Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Medycyna na manowcach

Doniosłe, teologiczne znaczenie śmierci warto rozpatrzyć w kontekście moralnym jej praktyki klinicznej. Nie zabijaj jednego, aby "wskrzeszać" drugiego!

Śmierć to zawsze dramatyczny znak dla żyjących: wykrzyknik protestu emocji i znak zapytania umysłu. Pytanie o sens i przyszłość. Wobec śmierci kochanego człowieka traci równowagę wiele odpowiedzi, którymi wcześniej pocieszało się innych. Obecność śmierci, świadomość nieuchronności: nadchodzi, zbliża się, ostatecznie jest - rodzi depresję. Realna refleksja nad śmiercią może zrujnować radość życia. Przypomina, jak jest kruche i przemijające. Widzi się wtedy w śmierci wrogą potęgę i niezrozumiałą karę, która dławi pragnienie życia. Upływający czas jest wrogiem. Życie jawi się jako smutne spowalnianie odwiecznego przeznaczenia. Nic dziwnego, że ludzkość szuka jakiegoś ocalenia. W naturalny sposób kieruje pytania w stronę nauki. Ale nic z tego, bo "hipotezy mogą fascynować, ale nie przynoszą zaspokojenia" (Jan Paweł II).

Medycyna, która jest nauką empiryczną i opiera się na obserwacyjnych danych, okazuje się bezradna. Jej kompetencje ograniczają się tu do stwierdzenia faktu śmierci i podania przyczyny zgonu konkretnego pacjenta. Należy zaznaczyć współczesną zmianę klasycznej definicji śmierci. Do niedawna tradycyjnie za moment śmierci przyjmowano fakt nieodwracalnego ustania czynności oddychania i akcji serca. Jednakże na początku lat 70. ubiegłego stulecia wprowadzono nowe, alternatywne kryterium śmierci, odwołujące się wyłącznie do stanu mózgu człowieka, nie zaś do stanu układów oddechowego i krążenia. Dawne kryteria śmierci zastąpiono kryterium śmierci całego mózgu jako warunkiem wystarczającym już do orzekania o zgonie całej osoby. Bo mózg jest centralnym organem integrującym funkcjonowanie ciała. Przyjęto tezę, że śmierć tego jednego narządu oznacza biologiczną i prawną śmierć człowieka. W praktyce koncepcja śmierci mózgowej stawia znak równości między trwałym uszkodzeniem mózgu prowadzącym do utraty świadomości a śmiercią osoby. Jednakże życie jest często zachowane na poziomie innych komórek, tkanek i organów! Ale w nowej definicji śmierci po raz pierwszy mówi się o pobieraniu narządów do transplantacji.

W tym kontekście trzeba mieć moralną pewność biologicznej śmierci dawcy. "Nie możemy przemilczeć istnienia zamaskowanych form eutanazji, gdy w celu uzyskania większej ilości organów do przeszczepów przystępuje się do pobierania tychże organów od dawców, zanim zostaną wedługg obiektywnych i adekwatnych kryteriów uznani za zmarłych" (Jan Paweł II).

ks. Jan Sawicki

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 14 czerwca 2009


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść

Nowości

Historia w Panu Jezusie ChrystusieHistoria w Panu Jezusie Chrystusie

Zakochać się w samym BoguZakochać się w samym Bogu

Czterdzieści lat apostolstwa cierpieniaCzterdzieści lat apostolstwa cierpienia

Bóg stwarzając świat - uczynił go dobrym. A co człowiek zrobił z wodą?Bóg stwarzając świat - uczynił go dobrym. A co człowiek zrobił z wodą?

Podstawowa prawdaPodstawowa prawda

Najbardziej popularne

Litania do Najświętszej Maryi PannyLitania do Najświętszej Maryi Panny

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej