Czy Pan Bóg może stworzyć taki kamień, którego by nie udźwignąłKatechizm odnotowuje, że spośród wielu przymiotów Boga nasze Credo wymienia tylko jeden - Jego Wszechmoc.
Pozory niemocy BogaTak się składa, że akurat źle rozumiana wszechmoc Boga bywa częstą przyczyną ateizmu, niewiary w Boga. Jedna z jego form odrzuca istnienie Boga w imię wolności człowieka (zwłaszcza od czasu Oświecenia), bo Wszechmogący, stojący ponad człowiekiem Bóg, może działać przeciwko niemu, narzucać mu obce normy, wartości i prawa, które ograniczają ludzką wolność. Inna forma niewiary to ateizm protestu przeciwko cierpieniu i niesprawiedliwości świata. Według jego rzeczników przeszkodą do wiary jest samo życie, z wojnami, uciemiężeniem, głodem, gwałtem, chorobami i śmiercią. Np. Albert Camus głosił, że nie może uwierzyć w wszechdobrego i wszechmogącego Boga w świecie, w którym cierpią i umierają niewinne dzieci.
![]() Problemu tego nie pomija Katechizm. Mówi o "tajemnicy pozornej niemocy Boga", o wystawianiu wiary na próbę przez doświadczenie zła i cierpienia (KKK 272) i - może ku zdziwieniu czytelnika - nie broni Pana Boga ani nie bagatelizuje zła. Wyjaśnia tylko, że inna jest wszechmoc Boża niż chcielibyśmy ją sobie wyobrazić. Według Katechizmu Bóg jest najbardziej wszechmocny "w dobrowolnym uniżeniu i w zmartwychwstaniu swego Syna, przez które zwyciężył zło. (...) W zmartwychwstaniu i wywyższeniu Chrystusa Ojciec "na podstawie działania [swojej] potęgi i siły" okazał "przemożny ogrom mocy względem nas wierzących" (Ef 1,19). Krzyż niweczy niewłaściwe wyobrażenia o Bogu. Zmusza, abyśmy stanęli wobec problemu Jego cierpienia i obala tezę, że Bóg jest nieczuły wobec świata (jak chciała filozofia grecka). W krzyżu Chrystusa Bóg wnosi cierpienie w łono Trójcy Świętej. Bierze je na Siebie-zło i cierpienie, by je przezwyciężyć. Wyprowadza z nich dobro, zamienia je w "błogosławioną winę", "rozjaśnia zagadkę cierpienia i śmierci, która przygniata nas poza Jego Ewangelią" (KDK 22). Wszechmoc Boga jest przede wszystkim mocątworzenia i kochania, dzięki którym Bóg przeprowadza swój plan miłości. Wierzymy, że wszechmoc Boga jest bez reszty przeniknięta miłością. Nie ma więc co się obawiać Wszechmogącego, bo do natury miłości należy czułość, ale i poszanowanie wolności drugiego. Ile prawdy o Bogu jest w przekonaniu francuskiej myślicielki Simone Weil: "Bóg jest na ziemi wszechmocny tylko w tym sensie, że zbawia tych, którzy chcą być przez Niego zbawieni. (...) Bóg czeka cierpliwie, ażebym wreszcie zgodziła się Go kochać. Bóg czeka jak żebrak, który stoi w milczeniu i bez ruchu przed kimś, kto może dać mu kawałek chleba. (...) Czas to czekanie Boga, który żebrze o naszą miłość". W wyznaniu "Ojciec Wszechmogący" widać napięcie między absolutną potęgą a absolutną miłością i wiarą, że Bóg może zrealizować wszystko, co jest wyrazem Jego ojcowskiej miłości. To poszanowanie wolności jest tak zasadnicze, że Bóg dopuszcza grzech człowieka, jest cierpliwy wobec tego "gorzkiego owocu źle pojętej wolności" (Jan Paweł II). Wszechmoc Boża ma swoje ograniczenia. Bóg nie może uczynić niczego, co jest pojęciowo sprzeczne (np. kwadratowe koło) i co zostało wykluczone przez odwieczne decyzje Jego woli. Nie może chcieć zła, gdyż to jest sprzeczne z Jego naturą. Przytrafiające się nam zło nie jest nigdy wolą Bożą. Jest tylko Jego dopustem i pewne jest, że dopuszczając ból, Bóg zamierza dać środki do jego przezwyciężenia. Myśląc o wszechmocy Boga, niektórzy bawią się pytaniem: Czy Pan Bóg może stworzyć taki kamień, którego by nie udźwignął. Jest to klasyczny przykład źle postawionego pytania. Ma ono postać fałszywej koniunkcji, na którą nie ma prawidłowej odpowiedzi. Jest podobne do pytania: Czy to prawda, że Adam Mickiewicz napisał "Dziady" i "Kubusia Puchatka"? Tutaj zarówno "nie" jak i "tak" jest odpowiedzią fałszywą. LIDIA CIECIERSKA Pielgrzym nr 191
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |