¶w. Józefa

Jezu, Ty siê tym zajmij - Akt oddania siê JezusowiJezu, Ty siê tym zajmij - Akt oddania siê Jezusowi

Godzina £aski 2023Godzina £aski 2023

Poprzednia[ Powrót ]Nastêpna
 
[ Strona g³ówna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Mi³o¶æ | Powo³anie | Ma³¿eñstwo | Niep³odno¶æ | Narzeczeñstwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczê¶cia | Dekalog | Psalmy | Pere³ki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatno¶ci | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2024 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej