E-fakturyPodatnicy, którzy mogli odliczyć od dochodu w zeznaniu podatkowym koszty korzystania z Internetu, muszą pamiętać, że podstawą takiego odliczenia jest udokumentowanie prawa do odliczenia fakturą VAT. Natomiast urząd skarbowy ma prawo sprawdzić, czy rzeczywiście podatnik poniósł koszt korzystania z Internetu i czy jest on prawidłowo udokumentowany. Na wezwanie urzędu skarbowego należy dostarczyć, we wskazanym przez urząd terminie, dokumenty potwierdzające prawo do odliczenia Internetu.Jeżeli otrzymujemy za Internet papierowe faktury, to trzeba je przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym zostało dokonane odliczenie. To oznacza, że jeżeli odliczenia ulgi na Internet dokonaliśmy za 2009 r, w rozliczeniu rocznym składanym do końca maja 2010 r., to faktury trzeba przechowywać do końca 2015 roku. Coraz bardziej popularną formą wystawiania faktur za Internet są e-faktury. Tak samo jak papierowe faktury są one podstawą do odliczenia ulgi. Jednak inne są obowiązki dotyczące ich przechowywania. Dla urzędu skarbowego podstawą odliczenia ulgi nie jest wydruk takiej faktury. Jeżeli urząd skarbowy zwróci się o udokumentowanie tej ulgi, trzeba dostarczyć urzędowi e-faktury w postaci elektronicznej. Faktury elektroniczne powinny zostać zgrane na nośnik elektroniczny w formacie, w którym zostały przesłane. Musi on gwarantować autentyczność ich pochodzenia, integralność ich treści, czytelność przez cały okres ich przechowywania w sposób umożliwiający - na żądanie urzędu skarbowego - natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną. Firmy, które wystawiają elektroniczne faktury, udostępniają je na swoich stronach internetowych przez określony czas. Następnie faktury te są archiwizowane. Dlatego podatnicy, który odliczyli ulgę za Internet za 2009 r., a jeszcze nie wykonali tej operacji, powinni zadbać o to, żeby zabezpieczyć dla urzędu skarbowego te faktury. Wymóg przechowywania e-faktur w formie elektronicznej jest jedyną właściwą formą ich przechowywania. Może okazać się, że urząd skarbowy wezwie nas do przedstawienia dokumentów uprawniających do odliczenia kosztów korzystania z Internetu, na przykład w grudniu 2010 r. Jeżeli wystawione elektroniczne faktury nie zostaną jeszcze zarchiwizowane, to nie będzie problemu. Wystarczy nagrać je na nośnik elektroniczny i dostarczyć do urzędu skarbowego. Kłopot będzie jeżeli nie ma już bezpośredniego dostępu do e-faktur. W tym przypadku trzeba zwrócić się do operatora, który wystawił fakturę, o ich udostępnienie. W praktyce urząd skarbowy wyznacza konkretny termin na przedstawienie dokumentów uprawniających do ulgi. Może okazać się, że nie zdążymy uzyskać e-faktur w tym terminie. To z kolei oznacza, że nie będziemy mogli udokumentować prawa do odliczenia we właściwym terminie. W konsekwencji stracimy prawo do odliczenia. Będziemy musieli skorygować zeznanie podatkowe i dopłacić podatek z odsetkami. Edyta Pisarczyk Autorka jest prawnikiem Grupy INFOR
Tekst pochodzi z Tygodnika
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |