Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i
M這do嗆 jest spoko. Czyli z m這dymi o m這do軼i

     Popatrz m這dy przyjacielu na otaczaj帷y Ci 鈍iat. Nieustanna gonitwa i walka. O co? O lepsze jutro, o pieni康ze, o szcz窷cie w 篡ciu, o Ciebie. Tak, to prawda. Je郵i zastanowisz si g喚biej nad 鈍iatem, zauwa篡sz w nim walk o cz這wieka. 24h na dob pr鏏uje nas si kupi. 安iat reklamy, telewizji, radia i Internetu wk豉da nam do g這wy r騜ne has豉, kt鏎e w jednym zdaniu mo積a stre軼i: "Musisz to mie" I tak ca造 鈍iat pr鏏uje Ci kupi, uzale積i od b造skotek i mie dla siebie. I tak walka o pozycje na rynku, staje si walk o cz這wieka. Na dzisiejsze nasze spotkanie ze s這wem Bo篡m przygotowa貫m fragment Ewangelii wed逝g sw. Marka. My郵, 瞠 posta z jak si za chwil zaprzyja幡imy, chce nam co powiedzie na ten temat. Jest to m這dy cz這wiek, mogliby鄉y powiedzie kto "nadziany" Mia bowiem du穎 "hajsu" By na pewno szanowanym m這dym cz這wiekiem w鈔鏚 r闚ie郾ik闚. Tego nie wiem, ale przypuszczam, 瞠 chodzi nie幢e ubrany i wzbudza zazdro嗆 w鈔鏚 ziomk闚. Tak przypuszczam, gdy cz這wiek od wiek闚 jest zazdrosny je郵i innym wiedzie si lepiej od nich. Ten m這dy ch這pak to go嗆- klasa. Dlaczego? O tym za chwil. Najpierw otw鏎zmy nasze niebieskie ksi捫ki, te zawieraj帷e s這wo 篡we. Te Pisma 安i皻e, kt鏎e trzymacie w d這niach znaj nas doskonale. Znaj historie naszego 篡cia, znaj nasze marzenia i pragnienia. Wiedz o naszych problemach i s豉bo軼iach. Otw鏎zmy wi璚 je, aby dowiedzie si czego o sobie. Wyruszmy wi璚 w nies造chanie pasjonuj帷 podr騜 do miejsca w kt鏎ym nigdy nie byli鄉y. A nawet je郵i tam bywamy, to pewnie bardzo rzadko. Zapraszam, aby zaj望 miejsca, wygodnie usi捷 bo ju za chwil startujemy. Uwaga, zapinamy pasy i wyruszamy na spotkanie z samym sob. Zaczynamy podr騜 w g陰b siebie... Fragment Ewangelii - Mk 10, 17-22

     Spr鏏ujmy nakre郵i sobie o co chodzi w tej kr鏒kiej scenie. Cofnijmy si par zda i przewr鵵my na stron wcze郾iej nasze niebieskie ksi捫eczki. Zanim Pan Jezus spotka si z naszym bohaterem m闚i o nierozerwalno軼i ma鹵e雟twa i b這gos豉wi dzieci. Wszystko dzia這 si zaraz na pocz徠ku jego drogi do Jerozolimy. Widzimy zatem kochani, 瞠 Pan Jezus jest w drodze. Wyobra幟y sobie t sytuacje. Pan Jezus dopiero co b這gos豉wi dzieci, m闚i, 瞠 kto nie stanie si jak dziecko nie wejdzie do kr鏊estwa. Sko鎍zy swoj nauk, pob這gos豉wi dzieci, skrzykn掖 aposto堯w i mieli ruszajednak spotka豉 ich ma豉 "zdziwka" Nagle z daleka zobaczyli jakiego go軼ia, kt鏎y bieg w ich stron. Dobieg do Pana Jezusa, pad "na pysk" i zdyszany wypowiedzia zdanie: "Nauczycielu dobry, co mam czyni, aby osi庵n望 篡cie wieczne?" Pan Jezus w odpowiedzi jednak zada mu dziwne pytanie. "Dlaczego nazywasz mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam B鏬." Czytaj帷 to zdanie teraz my mo瞠my z豉pa zdziwk. Jak to? Przecie Pan Jezus jest Bogiem. To B鏬 objawi si w Jezusie Chrystusie, wi璚 jak Jezus nie jest dobry? Jednak pami皻a musimy, 瞠 Pan Jezus nie jest jeszcze po swoich zbawczych wydarzeniach. Pan Jezus jak pami皻acie, przed chwil to podkre郵i貫m jest jeszcze w drodze do Jerozolimy. Ma這 tego, jest to pocz徠ek tej drogi. Jeszcze nie objawi這 si do ko鎍a kim jest. I to dlatego tak troch czepia si pytania tego go軼ia, kt鏎y upad przed nim na kolana. Ma這 tego przed prorokiem si nie kl瘯a這. Kl瘯a這 si przed Bogiem. St康 reakcja Jezusa na to pytanie. Jezus oczywi軼ie nie ucieka przed pytaniem tego go軼ia i daje mu konkretn odpowied. Przypomina mu o przykazaniach. Wrzuca "na ruszt" kilka przykazanek i czeka na reakcje m這dzie鎍a. Jednak m這dzieniec wcale nie kiwa potwierdzaj帷o g這w. On wszystkiego tego przestrzega od zawsze. M闚i m這dzieniec do Pana Jezusa: Panie Jezu, ja jestem go嗆! Ja wype軟iam przykazania, nale輳 do neokatechumenatu, odnowy w duchu 鈍i皻ym, a jak by貫m ma造 to by貫m ministrantem. Z babci razem s逝cham Radia Maryja! Ja jestem porz康ny! Ty sobie nie my郵! A Pan Jezus popatrzy na niego i m闚i: Sorry go軼iu- respekt! I Ewangelista notuje, 瞠 Jezus spojrza na niego z mi這軼i. To jest kochani bardzo wa積e zdanie. Jak my w naszym relacjach mo瞠my patrze na innych? Z pod byka, z zazdro軼i, ze z這軼i. A jak to jest patrze z mi這軼i? Kto mo瞠 patrze na siebie z mi這軼i? Zakochani! No w豉郾ie, z mi這軼i jest w stanie spojrze tylko ten kto kocha. Zakochanym zale篡 na tym, aby on, ona mieli w 篡ciu dobrze. Zakochany pragnie dobra. Pan Jezus patrzy na m這dzie鎍a z mi這軼i, to znaczy, 瞠 zale篡 mu na jego 篡ciu i zbawieniu. Pragnie dla niego dobra. Patrzy z mi這軼i i m闚i do go軼ia, 瞠 ma wr鏂i do chaty, sprzeda wszystkie mp3 i mp4, "opchn望" wszystkie laptopy kt鏎e ma, do serwisu odda swoj najnowsz Nokie, wyskoczy ze swoich nowych "Adk闚", zlikwidowa konto na "naszej klasie"? Nie do ko鎍a.

     Gdyby鄉y przet逝maczyli te s這wa z j瞛yka greckiego to zauwa篡liby鄉y, 瞠 tu chodzi raczej o co innego. Pan Jezus nie wymaga, aby jego rozm闚ca sta si 瞠brakiem- bo tak pewnie nie osi庵n掖by szcz窷cia! "Id i sprzedaj wszystko co masz" , oznacza bardziej- Id i odklej si od tej rzeczywisto軼i, kt鏎a do tej pory tak mocno Ci okre郵a! Zostaw to na pare tygodni i chod za mn, a ja poka瞠 Ci inny spos鏏 my郵enia i patrzenia na 鈍iat i samego siebie. A potem wr鵵 do tego i 篡j, ale b璠ziesz ju innym, nowym cz這wiekiem. To znaczy nie likwiduj konta na naszej klasie, ale wyloguj si na dwa tygodnie i zobacz czy umiesz ju bez tego 篡? (Dzisiaj zauwa瘸my pewne zjawisko- dziewczyna nie dostanie komentarza pod zdj璚iem na "nk", i zaraz ma smutn mink w opisie i chodzi ca造 dzie smutna. Wniosek- ludzie chodz na nasz klas i inne gad瞠ty niejako uzale積ieni od nich tak mocno, 瞠 maj te zdarzenia bardzo silny wp造w na ich emocje i zachowania) Co mog這 pojawi si "w ba鎍e" tego go軼ia? M鏬 sobie pomy郵e Panie Jezu ty zwariowa貫? Nie, ty na pewno nie skuma貫 o co mi chodzi, jak by ogl康a "vive" to wiedzia豚y "o co kaman" Panie Jezu, ja pracowa貫m , zarabia貫m, ja tak nie umiem! Ja jestem do tego przywi您any! I jak kochani ko鎍zy si ta scena? Pora磬 m這dzie鎍a. Odszed zasmucony. Pan Jezus zachowa si jak popularny w reklamach telewizyjnych turbodynomen, kt鏎y wszystkich zawstydza. Pan Jezus zawstydzi m這dzie鎍a! Ten odszed zasmucony.

     Mogliby鄉y zada pytanie: Dlaczego? Czy na serio by, a tak do tego przywi您any? Kochani z jednej strony tak. Cz這wiek potrafi przywi您ywa si do rzeczy materialnych tak mocno, ze nie potrafi bez nich 篡. Spr鏏ujcie kiedy tydzie nie wchodzi na nasz klas, albo na trzy dni wy陰czy kom鏎. Niby proste, ale uwierzcie mi, 瞠 wi瘯szo嗆 z was by nie wytrzyma豉. Zaraz w g這wie rodzi si pytanie: No bez przesady, nie b康幟y tacy zacofani! A jednak, Pan Jezus w p鎩軼iu za sob wymaga radykalno軼i, odklejenia si od tego co ziemskie. Nie dlatego, 瞠 te rzeczy materialne s ze swojej natury z貫. One mog s逝篡 nam w dobrych celach. Ale czasami tak mocno zajmuj nam w 篡ciu czas, 瞠 nic innego poza tymi rzeczami nie widzimy. To po pierwsze. Chodzi jednak w tej scenie Panu Jezusowi o co o wiele wa積iejszego. Pragn掖bym teraz zwr鏂i wasz uwag na gr s堯w. Na pierwszy rzut oka, widzimy, 瞠 go軼iu z Ewangelii nie chcia p鎩嗆 za Panem Jezusem, bo mia du穎 kasy i pewnie rozkr璚ony jaki niez造 biznes na ziemi Palesty雟kiej. Mo瞠 handlowa d逝gimi bia造mi sukniami Nike, albo sanda豉mi Reeboka. Nie wiem! W ka盥ym b康 razie Panu Jezusowi nie do ko鎍a chodzi o wymiar materialny m這dzie鎍a. 安. Marek nie nazywa naszego bohatera po imieniu. Nie wiemy dok豉dnie kim by, czym si zajmowa, ani jakiego by pochodzenia. Wiemy o nim tylko jedno, by to bogaty m這dzieniec. I teraz uwaga! To jest bardzo wa積e! Zauwa盧ie kochani, m這dzi przyjaciele, 瞠 ten go嗆 nie by bogaty i m這dy. Ewangelista podaje, 瞠 by to bogaty m這dzieniec, a wi璚 jego prawdziwym bogactwem nie by豉 kasa, a m這do嗆. Bogactwem m這dzie鎍a jest m這do嗆. I to w tej scenie pragnie Pan Jezus powiedzie ka盥emu z nas. Twoim bogactwem jest w豉sna m這do嗆.

     安iat dzisiaj kreuje r騜ne warto軼i. W kontek軼ie przeczytanego s這wa, uchwyci mo瞠my bardzo ciekaw rzecz. 安iat m闚i dzi do m這dego cz這wieka: Musisz zrobi karier, zarabia du膨 kas, je寮zi niez陰 fur. A ko軼i馧? Nie no bez przesady. Zobacz co tam si dzieje, sami homoseksuali軼i i pedofile. Z這dzieje, kt鏎zy kradn z kolekty, bo potrzebuj na swoje dzieci, kt鏎e maj ze swoimi konkubinami. Nawraca si? Po co? Teraz jeste m這dy i silny, musisz zrobi karier i mie kas. Nawr鏂isz si na staro嗆, jak b璠ziesz s豉by i zm璚zony. Wtedy nastawisz Radio na 100,6 fm, i prze郵esz kas na nowego Maybacha. To na staro嗆, a teraz liczy si samorealizacja. Na przyk豉dzie naszego bohatera, pragn wam teraz pokaza k豉mstwo 鈍iata. Pomy郵cie i zapytajcie samych siebie. Co kaza這 postawi m這dzie鎍owi z dzisiejszej ewangelii pytania o sens i cel swojego 篡cia? To bardzo proste. To jego m這do嗆 kaza豉 mu postawi te pytania. To kim by, a by cz這wiekiem m這dym kaza這 mu postawi pytania najwa積iejsze. To w豉sna m這do嗆 przyklei豉 go do Jezusa, tak, 瞠 bieg do niego a si kurzy這. Ka盥y z nas ma marzenia i pragnienia. Ka盥y m這dy je ma. Ch這pacy chc by stra瘸kami, operatorami w霩k闚 wid這wych, ministrami, prezydentami, policjantami, pi趾arzami czy 穎軟ierzami. Dziewczyny modelkami, piosenkarkami, czy sekretarkami. Ka盥y z was ma marzenia. I teraz to w豉郾ie wasza m這do嗆 ka瞠 wam stawia pytania o sens i cel waszego 篡cia. To wasza m這do嗆 przykleja was do Jezusa i to wasza m這do嗆 motywuje was, aby przychodzi do Jezusa i pyta o swoje 篡cie. 安iat chce ci porwa, aby s逝篡 jemu. Aby dla niego robi kas, aby ta鎍zy tak jak on ci gra. A Jezus chce Ci pokaza, 瞠 鈍iat Ci wkr璚a. Jezus pokazuje, 瞠 鈍iat wje盥瘸 Ci na banie. Jezus pokazuje, 瞠 鈍iat chce ci spra psyche. Wszystko zale篡 od Ciebie m這dy przyjacielu, czy wybierzesz Jezusa i p鎩dziesz za nim i z nim przez swoje 篡cie, czy te odejdziesz zasmucony, zamkni皻y w 鈍iecie swoich b造skotek, oczekuj帷 jak paranormalny, a kto skomentuje Ci zdj璚ie na naszej klasie. Nowy koment jest wtedy dla ciebie jak powietrze, je郵i nie b璠zie nowego komenta do foty to zaczynasz dusi si i jeste smutny. To przykre, ale wielu m這dych odchodzi dzi tak jak bohater ewangelii. S zasmuceni w 篡ciu, nie maj humoru, maj jak to si dzi m闚i "do豉" Dlaczego? Oni nie wiedz. A wiecie dlaczego? Bo wirtualny 鈍iat sta si dla nich jedynym prawdziwym i nie potrafi ju bez niego 篡. Jezus tym czasem zaprasza dzi ka盥ego z nas do wolno軼i. Zobacz, twoja m這do嗆 jest twoim najwi瘯szym skarbem. Nie masz wi瘯szego. Je郵i przegrasz m這do嗆, przegrasz 篡cie. Panu Jezusowi bardzo zale篡 na naszej m這do軼i. Uwierzcie mi. Life is brutal. Trzeba czasami zacisn望 z瑿y i p鎩嗆 za Jezusem. Trzeba nam czasami powalczy o m這do嗆. Jezus obiecuje szcz窷cie. Nie dajmy si sprzeda 鈍iatu za kilka euro. Nale篡my przecie do Jezusa!

     Wiecie co to s Neurony lustrzane? Ostatnio naukowcy z University of Michigan odkryli bardzo ciekaw rzecz. Mianowicie uzasadnili, 瞠 na nasze 篡cie i na to jakie relacje mamy z drugim cz這wiekiem maj w豉郾ie neurony lustrzane. S takie neurony, kt鏎e ma ju ka盥y niemowlak i kt鏎e rozwijaj si w cz這wieku, je郵i ten patrzy i ma relacje z innymi lud幟i. Male dziecko czyta emocje z twarzy innych. I tak je郵i kto patrzy na dziecko z przera瞠niem, dziecko boi si b康 te zaczyna p豉ka. Je郵i u鄉iechamy si do dziecka, te rozpoznaj帷 pozytywne emocje- u鄉iecha si. Je郵i w 興obku na Sali jedno dziecko zaczyna p豉ka- cz瘰to zaczynaj p豉ka inne. Ju od pocz徠ku dzieci雟twa w cz這wieku neurony lustrzane si rozwijaj. P騧niej w m這do軼i. Kiedy dojrzewamy, zakochujemy si, prze篡wamy pierwsze sukcesy i pora磬i. Nasze neurony rozwijaj si, je郵i mamy relacje z innymi i przez to stajemy si bardziej wyczuleni na potrzeby innych. I teraz Ameryka雟cy naukowcy po wnikliwych i bardzo kompetentnych badaniach dowodz, 瞠 dzisiejsze pokolenie m這dzie篡 ma o ponad 60% mniej rozwini皻e te neurony od przeci皻nych nastolatk闚 15-20 lat temu. G堯wn przyczyn- jak uwa瘸j jest rozw鎩 Internetu. Dzi zamiast pogra w pi趾, pobawi si na podw鏎ku- m這dzi siedz na czatach. Nie wg喚biam si w ten temat, ale dzi m這dzi np. nie potrafi ju pi瘯nie i w豉軼iwie zakocha, bo od dzieci雟twa nie rozwijaj si prawid這wo ich emocje. ( Niesie to tez konsekwencje fizyczne- oty這嗆, brak sprawno軼i ruchowej, a tak瞠 atrakcyjno嗆 wizualna m這dego cz這wieka.) Oczywi軼ie ja nie neguje techniki i jej rozwoju, ale zobaczcie ile z m這do軼i, 鈍iat pr鏏uje Ci wykra嗆. Dlatego miej oczy otwarte, aby nie przegra m這do軼i.

     Na koniec bajka. Jest to wymy郵ona historyjka, bajeczka, ale my郵, 瞠 w bardzo trafny spos鏏 pokazuje pewn relacj. By這 to bardzo dawno temu, za siedmioma g鏎ami i siedmioma lasami i za siedmioma rzekami. Pewien kr鏊 mia dwie 穎ny. Jedna by豉 stara i brzydka, a druga by豉 m這da i pi瘯na. Kiedy jednego z wieczor闚, przysz豉 do kr鏊a ta brzydka 穎na i poprosi豉 o sukienk, to kr鏊 da jej t sukienk i kaza odej嗆. Nast瘼nego wieczoru do kr鏊a przysz豉 pi瘯na 穎na i poprosi豉 o tak sam sukienk. A kr鏊 w闚czas powiedzia: Dobrze, ale usi康, zastan闚 si, przemy郵 to, czy na pewno chcesz akurat tak sukienk?

     Kochani m這dzi przyjaciele! Pan Jezus jest jak ten kr鏊. On czasami nie daj帷 nam czego w 篡ciu, czy czasami wymagaj帷 od nas chce po prostu toczy z nami dialog. Pragnie z nami relacji, poniewa jeste鄉y pi瘯ni w jego w oczach. Ka盥y z was: Kasia, Ania, Angelika, Krzychu, Bartek, Aras.... Jeste軼ie pi瘯ni w jego oczach! Jemu zale篡 na waszej m這do軼i, aby軼ie w豉軼iwie j rozegrali, aby軼ie wygrali lig waszego 篡cia i by軼ie weszli do Ligii mistrz闚 prawdziwych chrze軼ijan. M這do嗆 na serio jest spoko. Jezus akceptuje Ciebie w szerokich spodniach, bluzie z kapturem, kolczykiem w uchu i z irokezem na g這wie. On za takiego w豉郾ie Ciebie umar. Twoje 篡cie i twoje chrze軼ija雟two wcale nie musi sta si jak dwa zimne tory biegn帷e bez nadziei spotkania. To mo瞠 by jeden ciep造 tor mi這軼i twojego 篡cia, kt鏎y prowadzi b璠zie ciebie, m這dego cz這wieka do 篡cia wiecznego. M這do嗆 jest bogactwem, m這do嗆 jest spoko. Dlatego, 瞠 Jezus, kt鏎 Ci j da- jest spoko. To jest go嗆, kt鏎y stworzy 鈍iat, pomy郵a i chcia ka盥ego z was. Za ka盥ego z was, z mi這軼i do was, da si oplu i podepta na drodze krzy穎wej. Ale to jest go嗆!!! To dla tego go軼ia w swojej bogatej m這do軼i, ka盥y z was, niezale積ie od tego co mu w 篡ciu nie wysz這- jest pi瘯ny! Pomimo popapranego 篡cia, splamionego grzechem i niewierno軼i, Jezus na ka盥ego z was patrzy z mi這軼i. Tak jak na m這dzie鎍a z Ewangelii. To czy p鎩dziesz za nim zale篡 od Ciebie. Jezus w ca貫j Ewangelii nie powiedzia w relacji do drugiego cz這wieka- musisz. M闚i raczej: Je郵i chcesz! M闚i dzi do Ciebie Jezus, w豉郾ie w tej chwili patrz帷 na Ciebie z mi這軼i- Je郵i chcesz to razem sprawimy, 瞠 Twoja m這do嗆 b璠zie spoko! Je郵i chcesz...


Kl. Tomasz Jankowski
Wy窺ze Seminarium Duchowne Diecezji Toru雟kiej.


   

Wasze komentarze:
 Anita: 02.04.2016, 15:34
 Dobrze napisane
(1)


Autor

Tres




[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]


Humor | O stronie... | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej