Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i
Stary Testament o z造ch duchach

     Stary Testament m闚i o z造ch duchach stosunkowo niewiele - chyba mniej ni Nowy. Ju przez to przejawia si trze德o嗆 biblijnego Objawienia, zw豉szcza je郵i por闚na jego nauk z 闚czesnymi mitologiami s御iednich lud闚 i popularnymi wyobra瞠niami pierwotnych ludzi, kt鏎zy wsz璠zie dostrzegali duchy z貫 lub dobre i mo瞠 nawet bardziej obawiali si z造ch (i dlatego starali zyska ich przychylno嗆 lub zniweczy ich moc przez odpowiednie obrz璠y), ni wierzyli w skuteczn pomoc duch闚 dobrych.

     Izraelici przypisywali Bogu jako Pierwszej Przyczynie wszystko, tak瞠 z這 (por. Am 3,6; 4,6n.9n; Iz?45,7; Lm 3,37n; Hi 9,24). Wiara w jedynego Boga, od kt鏎ego wszystko zale篡, wyra瘸 si r闚nie w takich sformu這waniach: A oto nazajutrz z造 duch, zes豉ny przez Boga, opanowa Saula, kt鏎y popad w sza wewn徠rz swego domu (1 Sm 18,10; por. 19,9).

     Przyk豉dem dog喚bniejszego rozumienia pochodzenia z豉 mog by r闚noleg貫 teksty w ksi璕ach historycznych traktuj帷e o konkretnym wydarzeniu, jakim by spis ludno軼i za Dawida, pojmowany jako wyraz pychy w豉dcy i nadu篡cie wobec praw samego Boga: Jeszcze raz Pan zap這n掖 gniewem przeciw Izraelitom. Pobudzi przeciw nim Dawida, m闚i帷: "Id i policz Izraela i Jud" (2 Sm 24,1); Powsta szatan przeciwko Izraelowi i pobudzi Dawida, 瞠by policzy Izraela (1 Krn 21,1). W pierwszym wypadku b喚dna my郵 Dawida podana jest jako pochodz帷a wprost od Boga, w drugim - od szatana, kt鏎ego dzia豉nie B鏬 dopuszcza, ale nie wprost zamierza.

     Na kar zas逝篡這 nie tyle samo przeprowadzenie spisu, ile jego motywy: przekonanie kr鏊a o w豉snej pot璠ze. O mo磧iwo軼i spisu i nadania mu religijnego charakteru pisze autor Wj 30,12: Gdy b璠ziesz liczy Izraelit闚, by dokona spisu, ka盥y przy spisie z這篡 za swe 篡cie okup Panu; w ten spos鏏 nie spadnie na nich nieszcz窷cie przy spisie. Tak pojmowany spis mia charakter religijny, by wyrazem uznania zale積o軼i od Boga i okazj do pro軸y o Jego b這gos豉wie雟two.

     W Ksi璠ze Hioba (Hi 1,6-2,10) Szatan jako stworzenie jest jakby cz這nkiem Bo瞠go dworu, dzia豉 na podstawie wyra幡ego Bo瞠go pozwolenia. Analogiczne dzia豉nie przejawia te duch, kt鏎y sta si "duchem k豉mstwa" w ustach dworskich prorok闚 izraelskiego kr鏊a Achaba - za wyra幡ym pozwoleniem Boga (1 Krl 22,19-23; 2 Krn 18,18-22). Nie ma tu u篡tego wprost okre郵enia "Szatan", ale s jego cechy - zwodzenie przez k豉mstwo. Jezus powiedzia do swych przeciwnik闚: Wy macie diab豉 za ojca i chcecie spe軟ia po膨dania waszego ojca. Od pocz徠ku by on zab鎩c i nie wytrwa w prawdzie, bo prawdy w nim nie ma. Kiedy m闚i k豉mstwo, od siebie m闚i, bo jest k豉mc i ojcem k豉mstwa (J 8,44).

     Okre郵enia z造ch mocy w Starym Testamencie odnosz si do nich og鏊nie albo te s konkretnymi imionami. Najcz窷ciej wyst瘼uj: Szatan - przeciwnik w walce (1 Sm 29,4), w sporze s康owym (Ps 108,6; Za 3,1). Oskar篡ciel, kt鏎y przypomina win (Rdz 4,19; 1 Krl 17,18), anio Jahwe, kt鏎y zagradza drog Balaamowi (Lb 22,22; Mt 16,23). Odpowiada mu w ksi璕ach prze這穎nych na j瞛yk grecki albo napisanych ju w tym j瞛yku w czasach bezpo鈔ednio poprzedzaj帷ych narodzenie Chrystusa grecki rzeczownik diabolos - ten staj帷y w poprzek, oszczerca, przeciwnik, oskar篡ciel.

     W Ksi璠ze Hioba Szatan to oskar篡ciel Hioba, istota pozaziemska, ca趾owicie zale積a od Boga (Hi 1,11n; 2,5n) - jeszcze nie wykazuje przewrotno軼i, ale mo瞠 powodowa nieszcz窷cia (podobnie we wspomnianym tek軼ie historycznym 1 Krl 22,19-23; oskar篡ciel arcykap豉na w Za 3,1-7 -jeszcze nie mo積a jednoznacznie uto窺amia go ze z造m duchem).

     W Ksi璠ze Syracydesa satanas oznacza ludzkiego przeciwnika, jak to zreszt t逝maczy Biblia Tysi帷lecia: Bezbo積y kiedy przeklina swego przeciwnika, przeklina siebie samego (Syr 21,27).

     Wyra幡y obraz z貫go ducha podaje dopiero Ksi璕a M康ro軼i: A 鄉ier wesz豉 w 鈍iat przez zawi嗆 diab豉 i do鈍iadczaj jej ci, kt鏎zy do niego nale膨 (Mdr 2,24). Potwory wrogie Bogu, czyli reprezentuj帷e moc szata雟k wyst瘼uj帷e w Biblii a tak瞠 w 闚czesnych mitologiach to Lewiatan i Rahab. Pierwsza nazwa oznacza kr皻ego potwora, smoka lub wieloryba. W Biblii jest to potw鏎, kt鏎ego pokona B鏬 razem z pot璕 morza oznaczaj帷ego r闚nie pierwotne chaotyczne si造 (Iz 27,1; Ps 74,13n; 89,11: Ha 3,8). Mo瞠 te oznacza og鏊nie potwory morskie (Ps 104,26) czy w og鏊e zagra瘸j帷e ludziom moce (Hi 3,8), albo te krokodyla (Hi 40,25-41,26), gro幡e zwierz wodne, b璠帷e r闚nocze郾ie symbolem politycznego mocarstwa - Egiptu (Ez 29,3n; 32,2n). Tak瞠 symbolicznym okre郵eniem Egiptu jest druga z podanych nazw - Rahab (Ps 87,4; Iz 30,7), oznaczaj帷a w innych tekstach r闚nie olbrzymi ocean poddany w豉dzy Wszechmocnego Boga (Hi 9,13; 26,12; Ps 89,10n).

     Inna nazwa - Belial - oznacza "bez po篡tku", "najgorszy" - najwi瘯sze z這 (np. 1 Sm 25,17 - syn nieprawo軼i, cz這wiek z造), niegodziwy - 1 Sm 30,22 - Wlg nie t逝maczy go, lecz pozostawia jako imi w豉sne np. w 1 Sm 1,16; 2,12 (podobnie w Biblii Tysi帷lecia). W Nowym Testamencie raz u篡ta zosta豉 forma Beliar (2 Kor 6,15) jako imi w豉sne g堯wnego przeciwnika Chrystusa.

     W Ksi璠ze Tobiasza wspominany jest Asmodeusz (demon rozwi您這軼i, burzyciel, niszczyciel, morderca), kt鏎y spowodowa 鄉ier siedmiu kolejnych m篹闚 Sary, c鏎ki Raguela, skoro tylko weszli do jej pokoju. M這dszy Tobiasz poj掖 j za 穎n i obezw豉dni demona dzi瘯i pomocy anio豉 Rafa豉 (Tb 3,8; 6,14-17; 8,2). Uczeni uwa瘸j wzmiank o tym z造m duchu za wynik wp造wu religii perskiej albo te wprowadzenie tego imienia za dodatek p騧niejszy, wyp造waj帷y ze szczeg馧owych rozwa瘸 rabin闚 na temat z造ch duch闚.

     Natchnione Ksi璕i m闚i tak瞠 o demonach pustyni: Azazelu (Kp 16,8.20.26); "koz豉ch" lub "satyrach", kt鏎e mog oznacza istoty duchowe (Iz 13,21; 34,14) oraz o 瞠雟kim demonie Lilit (Iz 34,14; Hi 18,15), by mo瞠 odpowiedniku "strzygi" z naszych ludowych wyobra瞠.

     Cechy z貫go ducha ma te w捫-kusiciel (Rdz 3 - wyra幡e odniesienia tego obrazu do z貫go ducha podaj Mdr 2,24; J 8,44; Ap 12,9; 20,2), kt鏎ego wp造wom ulegli pierwsi ludzie i utracili pierwotn blisko嗆 z Bogiem.

     W okresie mi璠zytestamentalnym o szatanie wiele m闚i teksty rabinackie oraz apokaliptyczne. Pierwsze precyzuj bli瞠j rol z造ch duch闚 szkodz帷ych ludziom. Szatan nosi w nich cz瘰to imi Belial lub Sammael, m帷i stosunki Boga z Izraelem, kusi ludzi do grzechu, oskar瘸 ich przed Bogiem i stara si pokrzy穎wa Bo瞠 plany. Drugie okre郵aj pocz徠ek z造ch duch闚, ich upadek, rozwijaj帷 bardzo pow軼i庵liwe dane ze Starego Testamentu. Grzech anio堯w to - wed逝g etiopskiej wersji Ksi璕i Henocha, Testament闚 Dwunastu Patriarch闚 i Ksi璕i Jubileusz闚 - po膨dliwo嗆, albo wed逝g s這wia雟kiej wersji Ksi璕i Henocha - bunt przeciw Bogu.

     Za zwi您ane ze z造mi mocami uwa瘸no tak瞠 praktyki magiczne, wr騜biarstwo, wywo造wanie duch闚 zmar造ch - zakazane przez Prawo (Kp 19,31; 20,6.27; Pwt 18,10n) a tak瞠 przez kr鏊闚 (1 Sm 28,9; 2 Krl 23,24), pi皻nowane przez prorok闚 (np. Iz 8,19).


Tomasz M. D帳ek OSB
Chrze軼ijanin wobec z造ch mocy
Wydawnictwo Benedyktyn闚 TYNIEC


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentowa tego artyku逝 - Tw鎩 komentarz mo瞠 by pierwszy.



Autor

Tres




[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]


Humor | O stronie... | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej