Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Co jemy?

     Prawidłowe odżywianie to nie tylko liczenie kalorii. Ważny jest także procentowy skład poszczególnych produktów. Musi być dostosowany do wieku, wagi oraz - co bardzo ważne - do współistniejących chorób.

     Posiłki składają się z trzech podstawowych składników: węglowodanów, białka i tłuszczu. Węglowodany stanowią ok. 50-60% składników pokarmowych. Dzielimy je na proste i złożone. Węglowodany proste to przede wszystkim słodycze: cukier, dżemy, ciastka i słodkie napoje. Nie ma diety, w której zalecane byłoby ich spożywanie, a u osób z nadwagą czy z cukrzycą są one bezwzględnie zakazane. Węglowodany złożone zawarte są w pieczywie, kaszy, ziemniakach, ryżu, warzywach szczególnie strączkowych (fasola, soja, groch) a także w mleku i owocach. Są one ważnym źródłem energii, witamin rozpuszczalnych w wodzie, minerałów i błonnika. 1 gram węglowodanów zawiera około 4 kcal.

     Tłuszcze stanowią około 25-30% pokarmów. Są ważnym źródłem energii, ułatwiają przyswajanie niektórych produktów, w tym także witamin, są budulcem błon komórkowych. Mogą być pochodznia zwierzęcego (smalec, masło, tłusta śmietana) - zawierają wówczas niezdrowe, nasycone kwasy tłuszczowe. Z tego powodu należy znacznie ograniczyć ich spożywanie. Tłuszcze pochodzenia roślinnego (oliwa, olej, miękkie margaryny) zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, korzystnie wpływające na nasze zdrowie. Olej słonecznikowy i sojowy powinny być spożywane na surowo, natomiast oliwa z oliwek i olej rzepakowy nadają się także do smażenia. 1 gram tłuszczu zawiera 9 kcal.

     Białko powinno stanowić około 15-20% naszego pożywienia. Znajduje się przede wszystkim w mięsie, jajkach, rybach i serach. Jest ważnym materiałem budulcowym, zawiera witaminy i składniki mineralne, szczególnie żelazo. Białka pochodzenia zwierzęcego zawierają także dość dużą ilość tłuszczu, szczególnie mięso z widocznym tłuszczem, kiełbasy, salami, pasztety mięsne-tych produktów powinny unikać osoby z nadwagą, podwyższonym poziomem choesterolu czy z cukrzycą. Należy unikać smażenia i panierowania. 1 gram białka zawiera ok. 4 kcal.

     Ważnym składnikiem naszego pożywienia powinien być błonnik. Znajduje się w warzywach, owocach, kaszach, pieczywie, szczególnie w tym z ziarnami. Daje uczucie sytości, a nie zawierając dużo kalorii, zmiejsza wchłanianie węglowodanów, poprawia perystaltykę jelit. To sprawia, że łatwiej schudnąć.

     Brak wysiłku fizycznego to druga - po nieprawidłowym odżywianiu - przyczyna nadwagi. Ruch jest dobrą metodą spalania tłuszczu: na przykład 40-minutowy spacer zlikwiduje kalorie, których dostarczył jeden pączek. Godzina tańca zlikwiduje około 450 kcal, wchodzenie po schodach (przez godzinę!) - 1100 kcal.

     Wysiłek pozwala zrzucić zbędne kalorie i poprawia ogólną kondycję: zwiększa poziom "dobrego" cholesterolu - HDL, poprawia krążenie. Najlepsze efekty daje regularny wysiłek - przynajmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut. Godzinny spacer pozwoli spalić ok. 120 kcal. Odkładamy więc nasz tygodnik i - zgodnie z jego tytułem - idziemy.


Izabela Pakulska
lekarz


Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 16 maja 2010


   

Wasze komentarze:
 Jurek: 23.03.2020, 20:16
 Święta prawda.Trzeba,jednym słowem,odżywiać się wszechstronnie.Nie wszyscy jednak to rozumieją, czego odzwierciedleniem są weganie.Pani Izabela nie wspomniała o jednym podstawowym czynniku.Człowiek jest drapieżnikiem i rozwinął się dzięki jedzeniu,surowego,a potem pieczonego mięsa. Dlatego weganie są tak przytępieni.Wiem bo znam takich.
(1)


Autor

Treść

Nowości

Zelia i Ludwik Martin - twórcy malej drogi św. Teresy od Dzieciątka JezusZelia i Ludwik Martin - twórcy malej drogi św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Wierność narzeczeńska jako konieczny zaczątek późniejszej wierności małżeńskiejWierność narzeczeńska jako konieczny zaczątek późniejszej wierności małżeńskiej

Życie to podróż do NiebaŻycie to podróż do Nieba

Świadomość własnych zalet pozwala ci poprawnie rozpoznać własne powołanieŚwiadomość własnych zalet pozwala ci poprawnie rozpoznać własne powołanie

Powrót katechezy do szkoły polskiejPowrót katechezy do szkoły polskiej

Najbardziej popularne

Litania do Najświętszej Maryi PannyLitania do Najświętszej Maryi Panny

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej