Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Zdrowe bakterie

     Żywe drobnoustroje, które, spożywane w odpowiednich ilościach, wywierają korzystny efekt zdrowotny - tak Światowa Organizacja Zdrowia definiuje probiotyki. Ich nazwa pochodzi z greki: pro bios znaczy "dla życia". Najkorzystniejsze są bakterie kwasu mlekowego (Lactobacillus) lub drożdży (Saccharomyces), które w przewodzie pokarmowym, poprzez immunomodulację oraz zachowywanie prawidłowej flory jelit, poprawiają odporność ustroju, pracę jelit i samopoczucie oraz zapobiegają biegunkom.

     Dziecko spożywające probiotyki zyskuje ochronę przed bakteriami chorobotwórczymi, które wywołują biegunki, bóle brzucha, zaparcia, krwawienie z przewodu pokarmowego. Dobre bakterie wytwarzają krótko-łańcuchowe kwasy tłuszczowe, co poprawia perystaltykę, zapobiega kolkom i wzdęciom. Ponadto stabilizują mikroflorę jelit, dzięki czemu bakterie chorobotwórcze nie mają gdzie się osiedlić. Probiotyki sprzyjają wytwarzaniu witamin z grupy B, co poprawia morfologię krwi. Kontrolują także tzw. barierę jelitową, chroniąc małe dzieci przed alergenami. Wpływają na metabolizm soli kwasów żółciowych i neutralizują substancje zaliczane do rakotwórczych. Mogą także wytwarzać specyficzne substancje bioaktywne podobne w działaniu do hormonów i wpływające na układ nerwowy. Aby probiotyk nie został zniszczony w przewodzie pokarmowym, bakterie umieszczane są w otoczce (mikro-kapsułce), która zwiększa ich stabilność w czasie transportu i chroni przed niszczącym działaniem kwasu żołądkowego, żółci i enzymów trawiennych.

     Warto pamiętać, że tylko niektóre probiotyki są zarejestrowane jako produkt leczniczy; większość to suplementy diety lub dietetyczne środki specjalnego przeznaczenia medycznego. Są dodawane do produktów fermentowanych, np. jogurtu, kefiru. Warto czytać na opakowaniach, czy są tam "zdrowe bakterie", czy zbadane typy lecznicze: Lactobacillus (np. L. acidophilus, L. casei, L. reuteri, L. rhamnosus) i Bifidobacteńum (np. B. animalis) oraz zaliczane do drożdżaków boulardii. Wiadomo, że rodzaj użytego nośnika ma wpływa na żywotność szczepu i jego właściwości, a efekt leczniczy zależy od dawki, co wykazano w niektórych chorobach, np. w biegunce po antybiotykoterapii.

     W 2004 r. po raz pierwszy wykazano, że skład flory jelitowej wpływa na pozyskiwanie energii ze składników odżywczych, co ma związek z otyłością: możemy zjadać tyle samo, ale w zależności od składu flory jelitowej tyjemy lub nie. Jednak za mało jest danych, aby zalecać probiotyki w zapobieganiu lub leczeniu otyłości. Natomiast w badaniach wykazano skuteczny wpływ profilaktycznego podawania wybranych probiotyków (np. Lactobacillus GG, L. rhamnous) na zmniejszenie ryzyka zakażeń wieku dziecięcego: układu oddechowego i przewodu pokarmowego. Krótko mówiąc, zawsze lepiej dać dziecku jogurt niż serek, kefir niż mleko.

Grażyna Rybak
Autorka jest lekarzem
Tekst pochodzi z Tygodnika

17 marca 2019


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Tresć




[ Powrót ]
 
[ Strona główna ]


Humor | O stronie... | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej