Przesunięcie terminu urlopuSezon narciarski w pełni. Ferie trwają, bilety już kupione, zostaje jeszcze urlop wypoczynkowy. Jeżeli mamy zaplanowany wyjazd albo zamierzamy wykupić wycieczkę, to warto zacząć właśnie od wniosku urlopowego.Pracownik może pójść na urlop tylko za zgodą pracodawcy. Wyjątek stwarza przepis, że w każdym roku kalendarzowym pracownik ma prawo do 4 dni urlopu na żądanie. W tym przypadku wystarczy, że powiadomimy pracodawcę o nieobecności w pracy z powodu urlopu na żądanie przed jego rozpoczęciem, np. na dzień wcześniej albo najpóźniej w dniu urlopu, przed rozpoczęciem pracy. Kiedy jednak chodzi o dłuższy i zaplanowany wyjazd, który wiąże się z dodatkowymi kosztami, pracownik powinien zadbać o to, żeby uzyskać zgodę pracodawcy na taki urlop. Najlepiej, żeby była to pisemna zgoda pracodawcy na wniosku urlopowym. Dopiero z takim zapewnieniem pracodawcy można pójść do biura podróży lub zarezerwować noclegi. Jeżeli pracodawca udzieli urlopu, nawet z dużym wyprzedzeniem, to nie może - kiedy zbliży się termin wykorzystania urlopu - po prostu powiedzieć, że rozmyślił się i zgodę na urlop wycofuje. Taką zgodę na urlop pracodawca może wycofać, ale tylko jeżeli jest to uzasadnione szczególnymi potrzebami pracodawcy, a nieobecność pracownika w pracy spowodowałaby poważne zakłócenie w toku pracy zakładu. To pracodawca decyduje, czy takie okoliczności zaszły. Pracownik musi z decyzją pracodawcy się zgodzić, przyjść do pracy, a swoich racji może dochodzić przed sądem pracy. Jeżeli mieliśmy zgodę pracodawcy na urlop, a okazało się, że nie możemy pojechać w uzgodnionym terminie, to pracodawca powinien ponieść koszty związane z odwołanym urlopem. Tak jest np. w sytuacji, kiedy biuro podróży nie zwróci pełnej kwoty wykupionej wycieczki, czy hotel nie zwróci wpłaconej kaucji za rezerwację miejsca. Jeżeli okaże się, że urlop już rozpoczęliśmy i trzeba wrócić z niego wcześniej niż planowaliśmy, to pracodawca również powinien pokryć koszty naszego wcześniejszego powrotu do pracy. Chodzi o uzasadnione koszty, które mają związek z wcześniejszym odwołaniem z urlopu. Tylko takie koszty pracodawca ma obowiązek zwrócić. Przy odwołaniu pracownika z urlopu decyzja należy do pracodawcy. To on decyduje, czy po rozpoczęciu urlopu zaszły okoliczności, których nie dało się przewidzieć przed rozpoczęciem urlopu i które zobowiązują nas do wcześniejszego zakończenia wypoczynku. Z urlopu mamy obowiązek wrócić wcześniej. Natomiast, jeżeli nie zgadzamy się z decyzją pracodawcy, to pozostaje odwołanie do sądu pracy. W obydwu przypadkach - przesunięcia i odwołania z urlopu - kiedy chcemy zaplanować później niewykorzystany urlop, znowu trzeba uzyskać zgodę pracodawcy na termin urlopu. Pracownik, poza 4 dniami urlopu na żądanie w roku kalendarzowym, zawsze musi uzyskać zgodę pracodawcy na urlop wypoczynkowy. Edyta Pisarczyk Autorka jest prawnikiem Grupy INFOR
Tekst pochodzi z Tygodnika
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |