Pierwotna wina"Cała historia ludzka - uczy Katechizm - jest naznaczona pierwotną winą, w sposób wolny zaciągniętą przez naszych rodziców" (390). Tę winę nazywamy grzechem pierworodnym.Warto wiedzieć, że 30 czerwca 1909 r. papieska Komisja Biblijna, odnosząc się do biblijnego opisu upadku człowieka orzekła, że relacja o upadku pierwszych ludzi jest w swojej istocie historyczna. Jednak fakt historyczny został wyrażony językiem obrazowym - niehistoryczne mogą więc być szczegóły opowiadania o fakcie: ogród, drzewo życia, wąż, scena zerwania owocu... Nie ma wątpliwości co do jednego - co do pierwszego grzechu. Natomiast biblijny opis upadku jest typowo wschodnią opowieścią paraboliczną, alegoriąmoralno-religijną. Można jednak z tego języka obrazu wyłuskać jakąś duchowo-religijną treść. Przypomnijmy, że najnowszy Katechizm Kościoła Katolickiego istotę grzechu ujął w zdanie, z którym trudno się nie zgodzić: "Człowiek - kuszony przez diabła - pozwolił, by zamarło w jego sercu zaufanie do Stwórcy" (397). KKK za Biblią podkreśla obecność, podszept diabła, Szatana, jakby chciał powiedzieć, że człowieka żyjącego w przyjaźni z Bogiem nie stać byłoby na to niesłuchanie serca, na zwątpienie. Człowiek - chce Biblia - nie byłby w stanie powiedzieć Bogu "nie", gdyby nie podjudzanie przez Złego. Wszyscy wiemy, jak bardzo wielu uwag, często obracanych w żart, doczekały się kobiety za to, że właśnie Ewa, przedstawicielka płci pięknej, odegrała w raju tak złą rolę. Pomińmy je tutaj, ale z okazji refleksji nad Katechizmem wsłuchajmy się w bardzo ważne spostrzeżenie Gertruda von Le Fort. Pisał on: "[Kobieta] nie tylko jest przez całą swą istotę przeznaczona do uległości, ale jest po prostu uosobieniem kornej uległości wszechświata i dlatego jej bunt ma w sobie coś demonicznego i tak też jest odczuwany... Jak upadły anioł jest czymś straszniejszym od upadłego człowieka, tak upadła kobieta jest czymś straszniejszym od upadłego mężczyzny". Przy okazji tej wspomnijmy również, że zdaniem biblistów pomysł seksualnej interpretacji grzechu pierworodnego jest bezpodstawny. Gdyby tak było, to autor Księgi Rodzaju, który w innych miejscach swojego dzieła swobodnie i otwarcie mówi o sprawach płci i tutaj byłby bardziej jednoznaczny w wypowiedzi. Zresztą na czym miałby polegać grzech seksualny Ewy wobec Adama, Adama wobec Ewy, skoro Bóg wcześniej pobłogosławił ich związkowi, co oddają słowa - "bądźcie płodni i rozmnażajcie się..." Wśród konsekwencji, jakie grzechAdama ściągnął na ludzkość Katechizm wymienia: uwikłanie wszystkich w grzech (por. Rdz 5,19), "ogromną niedolę" grzechu jaka przytłacza wszystkich ludzi, pozbawienie ich pierwotnej świętości i sprawiedliwości (ofiarowanej Adamowi dla wszystkich pokoleń), zranienie natury ludzkiej w siłach naturalnych, poddanie jej niewiedzy, cierpieniu i władzy śmierci oraz skłonności do grzechu. Obraz wygnania z raju mówi, że człowiek został pozbawiony bliskości Boga, ale nie został skazany na beznadziejne bytowanie z dala od Niego. Nie ma bowiem takiej przestrzeni, która byłaby pozbawiona Boga. Nie można z niej wyjść. Uczył kiedyś o. Jacek Salij, że: Bóg pozostaje sferą życia ludzi i całego wszechświata, ale [poza rajem] nie jest doświadczany jako szczęście i pokój; praktycznie oznacza to, że - człowiek ściera się z Nim, staje w poprzek Jego woli i zamierzonemu przez Niego ładowi. Grzech pierworodny, jak wiemy, gładzi sakrament chrztu świętego. Mimo to pozostają w człowieku różne grzeszne pożądliwości, ale "pożądliwość ta jest nam zostawiona dla walki, nie może ona szkodzić tym, którzy jej nie dają przyzwolenia i mężnie opierają się jej z pomocą łaski Jezusa Chrystusa" (Sobór Trydencki). LIDIA CIECIERSKA Pielgrzym, nr 201
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |