Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Odprowadzający towarzyszyli Pawłowi aż do Aten (Dz 17,15)

     Skoro dalszy pobyt na terenie Macedonii okazał się niemożliwy z powodu sprzeciwu i intryg ze strony części mieszkających tam Żydów, Paweł za radą i przy pomocy "braci" pozyskanych dla wiary w Chrystusa, opuścił gościnną Bereę.

     Łukasz napisał: "Odprowadzający towarzyszyli Pawłowi aż do Aten" (Dz 17,15). Część komentatorów i biografów Pawła jest zdania, że była to morska podróż wzdłuż wschodnich wybrzeży Grecji, rozpoczęta w porcie Dium. Ale jest to mało prawdopodobne, przede wszystkim dlatego, że Macedonię z Attyką, na której terenie leżą Ateny, łączył uczęszczany szlak lądowy. Istnieje do dzisiaj jako wygodna autostrada, bądź droga szybkiego ruchu, licząca około pół tysiąca kilometrów. Potwierdza to jedno z głównych świadectw tekstu Dziejów Apostolskich, a mianowicie datowany na VI w. dwujęzyczny, grecko-łaciński, Kodeks Bezy (D), w którym umieszczono słowa: "Przeszedł przez Tesalię, gdyż nie miał możliwości głoszenia im słowa [Pańskiego]". Podróż do Aten przypominałaby więc sam początek drugiej wyprawy misyjnej (Dz 16,6-7).

     Ateny stanowiły historyczne centrum starożytnego świata. Dzieje miasta sięgały IV tysiąclecia przed Chr., ale jego świetność rozpoczęła się w V w. przed Chr. Przesądziły o tym hojne daniny i podatki ściągane z rozległych terenów królestwa ateńskiego, a także wymiana handlowa, przynosząca miastu krociowe zyski. Portem Aten był pobliski Pireus, skąd wyruszały statki na Morze Śródziemne. Nazwa stolicy Grecji ma ścisły związek z boginią Ateną, czczoną jako dziewica, której dedykowano górującą nad miastem wspaniałą budowlę, znaną jako Partenon, wzniesioną na naturalnym wzgórzu (akropol). Jej budowniczowie wykazali niedoścignione mistrzostwo, które znalazło wyraz w godnej najwyższego podziwu harmonii sanktuarium z białego marmuru w stylu doryckim ku czci Ateny Partenos (Ateny Dziewicy).

     Jej wspaniały posąg jest nam znany jedynie z kopii zachowanych w różnych rejonach starożytnego świata. Na długim fryzie wyrzeźbiono figury około czterystu postaci i dwustu zwierząt. Fragmenty tej procesji zostały w latach 20. XIX w. wywiezione do Londynu i stanowią jeden z najcenniejszych zabytków British Museum, a zarazem przedmiot sporu między Wielką Brytanią a Grecją, która chce odzyskać swoją własność. Nieco na północ od Partenonu zbudowano Erechtejon, ku czci legendarnego króla-bóstwa Erechteusa, z wyobrażeniami Kariatyd, figur kobiecych umieszczonych zamiast kolumn. W pobliżu Akropolu jest położone wzgórze znane jako Areopag, upamiętniające Aresa, boga wojny. Z Akropolu roztacza się wspaniały widok na miasto, w tym na agorę i stoa (kolumnowe portyki) Attalosa, a także Hefajstejon, sanktuarium ku czci boga Hefajstosa. W ostatnich stuleciach ery przedchrześcijańskiej wzniesiono w Atenach wiele okazałych budowli, a mianowicie świątynie, hale przeznaczone do zebrań publicznych oraz stadion i teatry. Nowa faza aktywności budowlanej przypadła na okres panowania cesarza Augusta (31 przed Chr. - 14 po Chr.), gdy Ateny znalazły się pod rządami Rzymu.

     Po przybyciu do Aten otwierały się przed Pawłem zupełnie nowe horyzonty i wyzwania misyjne. Apostoł przynależał do świata semickiego, a teraz spotykał się z największymi osiągnięciami świata hellenistycznego. Wprawdzie kultura grecka była mu znana, słyszał też na pewno bardzo wiele o Atenach, ale czymś zupełnie innym była obecność w tym mieście. W jego czasach od ponad pół tysiąca lat stanowiło ono wiodący ośrodek kultury i sztuki. Chociaż militarna chwała Aten należała wtedy do przeszłości, bo miejsce Grecji na politycznej mapie świata zajęli Rzymianie, jednak nadal przeżywały one "złoty wiek". Sława miasta sięgała daleko poza granice Grecji, a Rzymianie, podporządkowawszy je politycznie, żywili wobec niego ogromny respekt. Paweł, Żyd z Tarsu i uczeń jerozolimskiego rabina Gamaliela, stanął więc w kulturowej stolicy starożytnego świata. Podziwiał niezwykłe osiągnięcia ludzkiego geniuszu, a zarazem jako wyznawca jedynego Boga buntował się przeciwko temu, co widział, traktując okazałe sanktuaria i budowle jako wystawne przybytki pogańskich wierzeń i kultów.

     Przybycie do Aten oznaczało prawdziwie nowy etap. Wyjątkowa historia miasta, okazałe sanktuaria i ołtarze ku czci różnych bóstw, wystawne budowle, różnorodność ludzi oraz idei myślowych, znane szkoły filozoficzne - to wszystko zebrane w jednym miejscu stanowiło dla Pawła niezwykłe wyzwanie, które postanowił odważnie podjąć. Właśnie w Atenach ewangelizacja, którą tak gorliwie prowadził, miała przenieść się z synagogi na agorę.


ks. Walderam Chrostowski


Tekst pochodzi z Tygodnika

21 czerwca 2009



   


Biblia dla rodziny Biblia dla rodziny
konsultacja naukowa ks. Waldemar Chrostowski
Oficyna Wydawnicza "Vocatio" wydała wiele różnych opracowań Pisma Świętego, adresowanych do Czytelników ze wszystkich grup wiekowych. Szczególne miejsce wśród nich zajmuje "Biblia dla rodziny". Wybrane do niej teksty pochodzą z Biblii Tysiąclecia, przyjętej w Kościele katolickim w Polsce za oficjalny przekład Pisma Świętego ... » zobacz więcej

Wasze komentarze:

Brak komentarzy



Autor

Treść




[ Powrót ]
 
[ Strona główna ]
O stronie... | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2018 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej