Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i

Mi這sierdzie Bo瞠 w 鈍ietle Biblii

     Wiele do my郵enia daje etymologia s這wa "mi這sierdzie" w j瞛yku hebrajskim. Urobiono je od rzeczownika rechem, kt鏎y oznacza kobiece 這no, a poniewa mi璠zy matk i pocz皻ym w jej 這nie dzieckiem istnieje absolutnie wyj徠kowa, wr璚z cielesna wi篥, przes康za ona o naturze mi這軼i macierzy雟kiej. Mi這嗆 matki jest silniejsza i trwalsza ni ka盥a inna mi這嗆. Na kartach Starego Testamentu B鏬 jest czczony i uwielbiany jako El rachamim, co si t逝maczy "B鏬 mi這sierny". Oznacza to odniesienie do Boga obrazu mi這軼i macierzy雟kiej, czyli macierzy雟kiego przywi您ania i czu這軼i, a tak瞠 troskliwego pochylenia si nad male雟twem.

     >Przymierze jako wyraz mi這sierdzia Bo瞠go

     Wybranie Izraela spo鈔鏚 innych lud闚 i narod闚 oraz przeznaczenie go do ufnego 鈍iadczenia o jedynym Bogu by這 przez Izraelit闚 prze篡wane jako owoc i dow鏚 Bo瞠go mi這sierdzia, kt鏎ego trwa造 skutek stanowi niewzruszona wierno嗆. By to wolny akt Bo瞠j mi這軼i, nie licz帷y si z ludzkimi uwarunkowaniami. W Ksi璠ze Powt鏎zonego Prawa czytamy: "Pan wybra was i znalaz upodobanie w was nie dlatego, 瞠 liczebnie przewy窺zacie wszystkie narody, gdy ze wszystkich narod闚 jeste軼ie najmniejszym, lecz poniewa Pan was umi這wa i chce dochowa przysi璕i danej waszym przodkom" (7,7-8).

     Mi這sierdzie i 豉ska id w parze. Macierzy雟ka mi這嗆 Boga tworzy i kszta速uje lud Bo瞠go wybrania, kt鏎y mo瞠 si ca趾owicie zda na mi這sierdzie swojego Pana. Nie znaczy to, 瞠 opieka Bo瘸 jest bezwarunkowa ani 瞠 mo積a j wymusi. Na mi這sierdzie Bo瞠 trzeba liczy, nale篡 te o nie pokornie si stara, ale nie mo積a nim swobodnie dysponowa, jest bowiem darem niezas逝穎nym, owocem wolnej woli Boga. S豉by cz這wiek czy krn帳rny lud mo瞠 jednak by pewny, 瞠 B鏬 jest wierny swoim obietnicom oraz mi這軼i, jak nas obdarzy. B鏬 nie jest bowiem taki jak cz這wiek, czyli zmienny, podatny na kaprysy i chwiejny, nie zaprzestaje wi璚 szuka cz這wieka na wszystkich jego drogach, nawet je瞠li sta造 si one pokr皻ne i z貫. Tam gdzie zagubiony cz這wiek nic nie mo瞠, Bo瘸 豉ska czyni cuda.

     Biblijny Izrael od pocz徠ku swojej historii do鈍iadczy Bo瞠go mi這sierdzia i uczy si by na nie stale otwarty. Co wi璚ej, zazna paradoksu polegaj帷ego na tym, 瞠 im dalej odchodzi od Boga i sprzeniewierza si Jego woli, tym bardziej przekonywa si, 瞠 B鏬 go mi逝je i znowu do siebie sprowadza.

     Jednym z najbardziej wyczekiwanych skutk闚 mi這sierdzia by這 nawr鏂enie, rozumiane jako teszuvah, czyli "powr鏒" do Boga. Wida to doskonale w biblijnych opo biadaniach o w璠r闚ce Izraelit闚 spod i Synaju, a nast瘼nie w opisie osiedlania si w Ziemi Obiecanej.

     Stary Testament objawia fundamentaln prawd o Bogu, g這sz帷, 瞠 zawsze szuka On cz這wieka. Dzieje si tak, gdy B鏬 przeznaczy nas dla siebie. Nawet grzechy : niewierno嗆 nie powstrzymuj Go od okazywania mi這sierdzia; przeciwnie, staje si ono jeszcze bardziej intensywne, gdy za towarzyszy mu nawr鏂enie, wydaje b這gos豉wione owoce. Jedynie ca趾owite zamkni璚ie si na dobro Bo膨 albo jej pe軟e pychy odrzucenie, czyli zatwardzia這嗆, uniemo磧iwiaj skorzystanie z Bo瞠go mi這sierdzia. B鏬 jest wtedy, chocia brzmi to nieprawdopodobnie, jakby bezradny, szanuje bowiem woln wol cz這wieka nawet je瞠li obraca si ona przeciw Niemu (por. Iz 6,9-10).

     Izraelici coraz lepiej widzieli i rozumieli, 瞠 Bo瞠 mi這sierdzie nie ogranicza si wy陰cznie do nich. Liczne przejawy Bo瞠j dobroci i 豉skawo軼i dostrzegamy w powiadaniu o prapocz徠kach 鈍iata i cz這wieka, zamieszczonym w Ksi璠ze Rodzaju 1-11), a tak瞠 w biblijnej tradycji m康ro軼iowej. Wyra幡ie przewija si w niej nurt wys豉wiania Bo瞠j opatrzno軼i i mi這sierdzia nad ca陰 ludzko軼i i ka盥ym cz這wiekiem, kt鏎y na mocy dzie豉 stworzenia jest dzieckiem Bo篡m.

     Przypowie嗆 o mi這siernym ojcu

     Jednym z najbardziej widocznych aspekt闚 mi這sierdzia Bo瞠go w czasach Pierwszego Przymierza by這 ukierunkowanie wyprania Izraela ku przysz這軼i, zamierzonej i stopniowo urzeczywistnianej przez Boga. ^zczytem tego wspania貫go procesu sta這 si wcielenie Syna Bo瞠go w osobie Jezusa, pocz皻ego i zrodzonego z Maryi Dziewicy. Niepokalane Pocz璚ie Maryi to wspania造 owoc mi這sierdzia Bo瞠go, ukierunkowanego ku zbawieniu ca貫j ludzko軼i i ka盥ego cz這wieka. W pie郾i Magnificat Maryja wielbi Boga (π 1,49-50.54): wielkie rzeczy czyni mi Wszechmocny/ i 鈍i皻e jest Jego imi, a mi這sierdzie Jego z pokolenia na pokolenie dla rjch, kt鏎zy si Go boj. / Uj掖 si za s逝g swoim, Izraelem, / pomny na mi這sierdzie swoje. Ewangelia wed逝g 鈍. ㄆkasza bywa trafnie okre郵ana "Ewangeli mi這sierdzia". Znajdujemy w niej najmocniejsze podkre郵enie udzia逝 Maryi w dziele zbawienia dokonanym przez Jej Syna. Obraz mi這sierdzia Bo瞠go, przedstawianego na kartach Biblii na podobie雟two mi這軼i macierzy雟kiej, zosta ubogacony o nowe rysy, uwzgl璠niaj帷e specyfik mi這軼i ojcowskiej. Dochodzi to najpe軟iej do g這su w przypowie軼i o synu marnotrawnym, kt鏎 poprawniej by這by nazywa przypowie軼i o mi這siernym ojcu, bo jest poruszaj帷ym obrazem mi這軼i, jak B鏬 Ojciec 篡wi wzgl璠em nas (π 15,11-32). Ewangelista umieszcza j obok dw鏂h innych przypowie軼i, kt鏎ych zasadniczym tematem jest mi這sierdzie Bo瞠: o zab陰kanej owcy (15,1- -5) i o zagubionej drachmie (15,6-10).

     Jeden z najwi瘯szych paradoks闚 polega na tym, 瞠 B鏬 okazuje mi這sierdzie, zanim Go o to poprosimy. Nasza pro軸a nie tyle zmienia Jego usposobienie, ile czyni nas podatnymi na owocne przyjmowanie Bo瞠j 豉skawo軼i. Ka盥y cz這wiek potrzebuje Bo瞠go mi這sierdzia, a ci, kt鏎zy o tym wiedz, wypraszaj je r闚nie dla tych, kt鏎zy bez pomocy bli幡ich oraz bez ich wstawiennictwa nie otworzyliby si na dobro, kt鏎ej sprawc jest B鏬.

     W鈔鏚 pi瘯nych w徠k闚 prawdziwie wzruszaj帷ej przypowie軼i nasz uwag zwraca przede wszystkim fakt, 瞠 mi這嗆 ojca wobec syna marnotrawnego wyprzedza jego nawr鏂enie. Kiedy ten zdecydowa si na powr鏒 do domu, okaza這 si, 瞠 ojciec ujrza go ju wtedy, "gdy by jeszcze daleko", a wi璚 na niego czeka. Jej naturalnym owocem by這 mi這sierdzie, tak ogromne, 瞠 spowodowa這 wzburzenie i protesty starszego syna. Podobne mechanizmy dochodz do g這su w naszej religijno軼i. Od czuwamy pokus, by w konfrontacji mi璠zy sprawiedliwo軼i B Bo篡m mi這sierdziem opowiada si po stronie sprawiedliwo軼i, jednak z jednym wyj徠kiem, a mianowicie wtedy, kiedy to mi這sierdzie dotyczy nas.

ks. prof. Waldemar Chrostowski

Pismo Stowarzyszenie Pomocnik闚 Maria雟kich
Z Niepokalan - wiosna 2008



   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentowa tego artyku逝 - Tw鎩 komentarz mo瞠 by pierwszy.



Autor

Tres




[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]


Humor | O stronie... | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej