Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i

Mi這sierdziem jest sam B鏬

     Spotkanie z o. Marco Rupnikiem podczas sympozjum w Dolinie Mi這sierdzia

     Ks. Jaros豉w Rodzik SAC: Ojcze, prosz nam przybli篡 teologi, kt鏎 Ojciec chce przekaza mozaikami w naszym sanktuarium.

     Tworz帷 wizj teologiczn i ikonograficzn sanktuarium, wsp馧pracowali鄉y z Ksi篹mi Pallotynami. Dla mnie ka盥e miejsce, gdzie zaczynam pracowa, jest miejscem 豉ski. My郵, kt鏎a przysz豉 od razu, kiedy tu po raz pierwszy przyjecha貫m, to refleksja z Listu do Calat闚. Pawe broni swojej ewangelii, stawia wiar ponad prawem. To wiara zbawia, a nie prawo (zob. Ga 1). Natomiast Jan na pocz徠ku swojej Ewangelii m闚i, 瞠 prawo zosta這 nam przekazane przez Moj瞠sza, a 豉ska i mi這嗆 przez Chrystusa. Chrystus przyszed, aby wyzwoli cz這wieka od z豉 grzechu. "B璠ziecie rzeczywi軼ie wolni (...), je瞠li Syn was wyzwoli" (por. J 8,36). My郵, 瞠 dzisiaj problemem chrze軼ija雟twa jest to, 瞠 郵izgamy si mi璠zy wiar a religi. Co to jest religia? To jest struktura, kt鏎a nas popycha do wi瞛i z Bogiem, 瞠by w konsekwencji B鏬 nas zbawi. A czym jest wiara? To jest przyj璚ie 篡cia wed逝g Boga. "Wszystkim tym jednak, kt鏎zy Je [S這wo Bo瞠] przyj瘭i, da這 moc, aby si stali dzie熤i Bo篡mi, tym kt鏎zy wierz w imi Jego [Jezusa]" (J 1,12). To nie cz這wiek szuka Boga, to raczej B鏬 szuka cz這wieka, poniewa go kocha i pragnie nawi您a z nim dialog. Mi這sierdziem jest sam B鏬. B鏬 nie karze, B鏬 nas do鈍iadcza swoj mi這軼i. Ratuje cz這wieka przez Jezusa Chrystusa. A my tworzymy sobie rozmaite substytuty, byleby tylko pozosta samodzielnymi i niezale積ymi. Dla mnie Mi這sierdzie Bo瞠 to by znalezionym przez Boga, kiedy ja ju nie mog nic zrobi.

     Ks. Jaros豉w Rodzik SAC: "Ani oko nie widzia這, ani ucho nie s造sza這, ani serce cz這wieka nie zdo豉這 poj望/jak wielkie rzeczy przygotowa B鏬 tym, kt鏎zy Go mi逝j" (1 Kor 2,9). Jak Ojciec wyobra瘸 sobie niebo: jako ksi康z, teolog i artysta?

     Niebo to jest zrealizowana mi這嗆, to jest kr鏊estwo Ojca. Ca豉 ludzko嗆, kt鏎a jest w niebie, to dzieci Bo瞠. Od momentu, kiedy B鏬 o mnie pomy郵a pierwszy raz, zostaj w Jego pami璚i na zawsze. To jest wieczna pami耩. My do鈍iadczamy tego bardzo cz瘰to, poniewa nasze uczestnictwo we Mszy 安i皻ej jest wej軼iem do kr鏊estwa Bo瞠go. W豉郾ie to jest pi瘯ne. Msza 安i皻a to ofiara Chrystusa, to centrum naszego 篡cia i podzi瘯owanie, kt鏎e sk豉damy Bogu za Jego wielk mi這嗆 do nas. To nie jest kolejna zwyk豉 ofiara. To ci庵le ta sama ofiara Jezusa. Ja ofiaruj chleb (wszyscy ofiarujemy), kt鏎y jest pokarmem dla naszego 篡cia, dla naszego cia豉. Razem z chlebem i winem oddajemy Bogu siebie. Ofiarowujemy Mu nasze starania, po鈍i璚enia, rado軼i i cierpienia. Kiedy B鏬 zmienia chleb i wino w Cia這 i Krew, r闚nie zmienia nas, sprawia, 瞠 jeste鄉y lepsi. 安i皻y Jan Chryzostom m闚i: "Je瞠li nie ma ofiary, nie ma Mszy 安i皻ej". Gdzie si dokonuje cud eucharystyczny? Kiedy ksi康z podnosi chleb i wino i m闚i: "Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie, Tobie, Bo瞠, Ojcze...", i my jeste鄉y w tym chlebie i w tym winie, kt鏎e sta這 si Cia貫m Chrystusa, zmar造m i zmartwychwsta造m. W Chrystusie weszli鄉y do kr鏊estwa niebieskiego. Prawie natychmiast modlimy si Ojcze nasz, nie modlimy si w豉snymi s這wami, ale tymi samymi s這wami, kt鏎ych nauczy nas Jezus. To zaproszenie do mi這wania si, braterstwa, pojednania. Kiedy przyjmujemy Cia這 Chrystusa, dzieje si co jeszcze: nie tylko On staje si cz窷ci nas, ale przede wszystkim my stajemy si tym, co jemy, stajemy si podobni do Chrystusa, stajemy si bardziej Jezusem. To prawdziwe po篡wienie, pokarm wiecznego 篡cia, ten, kto go przyjmuje, b璠zie 篡 wiecznie. P騧niej wracamy do 鈍iata, 瞠by go przemienia. Co niedziela przynosimy ca造 tydzie Panu, za ka盥ym razem, kiedy dokonujemy gestu mi這軼i, zostaje to zapami皻ane przez Ojca. Wszystko przemija, tylko mi這嗆 pozostaje. Mi這嗆 zrealizowana jest pi瘯na, dlatego niebo jest pi瘯ne.

     Ks. Jaros豉w Rodzik SAC: Pochodzi Ojciec ze S這wenii, pa雟twa po這穎nego w Europie 字odkowej nad Morzem Adriatyckim, granicz帷ego od zachodu z W這chami, od p馧nocy z Austri, od wschodu z W璕rami oraz od po逝dnia z Chorwacj. Na ile ta z這穎no嗆 miejsc i kultur ma swoje odzwierciedlenie w Ojca tw鏎czo軼i duszpasterskiej i artystycznej?

     Urodzi貫m si w S這wenii, niedaleko granicy z W這chami. Ta cz窷 S這wenii po pierwszej wojnie 鈍iatowej przynale瘸豉 do W這ch. Moi rodzice byli moimi najlepszymi nauczycielami. Tata uczy nas j瞛yka w這skiego i mi這軼i do W這ch. Przestrzega przed "wkradaniem si" w chrze軼ija雟two nacjonalizmu, kt鏎y odci庵a od tego, co jest istot chrze軼ija雟twa. My郵, 瞠 mia racj, bo wiara oznacza chrzest, now komuni. Chrzest przy陰cza nas do Ko軼io豉, czyli do Cia豉 Chrystusa na ziemi. Za jego po鈔ednictwem dokonuje si jedyne w swoim rodzaju i niepowtarzalne przej軼ie cz這wieka do nowego 篡cia z Bogiem. W przesz這軼i, narodowo嗆 by豉 zwi您ana z religi. W obecnych czasach narodowo嗆 nie determinuje religii. Za to B鏬 zacz掖 by postrzegany jako pewna doktryna, idealny system. To jest tragedia, 瞠 nie rozumiemy tego, 瞠 B鏬, Chrystus daje nam now jedno嗆. Ani nar鏚, ani kultura, ani pa雟two nie s warto軼iami najwy窺zymi. Bo to miejsce nale篡 si tylko Bogu. Ja zawsze 篡貫m pomi璠zy krajami. Jad do Serbii i jestem przyj皻y, jakbym by Serbem, jad do Chorwacji i jestem przyj皻y, jakbym by Chorwatem...

     Maria Brz霩ka: Ojcze, a co z tymi, kt鏎zy s nieochrzczeni, niewierz帷y, i z tymi, kt鏎zy s po chrzcie, ale nie chodz do ko軼io豉?

     Musz wyzna, 瞠 nigdy si nad tym nie zastanawia貫m, poniewa zawsze my郵a貫m, 瞠 to nie jest m鎩 problem, to jest problem Boga Ojca. I jestem pewny, 瞠 B鏬 Ojciec znajdzie drog, 瞠by zbawi dzieci. Chrystus umar za wszystkich, wi璚 zbawieni mog by tak瞠 ci, kt鏎zy Go nie znaj i nie przyj瘭i chrztu, ale szczerze szukaj Boga i usi逝j pe軟i Jego wol. On jest Bogiem wszystkich. Zbawi wszystkich ludzi, a nie tylko chrze軼ijan. Jezus powiedzia: "Je郵i kto Mnie kocha, b璠zie wype軟ia moje S這wo i m鎩 Ojciec otoczy go mi這軼i. Do takiej osoby przyjdziemy i zatrzymamy si u niej" (J 14,23).

     Katarzyna Smyda: O ile dobrze zrozumia豉m. Ojciec powiedzia, 瞠 innym torem mo瞠 i嗆 religijno嗆, a innym torem wiara. Do jakiego stopnia religia mo瞠 nam przeszkadza wej嗆 w klimat wiary?

     To jest bardzo dobre pytanie. Wiara jest przede wszystkim rzeczywisto軼i relacyjn, nasz relacj z Bogiem. To w豉郾ie w ramach tej relacji mo積a poznawa i prze篡wa tre軼i wiary. Nasza wiara wzrasta w mi這軼i. Je郵i 鈍iat zostanie dotkni皻y nasz mi這軼i, mi這軼i do Boga, bo to jest jedna mi這嗆, wtedy otworzy si na wiar. P騧niej niezb璠ne jest, 瞠by czyni rzeczy konkretne, wi璚 mi這嗆 to te konkret, drobne, codzienne sprawy, o kt鏎ych wielu powiedzia這by, 瞠 s nieistotne. Kiedy zaczynam 篡 wed逝g regu, nie dotr do Boga. To mi這嗆 jest miar wiary. Natomiast my zawsze zaczynamy od doktryny. Tymczasem trzeba zacz望 od 篡cia. Wiara jest na tyle 篡wa, na ile wyp造wa z osobistego spotkania z Bogiem. "Pewien faryzeusz, kt鏎y mia na imi Nikodem, dostojnik 篡dowski, przyszed do Jezusa noc i o鈍iadczy: "Rabbi wiemy, 瞠 przyby貫 jako nauczyciel od Boga; nikt bowiem wiem nie m鏬豚y czyni takich znak闚, jakich Ty dokonujesz, je郵i B鏬 nie by豚y z nim". W闚czas Jezus oznajmi: "Uroczy軼ie zapewniam ci: 畝den cz這wiek nie mo瞠 zobaczy kr鏊estwa Bo瞠go, je郵i si nie narodzi na nowo" (J 3,1-3). Jak cz這wiek mo瞠 narodzi si powt鏎nie? Zdecydowana wi瘯szo嗆 katolik闚 篡je takim 篡ciem, jakie oferuje 鈍iat. W naszych domach autorytetem jest telewizor, Internet... Potrzebujemy przemiany serca, duchowej przemiany. Jak jest pi瘯nie, kiedy jeste鄉y razem, kiedy cieszymy si jeden z drugiego. Wiara przychodzi do nas te przez wsp鏊not. Przez innych. Dobrze, 瞠 jeste軼ie...

     Ks. Jaros豉w Rodzik SAC: Bardzo dzi瘯uj za to spotkanie. Specjalne podzi瘯owania sk豉dam ks. Kamilowi Kude趾o SAC za t逝maczenie rozmowy.

Tekst pochodzi z Kwartalnika Polloty雟kiego
Aposto Mi這sierdzie Bo瞠go
Lipiec-Sierpie-Wrzesie
nr 3 2018



   

Traktat o prawdziwym nabo瞠雟twie do Naj鈍i皻szej Maryi Panny Traktat o prawdziwym nabo瞠雟twie do Naj鈍i皻szej Maryi Panny
安. Ludwik Maria Grignion de Montfort
Lektura traktatu jest cennym duchowym do鈍iadczeniem. Im cz窷ciej po niego si璕amy, tym bardziej przemienia on nasze serca. Osnow dzie豉 stanowi dewiza 鈍. Ludwika Marii de Montfort: "Wszystko dla Jezusa przez Maryj"... » zobacz wi璚ej


Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentowa tego artyku逝 - Tw鎩 komentarz mo瞠 by pierwszy.



Autor

Tres




[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]


Humor | O stronie... | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2018 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej