Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Masoneria, czyli wolnomularstwo w oczach Kościoła

Już w 1738 r., zaledwie dwadzieścia lat po pojawieniu się masonerii, papież Klemens XII bullą In eminenti apostolatus speculo zakazał katolikom wstępowania do organizacji masońskich. Za nim powtórzyli to papieże Benedykt XIV w 1751 r., Klemens XIII, Pius VI i ich następcy. Pius IX w 1865 r. pisał: "Niegodziwa i zgubna ta sekta jest fatalną dla zbawienia dusz, jak i dla społecznego spokoju... pała żarzącą nienawiścią do religii Chrystusowej i do prawowitej władzy, a zdąża do jednej tylko myśli jako do celu, by zniszczyć wszystkie prawa Boskie i ludzkie". Leon XIII w encyklice Humanum generi (1894) potwierdził zdanie swoich poprzedników i dał trafną charakterystykę dążeń masonerii: "Od półtora wieku Masonia stała się niezmiernie liczną, a posługując się zuchwalstwem i chytrością, opanowała wszystkie stopnie hierarchii społecznej i zajęła w łonie państw nowoczesnych władzę prawie równą monarszej... We wszystkich rzeczach rozum ludzki jest najwyższą powagą - stąd lekceważenie chrześcijańskiego kultu religijnego i odrzucenie wszelkiej objawionej wiary, a tym samym i Kościoła katolickiego. Stąd dążność Masonów do oddzielenia państwa od Kościoła i usunięcie jego wpływu od rządu i spraw publicznych... Naturalizm masoński nie uznaje skażenia natury ludzkiej, wszystkie chucie i namiętności są mu dobre, stąd bezwstyd w literaturze, teatrach i sztuce, przezwany realizmem, stąd w życiu rodzinnym zniżenie małżeństwa do zwykłego kontraktu, wychowanie dzieci bez religii, aż dojdą do rozumu i same sobie obiorą religię jaką, albo nie obiorą żadnej... Ażeby te czysto pogańskie pojęcia stały się prawem społecznym i wsiąkły do mas ludu, Masonia dąży do opanowania edukacji, odsuwa od niej kapłanów i duchownych i chce ją mieć bezwyznaniową".

Taktyka otwartej walki z Kościołem, dominująca w masonerii w XIX i początku XX wieku uległa zmianie krótko przed II wojną światową. Wtedy wystąpiły ze strony masonerii pierwsze próby porozumienia z Kościołem. Nasiliły się za pontyfikatu Jana XXIII i dążyły do zmiany stosunku Kościoła do masonerii. Kościół zachował rezerwę, podejrzewając w tym manewr taktyczny pod pozorem zbliżenia do chrześcijaństwa. Trwające przez 20 lat rozmowy obu stron potwierdziły te przypuszczenia. W 1980 r. konferencja biskupów niemieckich wydała Oświadczenie w sprawie przynależności katolików do masonerii, w którym stwierdziła, że nie można pogodzić chrześcijaństwa z masonerią. Oto niektóre argumenty:

- Masoneria przyjmuje możliwość wyznawania każdej religii, stawiając je wszystkie na tym samym poziomie, co potwierdza relatywistyczne stanowisko wobec katolicyzmu;

- Pojęcie Boga jako "wielkiego Budowniczego wszystkich światów" sugeruje ujęcie deistyczne; pojęcie Boga u masonów nie jest tym samym zgodne z chrześcijańskim obrazem Boga, który objawił się w Jezusie Chrystusie;

- Etyczne udoskonalenie człowieka realizuje się w masonerii na płaszczyźnie czysto naturalnej, podczas gdy w chrześcijaństwie dokonuje się ono poprzez łaskę Chrystusa w Duchu Świętym;

- Masoneria mieści w sobie różne kierunki, od ateistycznej loży francuskiej "Wielki Wschód", poprzez loże kierunku angielskiego, aż po "chrześcijańską masonerię". Ta ostatnia jednak bardziej jest wierna w swych poglądach masonerii niż chrześcijaństwu.

W 1983 r. została ogłoszona deklaracja Kongregacji Doktryny Wiary, w której stanowisko Kościoła jest takie same, jak było na początku. Czytamy tam: "negatywna ocena Kościoła wolnomularskich zrzeszeń pozostanie więc niezmienna, ponieważ ich zasady były zawsze uważane za nie do pogodzenia z nauką Kościoła, i dlatego też przystąpienie do nich pozostanie nadal zabronione. Wierni, którzy należą do wolnomularskich zrzeszeń, znajdują się w stanie ciężkiego grzechu i nie mogą przyjmować Komunii świętej".

Oprac. na podstawie książki
ks. Andrzeja Zwolińskiego:
Wokół masonerii

Publikacja za zgodą redakcji
Miłujcie się!, nr 1-2/1999



Wasze komentarze:
 Krzysztof: 24.02.2009, 07:58
 W dniach 20-22 lutego odbyła się Międzynarodowa Konferencja Masońska w Toruniu „Obecność wolnomularstwa i jego idei w kulturze polskiej i powszechnej”. Czy wybór tego miasta miał być prowokacją? Program konferencji: - Panel 1: Nowe kierunki, metory i ośrodki badań nad wolnomularstwem w Europie i Stanach Zjednoczonych. Moderator: prof. dr hab. Maria MATERSKA (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Poitiers) - Tadeusz CEGIELSKI (Warszawa): Dwadzieścia lat później. Rewolucja antropologicza w badaniach nad wolnomularstwem. - Žygintas BÜČYS (Wilno): The formation of masonic collections in Lithuania in the 19th and 20th centuries. - Andrzej KARPOWICZ (Poznań): Zbiory masońskie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. - Panel 2/3: Wątki masońskie w sztukach pięknych, muzyce i literaturze. Moderatorzy: dr Marek RUBNIKOWICZ (Muzeum Okręgowe w Toruniu), prof. dr hab. Inessa SVIRIDA (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa) - Krzysztof ZAŁĘSKI (Warszawa): Wolnomularstwo a sztuka - Inessa SVIRIDA (Moskwa): Masońskie koncepty w rosyjskiej „usad’bie” XVIII stulecia - Artur ŁUKASIEWICZ (Gdańsk): W poszukiwaniu nie istniejącego. Ulica Masońska w Gdańsku - Marek REZLER (Poznań): Kilka uwag o symbolice wolnomularskiej w architekturze XIX i XX wieku. Przykład Poznania - Radosława RODASIK (Kraków): Poezja masońska Kazimierza Brodzińskiego - Michał Agaton CHOLEWICZ (Gdańsk): Euterpe opiekunką pieśni masońskch. Przyczynek do badania kultury wolnomularskiej na podstawie berlińskiego śpiewnika z 1913 roku - Cezary MARASIŃSKI (Toruń): Dziedzictwo „innego” Oświecenia w twórczości Jana Potockiego - Piotr CEGIELSKI (Sztokholm): Symbolika wolnomularska we współczesnym malarstwie polskim - Panel 4: Wpływ idei wolnomularskich na kulturę polityczną Europy i obu Ameryk. Moderator: prof. UW dr hab. Tadeusz CEGIELSKI (Uniwersytet Warszawski). - Maria NOTKOWSKA (Warszawa): „Über Zahl, Reichtum, Hauptabsicht der deutschen Maurer”, czyli starcie ze Sztuką Królewską jako chrzest bojowy niemieckiego konserwatyzmu - Roman DZIERGWA (Poznań): Wolnomularze maszerują na front. Wojna francusko-pruska 1870/71 i jej konsekwencje dla międzynarodowego wolnomularstwa - Łukasz Tomasz SROKA (Kraków): „Dla Ojczyzny ratowania…”. Działalność wolnomularzy polskich na arenie międzynarodowej w XIX i XX wieku - Władysław MASIARZ (Kraków): Wolnomularze polscy wśród zesłańców syberyskich i więźniów Rosji (od poł. XVIII do poł. XX wieku). - Panel 5: Relacje wolnomularstwa z wielkimi religiami monoteistycznymi. Moderator: prof. dr hab. Roman DZIERGWA (Uniwersytet Adama Mickiewicza Poznań) - Norbert WÓJTOWICZ (Wrocław – Warszawa), Wolnomularstwo a Kościół rzymskokatolicki – wrogowie, przeciwnicy czy konkurenci? - Adam PODLEWSKI (Warszawa): Ksiądz Stanisław Załęski – tropiciel masońskich herezji, koneser masońskich rytuałów - Anna KARGOL (Kraków): Inspirowani rytuałem. Przyczyny i charakter nawiązań do wolnomularstwa ze strony Zakonu B’nei B’rith w okresie międzywojennym - Maciej STĘPIEŃ (Lublin): Mahdi versus Darwin. Adnan Oktar („Harun Yahya”) i antymasońskie wątki działalności Bilim Arastirma Vakfi - Selim CHAZBIJEWICZ (Olsztyn): Masoneria a Islam - Panel 6: Obecność wolnomularstwa w kulturze dnia codziennego. Moderatorzy: dr Arvydas PACEVIČIUS (Uniwersytet Wileński), prof. dr hab. Władysław MASIARZ (Akademia Krakowska im. Frycza Modrzewskiego) - Katarzyna KARASKIEWICZ (Warszawa): Masoneria jawna – masoneria tajna. W świetle Listu Piętnastego Johanna Gotlieba Fichtego - Tomasz DOBRZYŃSKI (Warszawa): „Tajemnica obecna’. Wizerunek i rola masonerii w cyklu powieści kryminalno-historyznych Marka Krajewskiego „Breslau” - Piotr KABACIŃSKI (Poznań): Obecność wolnomularstwa w kulturze dnia codziennego - Panel 7: Rola wolnomularstwa w kulturze polskiej, dawniej i dziś. Moderator: dr Anna KARGOL (Krakowska Akademia im. Frycza-Modrzewskiego) - Marek FOTA (Gdańsk): Jak badać ideowość wolnomularstwa, czyli co można znaleźć w księgozbiorze loży. Historia i zbiory XVIII-wiecznego wolnomularstwa w Gdańsku - Arvydas PACEVIČIUS (Wilno): Ofiarność na rzecz kultury i nauki a wolnomularstwo na Litwie w XIX wieku (na podstawie wpisów „Księgi Złotej” Biblioteki Uniwersytetu Wileńskiego) - Krzysztof ŚLESICKI (Pułtusk): Rozproszenie polskich pamiątek wolnomularskich na przykładzie miasta Płocka. - Ewa KACZMAREK (Poznań): Wolnomularska idea samopoznania jako podstawa pomocna w kształtowaniu świadomości młodych, wykształconych Polaków
 marek żywiec: 29.11.2008, 22:30
 drodzy mili bracia i siostry,masoneria w Polsce jest od wieku ,dziś tez jest ona nam nie obca,gdyż w rządzie mamy tam wielu członków owej formacji.Jak możemy nazwać takie zachowanie iż kandydat na prezydenta po 25latach obcowania z żoną bierze ślub kościelny.Jest to przykład fałszu i obłudy.
(1)


Autor

Treść

Nowości

św. Jan od Krzyżaśw. Jan od Krzyża

Modlitwa do św. Jana od KrzyżaModlitwa do św. Jana od Krzyża

Litania do św. Jana od KrzyżaLitania do św. Jana od Krzyża

Modlitwa do św. Wenancjusza FortunataModlitwa do św. Wenancjusza Fortunata

Cztery drogi skierowujące dziecko na właściwy szlakCztery drogi skierowujące dziecko na właściwy szlak

Lekarz - zawód czy powołanieLekarz - zawód czy powołanie

Najbardziej popularne

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Tajemnica SzczęściaTajemnica Szczęścia

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Godzina Łaski 2024Godzina Łaski 2024

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2024 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej