Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Kupowanie w sieci

Zakupy w sklepach internetowych są coraz bardziej popularne. Dobrej jakości rzeczy przez Internet można kupić znacznie taniej niż w normalnym sklepie, nawet po doliczeniu kosztu przesyłki. Oczywiście, robiąc zakupy w ten sposób, trzeba uważać, bo ciągle okazuje się, że jakiś sklep internetowy był nieuczciwy. Jednak są też firmy, które postawiły na taką formę działalności i bardzo dbają o klientów.

Zasady dokonywania zakupów przez Internet i tych w sklepie, do którego można wejść, obejrzeć towar, zadać pytanie sprzedawcy, nie różnią się w zakresie ochrony konsumenta. Tak samo, w obydwu przypadkach, termin dochodzenia roszczeń w związku z wadami kupionej rzeczy wynosi 2 lata. W ciągu 2 lat możemy dochodzić niezgodności towaru z zawartą umową sprzedaży. Co to oznacza w praktyce?

Co robić, kiedy kurier dostarczy do domu zakupiony przez Internet produkt i już po jego wyjściu okaże się, że rzecz nie odpowiada temu, co oczekiwaliśmy? W ciągu 10 dni od daty dostarczenia można zwrócić bez podania przyczyn każdy produkt zakupiony w Internecie. Po tym terminie zwrot pieniędzy zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

Inaczej jest, kiedy kupiliśmy sprzęty, które nie działają. Kupując taką rzecz, zakładamy, że będzie ona służyć w określonym celu. Jeżeli jest inaczej, to możemy żądać albo naprawy albo wymiany na nowy. Po wymianie 2-letnia ochrona biegnie na nowo, ale tylko w stosunku do wymienionej części. Kiedy okaże się, że wymiana albo naprawa są nieskuteczne, albo zbyt uciążliwe to kupujący może również odstąpić od umowy.

A jeśli po kupieniu rzeczy odkładamy ją na półkę i zaczynamy używać np. po roku od zakupu? Jeżeli chcemy skorzystać z możliwości reklamacji, to trzeba pamiętać o zawiadomieniu sprzedawcy o niezgodności towaru z umową, czyli po prostu zareklamować go. Są na to 2 miesiące od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się o wadzie rzeczy. To ważny termin. Jeżeli wada wyszłaby na jaw przy pierwszym użyciu, a reklamacje zgłaszamy po roku od zakupu towaru, to sprzedawca najprawdopodobniej będzie próbował podnosić argument, że wadę zgłosiliśmy za późno. Wtedy będziemy musieli udowodnić, że sprzętu zaczęliśmy używać dopiero teraz i zawiadomiliśmy sprzedawcę w terminie.

Kolejny ważny termin to 6 miesięcy. Jeżeli wada ujawni się przed upływem 6 miesięcy od otrzymania zakupionej przez Internet rzeczy i zawiadomimy o tym sprzedawcę, to przyjmuje się, że wada istniała w chwili wydania towaru np. doręczenia przesyłki z zakupami internetowymi. Czyli nie musimy udowadniać, że nie zepsuliśmy rzeczy. W tym przypadku to sprzedawca musi uwodnić, że wada powstała po jej dostarczeniu kupującemu.

Edyta Pisarczyk

Autorka jest prawnikiem Grupy INFOR

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 4 październik 2009



Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść

Nowości

św. Kamil de Lellisśw. Kamil de Lellis

Modlitwa do św. Kamila de LellisModlitwa do św. Kamila de Lellis

Litania do św. Kamila de LellisLitania do św. Kamila de Lellis

Modlitwa do św. Henryka IIModlitwa do św. Henryka II

św. Franciszek Solanośw. Franciszek Solano

MisjaMisja (Mk 6,7-13)

Najbardziej popularne

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Tajemnica SzczęściaTajemnica Szczęścia

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Godzina Łaski 2023Godzina Łaski 2023

[ Powrót ]
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2024 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej