Scenariusz spotkania lub katechezy "Kobiecość i męskość"Scenariusz spotkania lub katechezy dla młodzież o kobiecości i męskości. Czas trwania 45 minut. Cele dydaktyczne: uczeń rozumie, na czym polega czystość, potrafiją scharakteryzować oraz wie, jaką rolę spełnia w niej wstyd. Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru, papier A4, długopisy, markery, taśma klejąca, kopie listu do redakcji.
1. Kobiecość i męskośćWSTĘP "Fajnie jest być dziewczyną lub cnłopakiem. Coś w tym jest! Człowiek ma w sobie tyle piękna i budzi tak mocne zainteresowanie drugiej osoby... Nieprzypadkowo przecież chłopak odwraca się na ulicy za dziewczyną, a dziewczyna - np. poprawiając włosy w autobusie - potrafi w jednej chwili rozejrzeć się i wyłowić z tłumu pasażerów przystojnego chłopaka... Spróbujmy na początku naszych zajęć dostrzec piękno bycia dziewczyną lub chłopakiem."AKTYWIZACJA Podziel uczestników według płci. Obu grupom daj duży arkusz papieru (najlepiej dwa sklejone arkusze papieru pakunkowego). Grupa rozkłada go na podłodze. Na arkuszu kładzie się jedna osoba. Inna zaznacza markerem jej zarys na papierze, w taki sposób, żeby można było rozpoznać, czy chodzi o dziewczynę czy o chłopaka. Potem grupa siada wokół arkusza i w narysowany kształt wpisuje w formie haseł odpowiedzi na pytanie: "Co jest pięknego, ciekawego, fascynującego w byciu chłopakiem, mężczyzną?" (zadanie dla chłopców) oraz "Co jest intrygującego, pięknego, interesującego, w byciu dziewczyną, kobietą?" (zadanie dla dziewczyn). Musisz być przygotowany na to, że w trakcie pisania uczestnicy dorysują postaci na papierze "buźkę", włósy itp. Pochwal ich za inicjatywę i zachęć każdego z uczestników do aktywnego wpisywania haseł. Gdy uczniowie będą zajęci pracą, weź dużą kartkę papieru i napisz na niej markerem "CZYSTOŚĆ". Napis przyda Ci się za chwilę. Prezentacja na forum: poproś, aby jedna osoba w grupie odczytała wypisane hasła. Bez słowa pokaż uczestnikom zrobiony przez Ciebie napis, a następnie poproś ich, aby w grupach zastanowili się, które z wypisanych przed chwilą haseł kojarzą im się z pojęciem CZYSTOŚĆ. Niech podkreślą wybrane hasła, a ty umieść swój napis tak, aby był widoczny. Prezentacja zaznaczonych haseł przez odczytanie. Gdy jest taka możliwość warto powiesić plansze na ścianie... PUENTA "Zazwyczaj pojęcie CZYSTOŚĆ kojarzy nam się ze sferą życia intymnego człowieka. Nazywamy ja inaczej skromnością, niewinnością, wstydliwością, opanowaniem. I słusznie. Można jednak poszerzyć znaczenie tego słowa.... Jeżeli chcę, żeby drugi człowiek dostrzegł całe bogactwo mojej osobowości, aby zrozumiał mnie, uszanował jako człowieka; jeżeli chcę również, aby spotkanie z drugim człowiekiem ubogacało mnie i czyniło jeszcze bardziej szczęśliwym, potrzebna jest czystość - czyli umiejętność spojrzenia na człowieka i dostrzeżenia CAŁEGO jego piękna, a nie zatrzymywania się tylko na jednym wymiarze. Co mi bowiem z tego, że ktoś powie: "jesteś przystojny, masz extra mięśnie... jesteś ładna, fajnie tańczysz...", gdy zatrzyma się na tylko moim wyglądzie i nie dostrzeże, że jestem człowiekiem inteligentnym, wrażliwym?" 2. DrzwiWSTĘP "Gdy chcę, aby ktoś mnie poznał bliżej, gdy nabieram do niego zaufania, wtedy zapraszam go do siebie do domu. Umawiam się na dzień i na godzinę, gdy ma przyjść, a wtedy czekam niecierpliwie i jestem pełen niepewności, czy zaakceptuje mój dom, mój kąt w mieszkaniu, czy mu się u mnie będzie podobać?Pozwalam mu, żeby mnie poznał. Jest to proces podobny do uchylania drzwi domu..." AKTYWIZACJA Praca w grupach. Podziel uczniów na grupy mieszane. Każdej z grup daj kartkę formatu A4. Kartka wyobraża drzwi do zwykłego mieszkania (uczniowie mogą narysować na kartce elementy drzwi lub ty możesz im przygotować na kartkach odpowiedni rysunek). Poproś uczniów, aby z jednej strony kartki wypisali w kolumnie, co grozi mieszkaniu lub domowi, gdy się usunie zamki w drzwiach, gdy każdy będzie mógł swobodnie wejść z ulicy do takiego mieszkania lub domu. Następnie poszukaj wraz z uczniami - na zasadzie analogii - co się może stać z osobą, która każdemu człowiekowi pozwoli na swobodny dostęp do siebie. Poleć uczniom wypisać wnioski po drugiej stronie kartki, również w kolumnie. Powstałe w ten sposób pary słów uczniowie mogą połączyć liniami. Prezentacja na forum: dwie osoby z każdej grupy odczytują pary wyrazów. Kartki można przykleić na ścianie lub tablicy. PUENTA "Powiedziałem przed chwilą, że chcę, aby drugi człowiek dostrzegł całe bogactwo mojej osobowości, aby zrozumiał mnie, uszanował jako człowieka. Chcę również, aby spotkanie z drugim człowiekiem ubogacało mnie i czyniło bardziej szczęśliwym. Aby tak się stało - muszę mu na to pozwolić, otworzyć "drzwi" mnie samego; drzwi, które otwierają się tylko od środka. Drzwi te posiadają specyficzny zamek, któremu na imię WSTYD. Wstyd jest darem Boga, który zabezpiecza nasze tajemnice. Gdy komuś zaufam, otwieram się przed drugim człowiekiem. Gdy komuś nie ufam - nie pozwalam mu na wejście do mojego wewnętrznego świata. Zniszczenie wstydu polega na wymontowaniu z drzwi zamka, który zamyka własny świat, świat intymnych tajemnic, świat wnętrza. Jeśli ów zamek zostanie wymontowany, każdy może wejść i zastać mnie w najbardziej nieodpowiednim momencie. Ponieważ życie intymne jest ukryte najgłębiej, posiada ono najmocniejsze zamki; jeśli ktoś je wymontuje lub pozwoli je sobie wymontować, w jego życiu niebędzie już żadnych tajemnic" (E. Staniek, Wady - cnoty i modlitwa, Kraków 1996, s. 52). 3. PomyłkaWSTĘP "Gdy zdaję sobie sprawę, że ktoś celowo chce mnie pozbawić zamków, gdy dochodzę do wniosku, że drugiego człowieka nie interesuję ja - jako człowiek pełen tajemnic i piękna, ale jedynie jako przedmiot zabawy i użycia - wtedy mogę się bronić.Zdarza się jednak, że ktoś nie wprost, ale podstępnie próbuje usunąć wszystkie zabezpieczenia i zamki, a ja nie zdążę się zorientować na czas... Posłuchajcie prawdziwej opowieści...{Wysokie Obcasy - dodatek Gazety Wyborczej, 19 stycznia 2002): ZUPEŁNIE JAK OJCIEC Ten list piszę ku przestrodze dziewczynom, którym tak jak mnie brakuje miłości i ojcowskiego ciepła. Poznałam go parę miesięcy temu. Był wysoki, przystojny i inteligentny. Zupełnie jak mój ojciec, który odszedł od nas dziesięć lat temu. Choć Marek miał 30 lat, mogłam z nim o wszystkim porozmawiać jak z najlepszym przyjacielem. Niestety, przyjaźń zaczęła się przeradzać w miłość. Niestety, bo on miał żonę i dziecko. Potajemne spotkania były ekscytujące, a miłość pogłębiała się z dnia na dzień. Przy nim czułam się bezpiecznie. Jak przy ojcu... Ale kiedy się okazało, że na świat ma przyjść jego następne dziecko, coś między nami pękło. Przestał nawet dzwonić. Dotarło do mnie, że byłam tylko ubarwieniem jego szarego, codziennego życia. Odszedł, tak jak odszedł mój ojciec. Przez niego bardzo cierpię, ale będę silna i dam sobie radę. W końcu mam już 16 lat... Martyna" AKTYWIZACJA Praca w grupach (tych samych co poprzednio). Każdej grupie daj kopię listu. Poproś uczniów, aby znaleźli odpowiedź na pytanie: dlaczego do autorki tego listu od początku nie dotarło to, że była "tylko ubarwieniem jego szarego, codziennego życia"? Odpowiedzi niech zapiszą na kartce obok tekstu listu. Prezentacja na forum - reprezentant grupy odczytuje odpowiedzi. PUENTA "Pomódlmy się za osobę, która ten list napisała. Za inne osoby, które znalazły się w podobnej sytuacji. Poprośmy Boga o dar takiego spojrzenia na drugiego człowieka, które będzie ogarniało całe jego piękno i które będzie wyrażało szacunek dla niego." o. Marek Kosacz OP eSPE, nr 59
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2025 Pomoc Duchowa |