|
Kościół modli się za zmarłych od samego początku
Wiara w istnienie czyśćca i w możliwość niesienia pomocy zmarłym przeżywającym oczyszczenie jest co najmniej tak stara, jak stare jest samo chrześcijaństwo.
- Pismo święte nie wypowiada się na temat czyśćca w sposób dosłowny, ale przynajmniej w dziewięciu miejscach wskazuje w sposób pośredni na jego istnienie. Jednym z najważniejszych fragmentów jest tekst z 2 Księgi Machabejskiej 12,43-46, mówiący o potrzebie i celowości ofiary za grzechy osób zmarłych, które nie zdążyły odpokutować swych win przed śmiercią.
- Msze św. za zmarłych były pierwszymi mszami wotywnymi, jakie znano w Kościele. Już w III wieku dbano, by w obecności ciała zmarłego, przed złożeniem go do grobu odprawiona była Ofiara Eucharystyczna, którą traktowano jako modlitwę za jego duszę.
- W okresie pierwszych 7 wieków istnienia chrześcijaństwa na temat czyśćca wypowiadali się tacy Ojcowie Kościoła jak: św. Efrem. św. Cyryl Jerozolimski, św. Jan Złotousty, św. Grzegorz Wielki, św. Augustyn i św. Cezary z Arles.
- Oficjalną naukę o czyśćcu Kościół katolicki sformułował dość poźno, gdyż uczyniono to tylko ze względu na odmienne poglądy Kościoła prawosławnego i protestantów.
- IX wiek - dzień Wszystkich Świętych, obchodzony wcześniej w Irlandii, Bawarii i części Galii na mocy decyzji papieża Grzegorza IV staje się świętem całego Kościoła.
- XI wiek - w Kościele rozprzestrzenia się wprowa- wadzona przez św. Odylona, opata z Cluny (Francja) praktyka obchodzenia dnia modlitwy za wszystkich wiernych zmarłych - Dnia Zadusznego.
- 1274 - Sobór Lyoński II przypomina naukę o pośmiertnym oczyszczeniu tych, którzy zakończyli życie w miłości Boga, ale nie zdążyli godnie zadośćuczynić za popełnione za życia grzechy i zaniedbania.
- 1439 - Sobór Florencki wydaje "Dekret dla Greków", w którym definiuje naukę o czyśćcu jako dogmat wiary.
- 1520 - papież Leon X odrzuca twierdzenia Marcina Lutra, że istnienia czyśćca nie można udowodnić na podstawie ksiąg Pisma świętego, że nie wszystkie dusze w czyśćcu są pewne swego zbawienia oraz że są one poza stanem zasługiwania i pomnażania miłości.
- 1563 - Sobór Trydencki w "Dekrecie o czyśćcu" powtarza orzeczenia Soboru Florenckiego.
- 1673 - czcigodny sługa Boży o. Stanisław od Jezusa Maryi Papczyński zakłada w Puszczy Korabiewskiej w Polsce pierwszy w Kościele zakon męski, którego celem szczegółowym, obok szerzenia kultu maryjnego, jest niesienie pomocy duszom w czyśćcu cierpiącym. Są to Marianie Niepokalanego Poczęcia NMP.
- 1915 - papież Benedykt XV rozciąga na cały Kościół praktykę odprawiania w Dzień Zaduszny przez każdego kapłana trzech Mszy św. za zmarłych.
- W XX wieku przypominają nam o czyśćcu: Sobór Watykański II w Konstytucji Lumen Gentium (49) i Katechizm Kościoła Katolickiego (1030- 1032).
OPR. MACIEJ STĘPIEŃ MIC
Tekst pochodzi z pisma
Stowarzyszenia Pomocników Mariańskich w Polsce Z Niepokalaną Jesień '95
|
|