Zwrot świątecznych prezentówTrwa czas świątecznych zakupów. Może się okazać, że pod choinką znajdziemy dwa ekspresy do kawy lub trzy takie same książki. Część sprzedawców zgadza się na zwrot kupionej rzeczy w określonym terminie. Trzeba jednak pamiętać, że jest to dobrowolne zobowiązanie sprzedawcy - nie wynika z przepisów.Sprzedawca jest zobowiązany do przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji. Jednak w tym przypadku musi być do tego podstawa. Z pewnością nie zostanie uwzględniona reklamacja złożona tylko dlatego, że kolor bluzki nam nie odpowiada albo nie udało się trafić z jej rozmiarem. Reklamację uważa się za uzasadnioną, jeżeli rzecz kupiona jest niezgodna z umową zakupu. Oznacza to, że nie nadaje się do celu, do jakiego powinna służyć, np. telewizor nie działa lub czajnik przecieka. Niezgodny z umową jest również zakupiony towar, którego właściwości nie zgadzają się z tym, co podaje publicznie sprzedawca lub producent -jeśli np. reklama sugerowała, że lalka się porusza, a tak nie jest. W tym przypadku reklamację należy skierować do producenta, który zamieścił mylną informację w reklamie. Natomiast sprzedawca odpowiada za informacje, których udziela konsumentowi, np. poinformował, że kurtka nie przemaka na deszczu, a okazało się że jest inaczej. W sposób szczególny zostały uregulowane prawa konsumentów, którzy robią zakupy poza siedzibą sprzedawcy, czyli np. przez internet albo w domu. Przy takich umowach sprzedawca ma obowiązek poinformować nas na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Nie musimy przy tym podawać powodu odstąpienia, a umowa uważana jest za nie-zawartą. Należy zwrócić w tym przypadku zakupioną rzecz, a jeżeli zapłaciliśmy za nią, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu ceny. Nie wolno mu zastrzec, że odstąpienie od umowy jest możliwe po zapłaceniu odstępnego - taka umowa jest nieważna. Termin liczy się w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa od dnia jej zawarcia, a w przypadku umowy na odległość, np. przez internet - od dnia wydania rzeczy. Żeby odstąpienie było skuteczne, należy o tym poinformować sprzedawcę na piśmie, które trzeba wysłać przed upływem 10 dni. Reklamację składa się u sprzedawcy. W tym celu trzeba zachować paragon zakupu albo fakturę, która potwierdza zawarcie umowy sprzedaży. Termin na złożenie reklamacji to dwa miesiące od wykrycia wady. Jednak odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru trwa dwa lata. Czas ten może być skrócony do jednego roku za zgodą obu stron tylko w przypadku rzeczy używanych. Zasady dokonywania reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży są takie same w przypadku towarów przecenionych czy zakupionych na wyprzedaży, jeżeli jedynym powodem jest obniżenie ceny. Natomiast jeżeli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której poinformował nas sprzedawca, to nie możemy złożyć z jej powodu reklamacji. Jeżeli jednak towar ma jeszcze inne wady, o których sprzedawca nam nie powiedział, to jest to powód reklamacji. Edyta Pisarczyk Autorka jest prawnikiem Grupy INFOR
Tekst pochodzi z Tygodnika
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |