Testy Psychotesty Zagadki Rebusy Cienie Pomoc Duchowa Zabawy Złudzenia Psychologia Quizy Triki

Zagadki, zagadki logiczne, śmieszne zagadki

Ostatnia aktualizacja 10.04.2024 r.

Zagadki, które tu znajdziesz są doskonałym sposobem na dobre spędzenie wolnego czasu. Rozwiązywanie zagadek wymaga zdolności intelektualnych, dobrego rozumowania oraz dobrej kreatywności. Na tej stronie znajdziesz ponad 400 zagadek z różnych dziedzin oraz ich rozwiązania.

Spis zagadek (438 zagadek)

Spis zagadek

Najnowsze zagadki

Ile gruszek zjadła sarenka?Ile gruszek zjadła sarenka?

Pająki i żukiPająki i żuki

Zagadka o łańcuchuZagadka o łańcuchu

Zagadka o dwóch miastachZagadka o dwóch miastach

Który z podejrzanych był na miejscu zbrodni?Który z podejrzanych był na miejscu zbrodni?

Studenci i ich dziewczynyStudenci i ich dziewczyny

Znajdź dawnego kolegę ze szkołyZnajdź dawnego kolegę ze szkoły

Jest synem mego ojca a nie jest moim bratemJest synem mego ojca a nie jest moim bratem

Zagadki dla dzieci

Zagadki logiczne

Zagadki na inteligencję

Zagadki matematyczne

Zagadki czytelników

Zagadki średniowieczne

Zagadki z innej planety

Śmieszne zagadki

Zagadki kryminalne

Zagadki językowe

Zagadki religijne

Zagadki naukowe

Zagadki arabskie

Zagadki bez rozwiązania

Najnowsze zagadki

Najnowsze komentarze

Krzysztof w dniu 06.10.2024, 13:27 piszę

Kierowca Tomek uprawia biegi nie zdobył medalu , obok kierowcy Marek uprawia tenis stołowy zdobył srebro , z tyłu Kasia uprawia pływanie zdobyła brąz , obok Kasi z tyłu Karol uprawia szermierką zdobył złoto.
Karolina w dniu 02.10.2024, 15:49 piszę

Super zagadki dla mlodsztch dzieci;)
Julia w dniu 30.09.2024, 19:02 piszę

Fajne ale połapać się nie da
Gabrysia Chlebicka w dniu 10.09.2024, 17:56 piszę

20
Ktoś w dniu 31.08.2024, 08:04 piszę

Należy wziąć jakiś przedmiot, np liść. I zapytać strażnika „czy jeżeli pójdę tą drogą, to ten liść pozwoli mi przetrwać i mnie ocali jeżeli pójdę tą drogą?” Prosty przedmiot , np liść nie może mieć wpływu na ocalenie życia. Jeżeli jeden ze strażników odpowie TAK , znaczy że skłamie.
AG w dniu 28.08.2024, 20:05 piszę

Uważam, że 200 zł straciła, bo koszt kapelusza plus reszta plus musi oddać 100 zł fryzjerowi, czyli razem 200 zł.
Jacek w dniu 28.08.2024, 06:29 piszę

Nie można ot tak sobie opuścić potęgowania. Wszak -1^2 to tyle samo co 1^2 ale -1 nie równa się 1
marzena aneta w dniu 21.08.2024, 00:19 piszę

Historia okrągłego stołu dziękuję Historia Przeczytana dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o miłość prawdę sprawiedliwość szczerość szacunek szczęście uczciwość ufność wiare zdrowie na całym świecie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę dla mnie o dobrego domu kupno małego dobrą małego mieszkania sprzedaż urodę zdrowie pieniądze żebym miała zawsze dziękuję żeby mieli wszyscy i je szanowali dziękuję żeby pracowali uczciwie zarabiali dziękuję żeby mądrze pieniądze wydawali dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o odzyskanie syna którego wychowam na kapłana dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę dla mnie o dobrego kawalera męża w moim wieku niepalącego pobożnego Polaka religijnego uczciwego z którym będę żyć w cielesnej czystości w zgodzie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę dla mnie o prawo jazdy samochód dziękuję modlitwa ma moc dziękuję modlitwa cuda czyni dziękuję miłość cuda czyni dziękuję nadzieja cuda czyni dziękuję pokora cuda czyni dziękuję sprawiedliwość cuda czyni dziękuję szczerość cuda czyni dziękuję szacunek cuda czyni dziękuję szczęście cuda czyni dziękuję uczciwość cuda czyni dziękuję ufność cuda czyni dziękuję wiara cuda czyni dziękuję wiara to pewność bez dowodu dziękuję wiara to droga którą docieramy do marzeń dziękuję marzenia się spełniają dziękuję spełniają się marzenia dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję
marzena aneta w dniu 03.08.2024, 00:45 piszę

Dwie chatki dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o miłość prawdę sprawiedliwość szczerość szacunek szczęście uczciwość ufność wiare zdrowie na całym świecie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę dla mnie o dobrego domu kupno małego dobrą małego mieszkania sprzedaż urodę zdrowie pieniądze żebym miała zawsze dziękuję żeby mieli wszyscy i je szanowali dziękuję żeby pracowali uczciwie zarabiali dziękuję żeby mądrze pieniądze wydawali dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o odzyskanie syna którego wychowam na kapłana dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o dobrego kawalera męża w moim wieku niepalącego pobożnego Polaka religijnego uczciwego z którym będę żyć w cielesnej czystości w zgodzie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o prawo jazdy samochód dziękuję modlitwa ma moc dziękuję modlitwa cuda czyni dziękuję miłość cuda czyni dziękuję nadzieja cuda czyni dziękuję pokora cuda czyni dziękuję sprawiedliwość cuda czyni dziękuję szczerość cuda czyni dziękuję szacunek cuda czyni dziękuję szczęście cuda czyni dziękuję uczciwość cuda czyni dziękuję ufność cuda czyni dziękuję wiara cuda czyni dziękuję wiara to pewność bez dowodu dziękuję wiara to droga którą docieramy do marzeń dziękuję marzenia się spełniają dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję
marzena aneta w dniu 03.08.2024, 00:38 piszę

Tajemnicza kradzież Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o kradzieży na całym świecie zakończenie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o nawrócenie zbigniewa pitury dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o miłość prawdę sprawiedliwość szczerość szacunek szczęście uczciwość ufność wiare zdrowie na całym świecie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę dla mnie o dobrego domu kupno małego dobrą małego mieszkania sprzedaż urodę zdrowie pieniądze żebym miała zawsze dziękuję żeby mieli wszyscy i je szanowali dziękuję żeby pracowali uczciwie zarabiali dziękuję żeby mądrze pieniądze wydawali dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o odzyskanie syna którego wychowam na kapłana dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o dobrego kawalera męża w moim wieku niepalącego pobożnego Polaka religijnego uczciwego z którym będę żyć w cielesnej czystości w zgodzie dziękuję Boże Dobry kocham Cię bardzo mocno proszę o prawo jazdy samochód dziękuję modlitwa ma moc dziękuję modlitwa cuda czyni dziękuję miłość cuda czyni dziękuję nadzieja cuda czyni dziękuję pokora cuda czyni dziękuję sprawiedliwość cuda czyni dziękuję szczerość cuda czyni dziękuję szacunek cuda czyni dziękuję szczęście cuda czyni dziękuję uczciwość cuda czyni dziękuję ufność cuda czyni dziękuję wiara cuda czyni dziękuję wiara to pewność bez dowodu dziękuję wiara to droga którą docieramy do marzeń dziękuję marzenia się spełniają dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję

Czego żądamy od dobrej zagadki?

Pytanie nieco kłopotliwe, jeżeli rozważać zagadkę od strony konstrukcyjnej, jej treści, walorów dydaktycznych, wychowawczych itp. Krótko i najogólniej rzec można, że dobra zagadka powinna bawić, uczyć i wychowywać.

W układaniu, a także w rozwiązywaniu zagadek dużą rolę odgrywają fantazja i myślenie. One to rodzą uczucie radości, w razie odgadnięcia zagadki, i zawodu, wówczas gdy nie udaje się jej "rozgryźć".

Bawiący charakter zagadki stąd chyba wypływa, że jest ona zwykłą grą - igraszką nikogo nie wiążącą i bez jakiegoś specjalnego celu. Głowę łamie się przecież nie dla nagrody, czas spędza się na "nie-próżnującym próżnowaniu" nie dla pieniędzy. Można by było równie dobrze pójść na spacer, do kina czy na boisko sportowe. Wolimy jednakże nieraz zajmować się zagadkami, wzruszamy się przy tym i przeżywamy emocje nie mniejsze niż w kinie lub na stadionie. Może nam się w danej chwili wydawać, że jedne czynności są pożyteczne, a inne nie, spoglądajmy jednak na nie zawsze z punktu widzenia nie tylko praktycznych, materialnych korzyści. W wypadku rozrywek umysłowych odnosimy przecież korzyści rzeczywiste, choć nie zawsze wyraźnie lub natychmiast się ujawniające.

Bawiący charakter zagadki polega również na tym, że rozwiązujący znajduje upodobanie w wypróbowywaniu zdobytych już wiadomości i umiejętności, a także w poznawaniu nowych pojęć, wiadomości, nie znanych dotąd rzeczy. Lubimy przecież sprawdzać swoje wiadomości, kontrolować i przeglądać ich zasoby. Stąd wielkie powodzenie popularnej "zgaduj-zgaduli", organizowanej w różnych formach na całym świecie. A tu wkraczamy już w dziedzinę oświatowego, kształcącego charakteru rozrywek umysłowych.

Niewątpliwie każda dobra zagadka jest w jakimś stopniu pożyteczna. A nam chodzi o to, aby zagadka nie tylko bawiła, nie była tylko aktem samokontroli - autoegzaminu, ale by zarazem uczyła," by przyczyniała się do poznawania, utrwalania i rozszerzania wiadomości z różnych dziedzin nauki, by rozwijała umiejętności twórcze, zaciekawiała i skłaniała do dalszych studiów, wreszcie - by sprzyjała kształceniu i rozwijaniu pożytecznych nawyków i przyzwyczajeń. W tym zakresie zagadki mogą odgrywać poważną rolę, w kształceniu i wychowywaniu młodzieży. I nie tylko młodzieży. Dorośli ulegają ich pokusie jeszcze szybciej niż młodzież, a raz porwani jej urokiem - pozostają amatorami zagadek na zawsze. Sprawdza się tutaj francuskie powiedzenie: "essayer c'est adopter". Tym można właśnie tłumaczyć obecny szał krzyżówkowy, który przeżywa - nie wątpimy w to ani na chwilę - większość naszych Czytelników.

Można tutaj wyliczyć korzyści płynące z rozwiązywania zagadek literackich, przyrodniczych, fizycznych, językowych i innych. Wszystkie one niewątpliwie przyczyniają się do ogólnego rozwoju umysłu i rozszerzania światopoglądu. Nic więc dziwnego, że zagadki doceniane były przez najznakomitszych pedagogów na całym świecie jako doskonały środek uzupełniający proces nauczania i wychowywania człowieka.

Wydaje się, że warto podkreślić ten kształcący aspekt zagadki, gdyż wśród miłośników rozrywek umysłowych istnieją w tym względzie różne poglądy. Niektóre sprowadzają się do rozumowania, że zagadka jest tylko igraszką, rozrywką, zabawą, w której można ukryć ciekawe kształcące wiadomości, poprzez którą można coś nowego poznać i to poznane dobrze wrazić w pamięć. Względy szaradziarskiej kompozycji i reguły układu, jakie wypracowali szaradziści dla poszczególnych "gatunków" zagadek, mniej są brane pod uwagę lub też w ogóle nie przywiązuje się do nich żadnego znaczenia.

Poglądom takim przeciwstawiają się klasycy, czujnie strzegący czystości szaradziarskiej sztuki, rozkoszujący się specyficznym smaczkiem zagadki opartej na kanonach szaradowej konwencji, oceniający przede wszystkim skalę trudu i ogrom pracy autora zadania. Dbałości o dydaktyczne walory nie akcentuje się.

Wyznawcy tych przeciwstawnych sobie poglądów dyskredytują czasem jedni drugich, a spory wynikają z jakiegoś wielkiego nieporozumienia.

Walory wychowawcze rozrywek umysłowych nie zawsze są doceniane, a przecież rozwiązując czy układając zagadki kształci się wytrwałość, stanowczość w zmierzaniu do wytkniętego celu. Może efekty pedagogiczne tych zajęć wydadzą się komuś znikome, mało istotne, ale przecież z małych rzeczy powstają wielkie, a kropla - zwłaszcza latami spadająca - drąży kamień... Te odrobinki wytrwałości i stanowczości, owe maleńkie akty silnej woli i cierpliwości stopniowo przekształcają się w trwałe uczucie zdecydowanego dążenia do celu. Trzeba tylko baczyć, by było ono podporządkowane motywom i normom moralnym.

Po tych rozważaniach będzie nam znacznie łatwiej określić szereg warunków, które powinna spełniać dobra zagadka. Przede wszystkim - każde zadanie można doprowadzić do końca tylko wówczas, jeśli nie przerasta ono sił wykonawcy. Stąd też trzeba zwracać uwagę na to, by zagadka nie przekraczała możliwości umysłowych rozwiązującego. Stąd również płynie wskazówka, że układając zagadki powinniśmy przeznaczać je dla określonej grupy odbiorców - rozwiązujących.

Zagadka geograficzna dla człowieka zupełnie nie obeznanego z mapą, który nie interesował się nią nigdy, z pewnością okaże się nieciekawa. Takaż zagadka geograficzna będzie znowu ,zbyt łatwa dla studenta uniwersytetu, zwłaszcza studiującego geografię lub dziedziny wiedzy z nią związane. Zagadki należy więc dobierać według poziomu umysłowego ich miłośników, no i - oczywiście - według ich gustów! Nie można jednakże rozwiązujących skazywać na żmudne wielogodzinne wertowanie słowników, atlasów i encyklopedii specjalistycznych. Rzadko kto dysponuje pełnym kompletem tych pomocy, tak że znakomita większość entuzjastów rozrywek umysłowych nie będzie mogła ślęczeć nad pożytecznymi pomocami naukowymi. Oczywiście nie oznacza to, że zagadki muszą być łatwe, dawać się rozwiązywać bez żadnych materiałów pomocniczych, bez żadnych trudności. Absolutnie nie! Gdzieś tam jakiś trudny "rodzynek" w zagadce siedzieć musi, nie może tylko być ich zbyt wiele, zwłaszcza jeżeli zadanie mają rozwiązywać początkujący. Zadanie musi być w miarę trudne, ale nie nużące. Trudność zagadki powinna w pierwszym rzędzie wynikać z jej układu, a nie z doboru słów.

Zagadka musi zatem być "chwytliwa", tzn. powinna zachęcać i przyciągać swą ciekawą treścią, oryginalnym układem, intrygującą formą, a także miłym, estetycznym wyglądem zewnętrznym. Dobra zagadka powinna nie tylko czynić wrażenie na miłośnikach rozrywek umysłowych, ale wzbudzać również zainteresowanie tych, którzy po raz pierwszy zwracają na nią uwagę. Dobrze jest więc, gdy łamigłówka ma jakiś "wabik" zmuszający do zastanowienia się. Czasem "wabikiem" jest frapujący rysunek lub cały układ graficzny harmonizujący z tematyką zadania.

Zagadki powinny być jak najbardziej różnorodne zarówno w swej formie, jak i w tematyce, oryginalne w pomysłach i w miarę dowcipne. Muszą być jasne w konstrukcji. Rozwiązujący nie może gubić się w metodzie rozwiązywania, którą trzeba podawać w sposób zrozumiały, wyraźnie określony i niezbyt pogmatwany. Duże znaczenie posiada tutaj również starannie wykonany rysunek, zwłaszcza gdy na nim opiera się całe zadanie. Rozrywki umysłowe zamieszczane w wielu czasopismach pozostawiają pod tym względem wiele do życzenia. Nie jest to tylko wina redakcji tych pism, choć na nie najchętniej zwala się winy, wiele zależy również od autorów - projektodawców zadań.

A teraz inna ważna sprawa. Znacie ją zapewne i z własnego doświadczenia, nieraz bowiem bywa, że jesteś już człowieku w połowie drogi, pierwszy etap rozwiązywania łamigłówki masz za sobą, teraz z liter lub wyrazów już odgadniętych masz coś ułożyć, coś wyeliminować... Aliści - upływa jedna godzina i dwie, a tobie - jak to się mówi - nic nie wychodzi. Ejże, czyżbyś się pomylił na początku?... Sprawdzasz rozwiązywanie jeszcze raz. Wszystko jest jak należy. A więc? Autor zagadki zrobił błąd - błąd konstrukcyjny i oczywiście twój trud poszedł na marne. Zadanie w ogóle nie daje się rozwiązać - z błędnym układem jest zadaniem bez sensu!

Tak, zadania muszą być podane zupełnie bezbłędnie. Przeoczenie, pozostawiony błąd uniemożliwia rozwiązanie, irytuje rozwiązujących, naraża na jałową stratę czasu, a to wszystko psuje przyjemność. Wystrzegajmy się więc takich "zagadek" w zagadkach!

Zagadki mogą być tekstowe lub rysunkowe, mogą również stanowić połączenie tych dwóch zasadniczych typów formalnych, byleby tylko wachlarz ich form był aż do krańców pomysłowości i fantazji rozwinięty, by chęci do ich rozwiązywania było jak najwięcej, by od sporadycznych kontaktów z zagadkami przychodziło stopniowo do coraz większego zainteresowania, by, w miarę zdobywania coraz większego doświadczenia, amatora rozrywek umysłowych opanowywał coraz silniej "nałóg" szaradziarski, nałóg zupełnie nieszkodliwy, a kształcący i gimnastykujący umysł.

Do takiego właśnie celu nadają się zagadki pasjonujące i intrygujące. Ot, na przykład zagadka o małpce.

Co się stanie z metalowym ciężarem, jeżeli małpa zacznie piąć się w górę po linie, na której jest on zawieszony? Ciężar masy żelaza równa się dokładnie ciężarowi małpy.

Zagadka ta ma niewątpliwie "wabik" w postaci dwu możliwości: albo małpa wejdzie na szczyt i krążek nie będzie się obracał, wobec czego ciężar się nie podniesie, albo też małpa pozostanie na tej wysokości, a uniesie się ciężar. Zagadka zmusza do poważnego zastanowienia, bo z tą małpą, to naprawdę nie wiadomo... Małpa jak małpa, ale przecież prawo fizyki też ma coś do powiedzenia.

A tu nie koniec z "wabikami". Jak stwierdzili kiedyś w rozmowie z nami amatorzy łamigłówek - gdyby po tej linie miał się wdrapywać np. człowiek, wtedy zagadka straciłaby wiele na atrakcyjności i coś ze specyficznego smaczku.

W tej historyjce jest coś niedopowiedzianego, coś co każe się zastanowić. Znajdujemy przy tym różne możliwe odpowiedzi, a wiemy przecież, że tylko jedna z nich może być prawidłowa. Tu trzeba kombinować, budować logiczny łańcuch przyczyn i skutków.

Niektórzy zwolennicy rozrywek umysłowych takie właśnie zadania uważają za najprzyjemniejsze i najciekawsze, upatrując w nich wzór łamigłówek. O takich też będziemy w dalszym ciągu mówili, przytaczając przykłady i wzory różnych typów zagadek.

Henryk Dąbrowski

[ Powrót ]

 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej