Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i

Prawda jest zawsze przemieszana z fa連zem...

     Nie odbieraj moim ustom s這wa prawdy, bo ufam Twoim wyrokom (Psalm 119)

     W naszych ustach nigdy nie ma ani samej prawdy, ani samego fa連zu. Prawda jest zawsze przemieszana z fa連zem; cz窷ciowo dlatego, 瞠 nasza wiedza przemieszana jest z niewiedz, a cz窷ciowo dlatego, 瞠 nasza dobra wola m闚ienia prawdy przemieszana jest z r騜nymi zastrze瞠niami, p造n帷ymi ze strachu, z pr騜no軼i, z zazdro軼i, z gniewu. Dzieje si tak nawet wtedy, kiedy nam si wydaje, 瞠 mamy zupe軟ie dobr wol; c騜 dopiero, kiedy p馧鈍iadomie lub nawet ca趾iem 鈍iadomie usi逝jemy dla w豉snych cel闚 jako podkolorowa rzeczywisto嗆. Dlatego nie ma nic b喚dniejszego, ni wyobra瘸 sobie, 瞠 cokolwiek powiedzieli鄉y, to ju wszyscy bli幡i musz przyj望 za dalszy ci庵 Ewangelii. Trzeba si oczywi軼ie stara unika fa連zu; stara zasada brzmi, 瞠 im kto mniej m闚i w og鏊e, tym wi璚ej m闚i prawdy. Niemniej dop鏦i jeste鄉y na ziemi, nie mo瞠my by wolni od jakiej przymieszki fa連zu, cho熲y dlatego, 瞠 篡j帷 w ciele, podlegamy jego ograniczeniom i mo瞠my zawsze dostrzec tylko cz窷 aspekt闚 ka盥ej sprawy. A 豉two nam wyobrazi sobie, 瞠 to ju wszystkie.

     Czy jednak jest mo磧iwe, 瞠by B鏬 odebra nam w og鏊e nawet i ten procent prawdy, kt鏎y jest w naszej mowie? Psalmista usilnie si modli, 瞠by tak si nie sta這, a wi璚 widzi tak mo磧iwo嗆. Widocznie wi璚 mo瞠 si zdarzy i tak, 瞠 cz這wiek zak豉mie si do reszty, na wskro, do tego stopnia, 瞠 B鏬 nie znajduje ju w nim ani na naparstek miejsca na swoj prawd. Nie spotka豉m nigdy takiego cz這wieka, a nawet gdyby nam przysz這 spotka kogo, kto by naszym zdaniem takiemu rysopisowi odpowiada, to i tak jeszcze nasze zdanie mo瞠 si okaza b喚dne. Ale mo磧iwo嗆 istnieje. M闚i Chrystus o grzechu przeciw Duchowi 安i皻emu, i jak wynika z kontekstu, chodzi這 w豉郾ie o kra鎍owe zak豉manie: o postaw ludzi, kt鏎zy nazywali dobro z貫m nie dlatego, 瞠 na dobro zabrak這 dowod闚, ale dlatego, 瞠 na te dowody zamkn瘭i oczy. I okazuje si, 瞠 to jest w豉郾ie ten jedyny grzech, na kt鏎y nie ma lekarstwa: kto nazywa dobro z貫m, nie potrafi go przyj望, cho熲y mu je do r彗 wciskano.

     Taka mo磧iwo嗆 wi璚 istnieje, i to nie tylko w drobnych sprawach 篡cia codziennego, ale i w sprawie zbawienia. Kiedy siostra Marcybella nie wierzy w dobre intencje siostry Zyty, to mo瞠 jeszcze nie taka tragedia: siostra Zyta nie ma na pewno a takich dobrych intencji, jak si jej samej wydaje, i obie powinny wybaczy sobie wzajemnie nie ze wzgl璠u na intencje, tylko ze wzgl璠u na Boga. Kiedy jednak ta sama siostra Marcybella nie chce wierzy w to, co najwyra幡iej zapisano w Ewangelii - na przyk豉d, 瞠 nie ma przebaczenia Bo瞠go dla ludzi, kt鏎zy sami nie przebaczaj - to ju powa積iejsza sprawa. To powiedzia sam B鏬; a siostra Marcybella powiada, 瞠 mo瞠 jeszcze nie na pewno, a w og鏊e to B鏬 widocznie nie wzi掖 pod uwag ca貫j niecnoty siostry Zyty. Oczywi軼ie siostra Marcybella nie wyra瘸 tego tak dok豉dnie s這wami, ale swoim 篡ciem i post瘼owaniem nie co innego stwierdza. Ot騜 s這wa Bo瞠go, prawdy i 鈍i皻o軼i s堯w Ewangelii nie mo積a podawa w w徠pliwo嗆. Kto si tego dopuszcza, ryzykuje, 瞠 wejdzie na drog, kt鏎a sko鎍zy si tym w豉郾ie, o czego odwr鏂enie b豉ga psalmista: odebraniem mu z ust s這wa prawdy. Psalmista jednak wiedzia, 瞠 przed takim ostatecznym nieszcz窷ciem ratuje nie co innego, jak w豉郾ie zaufanie Bo篡m wyrokom, s這wu Bo瞠mu. Zaufawszy Ewangelii, nie b璠ziemy podawa jej w w徠pliwo嗆, ale raczej podamy w w徠pliwo嗆 te z naszych pragnie, my郵i i opinii, kt鏎e s z Ewangeli w niezgodzie. Je瞠li nasze serce przeczy Ewangelii, opowiemy si za Ewangeli wbrew w豉snemu sercu. Tak ufaj帷 Bo篡m wyrokom, uchronimy si przed grzechem przeciwko Duchowi 安i皻emu, a B鏬 zachowa s這wo prawdy w naszych ustach.


Ma貪orzata Borkowska OSB
Marcybella, czyli uwagi monastyczne o psalmie 119 (cz窷 2)
Wydawnictwo Benedyktyn闚 TYNIEC



   

O Mszy 安i皻ej najpro軼iej [ma造 format] O Mszy 安i皻ej najpro軼iej [ma造 format]
Ks. Jerzy Stefa雟ki
Cz這wiek, kt鏎y w pe軟i uczestniczy we Mszy 安i皻ej, jest najwi瘯szym bogaczem 鈍iata. Zostaje bowiem obdarowany samym Bogiem, Jezusem Chrystusem. Z mi這軼i do nas sta si On cz這wiekiem, a potem, by by jeszcze bli瞠j, sta si dla nas pokarmem i ka盥ego z nas pragnie karmi Sob... » zobacz wi璚ej


Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentowa tego artyku逝 - Tw鎩 komentarz mo瞠 by pierwszy.



Autor

Tres




[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]


Humor | O stronie... | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2018 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej