Dla twojego dobraNie tylko współczesny i nie tylko młody człowiek, czytając o przykazaniach kościelnych czy Bożych, czuje się zagrożony. Takie zasady i "odgórne regulacje" postrzega często jako ograniczanie osobistej wolności i szczęścia. Coś jest narzucane, coś jest zabronione i to także po ukończeniu 18 lat! Nie tylko bliźniego, także siebie można przyłapać na proteście, nawet wieloletnim "'uncie, przeciw Boskiemu lub kościelnemu prawodawcy. Wydaje że pozytywny sens prawa moralnego jest nierozumiany.Przenieśmy się na Górę w pustynnej, południowej części półwyspu Synajskiego /2244 m/ w Egipcie. A było to około 1250 r. przed Chr. Przymierze. Mojżesz. Po grecku Deka logoi, czyli Dziesięć Słów. Mają formę uroczystego i bezwarunkowego orędzia. Są zapisem woli Bożej. Ogólnie wśród norm judeochrześcijańskich możemy wyróżnić nakazy i zakazy. Nakazy wyznaczają obszar, na którym człowiek wzrasta. Pokazują pozytywny, twórczy kierunek rozwoju człowieczeństwa. Natomiast zakazy opisują obszar, na którym y się godność i powołanie. Zakazy definiują "to, co stoi pod barierą człowieczeństwa." Demaskują, co jest iluzją, więc fałszem dla człowieka. Oczywiście, na co dzień wydaje się odwrotnie lepiej się zemścić niż przebaczyć; lepiej kraść niż pracować; iepiej oszukać niż przepraszać etc. Jednakże na dłuższą metę te popularne "recepty" okazują się trucizną. A tylko zachowywanie Bożego Prawa daje pełną wolność i przywraca sprawiedliwość. Dekalog obejmuje szeroką dziedzinę moralności. Chroni najwyższe wartości i pragnienia ludzkiego serca: są tu miłość, życie, rodzina, prawda, zdrowie, własność, wolność. Z wyjątkiem III przykazania jest powtórzeniem prawa naturalnego. Dlatego prawie w każdej religii można odnaleźć pewne podobieństwa Dekalogu. Jednakże nigdzie poza Biblią /Wj 20,1-17; Pwt 5,6-21/ nie jest on tak spójny i jasny. A przede wszystkim jest podsumowaniem i apogeum Przymierza zawartego przez Boga z Jego Ludem. Wstęp i pierwsze trzy przykazania dotyczą relacji z Bogiem; pozostałe siedem - wzajemnych odniesień międzyludzkich. Taki podział przyjął Kościół katolicki od św. Augustyna. Przykazania IX i X są osobno, a zakaz tworzenia bóstw z żywiołów, rzeźb i obrazów jest logicznie włączony wewnętrznie w sens I przykazania. To Prawo jest wyrazem troski i zainteresowania Boga człowiekiem. Bo jeżeli komuś zależy i czuje się odpowiedzialny, nigdy nie powie: "róbta, co chceta!" ale: "pamiętaj, czcij i nie pożądaj!" "Proszę was, abyście nie pozwolili rozbić tego naczynia, które zawiera Bożą Prawdę i Prawo. Abyście nie pozwolili go zniszczyć. Abyście sklejali je z powrotem, jeśli popękało." /Jan Paweł II/. ks. Jan Sawicki
Tekst pochodzi z Tygodnika
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |