|
Pomyśl!
Prosimy kogoś, by pomyślał o dowolnej karcie podczas tasowania talii. Wolno mu kilkakrotnie zmienić zdanie, ale w końcu musi być podjęta ostateczna decyzja. Wręczamy mu następnie białą kartę (o wielkości normalnych kart do gry), na której wykreślone są cztery poziome linie, tworzące pięć pól, przy czym pola pierwsze, trzecie i piąte są nieco większe niż drugie i czwarte. Prosimy widza, aby w każdym z pól zapisał ołówkiem po jednej nazwie czterech dowolnych kart oraz karty wybranej w dowolnej kolejności. Mówimy przy tym: "może pan wpisywać karty w jakimkolwiek porządku. Karta, o której pan pomyślał, może być wpisana w dowolne pole. Niech to będzie, ostatnie lub środkowe, nie wpływam na pańską decyzję - zależy ona wyłącznie od pana". Prawie zawsze karta wybrana znajdzie się na pozycji drugiej lub trzeciej. Mamy jednak, na wszelki wypadek, inny jeszcze sposób sprawdzenia reakcji widza, Obserwując sposób, w jaki dokonuje wpisu. Stojąc w pewnej odległości można dostrzec, że niektóre karty widz zapisuje z niejakim wahaniem, podczas gdy karta wybrana wpisywana jest zdecydowanie.
Gdy zapis jest dokonany, bierzemy do ręki talię i listę kart, po czym przeglądamy talię, by odszukać kartę poszukiwaną. Widza prosimy o wykreślenie czterech mylnych zapisów i pozostawienie tylko zapisu wybranej karty. Nawet przy niewielkim doświadczeniu wybór nasz powinien być zawsze trafny. Na widzu robi to wrażenie: wybraliśmy jedną spośród całej talii kart!
Jerzy Żebrowski
|
|